Jump to content
Annons

Hur fixar ni fetare ljud på EZ drummer?

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Stöter på ett problem ibland när jag håller på och skriver/spelar in en låt. EZ drummer kan låta så långt borta ibland och även lite tunt på nåt sätt. Givetvis så beror det oxå på eq:t på dom andra instrumenten som är inblandade och givetvis så kan man ju oxå fixa det genom att dra upp EZ kanalerna på egna reglar i mixen och eq:a och stå i. Men när man håller på och spelar in så vill man ju att det ska gå lite fort och smidigt men ändå låta vettigt och liksom hamna i samma rum som resten av orkestern. Bifogar ett exempel på hur det låter hos mig efter ett jäkla skruvande med kompressor och multibandskompressor direkt på EZ mixern bara för att få till det någorlunda. Lirar på mitt medelisett (digitaltrummor typ supercheap 😄 ). Det är loopat bara för att få snutten lite längre. Hur gör ni för att få ett vettigt trumljud under inspelningsprocessen? Tips vore jäkligt värdefullt och emottages tacksamt.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=35119

Annons
Postat

Testa att dra ner lite på rumsmickarna och lägg lite EQ efter smak på hela paketet höj lite i botten och lite i toppen.

Sen kan du ju pröva om du vill lägga en kompressor på men kör med en vanlig istället för multiband. Multiband är krångliga saker, använder jag endast då jag vill trycka tillbaks en viss frekvens.

Postat

Hm, sitter på jobbet så jag kan inte lyssna på det du spelat in, men generellt sett kan jag inte säga att jag har haft problem med att EZD låter "långt borta" eller "tunt på nåt sätt". Jag tror det handlar om att jobba med någon kompressor som låter sjysst, särskilt på virvel och kagge. Som DrHans skrev, testa att laborera med rumsmicken (eller mickarna, det kanske är stereo, det minns jag inte). Jag tycker inte att mycket rumsljud borde "interfera" märkvärt med närmickarna om de är processade sjysst, men det kan ju vara värt att testa i alla fall.

Lycka till!

Postat (redigerat)

Eller byt ut ljuden till andra trumset.I och med att du kan dra in midit in i programmet är det ju bara att sätta en sampler med andra ljud på men med bibehållen spelkänsla.

Om du nu ändock vill behålla EZD så kan du paralell komprimera dom via en bus för att " Feta " till dom lite.

Ps. I din låt är trummorna alldeles för låga relaterat till resten av musiken. DS...

Redigerat av Piccazzo
Postat

Det är ungefär som ni ger råd som jag har meckat med det här man vill ju som sagt ha nåt igång lite snabbt och gå på finliret sen när det är dax och allt är klart. Multibandskompressorn kan vara både besvärlig men även ett snabbt bra redskap om man har lite tur. Jo det ligger för lågt nu hade inte lust a dra ner det andra, ville behålla feelingen på den grundmixen så länge.

Kanske det handlar om att bounca EZ till track så länge så man kan normalisera och lägga kompressor och EQ så man har ett arbetsspår som man kan kräma på lite mera med? Tack för tipsen kom gärna med mera.

Göran

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Kanske det handlar om att bounca EZ till track så länge så man kan normalisera och lägga kompressor och EQ så man har ett arbetsspår som man kan kräma på lite mera med?

Helt onödigt med bounce och normalisering. Helt samma uppnår du ju med t.ex Kjaerhus eq-plugg där du kan dra på mera gain. Eller vilken som helst annan gain-plugg. Gör det inte svårare än de är att höja volymen. Det kommer ju separata spår ut ur EZ som du kan behandla som vilket som helst annat audiospår.

Postat

Ja gainplugg det glömde jag, kan nog vara nåt. Separata spår blir det senare när det är mix på gång. I logic för pc som jag kör så är det lite pill att lägg upp det så det får vänta. Vet ju inte än om det blir nåt bra av det här och om jag tycker det är lönt att gå vidare med det (som det ofta blir 😕 ).

Göran

Postat

Tackar mr. E fan en till och mecka klart 😠 ok jag ger mig får ta och fixa klart den då 😠 . Ska bara försöka få till ett ok trumsound som funkar vettigt under idéprocessens gång. Ett vettigt trumljud hjälper oxå till när det ska komponeras, tycker jag i alla fall.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.