Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har tänkt ha mina högtalare stående på såna armar som man brukar ha TV på.

Det är nämligen lite trångt om utrymme på varje sida om mitt studiofönster tror jag, så det vore fint att få ut högtalarna och ha möjlighet att vrida dessa. Men de som har TV på brukar ha lite för stor platta på de jag sett.

Är det någon som har tips på ställen som säljer något passande?

Vill inte skruva i mina högtalare, så jag föredrar någon platta man kan placera högtalarna på.

Dom väger 11 kg/st.

top_M.jpg

Roland DS-90

Redigerat av coverman
Annons
Postat

Jag köpte ett par högtalarfästen från Jula tror jag det var. Jag har inte behövt borra något i monitorerna men problemet är att de är för nära väggen så akustikmässigt blir det ganska bullrigt.

Väggfästen rekommenderas inte såhär med facit i handen. 🙂

.Viktor

Postat

Om du tänker sätta högtalarna på väggfasta hyllor, så skaffa samtidigt dämpkuddar att placera mellan högtalare och hylla, så att vibrationerna inte skickas med oförminskad styrka rakt in i väggen och ger dig en helt okontrollerad basförstärkning. Förutom det, så hamnar högtalarna för nära väggen bakom. Eftersom högtalare i princip är rundstrålande i lägre frekvenser, så innebär närheten till väggen en kraftig basförstärkning. Följaktligen behöver du placera absorbenter på väggen - och eftersom det är så nära väggen, så brukar det bli bäst att ha tillräckligt tjocka absorbenter, så att man kan trycka in högtalarna i materialet en del, för att ytterligare släcka ut oönskad bumlighet...

Postat

Väggen bakom har ganska bra dämpning, som jag byggt med tanke på ljudet.

Det är panel med glest mellanrum där det ligger tyg och dämpning bakom som ska fånga upp detta.

Så baksidan tror jag inte är något problem. Annars får jag tillföra något om det låter illa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.