Jump to content
Annons

Pod XT Ljudtest


Hellpig

Recommended Posts

LÅTNAMN: Pod Ljudtest

ARTIST/GRUPP: Hellpig möjligtvis

GENRE: Test/Bluesrock

LÅTLÄNGD: 2:28

KOMPOSITÖR: n/a

PRODUCENT: n/a

EV. MEDVERKANDE: Hellpig

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: MP3

STORLEK: 3,8 Mb

STATUS: Färdig så långt som att jag inte kommer att göra mer med det här

I den här tråden efterfrågades ljudexempel från en Pod XT och här är de. Helt simpelt inspelat som ett komp i ena kanalen och ett solo i andra kanalen och nej, jag har inte lagt ner någon tid på att få det tight eller flashigt, det fick bli vad det blev medan jag febrilt bytte ljud på Poden. 😄 Så vill du bara höra kompet eller bara sololjudet så är det bara att vrida på balanskontrollen.

Trummorna är EzDrummer. Poden ljud är som de kommer, inget pålagt alls. Poden kopplades via USB till datorn så det är ljudet rätt in bara. Hågfull som jag är har jag till o med skrivit ihop en lista över vad som är vad:

Patchnamn (Line 6's namn på stärkaren - Vilken stärkare det är som de egentligen försöker efterlikna)

7M3 (Blackface lux - '64 Fender Blackface Deluxe reverb)

Black face blues (Blackface lux - '64 Fender Blackface Deluxe reverb)

Fords Revelation (match chief - Matchless Chieftain)

Fredc Zep III (Solo100 - Soldano SLO-100)

Black Sabbath NI (Plexi Jump Lead - '68 Marshall Plexi superlead)

CantStopRHCP (Blackface Lux - '64 Fender Blackface Deluxe reverb)

ATXAcoElectric (Jazzclean - Roland JC-120)

Parisienne Walkw (Plexi Variac - Marshall Super lead Variac)

Pantera Floods (Spinal Puppet - Line 6)

VTMEnglLead (Angel Pball - Engl Powerball)

Diety Duty (Diety crunch - 2003 Diezel VH4 channel 3)

Phil Agro Aunch (L6 agro - Line 6)

SRV Tightrope (Tweed Bman - '58 Fender Bassman 4x10)

CleanTwin1axz (Double verb - '65 Fender Twin Reverb)

Phil ConnerCrnch (Connor 50 - Comford mk50h)

Plexzi lead 45 (plexi 45 - Marshall JTM-45)

Topish (tweed bman - '58 Fender Bassman 4x10)

bunch o chunk (l6 chunk chunk - Line 6)

solo 1 metal lead (bomber uber - 2002 Bogner Uberschall)

solo 2 dizzy lead (diety lead - 2003 Diezel VH4 channel 4)

Solo 3 Sustain (L6 octone - Line 6)

Solo 4 Walkthiswaysolo (solo100 - Soldano SLO-100)

Solo 5 The lunatic is on (spinal puppet - Line 6)

Solo 6 Still got the blues (solo 100 - Soldano SLO-100)

Solo 7 Layla HUm (Plexi jump lead - '68 Marshall Plexi superlead)

PodTest.mp3

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra initiativ till alla som vill höra hur bra pod-xt ljudet är. Diamondplate är min favoritförstärkare och den som jag använder mest, men även plexi jump lead och dual show.

Angående ljudklippet så har jag lite svårt för komp och solo som är hårt panorerade, det blir för spretigt i mitt huvud 🙂

Jag tror ljudklippet skulle vinna på bara en liten panorering så de går ihop mer. Bara en tanke 😆

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

tack som fan

NP 😆 Men det tog sin lilla tid trots allt...

Bra initiativ till alla som vill höra hur bra pod-xt ljudet är. Diamondplate är min favoritförstärkare och den som jag använder mest, men även plexi jump lead och dual show.

