Jump to content
Annons

GT-8 eller POD XT LIVE


dunken

Recommended Posts

någon som kan ge ett råd på dessa 2,vilken som har bäst dist,reverb mm.

har kollat runt lite men ej kunnat se för eller nackdelar.

har fattat att bossen har högre inlärnings kurva typ men kanske något bättre fx änn poden,stämmer detta eller???

ska till lägga att jag kör mest metal hema/cubase.

bra eller anus hjälp mej välja sitter med en pod 2.0 nu så jag antar att vilken jag änn väljer så blir det väll bätre..eller??

fins kanske någon som siter med en tillsalu! (även pod xt om priset e rätt)bara pm:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
dannepop (oregistrerad)

Jag har en GT8 och är mycket nöjd men jag har läst flera sådana här trådar och

lirar du metal ska du nog ha en POD.

Jag tror iofs att det går att skruva fram lika bra ljud på GT8:an.

Men presetsen i PODen lutar mer åt metal håller!

Lycka till!

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

dunken//Jag har en Boss GT-8 och ska sälja den. Du kan få köpa den om du vill. Skicka ett PM.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellsson (oregistrerad)

har ägt båda två och ja föredrar gt-8:an .. tycker line6an lät så digital. disten va helt klart oslagbar i gt-8:an . enda problleme me gt-8:an va att den va inte så "användarvänlig" 😳, de tog ett tag att lära se alla olika funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger en Gt-8 som jag köpt för en vecka sedan, och är helt nöjd med den 🙂 .. undrar bara varför det är så mycket brus när man gör egna sound ? .. jag tar bort ganska mycket mha limitern men det förstör ju lite av de soundet man vill ha, vet ni något annat sett man kan ta bort bruset med? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har GT-6 (nästan identisk med GT-8) och är också väldigt nöjd!

Att den inte skulle vara användarvänlig vet jag inte om jag vill hålla med om. Visst, det tar en stund att komma igång med den, men sen är den jävligt smidig att handskas med!

Köp köp köp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en vanlig PodXT och är till stor del nöjd med den, den kan leverera ljud som duger. Det låter ju inte som att micka upp en originalstärkare men kompenserar med flexibilitet. Jag tycker personligen att den är ganska svårrattad men jag har inte heller haft tid att sitta och testa mig fram. Men däremot finns det excellenta ljudpatchar att ladda ner... dessa kan man använda som de är eller modifiera tills de passar ens egen spelstil o hur din gitarr låter. Jag säger inte att Poden är bättre än GT8:an... skulle snarare tro att de är bra båda två. Kan tillägga att man skall inte gå på ljudexemplen från Pod som finns på Line 6:s webbplats. Tycker själv att de är till större delen snuskdåliga mot hur Poden kan låta och för den delen - kör du metal/hårdrock så är metal packet till Poden att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

kör du metal/hårdrock så är metal packet till Poden att rekommendera.

e det något som man köper via deras hem sida eller e det gratis??få saker e ju gratis nu för tiden.får kolla upp det där med metal packet.

usb port ger line6 ett plus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metal paketet är något som kostar extra. Jag kommer inte exakt vad det kostar men strax under 300 kr tror jag. Köper man all tre (Metal, FX & Classic) så får man bara betala för två...

USB är bra... ibland. Jag fick problem när jag skaffade ny burk (HP Pavilion) då jag får utbrott av vitt brus om jag kör USB direkt in i datorn. Kör jag via USB-hubb så slipper jag det! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du blir nöjd med vilken som ärligt talat. GT-8 har ju lite fler roliga live-funktioner som dubbla förstärkare och att den kan ändra ljud beroende på dynamik etc. Men PodXT har lite bättre möjligheter för metalljud tycker jag. Dessutom gillar jag dess delay och reverb bättre.

Men det går att få bra ljud ur båda.

Själv använder jag Tonelab SE och är väldigt nöjd. Men den lämpar sig inte så bra till metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

känner mej lite splitrad just nu.boss e ju alltid boss alla har vi väl ägt den oranga disten senn 80talet.

men sen får jag för mej att om jag köper gt-8 så e det bara det man får man kan inte upp datera den lixom.

line 6 har usb och då packet för nerladdning och firmwere osv,det e väll bra .

sen har man polare som köpt tone port och dragit hammaren rakt i genom plasten och säger att det va det värt för line 6 och deras nasse progg kan dra åt hel..

så fan vet. nu jag har en pod 2.0 som har 1 bra comp ljud,men vill ha mer!!!

och 4papp för bossen eller 5.500:- för xt live!!1500spänn i skilnad för bra eller anus spelar ingen roll.tonelab e inget för mej jag ryser bra jag tänker på en vox ,kan lixom se status Q på grönan i slitna jeans 1976.

jag e så såld på 80talets metal typ keepers med helloween och senare masterplan

(jo jag e gammal kommer i håg när jag såg kiss på ericsdahlsbadet med ironmaiden som förband 1980 biljeten kosta 65 spänn det ni)det kanske inte finns någon pedal som låter 80tal men skam den som ger sej.

Link to comment
Dela på andra sajter

line 6 har usb och då packet för nerladdning och firmwere osv,det e väll bra .

sen har man polare som köpt tone port och dragit hammaren rakt i genom plasten och säger att det va det värt för line 6 och deras nasse progg kan dra åt hel..

