Jump to content
Annons

Bas- och git preamp


LejonLeo

Recommended Posts

Pga att jag flyttat och nu inte lÀngre kan micka upp mina stÀrkare och trummor mm sÄ hÄller jag pÄ att skaffa "grannvÀnlig" utrustning med mÄlet att kunna spela in med hörlurar utan att det lÄter lajnat och platt. Trummorna har jag löst med EZ drummer och nu kommer turen till bas och elgitarr. NÀr jag lajnar basen rakt in i ljudkortet (M-Audio ProjectMix) lÄter det ju inte direkt som nÀr jag mickar upp min WarwickstÀrkare...

Utan att veta har jag fÄtt för mig att det Àr EBS ValveDrive eller EBS Microbass 2 jag Àr ute efter. Skulle nÀmligen vara betjÀnt av en bra basdist ocksÄ vilket finns att tillgÄ i bÄda dessa pedaler vad jag förstÄr. Har ocksÄ sett att det finns nÄt liknande frÄn Sansamp. Skulle gÀrna vilja ha Äsikter frÄn folk som vet hur dessa lÄter (och Àr det nÄn som har nÄgon av dessa till salu kan jag bli intresserad)

Vad jag Àr ute efter Àr alltsÄ ett varmt, naturligt basljud som lÄter stort och runt, och inte litet och platt som det gÀrna blir nÀr man lajnar.

Samma sak gÀller elgitarr. Jag har en tele och en Laney TT-20 helrörscombo och Àr sÄlades ingen metallgitarrist, utan Àr svag för det blues-rockiga amerikanska soundet.

Och Àven helt rena teleljud. Jag har en gammal zoom som bara lÄter 80 tal och det har ju sin charm, men inte i rockŽnŽroll. Har Àven en Yamaha DG stomp som lÄter ok i vissa sammanhang, men den lÄter lite vÀl digital. Det lÄter inte direkt uppmickad rörstÀrkare. (Man kan fÄ den ganska nÀra ZZ-top soundet dÀremot).

Återigen utan att veta sĂ„ tror jag att det Ă€r en Line 6 POD Live XT jag Ă€r ute efter,

dÄ jag vill kunna lÄta som en uppmickad stÀrkare vid inspelning med lurar,

och gÀrna Àven kunna anvÀnda den i livesammanhang.

NÄgon som jÀmfört den med Vox motsvarande? Eller Boss?

tjipp

och

hajk

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Min solklara favorit Ă€r Pod-XT. Den har Ă€ven ett bass expansion pack som gör den till en baspod 😕 Boss GT modellerna har bĂ€ttre effekter för livespel men kommer inte i nĂ€rheten nĂ€r det gĂ€ller förstĂ€rkarsimulering. Vox tonelab har jag inte provat men den ska ocksĂ„ vara bra.

Jag har tvÄ Pod-xt och ska sÀlja en av dom snart sÄ skicka ett pm om du Àr intresserad.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PodXt Àr fin och kan lÄta suverÀnt om man rattar den rÀtt. Och orkar man inte ratta sjÀlv sÄ finns det vÀldigt fina patchar pÄ nÀtet att utgÄ ifrÄn, inte minst om man letar lite pÄ Line 6's officiella forum.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har behringers Bass VAMP-pro. Varit nöjd med din hittils. Spelar bara in bas med den. Antar att man kan anvÀnda den som en speakersimulator för en gitarrförstÀrkare ocksÄ, men det har jag inte provat pÄ Ànnu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till gitarren skulle jag lÀtt vÀlja en Vox Tonelab om du gillar blues och har en Tele, Pod XT har inte alls samma vÀrme och dynamik i soundet enligt mig.

Till basen Àr en Sansamp Bassdriver DI ett utmÀrkt val.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ„n som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sÄdan. den lÄter ok, den inbyggda disten lÄter verkligen illa och utsignalen Àr nÄgot lÄg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Jag skulle istÀllet rekommendera Ampeg SVX. eller en kombination av bÄda (om du inte redan har ngn D.I lösning in i datorn).

Lejonleo, Àr du enbart ute efter pod, tonelab etc? ett "riktigt" alternativ Àr ju annars Epiphone valve junior. Den finns Àven som combo.

