Jump to content
Annons

PEDALHÖRNAN


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har en Behringer CS100 CompressorSustainer-pedal avsedd för elgitarr, men lär även funka till keyboard eller bas, sägs det. Mitt användningsområde för den är emellertid elgitarr. Jag har inte haft den länge, men vill ändå försöka mig på en recension.

8321_md.jpg

Ljudkvalitet: Förvånansvärt god. Inga störande missljud, brum eller brus. Till en början lät det förskräckligt, men fann att det var kontakten på den första kabeln jag hade i förstärkaren som det var fel på. Det hade inte med pedalen att göra. Inga störande klickljud. 9/10

Funktion: Den har fyra kontroller: level, tone, attack och sustain. Level uppfattar jag mest som en ren volymökning, Tone är följsam och fungerar verkligen mellan lo och hi, Attack är det stora frågetecknet - vad gör den egentligen? Sustain är ok, men jag önskar den vore mycket mer verksam. Den får ändå bli det lilla frågetecknet. Jag undrar om den verkligen fungerar. Den sista kontrollen är tungvriden, de övriga är lätta. 6/10

Prisvärdhet: 220 SEK ordinarie. Vad kan man säga? Man får en följsam pedal som fungerar, särskilt som kompressor (även om den är väl tam som sustain) och utan störande biljud. 10/10

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Jag har ett Ibanez AF-201 Auto-Filter.

AF201.jpg

En cool effektpedal jag och en kompis köpte från gamla Waideles musikavdelning i samband med att den lades ned för en massa år sedan - 20-25? Vi fick den för 200 SEK, men den kostade ordinarie 900 SEK. Såg att en sån i mint condition går för runt tusingen nu med.

Ljudkvalitet: Den brusar en del. Brummar inte ett dugg. När du börjar spela tänker du dock inte särskilt alls på biljud. 8/10.

Funktion: Arbetar bra, det hörs verkligen när man ändrar kontrollerna. Max-läget för fläskigaste möjliga Wah-wah-ljudet (med bägge Sens Peak-reglagen till vänster på max) skulle man vilja hade ytterligare ett par lägen högre upp. Den kommer därför aldrig upp i "max"-Wah-wah, om det nu finns en sån. Jämfört med andra Wah-wah-pedaler alltså. Men variationsrikedomen är stor. Det är en lustig pedal, där Wah-wah-effekten varierar med hur hårt du slår an strängarna. En del menar att det motsvaras av de pedaler som kallas Automatiska Wah-wah-pedaler.

Den agerar alltså inte särskilt mycket Wah-wah om du spelar hyperförsiktigt, hur du än ställer in den. Om du kör reglarna överallt i botten (Sens Peak 2, Mode 1 och Mode 2 samt Range), utom den där Sens Peak 1 längst till vänster, så låter det nästan lite ubåtsgitarr om den... Det blir 8/10.

Prisvärdhet: På Nätet kan man fynda en begagnad mellan 300-1200 SEK. I de dyrare lägena är den mindre prisvärd, men i det lägre skiktet klart bra. Får bli en kompromissbedömning: för 600 SEK är den prisvärd enligt 7/10.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har en Behringer CS100 CompressorSustainer-pedal avsedd för elgitarr, men lär även funka till keyboard eller bas, sägs det. Mitt användningsområde för den är emellertid elgitarr. Jag har inte haft den länge, men vill ändå försöka mig på en recension.

