Jump to content
Annons

Rocklåt/ballad, samma volym?


Jojo (oregistrerad)

Recommended Posts

Jojo (oregistrerad)

Jag har några låtar som jag vill lägga på en cd, både lite tyngre saker men också en ballad med bara bas och sång. Om balladen dras upp till 0 dB liksom övriga låtar blir effekten löjlig, den ligger väldigt långt framme och högt i jämförelse.

Finns det nåt riktvärde i såna här lägen? Hur högt mastrar ni en småskalig ballad om den ligger inklämd mellan ösiga rocklåtar?

Jojo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grundprincipen är ju att alla låtar på en skiva håller samma volym. Det är bl.a. detta man gör när man mastrar en skiva. Tycker du att det låter konstigt får du testa att köra EQ, Kompressor och limiter på varje separat stereospår tills du blir nöjd med effekten och får samma volym och sound på samtliga låtar...

Lite länktips:

http://www.soundonsound.com/sos/aug04/arti...ermastering.htm

http://www.soundonsound.com/sos/Mar03/arti...feverything.asp

http://www.tweakheadz.com/mastering_your_audio.htm

Lycka till

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta sifferstirrande driver mig till vanvett.

Självklart kommer en luftig ballad att upplevas som mycket starkare än en tät rocklåt om de ligger på samma RMS. Och det är klart att man inte vill det. Öset ska vara starkare än de mjuka partierna, annars låter det bara ofrivilligt komiskt när hela rockmanglet kommer på. Sänk balladens RMS, antingen genom att helt enkelt lägga den allmänt lägre i nivå eller genom att limitera den mindre/inte alls än de ösiga låtarna. Peakarna kan ju fortfarande gå upp till ca -0,2 dB.

Och nej, det finns ingen mätare som är bättre lämpad att avgöra vilken balans som är bra än din egen subjektiva upplevelse. Det är just sådant man betalar mix- och masteringtekniker för‚ deras goda smak och omdöme. Det är i slutändan långt mer avgörande än teknisk utrustning och mätapparatur.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

-0.2 dB ska det väl alltid vara rakt igenom?

Å sen är det väl soundet som avgör vilken slags musik/låt det handlar om, inte volymen... Men om det skulle ha varit olika volym skulle jag nog snarare sänka de ösiga låtarnas volym för att kompensera det hela.

Om det tvistar di lärde. Vill minnas att en av våra mest rutinerade mastrare kör -0,1dB, Paul Frindle's presets i Oxford limitern ligger på -0,01dB vill jag minnas. Så ja, vad säger man!

Apropå balladeriet så tycker jag Vogel sammanfattar det alldeles utmärkt. Beträffande volym och mastering så blir det inte speciellt snyggt att slaviskt följa tanken att alla låtar ska samma volym. Se allt som riktlinjer och inte regler och var inte rädda att prova att gå utanför dessa, annars blir man ganska "mainstream" i sina produktioner och det blir ganska tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

-0.2 dB ska det väl alltid vara rakt igenom?

Å sen är det väl soundet som avgör vilken slags musik/låt det handlar om, inte volymen... Men om det skulle ha varit olika volym skulle jag nog snarare sänka de ösiga låtarnas volym för att kompensera det hela.

Om det tvistar di lärde. Vill minnas att en av våra mest rutinerade mastrare kör -0,1dB, Paul Frindle's presets i Oxford limitern ligger på -0,01dB vill jag minnas. Så ja, vad säger man!

Apropå balladeriet så tycker jag Vogel sammanfattar det alldeles utmärkt. Beträffande volym och mastering så blir det inte speciellt snyggt att slaviskt följa tanken att alla låtar ska samma volym. Se allt som riktlinjer och inte regler och var inte rädda att prova att gå utanför dessa, annars blir man ganska "mainstream" i sina produktioner och det blir ganska tråkigt.

Du menar alltså att man inte ska göra som de professionellt mastrade plattorna ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Henrik!

Med tanke på hur mycket vi alla saknar dynamik så inser nog de flesta av oss att om alla låtar oavsett intensitet har samma volym så blir helheten ganska platt. Jag har inte tittat men jag har mycket svårt att tro att Nothing Else Matters har samma RMS som Sad But True, och den borde väl i allas ögon anses som professionellt mastrad. Eller vad var det du ifrågasatte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte hur volymen kan ha sådan stor relevans för helhetsintrycket. Det är väl låtarna själva som ska göra skillnaderna? Jag skulle iaf nog inte få ett platt intryck ifall jag hela tiden anpassade volymkontrollen efter eget behov... Å istället för att göra det efter varje låt så behöver man bara göra det en gång på en jämnt mastrad skiva.