Jag kör en sÄdan genom en 1x12 och Àr vÀldigt nöjd.

Den orkar nog inte med att överrösta en trummis men som uppmickningsbar hemmastudioförstÀrkare Àr den klockren.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till gitarren skulle jag lÀtt vÀlja en Vox Tonelab om du gillar blues och har en Tele, Pod XT har inte alls samma vÀrme och dynamik i soundet enligt mig.

Till basen Àr en Sansamp Bassdriver DI ett utmÀrkt val.

HÄller helt och hÄllet med pÄ bÄda punkterna!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
NĂ„n som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sÄdan. den lÄter ok, den inbyggda disten lÄter verkligen illa och utsignalen Àr nÄgot lÄg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Hur dÄ illa? LÄter disten bara BZZZZ?

Den (inte disten alltsÄ) sÀgs ju ge övertoner som ska pÄminna om rörförstÀrkare, hur tycker du det funkar?

kan man mejsla fram mÄnga olika ljud, eller lÄter den mest som den lÄter?

Ah, fĂ„r vĂ€l testa sjĂ€lv antar jag 😏

Men uppskattar svar ÀndÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm.. om du har schysst dator skulle jag vilja att du anvĂ€nder eller skaffar typ guitar rig eller amplitube, om inte schysst dator, skaffa en tone lab eller ring nĂ„gon polare och snacka vett med din granne sĂ„ du kan lira lite schysst blues đŸ˜Č Yeah!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även om du har en schysst dator sĂ„ lĂ„ter Tonelaben bĂ€ttre Ă€n bĂ„de Amplitube och Guitar-rig.

NÀ... det tror jag faktiskt inte... Jag tycker personligen att realismen i förstÀrkar ljuden Àr nÀrmare "riktigt" ljud Àn tone laben, som har nÄgonslags vox vibe över alla sina stÀrkare...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tacksam för alla bra svar.

Verkar vara ett angelÀget Àmne...

JodÄ, jag har en rÀtt schysst dator (Frost bÀrbar med 1 GB internminne) sÄ mjukvara kan vara aktuellt, men jag ska villigt erkÀnna att jag föredrar lite mer "hands-on". Vill gÀrna kunna vrida pÄ en fysisk ratt. Men jag blev verkligen överkörd av EZ Drummer. Inte trodde jag att mjukvara kunde vara sÄ "levande".

Syntar kÀnner jag mig bekvÀm med att jobba i datorn med, men nÀr det kommer till gitarrer... jag vet inte.

Till saken hör att jag gÀrna Àven skulle vilja köra pedalen live vid vissa tillfÀllen, och dÄ kÀnns ju hÄrdvara trots allt mycket mer tillförlitligt ÀnsÄlÀnge, Àven om det skulle vara möjligt att köpa typ Guitar Rig och styra den med en midipedal och köra ut alltihop genom datorn.

"Krasch Boom Bang" för att citera Roxette i ett mÀrkligt sammanhang.

Till saken hör ocksÄ att jag eventuellt stÄr lite och funderar pÄ att köpa en Line 6 Variax, och dÄ skulle vÀl denna gitarr tillsammans med Line 6 POD XT LIVE bli en sÀllsamt vÀlljudande kombination om jag förstÄtt saken rÀtt?

Jag har kollat lite pÄ trÄdar om Variax hÀr pÄ forumet, och det verkar ju trots allt vara ett fungerande koncept.

Jag har nÀmligen nyligen sÄlt bÄde min nylonstrÀngade och min stÄlstrÀngade (Simon & Patrick) och dessförinnan min japanstratta, sÄ jag har bara min kÀra tele kvar. Och vid ett liveframtrÀdande hade det inte varit sÄ dumt att snabbt kunna byta över till ett stÄlstrÀngat sound pÄ vissa lÄtar.

De flesta av er verkar prata er varma för Vox-pedalen.

Jag kanske Àr petig men nÀr jag testade Tonelab SE sÄ var det första som slog mig att pedalerna hade sÄ otroligt lite spelrum att jag aldrig ens brydde mig om att sÀtta pÄ den med den förstÀllningen att jag aldrig skulle kÀnna mig bekvÀm med sÄ fjuttiga pedalröresler.