8321_md.jpg

Ljudkvalitet: Förvånansvärt god. Inga störande missljud, brum eller brus. Till en början lät det förskräckligt, men fann att det var kontakten på den första kabeln jag hade i förstärkaren som det var fel på. Det hade inte med pedalen att göra. Inga störande klickljud. 9/10

Funktion: Den har fyra kontroller: level, tone, attack och sustain. Level uppfattar jag mest som en ren volymökning, Tone är följsam och fungerar verkligen mellan lo och hi, Attack är det stora frågetecknet - vad gör den egentligen? Sustain är ok, men jag önskar den vore mycket mer verksam. Den får ändå bli det lilla frågetecknet. Jag undrar om den verkligen fungerar. Den sista kontrollen är tungvriden, de övriga är lätta. 6/10

Prisvärdhet: 220 SEK ordinarie. Vad kan man säga? Man får en följsam pedal som fungerar, särskilt som kompressor (även om den är väl tam som sustain) och utan störande biljud. 10/10

🙁

:musik

öööööööö

jag måste nog vara elak och säga att det kan vara fel på din pedal, på min så är alla rattar lika lätta att röra på och det blir en stor förändring på sustain, i alla fall 1,5-2 sekunders mer sustain och mycket mera dist. Om du har en noisegate efter den så kan den döda mycket av sustainet så testa utan, annars tycker jag du skall gå med den till butik och be att få prova en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag måste nog vara elak och säga att det kan vara fel på din pedal, på min så är alla rattar lika lätta att röra på och det blir en stor förändring på sustain, i alla fall 1,5-2 sekunders mer sustain och mycket mera dist. Om du har en noisegate efter den så kan den döda mycket av sustainet så testa utan, annars tycker jag du skall gå med den till butik och be att få prova en annan.

Det var tvärtom vänligt sagt. Det är ju det man vill veta, om det nu är så! Jag har kopplat min Tele till Behringer-pedalens input och dess output till en Fender rörförstärkare. Det låter ingen skillnad ALLS om sustainet, var jag än ställer det.

Jag har ingen noisegate eller nånting mer inkopplat än enligt ovan. Dist förstår jag inte, min pedal distar inte alls. Ska den göra det? Däremot tycker jag den på något märkligt sätt kväver förstärkarens eget brus i viss mån. Ungefär som en noise gate då kanske...?!

Fick i julklapp. Få tag på kvittot och greja...?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Satt o kollade efter lite pedaler på nätet idag, fann som vanligt ingenting som jag visste vad det var.

Är ute efter en volym/expressions(heter det så)pedal till min Noord Electro.

Nån som vet nåt vettigt om detta, gärna lite fakta om hur det funkar och lite förslag om nån har nåt. Har en vanlig volympedal nu men det ska väl vara en viss skillnad med en e-pedal?!

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Attack är det stora frågetecknet - vad gör den egentligen?

Med attacken ställer du in hur snabbt/långsamt själva kompressorn ska reagera, innan den trycker ner volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Attack är det stora frågetecknet - vad gör den egentligen?

Med attacken ställer du in hur snabbt/långsamt själva kompressorn ska reagera, innan den trycker ner volymen.

Ja, det förstår jag, men jag menade...vad gör den i min pedal. Verkar inte funka. Men det har jag läst i andra tester om den också, att den tar dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej

Satt o kollade efter lite pedaler på nätet idag, fann som vanligt ingenting som jag visste vad det var.

Är ute efter en volym/expressions(heter det så)pedal till min Noord Electro.

Nån som vet nåt vettigt om detta, gärna lite fakta om hur det funkar och lite förslag om nån har nåt. Har en vanlig volympedal nu men det ska väl vara en viss skillnad med en e-pedal?!

Steffe

Hej!

Lustigt. Jag har precis i detta nu slängt iväg några frågor till Clavia om pedaler till Electro 2 - får se när de svarar och rekommenderar. De flesta affärer o.d. verkar blanda och ge när det gäller detta med volym- eller expressionspedal...

Dessutom, Clavia har inte rekommenderat någon Rotor Speed-pedal alls. Läste i ett amerikansk forum att man kan skippa den och köra med en tvåläges görbillig sustain-pedal både för Sustain och för Rotor Speed (kopplat till Sustain).

Hur är Korg DS1H Sustain-pedal med "half damper"-funktion?