Angående ljudklippet så har jag lite svårt för komp och solo som är hårt panorerade, det blir för spretigt i mitt huvud rolleyes.gif

Jag tror ljudklippet skulle vinna på bara en liten panorering så de går ihop mer. Bara en tanke

Jag tror att du har helt rätt i det egentligen. En del av ljuden är ju faktiskt i full stereo och lider lite av att panoreras ut åt ena eller andra hållet. Å andra sidan var detta enda sättet om man skulle ge möjlighet att bara höra ett ljud. Kan ju eventuellt lägga upp en fil utan solon fast det känns lite overkill. Min favorit just nu är Angel P-ball (Engl alltså). Är rätt inne på att skaffa någon av Engls modeller av förstärkare och micka upp istället. Jag saknar kontrollerad/okontrollerad rundgång ibland när jag lirar! Det är faktiskt en av de största nackdelarna med digital sim'... 🙂

Edit:

Skall lägga till att jag har alla tre (fyra) modellpacketen så stärkare/högtalare o effekter är inte säkert 100 % från en standard Pod XT.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lägga upp samma ljudklipp med bara lite panorering, man kan ju ändå tydligt urskilja solo och kompljud.

Jag kör också alla 3 model packs, utom baspacket. Bara metalpacket och vetta juice är väl värda mer än $100 tycker jag.

Boss har en feedbacker effekt som jag inte tycker låter bra alls. Det är nog otroligt svårt att efterlikna skön rundgång, man får helt enkelt kräma på förstärkaren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trevligt initativ. Någon borde lägga ut ljudexempel med tonelaben med, som i mitt tycke faktiskt låter ännu bättre.

Och Boss GT-8. Har själv en GT-6, men min gitarr är så budget att det ändå låter skit när jag lajnar den genom Bossen. Känns ju lite förkastligt.

Skulle vara roligt att höra någon med en bättre setup som lirade in direkt från en GT-6 eller GT-8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klockrent initiativ!

Du kan väl berätta vilken gura och mickar du använde oxå? Det ser ju onekligen ut som en lp på avataren 🙂

Det är en Gibson Les Paul, helt rätt Vallhagen. Och det är samma härliga gitarr som syns på avataren! 🙂 Jag köpte den av en polares polare omkring 1985/86 för det förmånliga priset 4500 kr (han ville ha en japanare istället) och om mina efterforskningar stämmer så är halsen från en LP DeLuxe medan kroppen är en LP Standard Tobacco Sunburst. Mickarna är jag dock osäker på ... det är så klart humbuckers men om de är original eller av annat märke vet jag inte. Svarta är de i alla fall men som sagt utan synbart märke på. Ljudet är väldigt fett och krämigt, mer så än somliga andra LP's som jag har testat (och därav kan man ju tro att det inte är originalmickar kanske). Tja, det är hela historien bakom guran - en av de bästa gitarrer jag haft och därför den har hängt med så länge som den gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trevligt initativ. Någon borde lägga ut ljudexempel med tonelaben med, som i mitt tycke faktiskt låter ännu bättre.

Och Boss GT-8. Har själv en GT-6, men min gitarr är så budget att det ändå låter skit när jag lajnar den genom Bossen. Känns ju lite förkastligt.

Skulle vara roligt att höra någon med en bättre setup som lirade in direkt från en GT-6 eller GT-8.

Vore skitnajs om några andra orkade göra detta, det vore kul att lyssna på andra digitala sim's också... särskilt eftersom ljudexemplen på resp tillverkares (inkl Line 6) ofta låter sämre än burkarna kan prestera (i mina öron i alla fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

eller har jag missat ngt vitalt?

Ja det har du.

Högerklicka, välj spara som och döp den till något .mp3

Ett problem för alla (?) på forumet just nu när låtar läggs upp på Studios server... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

eller har jag missat ngt vitalt?

Ja det har du.

