Jump to content
Annons

Tom Waits


VacUm

Recommended Posts

Grävde fram mina gamla Tom Waits-plattor och satte igång att lyssna det första jag gjorde på morgonen.

Alltså, den mannen sätter ner mig på jorden varenda gång jag gör så. Hela min inställning till musik vänds uppochner och plötsligt vill man göra bra saker istället för att tjäna 1500:- på ett taskigt covergig eller en plankning av nån sketen låt.

Ni som inte hört talas om gubben: ladda hem lite mp3, njut, spring o köp några av hans plattor (många av dom gamla hittar man för under hundralappen).

Så, tack Tom Waits för att du håller kvar mina fötter på jorden!

EDIT: italic-fel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

VacUm, här får du minsann guida lite så man hittar guldkornen...

Jag har plöjt igenom väldigt mycket av popårockhistorien genom åren tycker jag själv, men aldrig hajat storheten med mr Waits. För mig är han ett sympatiskt fyllo som ligger i en soptunna och vrålar och ibland gör cameo-roller i skumma filmer. Visst är "Downtown Train" en höjdare men det är ungefär allt som har fastnat så här långt.

Lite låttips tack, m a o!

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm, här får du minsann guida lite så man hittar guldkornen...

Jag har plöjt igenom väldigt mycket av popårockhistorien genom åren tycker jag själv, men aldrig hajat storheten med mr Waits. För mig är han ett sympatiskt fyllo som ligger i en soptunna och vrålar och ibland gör cameo-roller i skumma filmer. Visst är "Downtown Train" en höjdare men det är ungefär allt som har fastnat så här långt.

Lite låttips tack, m a o!

😆 Ok...

Mule Variations-plattan är bra rakt igenom faktiskt. Där finns det bland annat en riktigt bra ballad (Take it with me), men hela plattan är bra rakt igenom.

Sitter just nu och lyssnar på Heartattack and Vine som jag gillar. Den är ganska gammal (inspelad mitt på 80-talet) så ljudmässigt kan den va lite tråkig, men låtarna är apbra rakt igenom.

En favvisplatta har försvunnit för mig, "The Black rider". Musik till teaterföreställningen med samma namn. Skruvad platta, men har riktiga guldkorn och är riktigt rolig om man lyssnar på texterna lite extra.

Dom allra äldsta plattorna är lite halvtråkiga ibland. För mycket vanligt-bluesband för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Lägg ner, Tom Waits är bajs.

Om du visste hur många rödvinspimplande studenskor som plågat mig med hans vedervärdiga prettolyrik...

"Men gud asså, han menar verkligen nåt med sin musik..!"

Och så den obligatortiska experiment-vinklingen:

"Ja tänk, han spelar ju på kastruller..!"

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ner, Tom Waits är bajs.

Om du visste hur många rödvinspimplande studenskor som plågat mig med hans vedervärdiga prettolyrik...

"Men gud asså, han menar verkligen nåt med sin musik..!"

Och så den obligatortiska experiment-vinklingen:

"Ja tänk, han spelar ju på kastruller..!"

😛

Du får väl mejla honom så han slänger på 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nästa platta ihop med röjjksåpp i reason då eller nåt..

Nä, Waits är bra.. Punkt slut!

Dessutom spelar han fan så mycket bättre gitarr än Kebnekajse-gitarristen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Du får väl mejla honom så han slänger på 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nästa platta ihop med röjjksåpp i reason då eller nåt..

Eller ännu bättre, håller sig till filmstudiofilmerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får väl mejla honom så han slänger på 8 arpeggiosnurrande virusar och gör nästa platta ihop med röjjksåpp i reason då eller nåt..

Eller ännu bättre, håller sig till filmstudiofilmerna?

Pfft. Filmerna han är med i är ju iofs aldrig dåliga.

Musiken är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dracula

Till världens ände

Down by Law

Fisher King

Cotton Club

Rumble Fish

Short Cuts

Mystery Men

The Outsiders

Mystery Train

The Two Jokes

Järngräs

Coffe and Cigarettes

Coffe and Cigarettes III

Paraside Alley

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade en gammal låt med honom som jag hörde i en film som heter Smoke...

En vacker dag stod jag i skivaffären och bestämde mig för att prova en skiva med gubben, och om man bortser ifrån en skiva med tyska schlagerhits som ingick i en presentförpackning, så är nog Waitsskivan den som jag har lyssnat minst på av alla skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker också att han är lite VÄL knepig...

jag kan tycka att dom gamla skivorna är underhållande och schyssta, på ett speciellt vis, men ändå för knepiga för att man ska kunna uppskatta dem som man uppskattar annan musik.

Men sen köpte jag Alice (2003?) och den är fanimej helt jävla underbar! Ett riktigt guldkorn som inte får missas... det är grym produktion och helt overkligt bra texter (poor edward!), riktiga låtar (!) och en fantastisk stämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker också att han är lite VÄL knepig...

jag kan tycka att dom gamla skivorna är underhållande och schyssta, på ett speciellt vis, men ändå för knepiga för att man ska kunna uppskatta dem som man uppskattar annan musik.

Men sen köpte jag Alice (2003?) och den är fanimej helt jävla underbar! Ett riktigt guldkorn som inte får missas... det är grym produktion och helt overkligt bra texter (poor edward!), riktiga låtar (!) och en fantastisk stämning.

Skam att man inte har Alice än. Har skummat igenom den, men tyckte då att den va ganska snarlik Mule Variations. Får köpa o lyssna lite mer ingående..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dracula

Till världens ände

Down by Law

Fisher King

Cotton Club

Rumble Fish

Short Cuts

Mystery Men

The Outsiders

Mystery Train

The Two Jokes

Järngräs

Coffe and Cigarettes

Coffe and Cigarettes III

Paraside Alley

Hoppsan, det var många! Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Dracula

Till världens ände

Down by Law

Fisher King

Cotton Club

Rumble Fish

Short Cuts

Mystery Men

The Outsiders

Mystery Train

The Two Jokes

Järngräs

Coffe and Cigarettes

Coffe and Cigarettes III

Paraside Alley

Hoppsan, det var många! Och han spelar alkoholiserad chaffis i allihop!!? 😛

ja, typ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Swordfishtrombone är ett måste i både skivsamlingen och en kopia i bilen. Har man inte sett järngräs har man gott miste om nåt(inte bar för TW). 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom Waits är en av mina favoriter och jag vill bli lika luffig som han när jag blir stor 😆

De jag tycker är top5 är iaf

- Mule Variations

- Bone Machine

- Closing Time

- Blood Money

- Alice

Closing time är den mjuka och Bone machine den hårda, de andra tre är väl någonstans där mellan. Jag har lite svårt för hans jazzigare expriment-skivor och de är kanske inget man ska börja med rent allmänt. Hans produktioner är i mina öron helt perfekta och bara det är en anledning att skaffa skivorna, sen att musiken är briljant är ju också roligt 🙂

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom de givna mästerverken rekommenderar jag Nighthawks at the diner. Killen ställer upp en bar i studion och spelar in vad jag antar får klassas som en livekonsert, men här om någonstans är hans lyrik på topp. Faktum är att det blir inte mycket bättre än såhär.

So she walks straight up to the counter and beats the shit out of my cup of coffee. I guess the coffee just wasn't strong enough to defend itself..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nya CDn har fått väldans bra kritik av Aftonpressen och Exbladet.

Btw, rollen han gjorde i Dracula var inte som full schaffis. Där spelar han en gubbe som blivit sinnessjuk efter att ha tillbringat lite för mycket tid i greve Draculas slott... 😉

"What's he building in there...?"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...