Jump to content
Annons

Litet mixrum


Henrik K (oregistrerad)

Recommended Posts

Henrik K (oregistrerad)

Hej! Här är en till som behöver hjälp med akustiken. Brukar spela in lite av varje ”utpå” som jag sedan ”tar hand om” hemma i detta rum:

Mixrum.jpg

Det rör sig om ena rummet i en manskapsbod som försetts med utvändig tilläggsisolering samt träpanel och takkonstruktion för utseendets skull. Väggarna invändigt består av plåt som är direkt limmad mot skumfyllningen. De snedställda skärmarna i hörnen innehåller 95mm, Paroc, vanlig stenulls byggisolering. Bredd ca 1m, utom den närmast dörren som är 85cm, och höjden 2,20m (full takhöjd). Skärmarna är täckta med filtar för utseendets skull. Dessutom hänger dubbelvikta tjocka filtar ner på sidorna om mixplatsen. I taket, över bordet och framåt, samt på väggen över och en bit under fönstret sitter 5cm akustikplattor utrivna från en skola. På golvet ligger en vanlig heltäckningsmatta.

Övre mellanregister och diskant fungerar fint men lägre frekvenser är långt ifrån bra. Har flyttat runt högtalarna, vilka står på ca 1m stativ, i området framför bordet. Resultatet kan väl sägas variera mellan dåligt och mycket dåligt. Vid mätning av frekvensgången fås stora förändringar vid flytt av mätmikrofonen bara någon decimeter. Vet inte hur basen låter utan skärmarna eftersom jag plockade in allt från början men denna nivå på behandling är definitivt inte tillräcklig. Lyssningsplatsen hamnar ungefär i mitten av rummet och där är den lägre basen som mest utsläckt. Bas finns det däremot mycket av närmare väggarna med max i båset vid dörren.

Har läst en hel del på forumet men det räcker inte för att gå vidare på egen hand. Det finns div frågor, t ex: Är rummet tillräckligt stort för att kunna bli ”bra” med lämpliga åtgärder? Vilken väg är i så fall lämplig, både ur resultat– och ekonomisk synvinkel? – Köpa akustikmateriel att placera på lämpliga ställen – eller bygga själv med vanligt bygghandelsmateriel? Hur mycket verkan kan man åstadkomma med åtgärder bara i högtalarhalvan av rummet? Blir det mycket bättre om man t ex reglar upp hela rummet invändigt med snedställda ytor samt förser med lämplig fyllning och ytskikt? O s v...

Jag är alltså bara ute efter att få till en bra kontrollrumsakustik – inget behov av ljudisolering finns. Inget säger heller att rummet måste vara orienterat som nu. Jag kan t ex med fördel tänka mig att vrida lyssningspositionen så att högtalarna hamnar på 3,1m väggen. Ni undrar säkert över budget. Tja, beror på verkningsgrad.... Vill inte bygga det perfekta rummet till vilket pris som helst. Troligare att att det skulle stanna på en ganska låg nivå med hög verkningsgrad om den finns. Men…några tusen i alla fall….om det nu går?

Hur skulle ni göra?

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Henrik,

Du har egentligen ingen basdämpning att tala om, så problemet med svårkontrollerad bas och små rum är nog ganska uppenbart.

De två vanligaste metoderna att ta ner energin i basen är friktion eller tryckabsorbtion. Det funkar såhär: Luftpartiklarnas hastighet är som högst vid ett avstånd på 1/4-del av våglängden (för 100 Hz är våglängden ca 3,45 meter och snabbast rör sig då partiklarna ca 85 cm från väggen. för 50 Hz är det dubbla avståndet)

För maximal effekt ska då isoleringen sitta 85 cm från vägg, eller 170 cm för 50Hz. Tämligen opraktiskt i ett litet rum.....

Vid väggen är hastigheten noll (av uppenbara skäl) men då följer av fysikens lagar att trycket är maximalt, alltså hög hastighet =lågt tryck, ingen hastighet=högt tryck. Det är alltså enklare att absorbera trycket om man har ont om plats, man suger lite energi ur ljudvågen. Detta kan man göra med flexande paneler (som svänger med och då absorberar energi) eller sk spaltkaviteter typ Helmholtz-absorbenter.