Högerklicka, välj spara som och döp den till något .mp3

Ett problem för alla (?) på forumet just nu när låtar läggs upp på Studios server... 😳

verkar så, men jag fick det att fungera till sist!

kul låt/demonstration! Äger också en XT Live, men jag tycker den låter bättre än såhär, fast inspelningen kanske inte gör den rättvisa. Själv kör jag den genom en Mark IV Mesa Boogie, det låter grymt faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en bump här beroende på att jag står i begrepp att uppgradera mig på gureljudssidan. Är på G att testa en Damage Control Demonizer som jag är grymt sugen på, men utesluter inte POD helt. Hur funkar det med att "ta hem ljud" till PODen? Krävs det en programvara för Win/Mac, eller är det bara presets som laddas hem? Hur laddas de in i PODen, via programvara eller import i PODen (typ drag'n drop) som USB-ansluten "Disc Drive" (extern hårddisk)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en bump här beroende på att jag står i begrepp att uppgradera mig på gureljudssidan. Är på G att testa en Damage Control Demonizer som jag är grymt sugen på, men utesluter inte POD helt. Hur funkar det med att "ta hem ljud" till PODen? Krävs det en programvara för Win/Mac, eller är det bara presets som laddas hem? Hur laddas de in i PODen, via programvara eller import i PODen (typ drag'n drop) som USB-ansluten "Disc Drive" (extern hårddisk)?

Har en Demonizer som jag tänkt kränga iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en bump här beroende på att jag står i begrepp att uppgradera mig på gureljudssidan. Är på G att testa en Damage Control Demonizer som jag är grymt sugen på, men utesluter inte POD helt. Hur funkar det med att "ta hem ljud" till PODen? Krävs det en programvara för Win/Mac, eller är det bara presets som laddas hem? Hur laddas de in i PODen, via programvara eller import i PODen (typ drag'n drop) som USB-ansluten "Disc Drive" (extern hårddisk)?

Jag kör med "Line 6 Edit", gratis programvara från Line 6. Med hjälp av den kan du editera ljud och skapa egna patchar (det kan du göra direkt på Poden också men Line 6 Edit ger lite bättre översikt). Du kan även bläddra bland ljudpatchar som du har hemma på hårddisken och ladda in dessa direkt i Poden. Patchar finns lite överallt, skaffar du en Pod kan jag ge dig lite länkar... men även en drös ljudpatchar direkt. Hoppas det svarar på dina frågor... om det är något annat kan du alltid haffa mig direkt på MSN 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en bump här beroende på att jag står i begrepp att uppgradera mig på gureljudssidan. Är på G att testa en Damage Control Demonizer som jag är grymt sugen på, men utesluter inte POD helt. Hur funkar det med att "ta hem ljud" till PODen? Krävs det en programvara för Win/Mac, eller är det bara presets som laddas hem? Hur laddas de in i PODen, via programvara eller import i PODen (typ drag'n drop) som USB-ansluten "Disc Drive" (extern hårddisk)?

Jag kör med "Line 6 Edit", gratis programvara från Line 6. Med hjälp av den kan du editera ljud och skapa egna patchar (det kan du göra direkt på Poden också men Line 6 Edit ger lite bättre översikt). Du kan även bläddra bland ljudpatchar som du har hemma på hårddisken och ladda in dessa direkt i Poden. Patchar finns lite överallt, skaffar du en Pod kan jag ge dig lite länkar... men även en drös ljudpatchar direkt. Hoppas det svarar på dina frågor... om det är något annat kan du alltid haffa mig direkt på MSN 😉

Hm, kollade lite på Line6 edit, och det verkar som att det kräver Win2k eller WinXP för att funka...och jag kör ju Linux på webben och WinMe på min DAW (som för övrigt inte har vare sig webläsare eller internät installerat)...

Så tydligen behövs en programvara som kräver Win2k/XP för att man ska ha full användning för sin POD...vilket gör att PODen faller bort för min del, 2k/XP-hatare som jag är. Jag misstänkte det här... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in en bump här beroende på att jag står i begrepp att uppgradera mig på gureljudssidan. Är på G att testa en Damage Control Demonizer som jag är grymt sugen på, men utesluter inte POD helt. Hur funkar det med att "ta hem ljud" till PODen? Krävs det en programvara för Win/Mac, eller är det bara presets som laddas hem? Hur laddas de in i PODen, via programvara eller import i PODen (typ drag'n drop) som USB-ansluten "Disc Drive" (extern hårddisk)?

