Ann-Mari (oregistrerad) Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Hejsan alla! Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. đ Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt anvĂ€nda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis lĂ€st manualen, men Ă€ndĂ„ ter mycket av dessa funktioner sig oklara. đ I princip sĂ„ anvĂ€nder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase Ă€r att höja eller sĂ€nka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch. SĂ„ min frĂ„ga Ă€r, till er som anvĂ„nder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni pĂ„ midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det Ă€r nĂ„gon nytta att anvĂ€nda dem i Cubase... Kommentarer? Tack pĂ„ förhand. AM
DrRobert Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Hej! Kolla in denna sidan, tror det Àr vad du letar efter. http://www.espace-cubase.org/anglais/page....page=appcubmr13 God Jul
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Hejsan alla! Fick av min kille tidig julklapp nu. Cubase och midi-keyboard. đ Har litet bekantat mig med vardera. Keyboarden har inbyggd interface och allt ok! Men jag undrar vad allt anvĂ€nda midi-keyboardens knappar till. Har naturligtvis lĂ€st manualen, men Ă€ndĂ„ ter mycket av dessa funktioner sig oklara. đ I princip sĂ„ anvĂ€nder jag denna keyboard, Edirol PCR-M1, för Vst-instrument. Allt fungerar bra. Men det enda jag untnyttjar keyboardens funktioner till i Cubase Ă€r att höja eller sĂ€nka oktaven, naturligtvis tangenterna, samt pitch. SĂ„ min frĂ„ga Ă€r, till er som anvĂ„nder midi-keyboard och Cubase, vilka funktioner utnyttjar ni pĂ„ midi-keyboarden? Jag har alla möjliga edit, value och andra knappar, men vet inte om det Ă€r nĂ„gon nytta att anvĂ€nda dem i Cubase... Kommentarer? Tack pĂ„ förhand. AM Jag har anvĂ€nder inte mitt keyboard till mer Ă€n möjligen transport funktioner i Cubase. De fĂ„ gĂ„nger jag gör nĂ„t med mina controllers Ă€r nĂ€r jag behöver göra Ă„kningar i mixern dĂ„ tar jag fram en regel och kör. DĂ€remot anvĂ€nder jag mitt keyboards Controller i synthar. Nu anvĂ€nder jag mest Reason sĂ„ det Ă€r dĂ€r keyboardet fĂ„r jobba mest. Men att styra Leslie och dist pĂ„ en B3 VSTi Ă€r mumma.
trancer Postat 1 januari 2007 Postat 1 januari 2007 Det smartaste sÀttet (tycker jag) Àr att anvÀnda 2 hjul bara pÄ klaviaturen . Det Àr ju personligt men sÄ kör jag med mina synthar. SÀg ett klaviatur med 2 modhjul pÄ . En kör modulation/cutoff o den andra pitch som det ska va tex. Sen kör allt i sequencern istÀllet... du kan ju binda alla knappar till olika saker, men det brukar fan ta lÀngre tid Àn att göra allt manuellt i efterhand i cubase. /Perrra
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.