Och hur är Proel PVP-14 Volympedal i stereo som expressionspedal?

Sen fattas bara en lämplig "Rotor Speed"-pedal...

För volym/expressionspedal finns ju hur många märken som helst: Bespeco, Fatar, Proel, Roland, Korg... Yamaha gör dock sönder Clavian.

Vad jag vidare förstår iaf så får INTE volympedalen vara en monovariant. Det kan rentav skada synthen?!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Attack är det stora frågetecknet - vad gör den egentligen?

Med attacken ställer du in hur snabbt/långsamt själva kompressorn ska reagera, innan den trycker ner volymen.

Ja, det förstår jag, men jag menade...vad gör den i min pedal. Verkar inte funka. Men det har jag läst i andra tester om den också, att den tar dåligt.

Jo den tar ganska dåligt men den skall göra lite verkan, men sustain knappen skall göra väldigt mycket verkan.

Nu är klockan 2 på natten, men jag kan spela in ett A/B test imorgon så får du höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Nu är klockan 2 på natten, men jag kan spela in ett A/B test imorgon så får du höra.

Vore ytterst hyggligt. Jag ska testa mer imon igen. Min Tele har rätt bra sustain redan som det är. Men visst ska Behringer Kompressor&Sustain-pedal göra skillnad. Annars är det ju ingen idé...

Ska testa själv senare idag... (gäsp) hur det är egentligen. Kanske man kan koppla den till en synth också och höra i lurar? Finns inget hörlursuttag i min förstärkare.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Steffe och alla andra!

Apropå SUSTAINPEDAL till Nord Electro:

Fatar har en professionell modell av pianotyp. Den finns även i en stereovariant, med två pedaler. Vilket ska man ha? Är den ena pedalen en dämpare som hugger av sustainet månntro? 330 SEK för Fatar VFP1 (en pedal) resp 550 SEK för Fatar VFP2 (två pedaler). Ser nu att Clavia rekommenderar pedal med monosladd... d.v.s. Fatar VFP1 i sådana fall.

IMNB-NM1114006.jpg

Annars har ju t.ex. Korg en med half damper-funktion, DS1H för 575 SEK. Om den fungerar till Electro vet jag inte ännu (väntar svarsmail ännu).

Apropå EXPRESSIONSPEDAL till Nord Electro:

Har letat runt lite på Nätet: Musikbörsen, 4Sound, Jamshop, Luthman, Proel och andra utländska testsiter. Om jag förstått det rätt så kan Proel PVP16L vara avsedd för Clavia Nord Electro 2. 325 SEK.

Proel PVP16L

Förvirrande nog så står det en sak i "Data sheet" (mono), men en annan i texten uppe till vänster (och som också framgår av bilden, speciellt om man klickar den större - eller tittar nedan 😮 ), nämligen att den är i stereo.

doc_011165696956060.tif.big.jpg

PVP14L är en renodlad Volympedal. PVP16L är en expressionspedal. Proel skiljer på det, till skillnad från många musikaffärer. Likaså har Jam-kedjan inne volympedaler från Bespeco (ännu ett italienskt märke precis som Fatar och Proel), och då både i mono- och stereovariant, men inte någon expressionspedal, vilket alltså även Bespeco har.

Apropå ROTOR SPEED-PEDAL till Nord Electro:

Som Rotor Speed Pedal menar Clavia att man kan ha en Sustain-pedal. Iofs så verkar man kunna använda den Sustain-pedal man redan satt i Sustain-uttaget, men man kan lika gärna köpa en enkel funktionsduglig Sustain-pedal för att hantera Rotor-speeden. Den är ju billigast av de tre pedaler man kan koppla till Electron.

Kanske en från Proel då? Heter enligt bilden iaf Proel PFS20 (som har en annan beteckning i Luthmans listspec...). 195 SEK. Om det stämmer...

