Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest Ann-Mari
Posted

Hejsan alla!

Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆

Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt anvĂ€nda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis lĂ€st manualen, men Ă€ndĂ„ ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆

I princip sÄ anvÀnder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase Àr att höja eller sÀnka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch.

SÄ min frÄga Àr, till er som anvÄnder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni pÄ midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det Àr nÄgon nytta att anvÀnda dem i Cubase...

Kommentarer?

Tack pÄ förhand.

AM

Annons
Posted
Hejsan alla!

Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. 😆

Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt anvĂ€nda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis lĂ€st manualen, men Ă€ndĂ„ ter mycket av dessa funktioner sig oklara. 😆

I princip sÄ anvÀnder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase Àr att höja eller sÀnka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch.

SÄ min frÄga Àr, till er som anvÄnder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni pÄ midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det Àr nÄgon nytta att anvÀnda dem i Cubase...

Kommentarer?

Tack pÄ förhand.

AM

Jag har anvÀnder inte mitt keyboard till mer Àn möjligen transport funktioner i Cubase.

De fÄ gÄnger jag gör nÄt med mina controllers Àr nÀr jag behöver göra Äkningar i mixern dÄ tar jag fram en regel och kör.

DÀremot anvÀnder jag mitt keyboards Controller i synthar. Nu anvÀnder jag mest Reason sÄ det Àr dÀr keyboardet fÄr jobba mest.

Men att styra Leslie och dist pÄ en B3 VSTi Àr mumma.

• 2 weeks later...
Posted

Det smartaste sÀttet (tycker jag) Àr att anvÀnda 2 hjul bara pÄ klaviaturen .

Det Àr ju personligt men sÄ kör jag med mina synthar.

SÀg ett klaviatur med 2 modhjul pÄ .

En kör modulation/cutoff o den andra pitch som det ska va tex.

Sen kör allt i sequencern istÀllet... du kan ju binda alla knappar till olika saker, men det brukar fan ta lÀngre tid Àn att göra allt manuellt i efterhand i cubase.

/Perrra