Jump to content
Annons

"Märkliga små djur"


tbruce

Recommended Posts

LÅTNAMN: Märkliga små djur

ARTIST/GRUPP: Monsterfabriken

GENRE: Djungeltuggummi

LÅTLÄNGD: 3.19

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

EV. MEDVERKANDE: jag

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.8 mb

STATUS: Demo

Ja här kommer en fånig låt till, denna gång med djungeltema. Mycket jobb återstår, men två verser, refränger, kompstruktur och ungefärligt sound finns här iaf. Kommentarer, hejaramsor, tips eller dödshot är välkomna.

Om någon råkar ha ett samplingsbibliotek med djungelljud (typ apor, papegojor, syrsor osv) liggandes så skulle det också vara fint.

Uppdaterad... förlängt och gjort mer färdigt. Sången bör vara bra mycket tydligare nu.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rolig barnmusik! Hitpotentialen är dock avsevärt lägre än för Helkontroll, blir kanske b-sida? Vocodern funkar lite sämre här också, är svårt att höra texten på några ställen. Men när den är klar tror jag att den utan problem kommer att passera Monsterfabrikens kvalitetskontroll med god marginal. Sköna marimbas, eller vad det heter. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, gillade din förra låt, men den här var ju tyvärr inte alls lika bra. Ungefär samma sound visst, men det funkar tyvärr inte alls lika bra här. Kan bero på att texten inte passar lika bra till soundet eller att melodin inte alls är lika catchy. Men visst, som föregående talare sa, skulle väl funka som en b-sida.

Försök att göra så att texten och soundet passar bättre ihop. Som du själv är inne på skulle nog en mängd tjattrande apor eller liknande i bakgrunden göra låten lite skojigare.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svajigt o otydligt..

Hade vorigt roligt med en riktig barnröst utan autotuner..

Saknar lite tempo o dynamik kanske..

Du satte standare själv med Helkontroll det är det jag jämför med..

Mera jobb pillande o fixande kan det bli bra i denna genre.

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, alltid svårt att möta förväntningar. 😎 Kom ihåg att det är på skisstadiet än. Har försökt hitta ungefär samma känsla som i Helkontroll, så dom passar ihop, utan att repetera precis samma tema liksom. Har ytterligare en handfull låtar på gång också.

Signert: Tackar för lyssning och kommentar. 🙂 Jo, hör också det nu att vissa delar av sången försvinner lite mycket. Ska försöka göra det tydligare.

Har du lust att slänga på lite körande nånstans på denna också? 🙂

Jejje: Tackar för lyssningen och synpunkter. Synd att du inte gillar det! Kan tänka mej att melodin tar lite längre tid att sätta sig, eftersom den är såpass flaxig eller vad man ska säga, mycket upp och ner.

Hur menar du att texten och soundet inte passar ihop? Tycker ändå jag fick in lite djungelfeeling i kompet...? 🙂

ynot: Svajigt och otydligt, syftar du just på sången då eller mer i allmänhet? Svårt att få upp tempot mer med så snabba melodier. 🙂 Tack för kommentaren. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ynot: Svajigt och otydligt, syftar du just på sången då eller mer i allmänhet? Svårt att få upp tempot mer med så snabba melodier.😉Tack för kommentaren.🙂

Var nog inte tempo bpm mässigt jag mena skulle skrivigt det missade..Utan i bytena mellan vers ref..att det händer något liksom.

Svajet både sång o bakgrund på vissa ställen går dom ihop...Blir otydliga,

(lite som jag) om det förklara det bättre

Ynot

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdaterad, se första inlägget.

Här är texten om någon vill ha.

VERS

ingen kan säga

vad jag kommer möta

när jag ger mej ut på

min expedition

jag träffa' en man som

var klädd i en bastkjol

jag frågade honom

och han så såhär:

REFR

djungeln den är fylld av många märkliga små djur

dabadaba

dom kan klösa, bita, stånga om du har otur

djungeln den är fylld av många köttätande träd

dabadaba

dom kan göra dej till ånga om du inte är beredd

---

VERS

såg jag en tiger

eller kanske en flodhäst

vad är det som rör sig?

en krokokodil!

jag måste va redo

att brottas med lejon

för ingen kan hjälpa

på tusentals mil

REFR

djungeln den är fylld av många märkliga små djur

dabadaba

dom kan klösa, bita, stånga om jag har otur

djungeln den är fylld av många köttätande träd

dabadaba

dom kan göra mej till ånga om jag inte är beredd

---

REFR

djungeln den är fylld av många märkliga små djur

dabadaba

dom kan klösa, bita, stånga om jag har otur

djungeln den är fylld av många köttätande träd

dabadaba

dom kan göra mej till ånga om jag inte är beredd

djungeln den är fylld av många märkliga små djur

dabadaba

dom kan klösa, bita, stånga om jag har otur

djungeln den är fylld av många köttätande träd

dabadaba

dom kan göra mej till ånga om jag inte är beredd

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. En handfull låtar till säger du. Ska du konkurrera ut Anders Lundin på moderna-barn-visor-fronten? Skulle du mycket väl! 😕

Melodin i denna tycker jag passar mycket dåligt med trumkompet. Jag försökte klura på vad som skulle sitta bättre och kom fram till Bossa-Nova komp. Det funkar och så slipper du det där jobbiga shuffleaktiga svänget. Gärna med syntetiska ljud istället för som du lite aku.aktiga trummor. Kommer du ihåg en gammal mini casio keyboard. Det var en sån där utan riktiga tangenter som istället hade knappar av nåt slag. I alla fall, där fanns ett slags syntigt bossa-komp som var rätt kul faktiskt. Eller testa ett helt autentiskt bossatrumkomp, skulle säkert också funka.