103032.jpg

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Convinced! Så borde det vara. På testklipp 2 hölls ju tonerna ut längre. Så har jag inte alls uppfattat det hittills här när jag spelat. Sedan har läst flera tester av pedalen nu på Nätet - allt vad jag kommit åt. Och en del menar att Sustainet har väldigt liten/knappast någon verkan, men då var det någon i en test som menade att man måste spela högt för att den ska märkas... som väl även någon i tråden här påpekade har jag för mig. Men imon, då jag är ledig (blir försent ikväll efter jobbet), ska jag testa igen på riktigt, och då både lågt och högt.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ok, tack. Senare idag ska jag testa min Behringer CS100 med en elgitarr rejält.

För att återgå till eventuella pedaler till en keyboard, såsom Clavia Nord Electro 2 så har jag forfarande inte erhållit något svar ifrån Clavias support. Men det kommer säkert å det snaraste.

Som jag ser det nu, efter att ha läst en del om detta, så finns det tre alternativ för EXPRESSIONSPEDAL med stereokontakt:

Roland EV-5 (795 SEK), som de själva rekommenderar alternativt en Proel PVP-16L för (335 SEK), som de också rekommenderar eller en Bespeco VM-18L (??? SEK). Övriga märkens pedaler är oftast Volympedaler, men det är inte samma sak som en expressionspedal, eftersom både ljustyrkan OCH ljudets karaktär skall ändras hos en riktig expressionspedal när man trycker på den. Så är det Steffe...

När det gäller SUSTAINPEDAL, så ska man ha en med monokontakt enligt Clavias handbok:

Fatar VFP1 (330 SEK) och TSM FP1 (295 SEK) har det. Roland DP-8 (350 SEK), Roland DP-10 (395 SEK) och Korg DS1H (575 SEK) finns också, men de har stereokontakt och ska nog inte väljas i första hand?! Eller? Dessutom har Roland och Korg "half damper"-funktion, dvs. att sustainet är olika långt beroende på hur långt ned man trycker ned pedalen. Detta är mer professionellt och något man vill ha. Därför blir frågan: finns det någon piano sustain-pedal med "half damper"-funktion OCH mono-kontakt??

När det gäller ROTOR SPEED-PEDAL, så kan man konfigurera sin Clavia-synth så att den tar detta i Sustain-uttaget, men köper man ändå en separat enkel "Switch"-pedal för Rotor Speed-funktionen, så finns det olika märken att välja bland: TSM FP2 (130 SEK), Roland DP-2 (145 SEK), Proel PFS-29 (126 SEK) m.fl.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vet nån ifall man kan använda en Piano Sustain-pedal med stereokontakt till Clavia Nord Electro 2? Enligt Clavias spec så är det en monokontakt på bilden till det uttaget.

Funkar det kan man lika gärna skippa italienarna och köra Roland "all the way"...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Under tiden vi väntar på svar från Clavia om lämpliga pedaler till synth, så kommer här en pedal för bas som jag diggar stenhårt.

Ibanez Soundtank BassComp BP5

ibanez_bp5_001.jpg

Ljudkvalitet: Mycket lågbrusig. Hög ljudkvalitet. Överraskande värme! 9/10

Funktion: Level, Attack och Sustain. Nu var det ett tag sedan jag testade den med en bas, men jag minns särskilt hur effektivt level och attack jobbade tillsammans. I synnerhet Attack. Man kan få kompressionen att nästan klippa sådär gott som jag gillar. En del gillar inte det, men det ljudet finns på Atomic Swings plattor ibland, med Petter på bas. Mumma! In och Out samt uttag för 9V-adapter i vanlig ordning. Väldigt följsamma rattar. Pjäsen är plastig, men idén med namnet SoundTank i Ibanez produktserie var enligt uppgift att de ville betona att det var tal om stryktåliga grejer "on the road". Extrem lätt att byta batteriet (jfr Behringer) är ett plus. 10/10.