Ditt hörndjup bakom absorbenterna är inte mer än kanske 50-60cm vilket betyder att dom kliver in med full effekt runt 150Hz, under det har du ganska dålig absorbtion om inte hela kåken vibrerar och hjälper till en del.

En tänkbar lösning kan vara att förtsätta 1,25-väggen med en "basfälla" så att man kommer in genom den. Från dörren blir det en tunnel in i rummet och du får ett antal kvadratmeter att sätta spaltpanel på.

Du kommer knappast att kunna bygga bort basproblemet helt, jag skulle nog överväga att samtidigt släppa på och låta högra frekvenser få lite mer ambiens = hårda ytor (typ svängda ytor av "böjboard", det kommer att balansera basen lite mer, det verkar just nu lite "överdämpat" vid högre frekvenser vilket accentuerar basproblemen. Det är ganska många kvm softwalls. Obalans i rummets efterklangstid gör att en åttondelston i högre frekvenser samtidigt ger en fjärdedel-eller halvnot i basen, vilket gör mixning lite knepigt.....

Det finns många kloka huvuden på forumet som säkert kan bistå med tips och goda råd. Möjligen skulle absorbenter typ "corner killers" vara ett bättre och enklare alternativ i ditt rum, dom är effektivare än dina hörnpaneler och kan säkert byggas som ett DIY-projekt.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Rambo:

Bra förklaring! Har ju läst en massa om vågrörelselära och dyligt själv, men det blir ju en helt annan sak att faktiskt tillämpa!

Kanske kan vara ide att ha en artikel om detta i tidningen Studio? har precis fått första numret så jag vet inte om det nyligen funnits eller ej.

jag ska skriva ut ditt inlägg tror jag 😆 bra att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske är en lösning som kanske inte efterfrågas, men prova att skaffa ett par bra hörlurar, gör så mycket du kan med bara monitorerna minus basen, och lyssna sen på basen i hörlur. Ett alternativ i a f?

Link to comment
Dela på andra sajter

Henrik K (oregistrerad)

Hej alla!

Först till JJRockford: Nja, det är ju inte den lösningen jag är ute efter, men tack i alla fall för tanken.

Så till Rambo: Tack för påkostat svar. Jag förstår det du skrivit (tror jag) men det leder också till en massa frågeställningar:

Avstämda absorbenter (spalt, panel, kavitet, ?) känns som så väldigt komplicerat ämne att sätta sig in i. I så fall skulle en mer handfast beskrivning med mått, placering o s v vara guld värd.

Lika med förslaget att fortsätta 1,25m väggen och göra en basfälla. Känns oöverstigligt (i alla fall just nu) att lista ut hur det skulle konstrueras. Men med ritning är det förmodligen inga problem.

Corner killers har jag hittat en SketchUp-fil från andreasb som visar tydligt vad det är fråga om. Frågan är vad 703 är för något och vad det ev kan ersättas med? Det skulle gå att få plats med ca 85 cm i stället för 1m som han angett i ritningen. Funkar det? Hur stor verkningsgrad kan förväntas med två sådana i främre hörnen? Eller bör dom kompletteras med fler, eller annat?

Det känns som det finns oändligt med frågor men jag stannar här nu och ser vad det kan bli för vidare inlägg.

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Corner killers har jag hittat en SketchUp-fil från andreasb som visar tydligt vad det är fråga om. Frågan är vad 703 är för något och vad det ev kan ersättas med? Det skulle gå att få plats med ca 85 cm i stället för 1m som han angett i ritningen. Funkar det? Hur stor verkningsgrad kan förväntas med två sådana i främre hörnen? Eller bör dom kompletteras med fler, eller annat?

703 är Amerikansk benämning på en isolering med 3 pound per cubic foot (pcf) densitet, men kan ersättas här i Sverige av medeldensitets isolering, typ Roxull Flexibatts eller liknande.