Svada....................

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, alltid svårt att möta förväntningar. 😆 Kom ihåg att det är på skisstadiet än. Har försökt hitta ungefär samma känsla som i Helkontroll, så dom passar ihop, utan att repetera precis samma tema liksom. Har ytterligare en handfull låtar på gång också.

Signert: Tackar för lyssning och kommentar. 🙂 Jo, hör också det nu att vissa delar av sången försvinner lite mycket. Ska försöka göra det tydligare.

Har du lust att slänga på lite körande nånstans på denna också? 😉

Jejje: Tackar för lyssningen och synpunkter. Synd att du inte gillar det! Kan tänka mej att melodin tar lite längre tid att sätta sig, eftersom den är såpass flaxig eller vad man ska säga, mycket upp och ner.

Hur menar du att texten och soundet inte passar ihop? Tycker ändå jag fick in lite djungelfeeling i kompet...? 🙂

ynot: Svajigt och otydligt, syftar du just på sången då eller mer i allmänhet? Svårt att få upp tempot mer med så snabba melodier. 😄 Tack för kommentaren. 🙂

Jag tycker att låten är helt okej, men jag jämför ju med superhiten "Helkontroll" 😉 Jag tycker att soundet låter för mycket dataspel för att handla om djur i djungeln. Visst du har lite djungeltrummor typ, men det blir liksom dataspel med djungelljud. Försök byta ut synthljuden mot mer djungelinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wernborg: Japp, sen ska jag ta över Robinson och Allsången också! 😆 Men trummorna... kaggen dubbar ju basgången, så isåfall skulle jag ändra den också, och det kan jag ju inte göra... 😐

Jejje: Är ju egentligen bara ett enda typiskt syntljud i hela låten, nämligen det som hörs i början... 😎 Sen är det ju olika marimbaaktiga saker mestadels.

Kenta K: Fint! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Wernborg: Japp, sen ska jag ta över Robinson och Allsången också! 😆 Men trummorna... kaggen dubbar ju basgången, så isåfall skulle jag ändra den också, och det kan jag ju inte göra... 😐

Jejje: Är ju egentligen bara ett enda typiskt syntljud i hela låten, nämligen det som hörs i början... 😎 Sen är det ju olika marimbaaktiga saker mestadels.

Kenta K: Fint! 😏

Hmmm, kan ju vara så att jag blivit så "hjärntvättad" av "Helkontroll" att jag nu tycker allt du gör låter dataspel 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan bjud in wernis på lite jazz gura kunde vara pricken över i,

Mycket bättre nu i uppdaterat läge...(känns lite små skumt att lyssna på sådan här musik men men)

barnet i mig glädjs o jag med det....

Tackar för det

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att den låtter lite tunnd, fler instrument som brer ut sig =).

Håller inte samma klass som "Helkontroll" men en bra melodi finns där. Riktigt barnslig &så 😆.

Frågar samma fråga som "Lonian": Vilken Vocoder är använd?

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

frågade mina barn 5 och 6 år och de tyckte den var bra.

jag har lite idéer på arret, ska lyssna lite mer.

du kanske skulle techno takt, sån här rak snabb dunkande takt på några ställen, eller spar det till dance versionen!!.

lite lejon, krokodil och andra djur sokm kommer in där de nämns i texten.

nått instrument (klarinett kanske) som följer "dabadaba" i refrängen.

coolt med xylofon eller vibrafon kanske det heter, kör på lite typiska jazz instrument och få lite storbands jazz feeling typ Glenn Miller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jejje: Haha, kanske det. Fast det är klart, trummorna och inte minst sången hjälper väl till att sätta ett rätt elektroniskt sound. 😄 Sen att allt är superkvantiserat... och att pianot inte har nån release... sånna detaljer. Hehe.

Wernborg: Haha... ska leta upp nån loop med rejäl klave och känna efter om det funkar. 😛

Lonian: Ingen vocoder som sagt. Är Logics "Vocal transformer" som väl i princip bygger på samma algoritm som en autotuner, fast med helt annat användargränssnitt. Därför kan man automatisera tonhöjden, så den går att använda nästan som en vocoder.

ynot: Tackar. Jaa nåt gitarrsolo kanske inte skulle sitta fel... istället för den fullständigt förskräckliga saxgrejen. :rolleyes: Om någon känner sig manad så får ni inte vara blyga!

Kenta K (höll på att skriva Kenya 😄 ): Jamen, du har ju fattat. 😄

Nexustwins: Svårt att toppa helkontroll, hehe. 😛

sixties: Ja lite djur- och djungelljud saknas ju. Fast hur låter en krokodil? 😄 Hälsa barnen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa nåt gitarrsolo kanske inte skulle sitta fel... istället för den fullständigt förskräckliga saxgrejen

gitarr är inte fel men jag gilldade att du använt sax och lite mer gammla instrument och inta bara synth ljud!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...