Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan och god fortsättning på er alla!

Jag hade turen att få en SM57a i julklapp, men jag är inte riktigt nöjd med den.

Grejen är att den har så sjukt låg insignal. För att överhuvudtaget få ett ljud att jobba med måste jag skruva "Sensen" på mitt Edirol FA-66 ljdukort till nästan max och då låter det inte så bra. Ljudet är inte deformerat på något sätt så den är nog inte trasig. Jag har jämfört insignalen med en kondensatormikrofon och skillnaderna är väldigt stora.

Ska det vara så?

Har dynamiska mikrofoner i regel lägre insignal är kondensatormikrofoner?

Kan jag fixa detta på något sätt med en till mikrofonförstärkare?

Tack på förhand

Annons
Postat

Dynamiska mikrofoner har som regel alltid lägre insignal än kondensatormikrofoner. Men det du beskriver låter som något skumt, du skall trots detta kunna få en bra signal med ett rent, klart och starkt ljud.

Någon som kan nysta vidare?

Postat

Det kan ju vara så, att förstärkningen i ljudkortets preamp inte ger mer än 40dB eller något sådant - och då låter det nog sannolikt att man måste skruva upp nära max, och att en extern preamp skulle göra nytta. Kolla då efter en som kan ge upp emot 60dB gain (de flesta kan nog ge så mycket numera), så att du har lite reserv...

Tänk förresten också på att dynamiska micar som regel kräver närmickning, eftersom deras upptagningsområde är ganska litet.

Det verkar vara lite hemligt med Edirol-kortet. Jag lyckades inte hitta något i manualen (hämtade den på Nätet och skummade igenom den...) om hur mycket gain micpreampen kan ge...

Postat

Jag har alltid funderat på att köpa en preamp och som det verkar fick jag just en till anledning till att köpa en.

Har funderat ett tag på en BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200. Någon som kan säga något om den?

MikkeÖland: Vad menar du med Mic läge?

Postat
Jag har alltid funderat på att köpa en preamp och som det verkar fick jag just en till anledning till att köpa en.

Har funderat ett tag på en BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200. Någon som kan säga något om den?

Jag hade hellre tagit något annat än en sådan, eftersom jag har hört en del klagomål på Behringers billigaste preampar.

Ta exempelvis en Studio Projects VTB-1 eller liknande i stället.

Postat

Det var bara en dum fråga om du kollat mik/line omkopplaren på preampen/mixerbordet? Vi gör alla simpla misstag ibland. / Mikke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.