Men jag är inte någon expert kanske, bara min åsikt och försöker förstå va ni försöker säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

När man mastrar brukar man inte kolla så mycket på mätarna vid övergångar mellan låtarna, man använder öronen så det låter rätt. Sen kan man behöva smyga upp eller ner nivån under nån halv- eller helminut för att klara bra signal/noise. Det brukar kallas "gain riding" och är ett bra sätt att klara både mätarnivå och upplevelsenivå.

Ska man göra en CD som låter bra och garanterat inte distar så talar man idag om toppar till minst -2 till -6dB (det finns lite olika skolor), men försök sälja in det kvalitetstänkandet på ett skivbolag... dödsdömt....A&R´s killed the music

Och hård toppklippning = avspelningsdist

Och hård toppklippning = då funkar inte mp3 algorimerna som tänkt

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte hur volymen kan ha sådan stor relevans för helhetsintrycket. Det är väl låtarna själva som ska göra skillnaderna? Jag skulle iaf nog inte få ett platt intryck ifall jag hela tiden anpassade volymkontrollen efter eget behov... Å istället för att göra det efter varje låt så behöver man bara göra det en gång på en jämnt mastrad skiva.

Men jag är inte någon expert kanske, bara min åsikt och försöker förstå va ni försöker säga...

På en skiva som upplevs som jämnt mastrad känns de luftiga spåren svagare än de täta – vilket man i tekniska termer kan uttrycka som att de luftiga spåren har lägre RMS än de täta. Man vill ju inte att en låt med bomber och explosioner ska låta mesigare än en ballad, bara för att man rent tekniskt KAN höja balladen jättemycket genom att limitera den.

Det som ska vara starkast på en platta får bestämma plattans toppvärde, dess höjdpunkt vad gäller intensitet och upplevd styrka. Allt annat måste vara svagare än detta. Något är bara starkt om något annat är svagare. Det är det som är dynamik – skillnaden mellan starkt och svagt. Om allt är starkt är inget starkt, då har man bara en jämntjock smet.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräckexemplet är väl TV... dom flesta kanalerna är benhårda på sina toppnivåer vissa ger tillochmed bli böter för felaktiga nivåer. Alltså reklamen är lika stark som övriga program...enligt digitalmätarna ja men alla kan ju höra och irritera sig på att reklamen är mycket starkare upplevd volym. Produktionsbolagen toklimiterar reklamen för att låta mest, kanalerna väljer ofta dynamik för bra ljud, men dom kör garanterat till samma digitala maxnivå.

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte hur volymen kan ha sådan stor relevans för helhetsintrycket. Det är väl låtarna själva som ska göra skillnaderna? Jag skulle iaf nog inte få ett platt intryck ifall jag hela tiden anpassade volymkontrollen efter eget behov... Å istället för att göra det efter varje låt så behöver man bara göra det en gång på en jämnt mastrad skiva.

Men jag är inte någon expert kanske, bara min åsikt och försöker förstå va ni försöker säga...

På en skiva som upplevs som jämnt mastrad känns de luftiga spåren svagare än de täta – vilket man i tekniska termer kan uttrycka som att de luftiga spåren har lägre RMS än de täta. Man vill ju inte att en låt med bomber och explosioner ska låta mesigare än en ballad, bara för att man rent tekniskt KAN höja balladen jättemycket genom att limitera den.

Det som ska vara starkast på en platta får bestämma plattans toppvärde, dess höjdpunkt vad gäller intensitet och upplevd styrka. Allt annat måste vara svagare än detta. Något är bara starkt om något annat är svagare. Det är det som är dynamik – skillnaden mellan starkt och svagt. Om allt är starkt är inget starkt, då har man bara en jämntjock smet.

Hälsningar

/Henrik

För mig blir inte en låt mesig om jag skulle sänka volymkontrollen.

Förstår va du menar med dynamik, men det är väl snarare låtarna inbördes man pratar om sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräckexemplet är väl TV... dom flesta kanalerna är benhårda på sina toppnivåer vissa ger tillochmed bli böter för felaktiga nivåer. Alltså reklamen är lika stark som övriga program...enligt digitalmätarna ja men alla kan ju höra och irritera sig på att reklamen är mycket starkare upplevd volym. Produktionsbolagen toklimiterar reklamen för att låta mest, kanalerna väljer ofta dynamik för bra ljud, men dom kör garanterat till samma digitala maxnivå.

Olle

Reklamen ÄR mycket starkare än programmen med dess högre RMS-värde. Allt i reklamen är ju så limiterat eftersom budskapet ska skrikas in i huvudet på offren. Tvprogram och filmer gör sig bättre med lite dynamik.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det mer rms... men problemet är att man spec´ar digital-nivå och där ser du knappast nån rms...bara absolut peak

Olle

Nu känner jag mig lite oförstående... Upplevd volym mäts mer relevant i RMS än i peak men, nej jag förstår inte vad du försöker säga. Att RMS inte går att mäta i digital nivå, eller vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

På en skiva som upplevs som jämnt mastrad känns de luftiga spåren svagare än de täta – vilket man i tekniska termer kan uttrycka som att de luftiga spåren har lägre RMS än de täta. Man vill ju inte att en låt med bomber och explosioner ska låta mesigare än en ballad, bara för att man rent tekniskt KAN höja balladen jättemycket genom att limitera den.