And the Saga continous...

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ„n som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sÄdan. den lÄter ok, den inbyggda disten lÄter verkligen illa och utsignalen Àr nÄgot lÄg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Jag skulle istÀllet rekommendera Ampeg SVX. eller en kombination av bÄda (om du inte redan har ngn D.I lösning in i datorn).

Lejonleo, Àr du enbart ute efter pod, tonelab etc? ett "riktigt" alternativ Àr ju annars Epiphone valve junior. Den finns Àven som combo.

Jag kör en sÄdan genom en 1x12 och Àr vÀldigt nöjd.

Den orkar nog inte med att överrösta en trummis men som uppmickningsbar hemmastudioförstÀrkare Àr den klockren.

Jag har redan ett "riktigt" alternativ jag Àr vÀldigt nöjd med, min Laney TT-20, men problemet Àr som framgÄr att jag för tillfÀllet inte kan anvÀnda den dÀr jag bor nu.

Ampeg pluggen till basen verkar vara ett bra mjukvarualternativ, men Àr inte den ohyfsat dyr?

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ„n som har testat Hartke VXL Bass attack?

Jo jag har en sÄdan. den lÄter ok, den inbyggda disten lÄter verkligen illa och utsignalen Àr nÄgot lÄg men den gör sitt jobb. snygg rak signal.

Jag skulle istÀllet rekommendera Ampeg SVX. eller en kombination av bÄda (om du inte redan har ngn D.I lösning in i datorn).

Lejonleo, Àr du enbart ute efter pod, tonelab etc? ett "riktigt" alternativ Àr ju annars Epiphone valve junior. Den finns Àven som combo.

Jag kör en sÄdan genom en 1x12 och Àr vÀldigt nöjd.

Den orkar nog inte med att överrösta en trummis men som uppmickningsbar hemmastudioförstÀrkare Àr den klockren.

Jag har redan ett "riktigt" alternativ jag Àr vÀldigt nöjd med, min Laney TT-20, men problemet Àr som framgÄr att jag för tillfÀllet inte kan anvÀnda den dÀr jag bor nu.

Ampeg pluggen till basen verkar vara ett bra mjukvarualternativ, men Àr inte den ohyfsat dyr?

🙂

Om du inte ens orkade testa den i mina öron (och mÄnga andras ocksÄ) klart bÀsta pedalen pÄ grund av nÄt spelrum Àr ju synd för din del. Vad gÀller varma och krÀmiga ljud som lÄter som den Àkta varan sÄ spelar Tonelaben i en egen division enligt mig. Jag har förstÀrkare som kostat offantliga summor i jÀmförelse men jag anvÀnder mer och mer Tonelaben nÀr jag spelar in eftersom den nÀstan lÄter lika bra och för att det Àr sÄ sjukt smidigt.

Vad gÀller Line 6 Variax sÄ Àr den ju lite rolig ett tag men den har definitivt inte mycket att sÀtta emot de riktiga förlagorna.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😏

Om du inte ens orkade testa den i mina öron (och mÄnga andras ocksÄ) klart bÀsta pedalen pÄ grund av nÄt spelrum Àr ju synd för din del. Vad gÀller varma och krÀmiga ljud som lÄter som den Àkta varan sÄ spelar Tonelaben i en egen division enligt mig. Jag har förstÀrkare som kostat offantliga summor i jÀmförelse men jag anvÀnder mer och mer Tonelaben nÀr jag spelar in eftersom den nÀstan lÄter lika bra och för att det Àr sÄ sjukt smidigt.

Jag kan ju inte köpa en pedal som inte Àr kÀnns naturlig att anvÀnda.

Det Àr lika sjÀlvklart för mig som att jag inte köper klÀder jag inte tycker ser bra ut, Àven om de sitter skönt. Eller en rosa gitarr, hur bra den Àn lÄter.

Nu tog detta forumet en lite annan vÀndning och det var inte riktigt meningen.

