Jump to content
Annons

Phantommatning


aborre

Recommended Posts

Hej! God jul! I julklapp fick jag en kondensatormik och till den ett mixerbord med phantommatning för att kunna använda den. Tydligen är det byggt så att man måste ha phantommatning på alla kanaler om man ska ha det över huvud taget. Min fråga är: Kommer mina synthmoduler och synthar ta någon skada ifall jag kopplar in dom via line in (med tele) och har slagit på phantommatningen. Kommer dom få ström i sig? Kanske inte går att phantommata genom tele ens? Tack på förhand och god jul igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! God jul! I julklapp fick jag en kondensatormik och till den ett mixerbord med phantommatning för att kunna använda den. Tydligen är det byggt så att man måste ha phantommatning på alla kanaler om man ska ha det över huvud taget. Min fråga är: Kommer mina synthmoduler och synthar ta någon skada ifall jag kopplar in dom via line in (med tele) och har slagit på phantommatningen. Kommer dom få ström i sig? Kanske inte går att phantommata genom tele ens? Tack på förhand och god jul igen!

Jag skulle i och för sig bli förvånad om du hade fantommatning på linjeingångarna på mixern. Men jag skulle läsa manualen en gång till om jag vore som dig, där borde det ju framgå vilka anslutningar som har fantommatning.

Rent praktiskt är det fullt möjligt - och det används också i vissa fall, även om det inte är speciellt vanligt - med fantommatning på TRS-telekontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så har man väl aldrig fantommatning på teleanslutningar..? 😱

Jo - det förekommer faktiskt fantommatning på telekontakter i väldigt sällsynta fall på ljudkort - men i mixerbord förekommer det, såvitt jag vet, bara på XLR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så har man väl aldrig fantommatning på teleanslutningar..? 🙂

Jo - det förekommer faktiskt fantommatning på telekontakter i väldigt sällsynta fall på ljudkort - men i mixerbord förekommer det, såvitt jag vet, bara på XLR.

Vad foen har man det till? 🙂

Som nätadapter till aktiva instrument eller? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så har man väl aldrig fantommatning på teleanslutningar..? 😆

Jo - det förekommer faktiskt fantommatning på telekontakter i väldigt sällsynta fall på ljudkort - men i mixerbord förekommer det, såvitt jag vet, bara på XLR.

Vad foen har man det till? 😉

Som nätadapter till aktiva instrument eller? 🙂

Håller med om att det är stenkorkat eftersom risken finns att man bränner något om man kopplar till fel utrustning till en sådan ingång...

Det används till mikrofoningången för att det inte finns plats till en XLR på ljudkortet. Jag tycker att det hade varit mycket bättre att använda en breakout-kabel i sådana fall, men det tycker tydligen inte alla tillverkare... 🙂

När man kopplar, så kommer man dessutom att riskera att få antingen kortslutning eller obalans i matningen till mikrofonen om man har fantommatningen igång när man kopplar in, med alla risker sådant kan innebära...

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite fråga filosofisk fråga bara. Det rekommenderas ju inte att man gör högtalarsignal via XLR-kabel eftersom den är för hög. Men phantommatning då? 48 volt i kabel bara så där? Världen skulle väl inte precis gå under, eftersom man använt phantommatning i 50 år. Men tänk om man skulle förlänga kabelns liv något om man sparade phantommatning?

Redigerat av Magasin D
Link to comment
Dela på andra sajter

En lite fråga filosofisk fråga bara. Det rekommenderas ju inte att man gör högtalarsignal via XLR-kabel eftersom den är för hög. Men phantommatning då? 48 volt i kabel bara så där? Världen skulle väl inte precis gå under, eftersom man använt phantommatning i 50 år. Men tänk om man skulle förlänga kabelns liv något om man sparade phantommatning?

Spänning (volt) är helt ofarlig för en kabel, men för mycket ström (ampere) tar lätt död på en kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...tackar så mkt. Försöker hitta nackdelar med phantommatning eftersom jag står inför ett svårt beslut 😲 - driva min Di-box med phantommatning eller strömkabel. Strömkabel känns mer robust på nåt sätt 😄 Antagligen spelar det ingen roll för varken utrustning eller ljud, men jag har ett behov av att skapa problem och dilemman över ovessentliga grejer.

Redigerat av Magasin D
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med fantommatningen som alla andra brukar göra till aktiva DI-boxar, så behöver du inte fundera. 😉 Om mixern och DI-boxen är rättkonstruerade, så kommer det aldrig att bli några problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med fantommatningen som alla andra brukar göra till aktiva DI-boxar, så behöver du inte fundera. :rolleyes: Om mixern och DI-boxen är rättkonstruerade, så kommer det aldrig att bli några problem med det.

Tack! Nu blev min 8kanalers Di-box glad.

Edit: Tror det var en gammal tråd om jordfel o brus där det snackades om Phantommatning kunde hjälpa det hela, eller så var det tvärt om 🥰 Hur som helst var det nog detta som utlöste min rädsla

Redigerat av Magasin D
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...