Jump to content
Annons

Distpedal till orgel


TheQuo

Recommended Posts

Jag tänkte införskaffa en distpedal till min Roland VK-7 orgel (eftersom den inbyggda disten är skit). Är det någon som vet vad för pedal man ska införskaffa för att få det distade "Jon lord" soundet? Kan Tubescremer var något? Förresten vad är det för skillnad på dist och overdrive?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tänkte införskaffa en distpedal till min Roland VK-7 orgel (eftersom den inbyggda disten är skit). Är det någon som vet vad för pedal man ska införskaffa för att få det distade "Jon lord" soundet? Kan Tubescremer var något?

Om du vill att det ska låta Lord så ska du väl överstyra en gammal Marshall???

😄

Förresten vad är det för skillnad på dist och overdrive?

Vid överstyrning (overdrive) uppstår distortion. Jag tror det är så begreppen hänger ihop. Det finns säkert nån som kan rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE]

Om du vill att det ska låta Lord så ska du väl överstyra en gammal Marshall???

😆

.

lite bökigt att tra med sig bara 🙂

Jag skulle tro (utan att ha testat själv ... annat än för 20 år sen) att om du vill att det ska låta Lord så spelar det kanske mindre roll vilken pedal du använder (bara det inte är en gammal fuzzbox med symaskinsdist). Det viktiga är nog att du kan balansera på gränsen till överstyrning, och att du kan gå över eller under gränsen genom en lätt variation av ingångsvolymen. Det kanske är därför den inbyggda disten inte låter bra?

Ställ in pedalen så att det inte distar om du drar ner volymen på orgeln något, men att det precis distar om du drar upp volymen helt. Antagligen ställer du driven på pedalen väääldigt lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Tubeman som jag använder framför allt på gitarr men också på vissa synthar. Den fungerar jättebra till överstyrning. Men tänk på att den framförallt är anpassad till gitarrister som vill ha ett elgitarrförstärkar ljud.

Samma företag (Hughes & kettner) gör en annan pedal i samma serie som heter Rotosphere. Den har både rördist möjligheter och inbygd leslie-simulator som tydligen skall fungera väldigt bra.

Jag har aldrig testat den själv men har hört hammond-nissar som spelat på den live och då lät den väldigt bra.

Den är ju onekligen lite behändigare att släpa runt på en ett leslie...

Har ingen länk just nu men jag vet att pedalen finns på deras officiella hemsida.

Lycka till!

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Tubeman som jag använder framför allt på gitarr men också på vissa synthar. Den fungerar jättebra till överstyrning. Men tänk på att den framförallt är anpassad till gitarrister som vill ha ett elgitarrförstärkar ljud.

Samma företag (Hughes & kettner) gör en annan pedal i samma serie som heter Rotosphere. Den har både rördist möjligheter och inbygd leslie-simulator som tydligen skall fungera väldigt bra.

Jag har aldrig testat den själv men har hört hammond-nissar som spelat på den live och då lät den väldigt bra.

Den är ju onekligen lite behändigare att släpa runt på en ett leslie...

Har ingen länk just nu men jag vet att pedalen finns på deras officiella hemsida.

Lycka till!

/Kristoffer

rotosphere har jag kollat på lite väll dyr dock...mer förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv kört Tubescreamer. Den var helt ok men blev stulen och nu kör jag på nån annan gammal skit som jag glömt namnet på. Men den funkar bra den med.

Spelade in orgel och leslie till en hårdrocksplatta nynilgen. Då körde jag med en mxr overdrive eller nåt... Lät bra iaf. Kladdigt å fint.

Behöver oftast inte så mkt dist dock. Jag överstyr mitt leslie ganska lätt bara genom att höja volymen så det är där den mesta disten uppstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv kört Tubescreamer. Den var helt ok men blev stulen och nu kör jag på nån annan gammal skit som jag glömt namnet på. Men den funkar bra den med.

Spelade in orgel och leslie till en hårdrocksplatta nynilgen. Då körde jag med en mxr overdrive eller nåt... Lät bra iaf. Kladdigt å fint.

Behöver oftast inte så mkt dist dock. Jag överstyr mitt leslie ganska lätt bara genom att höja volymen så det är där den mesta disten uppstår.

