Jump to content
Annons

Dolly Parton


Vallhagen

Recommended Posts

Annons

Jag är inget fan av Dolly Parton (eller hästjazz över huvud taget), även om jag kan erkänna att hon är duktig på det hon gör - men jag har en James Ingram-skiva, där hon är med på en duett - och jag höll på att trilla av stolen när jag hörde den för första gången! 🙁 "The day i fall in love" heter låten - och den kan nog få den värste macho-typen att bli lite tårögd, så bra den är - och så underbara sånginsatserna är från båda! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har blivit blödig. Sitter här och lyssnar på nån greatesthitsnicepricesamling med Dolly Parton. Och jag tycker det är fantastiskt bra.

Det var bara det:)

Välkommen i gänget. 😄

Tack 😄

Fan, det började med Johnny Cash's 90talsläpp på American Recordings, som ju är obeskrivligt svart och bra. Sen hajjade jag att även hans gamla alster är ballt som tok.

Nu köper jag Cowboyhatt!

***

Phobos: Emilou Harris... Hustrun har ett gäng plattor vet jag... Fan jag kanske diggar det oxå 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett gäng boots redan och ett par hattar, men någon med cowboystuk blir det nog aldrig. Inte min grej. Håller mig till hattar som ser ut så här: christian_liten_sv.jpg

Den jag har på bilden är lite väl mycket country också. Men svårt att hitta en snygg stadshatt med brett brätte. A la Humprey Bogart & grabbarna.

Gillar däremot musiken, finns grymt mycket bra country! Dolly sjunger som sagt otroligt bra - fortfarande! Hur gammal är hon 60?

Kolla in MuzikMafia, håller på att förnya countryn om jag förstått det rätt MuzikMafia

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat så mycket på Dolly men hon står för att av de coolaste citatet jag har sett i någon intervju med musiker:

Det kostar en massa pengar att se så billig ut som jag gör

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det började med Johnny Cash's 90talsläpp på American Recordings, som ju är obeskrivligt svart och bra. Sen hajjade jag att även hans gamla alster är ballt som tok.

Covern på Depeche Modes Personal Jesus är grym alltså. 😄

PS. Se filmen Walk the line om du inte redan gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Fan, det började med Johnny Cash's 90talsläpp på American Recordings, som ju är obeskrivligt svart och bra. Sen hajjade jag att även hans gamla alster är ballt som tok.

Covern på Depeche Modes Personal Jesus är grym alltså. 🙁

PS. Se filmen Walk the line om du inte redan gjort det.

Speaking of johny cash; The Wandere med Johny och U2 (plattasn Zooropa) ar så jävla bra.

Samma producent som Violator och Songs of faith and devoition dess 😠 utom!

Link to comment
Dela på andra sajter

The Wandere med Johny och U2 (plattasn Zooropa) ar så jävla bra.

Det måste jag kolla upp. :rolleyes: har aldrig varit U2-fantast, men det är ju aldrig försent heller. Zooroopa, är det den med "better than the real world" (hette den så)?

Och joför17 Wernborg, filmen Walk the Line är kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

The Wandere med Johny och U2 (plattasn Zooropa) ar så jävla bra.

Det måste jag kolla upp. 😎 har aldrig varit U2-fantast, men det är ju aldrig försent heller. Zooroopa, är det den med "better than the real world" (hette den så)?

Och joför17 Wernborg, filmen Walk the Line är kanon!

Halloj!

Nej, plattan du tänker på är Achtung Baby. (Även den med producent Flood, tex mysterious ways som har OTROLIGT grymt sound)

Zooropa är lila och innehåller Lemon och Numb.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dolly Partons 70-talsgrejer är grymma. Hon svänger, bandet svänger ännu mer och låtarna är snygga. Sen kom 80-talet och förstörde allt.

Skönt att hon sansade sig på 2000-talet! Little Sparrow är fantastisk!

Jag tycker att hennes bästa skivor är de senaste. Hon fick inget skivkontrakt för några år sedan och började istället producera sig själv, efter det har alla hennes skivor varit med bluegrass-musiker. Hon har också sett till att använda de bästa musikerna i genren, tex. Bryan Sutton, Jim Mills mfl. Första skivan hon gjorde när hon var utan kontrakt var "the Grass is Blue". Jag har också läst att hon tjänade ändå mer på skivorna när hon var utan kontrakt eftersom högre procent av intäkterna kom tillbaka.

På sista skivan är det ett bluegrassband som heter the Grascals som spelar. Jag hoppas att de är det bandet som kommer med till Sverige i mars. De har spelat med henne i USA i vinter.

Framför allt så sjunger hon så bra! Det verkar som folk i allmänhet luras av hennes utseende och inte förstår hur bra hon är. Hon är ju dessutom en av tidernas främsta låtskrivare, tex. "I will always love you" som Whitney Huston hade en hit med. Jag såg en intervju där hon sa att hon har skrivit över 2000 låtar som hon har registrerat. Och det är ändå bara de som hon har anmält, hon har skrivit många fler som hon inte har brytt sig om att registrera.

