Jump to content
Annons

Sångteknik


Emulator

Recommended Posts

Annons
Är det någon som har bra tips på litteratur med lite tips hur man förbättrar sin sång. Har sett någon bok här på forumet "Complete Vocal ..."

Vet någon om det finns fler?

Komplett sångteknik är faktist (precis som namnet antyder) allt du någonsin kommer behöva!

Kolla också www.vocalsoul.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora sångguiden - Vägen till din ultimata sångröst

ISBN 9185041610 1 st 196kr 196kr

Frakt 19kr

Summa 215kr

============

Internetbokhandeln.

Det följer med en cd med en massa uppvärmnings och teknikövningar oxå!

Har haft den sen i höstas och tycker att den är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora sångguiden - Vägen till din ultimata sångröst

ISBN 9185041610 1 st 196kr 196kr

Frakt 19kr

Summa 215kr

============

Internetbokhandeln.

Det följer med en cd med en massa uppvärmnings och teknikövningar oxå!

Har haft den sen i höstas och tycker att den är bra.

Tackar för tipset, ska kolla på den!

Tack övriga också!

Får man väl se hur grundmaterialet duger då 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Jag tror att det är fel att börja i den ändan.

Sång är som tal. Börja med att härma och framföralt lyssna. Härma andra sångare som du gillar börja inte med att tänka på tekniken direkt.

Sen vet jag inte hur mycket du har gjort tidigare men om du har gått ur härmfasen (vilket man aldrig riktigt gör) och vill gå vidare och tex. sjunga med stöd så rekommenderar jag dig att spela ett blåsinstrument istället. Gärna något som kräver ett rejält stöd tex. Oboe, Trumpet eller Klarinett. ( generalliserat kommer du lättare undan på dom lägre instrumenten t.ex tenorsax, ventilbasun etc.)

Blåsare har ofta ett stöd som de flesta sångare aldrig kan drömma att komma i närheten av.

Sen är aldrig skolning fel men börja aldrig i den ändan. Bra exempel är Tommy Körberg som aldrig har tagit en lektion i hela sitt liv eller Pavaroti som sjöng väldigt länge innan han tog sin första lektion. Kuriosa Ronnie James Dio spelade trumpet innan han började med sång. Någon lektion har han så vitt jag vet aldrig tagit.

Sen finns det många sk naturliga sångare som får problem med rösten om du är en sådan så behövs antagligen en bra sångpedagogik. Go for it!

Edit: Såg att du frågade om att förbättra sin sång. Utgår då ifrån att du redan kan en hel del och då antar jag att Komplett sångteknik är svaret då jag har hört av många riktigt bra icke klassiska sångare att detta är vägen att gå.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla bibliteket, vet att jag sett nån video med sång teknik som hette Everybody can sing, kanske finns böcker också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Jag tror att det är fel att börja i den ändan.

Sång är som tal. Börja med att härma och framföralt lyssna. Härma andra sångare som du gillar börja inte med att tänka på tekniken direkt.

Sen vet jag inte hur mycket du har gjort tidigare men om du har gått ur härmfasen (vilket man aldrig riktigt gör) och vill gå vidare och tex. sjunga med stöd så rekommenderar jag dig att spela ett blåsinstrument istället. Gärna något som kräver ett rejält stöd tex. Oboe, Trumpet eller Klarinett. ( generalliserat kommer du lättare undan på dom lägre instrumenten t.ex tenorsax, ventilbasun etc.)

Blåsare har ofta ett stöd som de flesta sångare aldrig kan drömma att komma i närheten av.

Sen är aldrig skolning fel men börja aldrig i den ändan. Bra exempel är Tommy Körberg som aldrig har tagit en lektion i hela sitt liv eller Pavaroti som sjöng väldigt länge innan han tog sin första lektion. Kuriosa Ronnie James Dio spelade trumpet innan han började med sång. Någon lektion har han så vitt jag vet aldrig tagit.