Jag ska nog gÄ ut och ta en cigg och gÄ och lÀgga mig.

ses o hörs

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vill lÀgga en till röst pÄ Tonelab som tycker Àr den bÀsta simulatorapparaten för allt utom tunga distljud.

Det som jag tycker brukar vara svÄrt med direktinspelad gitarr Àr just disten som sÀllan lÄter riktigt bra ur simuleringarna. Kan du tÀnka dig att lÀgga pÄ övriga effekter med mjukvara (eller ev med andra pedaler) sÄ tycker jag du ska ta en titt pÄ Damage Control Womanizer ocksÄ. Mycket bra för blues och rockljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till gitarren skulle jag lÀtt vÀlja en Vox Tonelab om du gillar blues och har en Tele, Pod XT har inte alls samma vÀrme och dynamik i soundet enligt mig.

Till basen Àr en Sansamp Bassdriver DI ett utmÀrkt val.

AlltsĂ„, jag Ă€r pĂ„ ingen sĂ€tt nĂ„gon mĂ€rkesfanatiker sĂ„ jag menar inte att flamma. Men... jag har inte testat Voxen, bara hört ljudexempel men jag tycker att det jag har hört av mer distade ljud (inte nödvĂ€ndigtvis metal) sĂ„ lĂ„ter Voxen mer gammal transistorradio. Är det kassa distljud i den? Det vet man ju inte nĂ€r man inte har en sjĂ€lv. Testade en Pod (ej XT alltsĂ„) för ett par veckor sedan o lyssnade man pĂ„ dess presets sĂ„ ... well, jag hade aldrig köpt en sĂ„dan. Det gĂ€ller för den delen presetsen hos PodXT ocksĂ„, det lĂ„ter uppriktigt sagt skit om 98 % av de förinstĂ€llda ljuden. Fast jag vet ju att bĂ„de Poden och /XT kan lĂ„ta riktigt bra nĂ€r man lĂ€gger ner lite tid pĂ„ det. (Eller letar pĂ„ Internet...)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 röst till pÄ Tonelab SE! =)

Jag tycker denna pedalen övertrĂ€ffar alla andra pedaler ute pĂ„ marknaden, just nĂ€r det gĂ€ller rock/blues och rörkĂ€nslan. Det Ă€r ju en Valvetronix utan högtalare liksom. 😄 Min kompis/kollega har en sĂ„dan. Vox Ă€r ju ett klassiskt mĂ€rke och man vet vad man fĂ„r liksom. Tycker ingen av ovanstĂ„ende Ă€r sĂ€rskilt bra pĂ„ att efterlikna nĂ„gon slags rörhistoria, förutom Tonelab/Valvetronix dĂ„. Ypperlig lösning live med. Jag Ă€r inte gitarrist sjĂ€lv men min kollega Ă€r det som sagt och vi kör den bĂ„de i studion och live. Han har dock som sagt Valvetronix, men det Ă€r ju samma sak fast som stĂ€rkarcombo dĂ„. Vi har provat bĂ„da och de funkar lika bra. Vid flera tillfĂ€llen dĂ„ man inte hinner mika sĂ„ lajnar vi hans stĂ€rkare rakt in i datorn, med mycket trevligt resultat. FörstĂ€rkaren Ă€r ju dĂ„ snĂ€ppet över eftersom man blir mera fri dĂ„ eftersom man kan mika om man vill, plus att det ser hĂ€ftigt ut pĂ„ scenen haha.. 😆

Pod Live XT har jag oxĂ„ anvĂ€nt hĂ€r i studion. Det Ă€r en schysst pedal och den funkar bra till en hel del, smidigt oxĂ„ dĂ„ nĂ€r man kör live. Spelade in ett band i vĂ„ras som lirar 70-tals rock/hĂ„rdrock. Funkade klockrent dĂ€r. Men jag hann inte sĂ€tta mig in i den sĂ„ mkt sĂ„ det var mest deras gitarrist som donade med den, eftersom det var hans egna pedal.. 😆

Har kört andra V-Amps och Pod-ar men top tvÄ Àr Tonelab/Valvetronix och Live XT. Pod = Pop Rock HÄrdrock Metal. Tonelab = Rock Blues Pop Jazz... osv osv...

