Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Är det nĂ„gon som vet hur man kan fĂ„ till ett bra "thump" i en bastrumma?

SĂ„ att det liksom blir ett "sugande" ljud inledningsvis i trumman..

Annons
Postat

Hur lÄter ursprungsfilen?

LĂ€gg upp ett ljudexempel pĂ„ hur den lĂ„ter samt ljudexempel pĂ„ hur du vill att det ska lĂ„ta sĂ„ blir det enklare att hjĂ€lpa 😆

Postat

LĂ€gg upp ett ljudexempel pĂ„ hur den lĂ„ter samt ljudexempel pĂ„ hur du vill att det ska lĂ„ta sĂ„ blir det enklare att hjĂ€lpa 😆

Jag har tyvĂ€rr inte lyckats skapa det ljudet jag söker 😆

lite diffus beksrivning kanske men den typen av bastrumma Äterkommer ganska ofta inom elektronisk dans musik.

Kan försöka hitta nÄgot lÄtexempel

Postat

lite diffus beksrivning kanske men den typen av bastrumma Äterkommer ganska ofta inom elektronisk dans musik.

Kolla majken tips pÄ 16 (tror jag det var) steg för trummix i senaste Studio. DÀr hittar du antagligen vad du letar efter.

Postat

Walldorf Attack Àr en vst-plugg som Àr rÀtt trevlig att skapa bastrumor i. DÀr du har vÀldigt bra koll pÄ filter och audio-envelopen. Kommer antagligen inte komma ifrÄn den elektroniska kÀnslan. Men sÀkert göra ljudet Ànnu trevligare om du skapar multibla ljud som du lÀgger i lager pÄ varandra, sen kanske vst-filter. Eller om du samplar ditt resultat och importerar i Reason (om du har). Men börja med Walldorf o kolla.

Postat

Kolla majken tips pÄ 16 (tror jag det var) steg för trummix i senaste Studio. DÀr hittar du antagligen vad du letar efter.

kanon, ska kolla

Postat
Ska du mecka trumljud som lÄter elektroniskt ska du inte missa Stomper Hyperion

HÄkan "MasterZap's" hemsida..

Snabbt, lÀttjobbat och har alla tÀnkbara instÀllningsmöjligheter..

..dessutom helt gratis

grymt, ska kolla

det var nÄgot sÄdant hÀr jag var ute efter:

Lade in en reverserad shaker innan trumman med en hel del shuffle.

Postat

..dessutom helt gratis

Är det bara för mig som den dĂ€r lĂ€nken stĂ€nger ner webblĂ€saren? HĂ€nder i bĂ„de firefox och ie... 🙁

Postat

En klassisk grej Àr vÀl att lÀgga in baskaggen reverserad (baklÀnges) precis före. DÄ fÄr man en skön "sug"-effekt. Oj, det dÀr lÀt lite... Hmm.

Ja, testa iaf :rolleyes: Kanske inte pÄ alla slag, men lite hÀr och dÀr, dÀr det passar.

Postat
Är det bara för mig som den dĂ€r lĂ€nken stĂ€nger ner webblĂ€saren? HĂ€nder i bĂ„de firefox och ie... :rolleyes:

Nej inte hos mig.. sidan kanske har nÄgot scriptbaserat din browser inte stödjer och dÀrför stÀnger ner?

Prova att sök pÄ Stomper hyperion i din browser och kolla om det gÄr pÄ den vÀgen..

Postat

..dessutom helt gratis

Är det bara för mig som den dĂ€r lĂ€nken stĂ€nger ner webblĂ€saren? HĂ€nder i bĂ„de firefox och ie... 😑

Hos mig ocksÄ...

Postat
Är det bara för mig som den dĂ€r lĂ€nken stĂ€nger ner webblĂ€saren? HĂ€nder i bĂ„de firefox och ie... 😛

Nej inte hos mig.. sidan kanske har nÄgot scriptbaserat din browser inte stödjer och dÀrför stÀnger ner?

Prova att sök pÄ Stomper hyperion i din browser och kolla om det gÄr pÄ den vÀgen..

Jo jag testade att googla det och ta det den vĂ€gen men icke. 🙁

Postat

Jag vet precis vad du vill ha, det Àr inte bara i elektronisk musik man hör det dÀr "thumpet" utan pop och rock osv ocksÄ. Det du ska göra Àr att komprimera bastrumman sÄ att du fÄr en attack i den, och att thumpet kommer efter litegrann, sÄ en attack pÄ 10-15 ms och release pÄ typ 30+ ms eller nÄt i den stilen, och sÀtta thresholden sÄ att du fÄr en gain reduction pÄ 3-6 decibel. Den ska pumpa litegrann, men se upp sÄ att du inte plattar till den helt, och suger allt liv ur den.

MVH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.