Sen finns det många sk naturliga sångare som får problem med rösten om du är en sådan så behövs antagligen en bra sångpedagogik. Go for it!

Edit: Såg att du frågade om att förbättra sin sång. Utgår då ifrån att du redan kan en hel del och då antar jag att Komplett sångteknik är svaret då jag har hört av många riktigt bra icke klassiska sångare att detta är vägen att gå.

Tack ska du ha för tipsen!

Jag har härmar ganska länge, och behöver lite teoretiska tips, eftersom versionen man hör i sina egna öron skiljer sig markant från det som andra hör. Har kört rätt mycket bil så tid att öva har funnits.

Mitt problem har varit att få till en hel sång bra. Bitvis kan det låta ok, men jag lyckas sällan (ok, oftare nu än förr) sjunga bra en hel sång.

sax eller trumpet skulle vara kul, men nu räcker tiden mest till studipul!

tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

De övningar som finns i sångguiden är lite luriga tycker jag.....man tror att man övar en

viss "svårighet", men i själva verket så är det en helt annan.

T ex finns det en övning där man ska sjunga en viss figur där man ( i alla fall jag ) tror att det är hoppen i tonhöjd som är svårigheten, men om man läser ordentligt i texten så handlar det om att maskera "skarven" mellan den vanliga rösten och falsetten.

Hur går det här till då?

Jo de flesta övningarna sjungs först med "guide" , någon annan sjunger till musiken, sedan ska man sjunga själv. Ingen nytt där, men, sedan transponeras alltihopa i halvtonssteg och då upptäcker man att i ett visst läge så har man , typ, ingen kraft att sjunga med och det är det som är "skarven".

På det igen, kämpa, vila, kämpa igen. Det ger resultat !!!

Lägg ner all bullshit om att man inte behöver sångteknik, för fan, ingen skulle väl ge sej

upp och klättra i berg utan grundläggande teoretisk genomgång hur grejorna funkar.

Man måste oxå vårda sin utrustning ( rösten ) om man har tänkt hålla på ett tag. Fel teknik kan knäcka en röst för evigt, tyvärr......

Link to comment
Dela på andra sajter

De övningar som finns i sångguiden är lite luriga tycker jag.....man tror att man övar en

viss "svårighet", men i själva verket så är det en helt annan.

T ex finns det en övning där man ska sjunga en viss figur där man ( i alla fall jag ) tror att det är hoppen i tonhöjd som är svårigheten, men om man läser ordentligt i texten så handlar det om att maskera "skarven" mellan den vanliga rösten och falsetten.

Hur går det här till då?

Jo de flesta övningarna sjungs först med "guide" , någon annan sjunger till musiken, sedan ska man sjunga själv. Ingen nytt där, men, sedan transponeras alltihopa i halvtonssteg och då upptäcker man att i ett visst läge så har man , typ, ingen kraft att sjunga med och det är det som är "skarven".

På det igen, kämpa, vila, kämpa igen. Det ger resultat !!!

Lägg ner all bullshit om att man inte behöver sångteknik, för fan, ingen skulle väl ge sej

upp och klättra i berg utan grundläggande teoretisk genomgång hur grejorna funkar.

Man måste oxå vårda sin utrustning ( rösten ) om man har tänkt hålla på ett tag. Fel teknik kan knäcka en röst för evigt, tyvärr......

Jag tror också på det du är inne på; Först måste man ha ett grundmaterial som man kan öva på i bilen eller var man vill, men sedan behöver man hjälp för att ta fram det extra, eller tekniker för att förbättra sig.

Jag ska beställa boken så får vi se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också på det du är inne på; Först måste man ha ett grundmaterial som man kan öva på i bilen eller var man vill, men sedan behöver man hjälp för att ta fram det extra, eller tekniker för att förbättra sig.

Jag ska beställa boken så får vi se!

Jag skulle varmt rekommendera sånglektioner! Böcker, härma andra, honungsvatten och liknande trix är säkert bra, men att under ett halvår ta 4 sånglektioner kan bli den bästa investering du gjort i dig själv under hela ditt liv! 45 minuter med en sångpedagog kan inte ersättas av 10 böcker...