Jag ska se henne i Göteborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dolly Partons 70-talsgrejer är grymma. Hon svänger, bandet svänger ännu mer och låtarna är snygga. Sen kom 80-talet och förstörde allt.

Skönt att hon sansade sig på 2000-talet! Little Sparrow är fantastisk!

Jag tycker att hennes bästa skivor är de senaste. Hon fick inget skivkontrakt för några år sedan och började istället producera sig själv, efter det har alla hennes skivor varit med bluegrass-musiker.

Jag har tyvärr inte hört de senaste plattorna, men det borde jag ju göra...kanske får handla loss några styckna. På little sparrow är det ju också grymma blugrassmusiker, Bela Fleck och Chris Thile och så... Thile är grym, plus att han ser ut som quentin tarantino...eller det kanske är ett minus. Bra spelar han i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

  Framför allt så sjunger hon så bra! Det verkar som folk i allmänhet luras av hennes utseende och inte förstår hur bra hon är.

Jag får väl i ärlighetens namn medge att jag är en av dem som alltid avfärdat henne som ett paket plast. Men som sagt, det är väl inte för sent att ändra sig. Och ja, framförallt så sjunger hon helt magnifikt.

att: BGguitar: Jag ska kolla lite på hennes senaste grejjer med. Gäller "allt sent" eller finns det nån topp 3-rekommendation?

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

  Framför allt så sjunger hon så bra! Det verkar som folk i allmänhet luras av hennes utseende och inte förstår hur bra hon är.

...

att: BGguitar: Jag ska kolla lite på hennes senaste grejjer med. Gäller "allt sent" eller finns det nån topp 3-rekommendation?

Nej, inte allt sent, för det har kommit samlingskivor och en som heter

for Good and Country som är mer för amerikaner än för oss.

Här är mina förslag på sena skivor (med bluegrass-komp).

The Grass is Blue

Halos & Horns

Här är två som jag inte har själv, men säkert bra

Little Sparrow

Live And Well

Den sista är en live-inspelning med blandade låtar ur hennes repertoar.

De nya skivorna ligger på Sugar Hill så det är enklast att kolla här:

http://www.sugarhillrecords.com/catalog/ar...gi?Dolly+Parton

Den allra sista som hon har gjort har jag inte hunnit höra den heter "Those Were

the Days" med diverse gästartister. Jag tror den är mer blandad eftersom

den präglas av gästartisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har blivit blödig. Sitter här och lyssnar på nån greatesthitsnicepricesamling med Dolly Parton. Och jag tycker det är fantastiskt bra.

Det var bara det:)

Jepp, du har blivit blödig... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

hästjazz

😮

*skrattar*

Första gången jag hör det uttrycket!

Klockrent Claes!

😆

Visst är det? Det är dock inte mitt eget påhitt, utan det dök nog upp på någon IRL-träff med VST-forum för några år sedan. Jag tyckte att det var så perfekt, att jag har fortsatt använda uttrycket sedan dess... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hästjazz

😮

*skrattar*

Första gången jag hör det uttrycket!

Klockrent Claes!

😆

Visst är det? Det är dock inte mitt eget påhitt, utan det dök nog upp på någon IRL-träff med VST-forum för några år sedan. Jag tyckte att det var så perfekt, att jag har fortsatt använda uttrycket sedan dess... 🙂

Det dök inte upp på nån IRL heller. Det är ett vedertaget skämtsamt skällsord för country i hela landet sedan länge. Men kul ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har blivit blödig. Sitter här och lyssnar på nån greatesthitsnicepricesamling med Dolly Parton. Och jag tycker det är fantastiskt bra.

Det var bara det:)

o såfyller hon 61 idag..ja må hon leva..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har blivit blödig. Sitter här och lyssnar på nån greatesthitsnicepricesamling med Dolly Parton. Och jag tycker det är fantastiskt bra.

Det var bara det:)

Alkoholen måste ha påverkat dej !?!?

...testa att byt till något du verkligen gillar så inser du att det är omdömmet som är påverkat !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har blivit blödig. Sitter här och lyssnar på nån greatesthitsnicepricesamling med Dolly Parton. Och jag tycker det är fantastiskt bra.

Det var bara det:)

Alkoholen måste ha påverkat dej !?!?

...testa att byt till något du verkligen gillar så inser du att det är omdömmet som är påverkat !

För bövelen Kurt! Det är bara en mognadsfråga 😉 Fyllan skall dock dessbättre icke härledas till amerikansk skräpwhiskey/burbounfejkalkohol utan genuin helyllemalt från skotttland 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har blivit blödig. Sitter här och lyssnar på nån greatesthitsnicepricesamling med Dolly Parton. Och jag tycker det är fantastiskt bra.

Det var bara det:)

Alkoholen måste ha påverkat dej !?!?

...testa att byt till något du verkligen gillar så inser du att det är omdömmet som är påverkat !

För bövelen Kurt! Det är bara en mognadsfråga 😉 Fyllan skall dock dessbättre icke härledas till amerikansk skräpwhiskey/burbounfejkalkohol utan genuin helyllemalt från skotttland 😲

Finns väl inget annat alternativ än öl möjligtvis. 🙂 Hatten av för Dolly då, om hon fyller år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...