Jump to content
Annons

Pluggarna du inte överlever utan?


peyati

Recommended Posts

Annons
UAD-1: 1176ln, LA2A, Fairchild, Pultec pro, Plate-140, Dimension D.

Ampeg SVX.

UAD. 1176LN, LA2A, Farchild är också några av mina favoriter. Ger schysst analog värme. Q10 från waves är också en favorit för mig. Eftersom det går att ratta så speciefikt med den och man kan nästan göra vilka kurvor som helst med den.

Metric halo Channelstrip låter också mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD. Har alla utom nevepluggarna. Men dom som är helt utan konkurrens och som jag inte kan vara utan är: Plate 140, Roland RE-201, Pultec EQP-1A, Precision EQ, Precision Multiband, Precision Limiter, 1176LN, Fairchild 670.

Ik-Multimedia: Ampeg SVX asbra basplug, men det finns inga andra direkt heller.

Sen har jag en del waves som inte kommer i närheten av uad. Men en del funkar rätt bra, bla Renaissance Vox och är bra att ha alla körer, den är cpusnål vilket är bra när man börjar komma upp mot en hundra röster. Likaså Renaissance Axx. Bra till yxguror. Super Tap delayen är okej. Annars så låter resten skit. Andra okej pluggar är Logic's Space face mace designer. Låter snyggt men är lite tråkig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. UAD:s Ultra Pak var ju inte direkt billigt men jag kan tänka mig att de låter våldigt bra. Vad är DSP kort för något? Måste man montera det i datorn? Jag använder och kommer förmodligen alltid att använda bärbara datorer för inspelning. Pluggarna drivs av en extern hårdvara fattar jag det som. Pluggar som ger inspelningen analog värme är jag mycket intresserad av men antar att de som är riktigt bra också kostar därefter.

Ik-Multimedia: Ampeg SVX asbra basplug, men det finns inga andra direkt heller.

Blev jättenyfiken på den efter Studios test. Den får dock vänta tills jag köpt ny dator då

min nuvarande inte klarar systemkraven. Precis vad jag väntat på, en asbra basplugg.

Har inte hunnit kolla upp Plate 140, Roland RE-201, Pultec EQP-1A, Precision EQ, Precision Multiband, Precision Limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD. Har alla utom nevepluggarna. Men dom som är helt utan konkurrens och som jag inte kan vara utan är: Plate 140, Roland RE-201, Pultec EQP-1A, Precision EQ, Precision Multiband, Precision Limiter, 1176LN, Fairchild 670.

Ik-Multimedia: Ampeg SVX asbra basplug, men det finns inga andra direkt heller.

Sen har jag en del waves som inte kommer i närheten av uad. Men en del funkar rätt bra, bla Renaissance Vox och är bra att ha alla körer, den är cpusnål vilket är bra när man börjar komma upp mot en hundra röster. Likaså Renaissance Axx. Bra till yxguror. Super Tap delayen är okej. Annars så låter resten skit. Andra okej pluggar är Logic's Space face mace designer. Låter snyggt men är lite tråkig.

Exempelvis Rennaissance Kompressorn är ju känd för att låta skit... Likaså är det ju INGEN som kör Waves Limiters...IR1 är väl det sämsta reverbet på marknaden...

Waves SSL är det bara döva som använder...

Slut Ironi!

Waves har gjort många myket bra pluggar, men många kommer i kapp och till bättre priser!

Ampeg SVX är nice. Alla Sony Oxford smiskar hårt. Altiverb är ett trevligt reverb. McDSP Analog Channel är oerhört trevlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. UAD:s Ultra Pak var ju inte direkt billigt men jag kan tänka mig att de låter våldigt bra. Vad är DSP kort för något? Måste man montera det i datorn? Jag använder och kommer förmodligen alltid att använda bärbara datorer för inspelning. Pluggarna drivs av en extern hårdvara fattar jag det som. Pluggar som ger inspelningen analog värme är jag mycket intresserad av men antar att de som är riktigt bra också kostar därefter.

DSP-kort, hmm jag vet inte riktigt hur man ska förklara. Men det är iaf ett kort du monterar i datorn ja. Jag kör med pci-express, men finns även för de som inte så morderna 😉. Men sen så kör du ju alltså alla pluggar från UAD på de kortet och avlastar då datorn som inte behöver jobba ett dugg. Men kortet stödjer ju såklart bara UAD-pluggar, inte några andras tillverkare. Fungerar mycket smidigt och alla pluggar som finns håller mycket hög kvalité. Men om man vill använda pluggarna mycket i en produktion rekomenderas åtminstonde två kort. Dyrt men om man ska ha bra grejer så kostar det. I Ultra pak ingår samma saker som i Expres pak. Det som skiljer dem åt är att du får mer dollar att handla pluggar för i Ultra pak, i deras onelineshop. Och just nu har de också upp till 50% rabatt på många pluggar så jag har passat på och köpa flera pluggar nu under december.

Om du är ute efter värme som du säger så är också Blue Tubes bra alternativ, och även PSP-pluggarna. PSP Vinatge Warmer är ju en klassisker som många använder, har själv funderingar på att skaffa lite psp-pluggar. Fan det är som en drog att börja köpa pluggar, man vill ha nytt hela tiden. Inte så ekonomiskt men ack så kul.

Altiverb har jag även hört mycket bra om som någon tidigare tipsade om, men waves börjar ju de flesta rata, även fast jag har några favoriter där. De hade sin storhetstid när det var nytt, men nu finns det andra tillverkare som gör bättre grejer för bättre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar PSP:s pluggar, Mixpressor och Vintage Warmer är riktigt bra till i princip allt.