Prisvärdhet: Tror jag betalade 600 SEK på MUG då det begav sig. Det var rätt prisvärt även då. De brukar förekomma på diverse siter för begagnat numera, då den inte tillverkas fortfarande, för ynkligt lite pengar. 10/10.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har någon en Tech 21 NYC American Woman Randy Bachman Overdrive-pedal

AmericanWomanPedal.jpg

eller en Jim Dunlop Cry Baby Original GCB-95 Wahwah-pedal,

Jim%20Dunlop%20Cry%20Baby.jpg

får ni gärna göra en recension av den/dem.

Från USA kan man köpa dem för 700 resp 500 SEK plus frakt och svensk moms. Här i landet tar de 1400 resp 1000 SEK. Är det något man ska tänka på beträffande Volt, Ampère, Watt, Ohm etc. om man beställer från USA? Omvandlare eller så? Inte minst beträffande om man vill ha med tillbehöret adapter...och inte bara köra på 9V batteri.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
vad skiljer en volympedal från expressionpedal?

Enligt uppgift, då jag nu hjälplöst snöat in på detta området fullständigt, så skiljer en äkta expressionspedal sig från en renodlad volympedal på så sätt att den inte bara kan höja ljudet utan samtidigt så sker en förändring av ljudets karaktär, där vissa frekvenser klingar annorlunda. Detta kan användas t.ex. i samband med synthar med samplad Hammond.

Bespeco har volympedaler som VM-14L stereo, men även expressionspedalen VM-18L. Likadant har Proel volympedalen PVP14L, men även expressionspedalen PVP16L. L:et står för keyboardtillämplighet på något sätt, till skillnad från de utan L som är för gitarr. Precis som med de vanliga volympedalerna så kan man med expressionspedalerna justera volymen, men jag antar att de inte hade tillverkat expressionspedaler om det inte funnits någon skillnad all. Även t.ex. Roland har volym och expressionspedaler. Det brukar dock inte stå Expressionspedal på expressionspedalerna utan Volympedal iaf, som exempelvis på Proel PVP-16L.

Sedan kan man styra andra parametrar med en expressionspedal också, till skillnad från en renodlad volympedal - som vissa dataflöden på synthar. Prisskillnaden mellan dem är obefintlig, så det lutar åt expressionspedal här iaf...

Mer info när Clavia svarar.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
En wah-wah-pedal är väl en form av expressionspedal?

En fundering.

Om man kopplar en Expressionspedal till en pedal med automatisk wahwah (där hårdheten i anslaget på strängarna bestämmer mängden wahwah), får man då ett ljud som från en vanlig wahwah-pedal typ Jim Dunlop Cry Baby? På en Jim Dunlop så styr man väl mängden Wahwah med foten? Alltså att man kan få fläskig wahwah om man trycker ned en Jim Dunlop Cry Baby-pedal ordentligt, även om man bara smekar strängarna. På en Automatisk wahwah-pedal så får man ju ingen wahwah-effekt alls om man tar det lugnt, utan där kommer den ju igång med anslagets hårdhet. Jag tänker t.ex. på Ibanez AF-201 (recenserad).

Så en Ibanez AF-201 Auto-Filter (men även kallad AutoWahwah) kopplad till en Expressionspedal som Roland EV5 eller Proel PVP16L och man kan styra mängden Wahwah med Roland:en/Proel:en??

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi en dålig bild av min rig med mina pedaler.

Det ger mig alla möjligheter jag behöver. Dist, ickedist, reverb, ickereverb, delay, ickedelay, ja, jag har kopplat det så att allt är möjligt, trots att jag inte kör med bosspedalen programerat. Friheten är viktig för mig då mitt band har låtar där det är helt tortt ljud, och ibland helt tort med dist, och ibland dist med reverb, och oftast (70%) rent ljud med mkt reverb.

Ett tips för dig som vill kunna byta mellan ljuden hur som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Kan du göra bilden lite större?