Kan bara tillägga att har man bara lite erfarenhet av datorer så borde inte Line 6's mjukvara eller rutiner för uppdatering etc ge några problem. Att göra som ovanstående känns lite som när någon slår sönder sitt tangentbord bara för att "Internet går sakta". 🙂

så fan vet. nu jag har en pod 2.0 som har 1 bra comp ljud,men vill ha mer!!!

och 4papp för bossen eller 5.500:- för xt live!!1500spänn i skilnad för bra eller anus spelar ingen roll.

Menar du ett bra ljud som i "en bra preset" eller "en bra förstärkar/högtalare simulering"? Tycker bara att det borde finnas mer möjligheter. Å andra sidan, jag har bara provat Pod2 en gång o då med presets utan att skruva själv o det lät inget kul alls. Men varför live? Det är klart med pedalboard om man skall köra live är det kanske bra.

tonelab e inget för mej jag ryser bra jag tänker på en vox ,kan lixom se status Q på grönan i slitna jeans 1976.

Well... på den tiden var de i alla fall rock. 🙂

jag e så såld på 80talets metal typ keepers med helloween och senare masterplan

(jo jag e gammal kommer i håg när jag såg kiss på ericsdahlsbadet med ironmaiden som förband 1980 biljeten kosta 65 spänn det ni)det kanske inte finns någon pedal som låter 80tal men skam den som ger sej.

Är rätt pretty damn sure att du skulle kunna skruva in något som låter 80-tal på en XT. Inte för att jag har testat men den är ganska mångsidig... du kan ju lyssna på inspelning på Line 6:s officiella Pod-forum, från användare alltså. Du får kanske gräva lite bland posterna för att hitta demos men de finns där. Ibland med lysande ljud, ibland med kanske inte fullt så imponerande ljud...

Channel 6

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, detta är mitt första inlägg. Själv har jag provat både GT6 - 8an PodXt och gillar dem inte. Jag har iof. kört dem tillsammans med min Fender Twin. Jag har även provat med hörlurar men får inte den rätta känslan, soundet som jag är ute efter. Jag lirar allt från tung rock till jazz å det är rock ljuden jag inte gillar. Gillar inte tonen helt enkelt från gt8an eller podxt.

Jag provade en Korg AX1000, låter helt kanoon genom min fender twin, tonen är där, dynamiken osv. Köpte den och är hel nöjd:) Har inte testat Korg AX3000 än, men om den låter lika bra som ax1000 fast mer in/ut gångar mm.. så kanske du borde testa den;)

Lycka till. Annars kan jag rekommendera guitarrig 2. Helt suveränt, vilka ljud och möjligheter...

Jag kan tillägga att jag har kompisar som använder både gt8an och podxt som är helnöjda. Det är helt klart värt att testa de multieffekter som finns och hitt soundet som du gillar mest. Rock

Redigerat av Fale
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte gett gt-8:an en ärlig chans, mest för att jag är så pass nöjd med min XT Live att jag inte ser någon anledning till att byta..

Metall-paketet kostar, i dagens växelkurs, ca 340 kr. Du beställer/tankar hem den via line6.com och har du kopplat in din pod via usb får du uppdateringen direkt...

Egentligen levereras alla XT Lives med samtliga tilläggspaket, de är dock låsta vid fabriken, så det enda du köper är en produktnyckel som låser upp dessa funktioner... Eftersom jag alldrig varit en fanatiker av effekter rekomenderar jag dig att enbart gå på metal-paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag Tonelab SE och är väldigt nöjd.

Kan bara instämma.

Tonlab SE låter otroligt bra man tröttnar aldrig på att lyssna.

Jag har testat det mesta i pedalväg.

Tidgare körde jag GuitarPort (den tidigare programvaran 1.3) som också lät bra men som drog CPU.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är total nöjd med min PodXT körde hela natten hehe har fan inte änns gått o lagt mej än.. har ännu inte gått igenom allt. Måste säga att det låter rätt digitalt men det tycker jag om låter så förbannat rent, och de kan ju vissa inte tycka om tyvärr har jag inte testat GT8an, man kanske kunde få en länk där de finns samplers att lyssna på 😆

Ha de bra people! Gomoron och godnatt

ZZZzzzZZzz

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sagt i flera multieffektstrådar, så tycker jag att GT-8:an är oslagbar. Disten är grymt bra, och det finns flera högklassiga effekter (och flera oanvändbara...). Dock är den ju inte så användarvänlig, som några har sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon letar efter en bra typ Metallica dist, rekommenderar jag Ibanez Fat Cat

Tror tyvärr att de ej tillverkas längre. Men är någon sugen på att köpa har jag en här hemma

du kan få en ölkapsyl av mej men då får du pröjsa mellanskilnaden doh!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag Tonelab SE och är väldigt nöjd.

Kan bara instämma.

Tonlab SE låter otroligt bra man tröttnar aldrig på att lyssna.

Jag har testat det mesta i pedalväg.

Tidgare körde jag GuitarPort (den tidigare programvaran 1.3) som också lät bra men som drog CPU.

/Kent J.

Kul att höra att du blev nöjd med tonelaben 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...