Jag kör med "Line 6 Edit", gratis programvara från Line 6. Med hjälp av den kan du editera ljud och skapa egna patchar (det kan du göra direkt på Poden också men Line 6 Edit ger lite bättre översikt). Du kan även bläddra bland ljudpatchar som du har hemma på hårddisken och ladda in dessa direkt i Poden. Patchar finns lite överallt, skaffar du en Pod kan jag ge dig lite länkar... men även en drös ljudpatchar direkt. Hoppas det svarar på dina frågor... om det är något annat kan du alltid haffa mig direkt på MSN 😉

Hm, kollade lite på Line6 edit, och det verkar som att det kräver Win2k eller WinXP för att funka...och jag kör ju Linux på webben och WinMe på min DAW (som för övrigt inte har vare sig webläsare eller internät installerat)...

Så tydligen behövs en programvara som kräver Win2k/XP för att man ska ha full användning för sin POD...vilket gör att PODen faller bort för min del, 2k/XP-hatare som jag är. Jag misstänkte det här... 😉

Fast så behöver man ju inte se det.

Allt du kan pilla på i edit kan man ju pilla på i poden också fast man får ju bättre översyn med edit.

Man kan inte öppna andras patchar utan edit fast det kan man ju klasa sig utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tipsade om tidigare så är Line6 forumet riktigt bra om man vill lyssna på pod-xt ljud från användare eller ladda hem deras tonfiler till sin egen pod-xt.

Lyssna på dessa härliga exempel som inte är hi-gain utan skön overdrive mm 😉

http://www.robtognoni.com/line6.htm

Bläddra ner lite på den sidan så finns det ett helt gäng med olika ljudklipp.

13 ljudexempel från länken ovan mm hittar man även på på line6 forumet.

http://line6.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ub...ic&f=3&t=022473

Jag klippte in detta från den andra tråden om pod-xt ljud.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt köpa en Pod XT och har givetvis läst lite om den (bla här på forumet!) för att bli övertygad innan jag slår till. Det jag har fastnat vid är att man kan koppla den direkt till USB-ingången på datorn. Vad innebär egentligen det? Fungerar Poden som ett ljudkort eller använder man sig därigenom av datorns interna ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt köpa en Pod XT och har givetvis läst lite om den (bla här på forumet!) för att bli övertygad innan jag slår till. Det jag har fastnat vid är att man kan koppla den direkt till USB-ingången på datorn. Vad innebär egentligen det? Fungerar Poden som ett ljudkort eller använder man sig därigenom av datorns interna ljudkort?

Det innebär just det att Poden kan agera ljudkort med hyfsad latency - och det är bra tryck i hörlursförstärkningen i Pod Xt kan jag lova! (Eller ... i alla fall bra mycket mer tryck i den än vad det är i mitt ljudkort, M-audio FW410!) Med vissa datorer, jag är osäker på om det handlar om vilka chipset man har på moderkortet eller om det handlar om hur mycket övrig utrustning som är kopplad via USB, så kan man få problem med slumpartade utbrott av vitt brus vilket är mycket obehagligt. Jag fick det inte med min gamla burk men med den nya som jag skaffade för 1½ år sedan råkade jag ut för detta... löste det med att skaffa en USB-hub med egen strömförsörjning (latencyn påverkas inte nämnvärt men lite).

Mr Phil

Bra spelat!

😄 Åhja... sån't smöreri går jag inte på 😄

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ. Jag tänker fylla på med ett lånat exempel (Vi som hänger borta hos Andy har säkert hört det)...

http://www.kryptillusion.com/ Klicka i mitten av hjulet...

Gurorna är bara lajnad med metalpackad Pod XT, och kom för fan inte o säg att det hörs lång väg.

(hänger du på forumet Fredrik?)

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som sagt inte min inspelning, men jag vill minnas att det va 2 spår Diamondplate och 2 spår Big Bottom, och threadplate som cab. Det är som sagt från påbyggnadspaketet Metalpack.

Ärligt talat, jag skulle inte skämmas för det där soundet på min platta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...