Sångpedagogen hör vad du gör och sätter omedelbart fingret på saker att jobba med. Att höra problem med andning, se att man har fel hållning, eller vad det nu kan vara är närapå omöjligt att göra själv.

En sångpedagog kan lära dig att utveckla rösten till en mycket med mångfacetterad tillgång än du någonsin trodde var möjligt - och fort kan det gå, om man bara vågar ta steget.

Kolla in närmsta musikhögskola så hittar du säkert kunniga och prisvärda nyutbildade sångpedagoger. I Stockholm rekommenderar jag SMI http://www.smi.se/ där det finns högvis med duktiga sångpedagoger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta lektioner med en bra pedagog! Han/hon kan föreslå material som hjälper dig.

En erfaren lärare ser direkt vad du behöver arbeta med och ger dig övningar som hjälper dig framåt. Gissar du själv i en bok kan du komma att öva på saker som ligger längre fram -- har du inte grunden så tillför dem övningarna inget. Man bör inte bygga hus på lösan grund.

Kostar några hundralappar men är värt varje öre.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som jag alltid brukar vid sådana här (förlåt--puckade frågeställningar) gå till en pedagog eller musikskolan och utröna om du för det första KAN sjunga...alla kan faktiskt inte det, tyvärr men så är det!

Om det visar sig att du har fallenhet och utvecklingspotential så är det ju bara att satsa ett tag så du och pedagogen får in dig själv på rätt spår etc...inget någon anna kan lära dig via nätet fattar du väl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som jag alltid brukar vid sådana här (förlåt--puckade frågeställningar) gå till en pedagog eller musikskolan och utröna om du för det första KAN sjunga...alla kan faktiskt inte det, tyvärr men så är det!

Om det visar sig att du har fallenhet och utvecklingspotential så är det ju bara att satsa ett tag så du och pedagogen får in dig själv på rätt spår etc...inget någon anna kan lära dig via nätet fattar du väl...

I vad ligger det puckade att fråga efter litteratur?

Link to comment
Dela på andra sajter

De övningar som finns i sångguiden är lite luriga tycker jag.....man tror att man övar en 

viss "svårighet", men i själva verket så är det en helt annan.

T ex finns det en övning där man ska sjunga en viss figur där man ( i alla fall jag )  tror att det är hoppen i tonhöjd som är svårigheten, men om man läser ordentligt i texten så handlar det om att maskera "skarven" mellan den vanliga rösten och falsetten.

"Skarven" tyder på att du væxlar mellan olika "modes" (førmodligen før att du inte ens ær medveten om dem), eller har bristande stød. Det ær inget som ska øvas bort utan sjunger du på rætt sætt så intræffar den inte. Har sjælv læst ett antal olika bøcker men Sadolins bok ær øverlægsen, dær står allt och det finns en anledning till varfør så många pedagoger undervisar efter den.

mvh

edit/ps: ALLA kan læra sig sjunga rætt

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat lite på mind voice skiva där det utlovas att man kan "öka sitt röstomfång till något man bara kunnat drömma om" i fullröst.

Är det någon som lyssnat på skivan? Tycker det låter som att sångerskan i flera av övningarna i de högre tonerna går över till den ljusare tekniken (kommer ej på namnet) istället för att sjunga kvar med bröströsten.

Sen har jag även lyssnat lite på komplett sång teknik skivan och har lite svårt för att höra skillnandena på Curbing och Overdrive. Lysnnar man igenom exempeln hon tar upp för att uppnå dessa tekniker låter dom nästa likadant.

Belting röster förstår jag inte alls hur den ska låta.

Lyssnar jag på mig själv när jag sjunger känns det som jag har 3st lägen, 1 lågt läge, ett mellan läge. För att komma upp till C och högre så byter jag teknik och det låter mer pipigt och inte alls lika starkt som mina andra tekniker, är det detta som Cathrine kallar Belting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...