Det som ska vara starkast på en platta får bestämma plattans toppvärde, dess höjdpunkt vad gäller intensitet och upplevd styrka. Allt annat måste vara svagare än detta. Något är bara starkt om något annat är svagare. Det är det som är dynamik – skillnaden mellan starkt och svagt. Om allt är starkt är inget starkt, då har man bara en jämntjock smet.

Hälsningar

/Henrik

För mig blir inte en låt mesig om jag skulle sänka volymkontrollen.

Förstår va du menar med dynamik, men det är väl snarare låtarna inbördes man pratar om sånt?

Det vi diskuterar är ju att balladerna låter starkare än de täta låtarna, och alltså att man skulle vara tvungen att sänka de lugna spåren. Läs första inlägget igen.

Dynamik kan väl lika väl handla om nivåskillnader inom en låt som inom ett album. Det är ju på album-nivå som masteringteknikern arbetar, att få till en bra helhet. Och återigen, det är ju just detta vi diskuterar.

/H

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

På en skiva som upplevs som jämnt mastrad känns de luftiga spåren svagare än de täta – vilket man i tekniska termer kan uttrycka som att de luftiga spåren har lägre RMS än de täta. Man vill ju inte att en låt med bomber och explosioner ska låta mesigare än en ballad, bara för att man rent tekniskt KAN höja balladen jättemycket genom att limitera den.

Det som ska vara starkast på en platta får bestämma plattans toppvärde, dess höjdpunkt vad gäller intensitet och upplevd styrka. Allt annat måste vara svagare än detta. Något är bara starkt om något annat är svagare. Det är det som är dynamik – skillnaden mellan starkt och svagt. Om allt är starkt är inget starkt, då har man bara en jämntjock smet.

Hälsningar

/Henrik

För mig blir inte en låt mesig om jag skulle sänka volymkontrollen.

Förstår va du menar med dynamik, men det är väl snarare låtarna inbördes man pratar om sånt?

Det vi diskuterar är ju att balladerna låter starkare än de täta låtarna, och alltså att man skulle vara tvungen att sänka de lugna spåren. Läs första inlägget igen.

Dynamik kan väl lika väl handla om nivåskillnader inom en låt som inom ett album. Det är ju på album-nivå som masteringteknikern arbetar, att få till en bra helhet. Och återigen, det är ju just detta vi diskuterar.

/H

Okej, sorry!

Det känns för mig lite konstigt att de lugna spåren skulle låta mer än "de täta" om de var på samma dB... Men du kanske har rätt, om du har hållit på med en del sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kryckan, en digitalmätare typ den som finns i DAW´s, digibeta, CD m.m. visar det absoluta samplade toppvärdet, rms är "root means square" vilket mer är ett energivärde, typ toppvärdet för en sinusvå x 0,707. (om jag kommer ihåg rätt).

På den analoga tiden brydde man sig inte mycket om dom "fast peak" som man ser digitalt, dom försvann i tape-limitering. Man hade Vu-mätare eller Peak-mätare typ RTW, men dom har en reaktionstid på typ 10 ms, sllatså ganska slöa på att visa verkliga toppar.

En digital mätare, om den mäter på enskild samplingsnivå har en reaktionstid på 0,02 ms. Den ser transienter som inte örat reagerar på.

Vid mastering av en bra mixad master (innan slutlimitering) brukar man hamna runt +3/+6 på en Vu-mätare, ca +9-12 på en peakmätare, vid 0dBFS på digitala mätaren, om man har sin "nolla" vid -14-18 dB. Alltså dom olika mätarna visar olika värden.

Vu betyer "Volume Units" och är den mätare som bäst visar hur starkt hörseln uppfattar programmet (vid vissa frekvenser). Peak-mätaren visar, tillsammans med Vu-mätaren vilken "Crest Factor" man har, en "bra och stark mix" brukar ha en Crest på runt 6-8dB, (förhållandet peak Vu). Peak till digital nolla är det man brukar kunna limitera bort för att få upp den upplevda nivån, men ändå försöka behålla "luften" i mixen.

Så den digitala mätaren visar bara det elktriska värdet, egentligen inte hur starkt lyssnaren upplever programmet.

Om man bara använder 0dBFS som mätvärde, så kan man med dagens tekniska prylar pressa in mer volym utan att gå "över gränsen" men det sker på bekostnad av kvaliten.

Vet inte om jag krånglar till det nu men det är i alla fall värt ett försök att förklara varför 0dBFS är ett trubbigt verktyg som inte är så väl anpassat till vår hörsel.

mvh

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...