Ja tubescremer verkar vara ganska bra...vilken modell hade du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv kört Tubescreamer. Den var helt ok men blev stulen och nu kör jag på nån annan gammal skit som jag glömt namnet på. Men den funkar bra den med.

Spelade in orgel och leslie till en hårdrocksplatta nynilgen. Då körde jag med en mxr overdrive eller nåt... Lät bra iaf. Kladdigt å fint.

Behöver oftast inte så mkt dist dock. Jag överstyr mitt leslie ganska lätt bara genom att höja volymen så det är där den mesta disten uppstår.

Ja tubescremer verkar vara ganska bra...vilken modell hade du?

Jo, det var en ts7 om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sound är det du eftersträvar egentligen? Är det det där feta soundet J Lord hade på 70-talet så är det absolut inte en distpedal du ska ha.. Snarare en over L®d effekt med rörsmak du ska ha.. Du vill köra live antar jag.. Så VST effekter är inget för dig då.. Riktig hårdvara ska det vara... En riktig uppmickad Marshall är för krånlig.. Hmm.. Skafa en sån här så blir du nöjd 😎http://www.stevesmusiccenter.com/SIBFatdrive.html 😆

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag började fundera över är om du har ett leslie?

Om inte kommer du få fult ljud om du distar efter Rolands leslieeffekt. Jag vet inget om denna orgel/synth och vet inte om den tillåter dig att dista innan leslieeffekten men antagligen inte.

Ordningen: chorus/vibrato-> dist-> (reverb) -> leslie -> (reverb)

Så tycker jag det ska vara. Reverbet är en smaksak även om jag ofta tycker den ska ligga innan lesliet(konstigt nog).

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sound är det du eftersträvar egentligen? Är det det där feta soundet J Lord hade på 70-talet så är det absolut inte en distpedal du ska ha.. Snarare en over L®d effekt med rörsmak du ska ha.. Du vill köra live antar jag.. Så VST effekter är inget för dig då.. Riktig hårdvara ska det vara... En riktig uppmickad Marshall är för krånlig.. Hmm.. Skafa en sån här så blir du nöjd 😉http://www.stevesmusiccenter.com/SIBFatdrive.html 🙂

Rätt...70-tals ljudet som Jon Lord hade på bland annat Machine head skivan...Du tror inte att en tubescremer skulle passa?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag började fundera över är om du har ett leslie?

Om inte kommer du få fult ljud om du distar efter Rolands leslieeffekt. Jag vet inget om denna orgel/synth och vet inte om den tillåter dig att dista innan leslieeffekten men antagligen inte.

Ordningen: chorus/vibrato-> dist-> (reverb) -> leslie -> (reverb)

Så tycker jag det ska vara. Reverbet är en smaksak även om jag ofta tycker den ska ligga innan lesliet(konstigt nog).

Nej! Jag kör den genom ett PA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror INTE att en tubescreamer är någon bra idé. Den kapar på tok för mycket bas. Prova istället en keeleymoddad Boss BD-2. Där har du en kanonpedal som bevarar hela registret, hammond utan basfrekvenser är ju inget vidare kul.

Förra länken var till svenska importören, här är en länk till Pedalen hos Robert Keeley. Boss BD-2.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror INTE att en tubescreamer är någon bra idé. Den kapar på tok för mycket bas. Prova istället en keeleymoddad Boss BD-2. Där har du en kanonpedal som bevarar hela registret, hammond utan basfrekvenser är ju inget vidare kul.

Förra länken var till svenska importören, här är en länk till Pedalen hos Robert Keeley. Boss BD-2.

Lite väl dyr. Hade inte tänkt lägga ut mer än 1000 kr totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite väl dyr. Hade inte tänkt lägga ut mer än 1000 kr totalt.

Tusen spänn! 😳 Du verkar inte så seriös som musiker då inte! Och du vill ha det hela live? För under tusen spänn hittar du en massa lattjo VST-pluggar att köra i datorn som fixar det hela.. Meen.. En pedal under 1000 spänn.. Njaa.. Näe.. Det tror jag inte finns.. Sorry! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite väl dyr. Hade inte tänkt lägga ut mer än 1000 kr totalt.