Eller nähäää...du menar "bild" på det viset... Nu fattar jag!!

:rolleyes:

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

På en Jim Dunlop så styr man väl mängden Wahwah med foten? Alltså att man kan få fläskig wahwah om man trycker ned en Jim Dunlop Cry Baby-pedal ordentligt, även om man bara smekar strängarna

Nej, på en crybaby så uppkommer wahwah-effekten när man rör foten. Så om man håller pedalen nedtryckt så hör man bara väldigt mycket diskant, och om man har den uppsläppt så hörs mest bas. När man rör foten växlar den ju mellan alla frekvenser och så uppkommer wah-ljudet.

/ Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
På en Jim Dunlop så styr man väl mängden Wahwah med foten? Alltså att man kan få fläskig wahwah om man trycker ned en Jim Dunlop Cry Baby-pedal ordentligt, även om man bara smekar strängarna

Nej, på en crybaby så uppkommer wahwah-effekten när man rör foten. Så om man håller pedalen nedtryckt så hör man bara väldigt mycket diskant, och om man har den uppsläppt så hörs mest bas. När man rör foten växlar den ju mellan alla frekvenser och så uppkommer wah-ljudet.

/ Linus

Jaha...... Så wahwah-ljudkomp är egentligen samma sak som ett evigt rattande fram och tillbaka på tonkontrollerna (bas och diskant)??

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

På en Jim Dunlop så styr man väl mängden Wahwah med foten? Alltså att man kan få fläskig wahwah om man trycker ned en Jim Dunlop Cry Baby-pedal ordentligt, även om man bara smekar strängarna

Nej, på en crybaby så uppkommer wahwah-effekten när man rör foten. Så om man håller pedalen nedtryckt så hör man bara väldigt mycket diskant, och om man har den uppsläppt så hörs mest bas. När man rör foten växlar den ju mellan alla frekvenser och så uppkommer wah-ljudet.

/ Linus

Jaha...... Så wahwah-ljudkomp är egentligen samma sak som ett evigt rattande fram och tillbaka på tonkontrollerna (bas och diskant)??

😕

Fast mer parametriskt. Som tonkontroll och db-kontroll i samma ratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt uppgift, då jag nu hjälplöst snöat in på detta området fullständigt, så skiljer en äkta expressionspedal sig från en renodlad volympedal på så sätt att den inte bara kan höja ljudet utan samtidigt så sker en förändring av ljudets karaktär, där vissa frekvenser klingar annorlunda. Detta kan användas t.ex. i samband med synthar med samplad Hammond.

Sedan kan man styra andra parametrar med en expressionspedal också, till skillnad från en renodlad volympedal - som vissa dataflöden på synthar. Prisskillnaden mellan dem är obefintlig, så det lutar åt expressionspedal här iaf...

Men varför skaffa en volympedal i stället för expression?

förutom prisskillnaden, finns det något som volympedaler kan som inte går att göra med expression?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Enligt uppgift, då jag nu hjälplöst snöat in på detta området fullständigt, så skiljer en äkta expressionspedal sig från en renodlad volympedal på så sätt att den inte bara kan höja ljudet utan samtidigt så sker en förändring av ljudets karaktär, där vissa frekvenser klingar annorlunda. Detta kan användas t.ex. i samband med synthar med samplad Hammond.

Sedan kan man styra andra parametrar med en expressionspedal också, till skillnad från en renodlad volympedal - som vissa dataflöden på synthar. Prisskillnaden mellan dem är obefintlig, så det lutar åt expressionspedal här iaf...

Men varför skaffa en volympedal i stället för expression?

förutom prisskillnaden, finns det något som volympedaler kan som inte går att göra med expression?

Nej, inte vad jag vet. Ännu kanske jag ska reservera mig för...

Får se vad butikerna anser när jag knallar dit och köper/beställer i veckan. Förresten, jag hastar iväg ett par mail till, känner för det...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...