Jump to content
Annons

Ett kåseri om datorn i studion

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sitter och lyssnar på mitt senaste mixprojekt.

Plötsligt inträffar det, ett knäpp och så ett sprak.

Nej, primärminnet slut? Jag har "bara" 1GB så det kan det vara.

Efter lite undersökning så visar det sig att inte vara primärminnet.

Det som gjorde knäppet är att CPUn går i taket. 96% belastning, uj.

Måste man köpa ny dator? Nej testar att ställa upp latency till 512 samples istället för 256. Hurra inga knäppar! Otroligt!

Men nu är gränsen rätt nära för vad min dator okar med.

Tidigare har jag köpt ganska dem snabbaste och dyraste datorerna.

Denna gång köpte jag en billig maskin för att kunna byta vartannat år.

Maj 2005, Intel 3Ghz singlecore, 1GB primärminne, 3 diskar, Windows XP, byggd för att vara tyst.

Lycka! Nu skulle jag inte inte behöva göra nedmixningar utan köra alla spåren samtidigt i mixen med effekter. (7 år gammaldator byttes ut så det var mycket nedmixningar för att komma någonstans).

December 2006, åter till mixen.

Jag mixat ned 6 gitarrer till 3 stereospår för att spara CPU.

96% låter som nåt man bränner hemma men det är tyvärr där jag ligger nu i uttnyttjandet av den stackars processorn.

Fläktarna har börjat varva upp så nu hör man datorn. För så där en och en halvtimme sedan var det betydligt tystare.

Fem subgrupper, leadsång, kör, Reason, gitarrer och en sista med munspel.

De flesta av inserteffekterna är på subgrupperna för att spara CPU.

Fyra effektgrupper :2 stycken Reverb, en multieffekt Luxonix LFX1310 för gitarr samt ett Kjaerhus Classic delay för sång.

Borta är SIR reverb med en Lexicon 480 impulse fick flytta på sig för processorsnålare reverb.

Reason tar som mest 41% av kapaciteten på processorn så med andra ord så tar DAW programmet upptill 50% av kapaciteten.

Vad återstår att göra?

Frysa spår.

Mixa ned Reason till två spår audio.

Tja jag har redan börjat göra samma sak som jag gjorde med den då 7 år gamla datorn, suck.

Men hur kunde detta inträffa?

233MHz byttes till 3GHz!

Reason gick som en kung på den gamla maskinen, på den nya syntes det knappt att Reason jobbade.

Ett delay och ett reverb i slutmix var allt som gamla datorn orkade med.

Det jag klurar på nu är om jag kommer att kunna köra sex gitarrförstärkar simuleringar om jag köper en ny dualcore dator.

Själva idén med att köpa ny dator är ju att jag skall slippa nedmixningar i åtminstone 1-2 år.

Det var bättre förr då hade man 32 röster i samplern och och 16 midikanaler som begränsade.

Då visste man vad man kunde göra, nu vet man inte när det stoppar 😆

Nej skämt åtsido, snål gitarrförstärkar simulering finns det?

Har testat Amplitube och Guitarrig, båda är hungriga CPU slukare.

Kör Freeamp för tillfället.

Det är bara att inse faktum att man aldrig kan få tillräckligt med CPU kraft.

Men nu vill jag klara ett projekt i datorn utan att frysa eller mixa ned.

Eller är man tvungen att gå och köpa ett Pro Tools HD accelererat bortom sans och vett för att kunna få en rigg som rockar i realtid?

Klurar på en dualcore dator samt ett UAD1 kort eller liknande för att få mer kräm och slippa nedmixning.

Så nu kommer den lilla frågan på den långa introduktionen:

UAD förstärkarsim funkar den bra? Klarar man ett gäng simmar på kortet?

Finns det förstärkar sim till TC korten?

Finns det andra lösningar med förstärkare i DSP korten?

Redigerat av drloop
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Fan tråden hamna nog fel...

Postat
UAD förstärkarsim funkar den bra? Klarar man ett gäng simmar på kortet?

UAD kortet klarar bara 2 ex. av förstärkar simmulatorn sammtidigt, fast det finns delar i den som går att stänga av tror jag, men kompressor mm kan du köra en 20-30 st samtidigt.

köp en voxtonelab och fixa gitarrljudet direkt när du spelar in.

Postat

Gitarrstärkarsimuleringar är en plugg jag oftar bouncar till ett audiospår för att spara datakräm, spara orginalspåret av gitarren så kan du ju alltid gå tillbaks och ändra om du vill i efterhand. Gör samma sak med synthar då det är dags för mix. Har på min burk med amd 3200+ processor (2,2Ghz)o en gig minne nyligen kört ett projekt med 22 spår som är drygt en timme långa, när jag har diverse eq, kompressorer, två reverb o ett delay, då ligger min cpu på runt 55%...Tycker du borde komma en bit på din dator...

drloop (oregistrerad)
Postat
Gitarrstärkarsimuleringar är en plugg jag oftar bouncar till ett audiospår för att spara datakräm, spara orginalspåret av gitarren så kan du ju alltid gå tillbaks och ändra om du vill i efterhand. Gör samma sak med synthar då det är dags för mix. Har på min burk med amd 3200+ processor (2,2Ghz)o en gig minne nyligen kört ett projekt med 22 spår som är drygt en timme långa, när jag har diverse eq, kompressorer, två reverb o ett delay, då ligger min cpu på runt 55%...Tycker du borde komma en bit på din dator...

Klart man kan göra så.

Frysa spår, bounca men det är ju trots allt inte så man vill arbeta.

Reason drar ca 40% av resursen just på den här låten.

Resten tas upp av ca 18-20 kanaler som läses från disk.

Helt klart mitt tyngsta projekt hittils, brukar aldrig ligga högre än 65-70% och då med konvolverande reverb och annat gott.

Kollade in att UAD föredömligt beskriver hur många pluggar av varje man kan köra samtidigt i UAD1, till er UAD ägare. Kan man frysa UAD pluggar i Cubase?

(Känns lite tveksamt men man måste fråga)

TC PowerCore v1 och dess gura Tube nåntong har jag aldrig kört som gitarr förstärkare, någon som testat den?

Postat

Det är lite intressant det där med hur datorer har en förmåga att bli enormt sega efter några år.. Och även om man formaterar disken etc så är det så...

TOM om man bara kör firefox/msn/word osv. så segar de ner sig, känns det som. Varför är det egentligen så? 😏

Postat

Kanske för att applikationerna kräver mer kräm år för år operativ osv. Även word.

Sen är defragmentering med jämna mellanrum att föredra framför omformatering.

Annars stäng av alla processer som du inte behöver, instalera inte spel och annan skit på din musikdator även updates och internet med medföljande antivirusprogram är att ifrågasätta. Avancerade grafikkort etc. etc.

Håller man det rent kan man åstadkomma en hel del även med en gamal dator.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Det är lite intressant det där med hur datorer har en förmåga att bli enormt sega efter några år.. Och även om man formaterar disken etc så är det så...

TOM om man bara kör firefox/msn/word osv. så segar de ner sig, känns det som. Varför är det egentligen så? 😏

Det beror på att datorn loggar cachar och lagrar en h-vtes massa bilder länkar webbbhistorik m.m.

Klart datorn segar efter ett tag när minnet fyllts upp och hårddisken inte klarar av att skyffla data fram och tillbaks utan att stånka...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.