Sen jag upptäckte de alternativa lägena på Logics kompressor (klicka på 1010-knappen i övre vänstra hörnet och slå om clip till soft) så har den blivit som en helt ny kompressor. Pumpar mindre vi hårdare kompression och varmare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte Leva utan

Min SSL-Duende ( visserligen DSP men det är UAD Oxå )

Colortone

Space Designer (Med andra impulser dock )

MH Channelstrip

Blue Tubes ( har precis fått version 3 men dom kan ju kanppast ha blivit sämre )

Kan leva utan med kommer att sakna

Ozone

Waves ( har left utan dom i ett år snart men saknar dom ibland , Har dom men orkar inte byta rum för att använda dom )

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Waves släppte ju för en tid sen sin mercurybundle som kostar en miljard med allt vad skit man nu får med. Men det är onekligen intressant vad deras V-Series har att komma med. Lite speciellt eftersom den BARA finns med i just Mercurybundlen.

Dom kanske har några bra kompressorer nu?

Waves V-series

v-comp_thumb.jpgv-eq3_thumb.jpgv-eq4_thumb.jpg

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Waves släppte ju för en tid sen sin mercurybundle som kostar en miljard med allt vad skit man nu får med. Men det är onekligen intressant vad deras V-Series har att komma med. Lite speciellt eftersom den BARA finns med i just Mercurybundlen.

Dom kanske har några bra kompressorer nu?

Waves V-series

v-comp_thumb.jpgv-eq3_thumb.jpgv-eq4_thumb.jpg

En STOR bundle med en jävla palett, men FAN vad mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha kollat upp några av rekommendationerna tror jag mig veta vilka pluggar jag först ska investera pengar i.

Blue Tubes V3

Waves SSL

PSP Vintage warmer

Ampeg SVX

Borde klara mig ganska långt med dessa. Har några Massey Pluggar(Demo) som jag är riktigt nöjd med, bl.a en limiter. Blev lite nyfiken på Magic Spectrum efter testet i Studio.

Pengar, pengar, Pengar......

Link to comment
Dela på andra sajter

älskar mina uad..har två kort det enda man blir störd av i protool le är alla dessa djävla begränsningar.

Om man har köpt två kort för att använda mycket pluggar går det ju åt en massa delaykomensation på de övriga .Hum tycker att protool kunde ta o ge oss mer än 5 inserts.

Men wintagewarmer är himla trevlig oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetar just nu med Pro Tools men kommer kanske att gå över till Logic längre fram.

Varför? 😄

Jag gillar verkligen Pro Tools men måste inom en snar framtid köpa nytt Firewire ljudkort med stöd för 96Khz och tror inte jag har råd med ett Digi 002.

(Glömde dock bort Mbox Pro:s existens. Kan jag hitta en begagnad Mbox Pro Blir jag Pro Tools trogen in i döden.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa tycker jag det är svårt att klara sig utan:

Kompressorer:

UAD 1176

UAD LA2A

UAD Fairchild

EQ:

Eliosound AirEQ

Rent instinktivt har jag redan fastnad för dessa pluggar på min nya Focusrite Liquid Mix:

Busskompressorn (emulerar SSL G series busskompressor)

Distressor-emuleringen

Neve 1073-emuleringen

API 550B-emuleringen

Och det lär ju bli fler favoriter, för jag tycker den låter svinbra! 😄

EDIT:

Här är några sjyssta ljudexempel på vad Liquid Mix kan göra med ditt sound!

http://remixmag.com/computer_production/re...rite_liquid_mix

Överst i recensionen hittar du länkarna till klippen, och det står även vilka pluggar som har använts och i vilken ordning de läggs på i ljudklippet.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Arbetar just nu med Pro Tools men kommer kanske att gå över till Logic längre fram.

Varför? 😎

Jag gillar verkligen Pro Tools men måste inom en snar framtid köpa nytt Firewire ljudkort med stöd för 96Khz och tror inte jag har råd med ett Digi 002.

(Glömde dock bort Mbox Pro:s existens. Kan jag hitta en begagnad Mbox Pro Blir jag Pro Tools trogen in i döden.)

Hej hopp!

Sett beggade för 3500 med ignition pack och grejjor på blocket....hang in there 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha tips på billiga pluggar som gör mycket med ljudet.

I "huvudstudion" har vi eventides 3000 harmonizer som vi sänder till från protools via digi002, samt lite andra effekter som verkligen gör MYCKET med ljudet.

Hemma har jag i princip reason och protools med mbox, varför skulle vilja ha några billiga multieffekter, typ de man kan hitta i reason (dist, delay, chorus, flanger och blablabla ihop).

Något tips? vill ju inte lägge ut 8000:- när vi iallafall har bra grejjor på ett ställe.... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa tycker jag det är svårt att klara sig utan:

Kompressorer:

UAD 1176

UAD LA2A

UAD Fairchild

EQ:

Eliosound AirEQ

Rent instinktivt har jag redan fastnad för dessa pluggar på min nya Focusrite Liquid Mix:

Busskompressorn (emulerar SSL G series busskompressor)

Distressor-emuleringen

Neve 1073-emuleringen

API 550B-emuleringen

Och det lär ju bli fler favoriter, för jag tycker den låter svinbra! 😕

EDIT:

Här är några sjyssta ljudexempel på vad Liquid Mix kan göra med ditt sound!

http://remixmag.com/computer_production/re...rite_liquid_mix

Överst i recensionen hittar du länkarna till klippen, och det står även vilka pluggar som har använts och i vilken ordning de läggs på i ljudklippet.

Lite offtopic...

Kör du mac eller pc

jag kör pc o är intresserad av focusrighten..

om du vet något dela gärna med dig 😉

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...