Två Corner traps i framändan skulle göra skillnad, ja.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag återknyter till ett inlägg jag skrev häromdan, lite på samma tema:

-Undvik parallella väggar!!! Här ser det dessutom ut som att fasningarna av hörnen dessutom är parallella. Måste vara en lätt åtgärd att vinkla dom lite så att dom inte står helt mot varandra.

Jämför med om du skulle ha en korridor i betong och ställer dej och klappar händerna vid ena gaveln, du skulle få en reflex ganska stark och tydlig från den andra gaveln. Skulle den bortre gaveln stå i 30 graders vinkel så skulle ju reflexen måsta studsa massor av gånger mot korridorväggarna innan dom når ditt öra och förmodligen inta ha särkilt mycket energi kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta föredrar nog att bygga det första skalet med parallella ytor, det är enklare=billigare att bygga och det är enklare att beräkna bygget akustiska egenskaper.

Bygger man nytt kan man försöka starta med ett rum med "bra proportioner" (låter som en skara-hit...hmmm), ni hittar säkert "prefered ratios" på nätet (annars kan jag gräva fram det ur nån gammal bok) ett antal förhållanden som ger minsta möjliga problem eller "best choise". Man utgår från takhöjden, som ofta är svårast att påverka, ett rum med "Ratio 1 /1.35/1.96" ger för takhöjd 2,5m - bredd 3,4 - längd 4,9. Kan man redan här hitta bra "rumsmått" så spar man pengar och problem senare under bygget.

Vid låga frekvenser måste man titta på "vågutbredning", eller hur rundstrålande tryckvågor fortplantar sig i ett slutet rum. Från 250-300 Hz går man över till "geometrisk spridning", typ som ett biljard i 344 m/s. Låga frekvenser kommer att leva i det "yttre skalet", det "inre akustiska skalet" påverkar mest frekvenser i det "geometriska området".

Rummet börjar påverka ljudet vid den frekvens där "halva våglängd motsvarar längsta avståndet mellan två motstående ytor, vinklade eller parallella". Lägre frekvenser kommer givetvis finnas, men rummet har då minimal påverkan eller färgning. Vinklar man väggen säg 10% så innebär det bara att alla frekvenser mellan typ 40-44Hz (10%), 80-88Hz, 160-176Hz o.s.v kommer att påverkas. Framtida basabsorbenter måste alltså byggas med en större bandbredd än om man byggt parallella väggar och bara fått 40,80,160, ,Hz att ta hand om.

Så alla små rum kommer att ha besvärliga frekvenser det finns inga "akustiska svarta hål" som löser detta. Med bra planering vet man ganska säkert vad som kommer att ske och kan planera sitt bygge efter detta.

Som ni noterat så är det "värst i hörnen" och följaktligen är det i hörnen man först lägger sitt krut. Inte genom att vinkla bort hörnen i "ytterskalet", då flyttar man bara problemet, lite slarvigt så "tar man bort hörnen för låga frekvenser" genom att absorbera energin, till väme genom friktion (glasull) till rörelseenergi (flexpanel, tryckabsobent etc.) eller en kombination av dessa.

Till den signatus som funderade över sin knepiga 200Hz reflex, minns inte vilket forum. "Du har rätt om 1/4 våglängd på 43cm, men 2,40 i takhöjd har första stående våg runt 70Hz (1/2 våglängd) så din 200Hz kommer inte som "första frekvens" om inte rummet är jäkligt smalt, typ 86 cm.... alltså borde du ha problem med 100 och 50Hz åxå, om det är rummet som spökar. Kan det vara bordet-taket, högtalaren-väggen, eller något annat.... finns problemet i hela rummet eller bara på vissa platser. 200Hz är lite för högt för att vara ett enskilt rumsproblem......" återkom gärna. Sätt tongeneratorn på 200Hz och kryp runt i rummet så kanske du hittar orsaken....

Jag är glad att se all den enorma satsningen av engeri och kapital som många här lägger ner på studiobyggen, och hur bra andra lyckas med små medel. Det finns hopp inför framtiden även efter det att jag helt förlorats in i en brusande tinnitusvärld.

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...