Jump to content
Annons

Bounca ett spår?


Bluemoon

Recommended Posts

Jo...funderar på en grej. När man har spelat in t.ex. en vers på ett ensamt spår och man har klippt bort smackljud, bytt ut ett och annat ord man var missnöjd med, så sitter man där med en vers uppdelad i kanske 10 delar efter alla dessa justeringar (iaf jag, nördnoga :rolleyes: ). Jo...jag tänkte sen, när man vill lägga på exempelvis eq, reverb, delay m.m. istället för att klicka i varje del för sig, går det att få ihop dessa delar på spåret till ett långt fint spår? Alltså att programmet lägger mellan tystnad (liksom bouncar spåret)...

Att markera hela spåret och lägga på eq gick inte när jag testade, versen blev ett enda långt spraaaaaaaaaaaaaknaaaaaaaster-ljud. Ingen sång hörde alls, bara ett läskigt "felinställt radio ljud".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du skall ju inte lägga effekterna på varje enskilt klipp utan lägger in dom i Fx-rutan

längst till vänster där du har alla kontroller för varje enskilt spår ju. Sen om du har processorstunga effekter kan du ju freeza spåret som ju är non-destruktivt till skillnad från om du bouncar eller använder "apply audio-effects".

Link to comment
Dela på andra sajter

Som equality skriver + tipset att iinte klippa för tight, utan hellre använda "volume envelopes" d.v.s automatiserad volymjustering för att slippa att ytterligare oönskade klickljud uppstår.

Använd dessutom gärna samma reverb/eko till flera spår genom att lägga detta i en fx-buss. Det spar lite på CPU´n. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag ska alltså fokusera på Fx-rutan.

Nu till "volume envelopes", är det liknande som att lägga tystnad? Där man hör ett "smack" där lägger man in sådant istället för att klippa? Använde likn. när jag höll på med audacity långt tillbaka...då blev det inte en massa massa hopklipp, utan smacket blev utslätat istället. Eller ...är det är ngt som fixar ljudet redan i insignalen?? Annars, har kollat efter ngt som slätar ut ljudet, men finner inget.

Vad menar man med att klippa för tight? Att klippa för ofta (tätt inpå)?

Fx-buss, vad är detta?

Freeza spåret, hur gör man då?

lite okunnig vad gäller detta ännu, 😳 tack för all hjälp hittils 😉

Föresten! det finns alltså inget som kan klippa ihop alla spåren i programmet? Jag tänkte nämligen på en annan grej som blir, om man vill lägga ett enskillt eko på ett ord så kapas ekot nu eftersom nästa ord är inklippt. Kanske har klippt för ofta ändå....snyft

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten! det finns alltså inget som kan klippa ihop alla spåren i programmet? Jag tänkte nämligen på en annan grej som blir, om man vill lägga ett enskillt eko på ett ord så kapas ekot nu eftersom nästa ord är inklippt. Kanske har klippt för ofta ändå....snyft

Jodå. Markera alla klipp; högerklicka->bounce to clips.

Men som flera skrivit; effekter skall du "normalt" lägga på spåret, inte på klippet. Då kapas inte ekot bara för att klippet tar slut.

jag tror kanske inte att man kan "freeza" ett track i ditt Sonar (LE, right? ), men jag är inte säker. Kolla i helpen, sök på "freeze"

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till "volume envelopes", är det liknande som att lägga tystnad? Där man hör ett "smack" där lägger man in sådant istället för att klippa?

Vad menar man med att klippa för tight? Att klippa för ofta (tätt inpå)?

Just prexist det brukar ibland resultera i klick-ljud - alltså hellre klippa lite längre ifrån ljudet som ska vara kvar och använda "volume-envelope" som får höja från noll till öskad nivå.

(har även med gott resultat använt snabba/korta volume-envelopes mitt i ord/toner för att ta bort snabba klick/missljud )

Då kan man ju samtidigt undra : varför klippa överhuvudtaget, när man automatisera volymen på hela spåret?

Kort svar : det spar utrymme på hårddisken + mindre CPU-arbete/hårddisktrafik - även med volymen på noll kräver spåret lika mycket av CPU:n/hårddisken.

Kör hårt Sandra, du är en frisk fläkt när man suttit & tjatat med gubbsen på Sonar´s forum!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till "volume envelopes", är det liknande som att lägga tystnad? Där man hör ett "smack" där lägger man in sådant istället för att klippa?

Vad menar man med att klippa för tight? Att klippa för ofta (tätt inpå)?

Just prexist det brukar ibland resultera i klick-ljud - alltså hellre klippa lite längre ifrån ljudet som ska vara kvar och använda "volume-envelope" som får höja från noll till öskad nivå.

(har även med gott resultat använt snabba/korta volume-envelopes mitt i ord/toner för att ta bort snabba klick/missljud )

Då kan man ju samtidigt undra : varför klippa överhuvudtaget, när man automatisera volymen på hela spåret?

Kort svar : det spar utrymme på hårddisken + mindre CPU-arbete/hårddisktrafik - även med volymen på noll kräver spåret lika mycket av CPU:n/hårddisken.

Kör hårt Sandra, du är en frisk fläkt när man suttit & tjatat med gubbsen på Sonar´s forum!

😆

måste ta och titta närmare på de där volume envelopen... verkar intressant. Annars så går det bara bra med inspelningarna 🙂 . På väg nu... hehe

en frisk fläkt...hehe, jo jag är ju inte så rutinerad ännu. men snart så 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 6 månader senare...
LegionR200 (oregistrerad)

Om du klippt upp redan och bara vill bli av med klickljuden vid början/slutet av delarna behöver du inte lägga på en envelope och justera utan kan lika gärna gå in och bara göra små fade-ins och fade-outs i början respektive slutet på dem direkt i sonar. Ta bara tag i skarven där du klippt men högre upp än om du ska dra ut/in klippet så kommer det upp en liten trekant på makören som symboliserar att du är i fade-mode. Det går nog smidigare. Annars som sagts behöver du ju inte klippa alls om du automatiserar volymen hela vägen med envelopes men finns ju vissa fördelar med det också ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...