Tusen spänn! 🙂 Du verkar inte så seriös som musiker då inte! Och du vill ha det hela live? För under tusen spänn hittar du en massa lattjo VST-pluggar att köra i datorn som fixar det hela.. Meen.. En pedal under 1000 spänn.. Njaa.. Näe.. Det tror jag inte finns.. Sorry! 😱

Det är nämligen så att vårat band är med i en förening som har gett oss 1800 kr var att köpa musikprylar för. Jag hade först tänkte köpa en beg. pedal, för ca 1000 kr så kunde man kanske köpa något annat för 800 kr, men fick idag reda på att vi bara får handla av musikaffärer ej av privat personer.

Så totalt har jag 1800 kr att röra mig med men nog borde ändå finnas bra pedaler kring 1000-lappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Men det är nog snarar en overdrivepedal du ska söka efter.. Inte en distpedal..

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4872256 🙂

Produkthemsdia: http://www.voxamps.co.uk/products/pedals/cooltron.htm

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... Jag har en C3a med RIKTIGT Leslie ( rör ) mod. 145

Om ( vilket jag sällan nu för tiden ) vill ha Lord-sound så finns det ett par varianter.

Men först skulle jag nog vilja veta om du har ett leslie överhuvudtaget eller om du kör med simulatorn i din Roland.... Den kansk iofs är bra ? Med bra menar jag i så fall i närheten av den simulator som Native INstruments har i sin VSTi-plugg "B4".

Hursom...Lord har ju använt olika tekniker själv för sina sound. Machine Head-eran är ju så gott som helt utan leslie om jag minns rätt ? Eller kanske MED leslie fast på STOP. Lesliet står alltså still och drivs med hjälp av en Marshall-stärkare.

Eventuellt då till ett leslie, eller annars till en högtalare. Lord ville ha ett sound som kunde matcha / kompa Blackmore´s Strata med ungeufär samma ljudbild.

Så föddes "the Beast", Lords C3..

Senare 1972-74 så kör han ju med Leslie hela tiden och på 90-talet kör han ett sound som mest känns som om han letar efter det gamla, men inte hittar dit igen..

Att han då tog hjälp av nya Hammondplankor gjorde inte saken bättre, men han fick väl bra betalt...

Jag kör min C3 med en gammal TC electronics-preamp mellan orgel och Leslie. Därtill ett reverb.. Preampen har antingen ren förstärkning eller overdrive som är ren jävla taggtrådsdist om man vrider för mycket, men lågt ställd så funkar den. Jag kollar dock efter en mer mjuk rördist som kan ge mig önskad mängd vid "gaspådrag", precis som flera andra här sagt så vill man kunna gasa på lite extra och då skall disten så att säga öka efter hand.

Mycket kräm = mycke´dist...

Tube Screamer är jag tveksam till. Den skär för mycket precis som tidigare nämnt. Gå till en musikaffär å ta med dig orgeln å prova !

Och tänk dig för noga.. Jag var tidigare vän av dist/ overdrive men är numer försiktig som fan och tycker att det är lagom om det låter dist när man går upp på de högre oktaverna och tar ett ackord eller kvint men att det "bara skall vara där" när man spelar soft. Givetvis beroende på musikstil...

De råaste Lord sound jag fårr hittills var inte genom lesliet utan rätt ut från C3an till grabbens Zoom-pedal, modifierade ett rent ljud med lite verb och ett slags overdrive... Fy fan va man ägde då... Klockrent "the Beast" !!!

Och Mycket Lordsound utan Leslie kan jag säga....

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... Jag har en C3a med RIKTIGT Leslie ( rör ) mod. 145

...

Tube Screamer är jag tveksam till. Den skär för mycket precis som tidigare nämnt. Gå till en musikaffär å ta med dig orgeln å prova !

Med riktigt leslie låter allt bra... Så e de!.

Tubescreamer funkar utmärkt tyckte jag. Men det kanske beror på vad man ska spela för musik och var orgeln skall vara i ljudbilden.. I våran garage/rock'n'roll funkade det bra. Vid studioinspelning blir det ändå alltid att man kapar bort basen i orgeln för att inte gröta ihop saker å ting...

Dock tveksam till att överhuvudtaget lägga en dist EFTER leslieeffekten. Misstänker att det kommer låta skit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...