Distarna i Tonelab = snygg, skitig, mums!

Distarna i Live XT = rÄ, metal, lagom gottigott!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det samma ljud ur en Tonelab och lineutgĂ„ng frĂ„n en Valvetronix (AD)-förstĂ€rkare?

I sÄ fall Àr det ju mer prisvÀrt att köpa hela kombon eftersom man fÄr en komplett gitarrförstÀrkare, eller vad sÀger ni?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det samma ljud ur en Tonelab och lineutgĂ„ng frĂ„n en Valvetronix (AD)-förstĂ€rkare?

I sÄ fall Àr det ju mer prisvÀrt att köpa hela kombon eftersom man fÄr en komplett gitarrförstÀrkare, eller vad sÀger ni?

ja det beror ju pÄ, du fÄr mÄnga fler förstÀrkare/lÄdor/effekter med Tonelaben.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det samma ljud ur en Tonelab och lineutgĂ„ng frĂ„n en Valvetronix (AD)-förstĂ€rkare?

I sÄ fall Àr det ju mer prisvÀrt att köpa hela kombon eftersom man fÄr en komplett gitarrförstÀrkare, eller vad sÀger ni?

ja det beror ju pÄ, du fÄr mÄnga fler förstÀrkare/lÄdor/effekter med Tonelaben.

Det Ă€r iofs sant. 😆 Delvis iaf... Eller i stora delar haha. Valvetronix AD120VT som min kompis har, har lika mĂ„nga förstĂ€rkarmodeller som Tonelaben. Annars Ă€r Tonelaben mera laddad med grejer. SĂ„ om man redan har bra PA Ă„ grejer nĂ€r man kör live sĂ„ Ă€r ju Tonelaben till helt klar fördel. Sen att inget gĂ„r upp emot Ă€kta mikning av förstĂ€rkaren Ă€r ju en helt annan grej.. 😆 BĂ„da varianterna Ă€r helt klart prisvĂ€rda pĂ„ sitt egna sĂ€tt. Sen Ă€r ju prisskillnaden pĂ„ en 120W 2x12 förstĂ€rkare med den stora FC'n mot Tonelaben hyfsat mĂ€rkbar av helt förklarliga orsaker.. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo jag tÀnkte ju pÄ de smÄ svarta AD30 eller AD50 som ju kostar ungefÀr som en Tonelab.

Jag Àr mest ute efter halcdistade pop-blues-rockljud.

Oavsett vilken Vox du bestĂ€mmer dig för sĂ„ funkar det till alla dina val, tycker jag iaf.. Roland har ju sina Cube oxĂ„, som lĂ„ter vĂ€ldigt bra.. Ă€nnu mera nedbantade historier.. men kolla in nĂ€rmaste Ă„terförsĂ€ljare sĂ„ lĂ€r de ju ha hemma som du kan kolla in 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testade nyligen en Line 6 Variax och blev djupt besviken. Varför Ă€r det ingen som nĂ€mner att det Ă€r latency pĂ„ ljuden? Blir ju som att spela stĂ€ndigt uppkopplat mot ett dĂ„ligt ljudkort... Fan. Varför sĂ„lde jag mon japanstrata... 😳

NĂ„gon som testat den mindre golvbaserade POD:en?

LÄter den lika bra som POD Live XT fast med fÀrre ljud och instÀllningsmöjligheter?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testade nyligen en Line 6 Variax och blev djupt besviken. Varför Ă€r det ingen som nĂ€mner att det Ă€r latency pĂ„ ljuden? Blir ju som att spela stĂ€ndigt uppkopplat mot ett dĂ„ligt ljudkort... Fan. Varför sĂ„lde jag mon japanstrata... 😳

NĂ„gon som testat den mindre golvbaserade POD:en?

LÄter den lika bra som POD Live XT fast med fÀrre ljud och instÀllningsmöjligheter?

De golvbaserade poden Àr en uppgradering av Pod 2.0 som lÄter fruktansvÀrt enligt mig. Hade en Pod 2.0 en gÄng i tiden men den blev som tur var stulen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"blev som tur var stulen" đŸ„°

Aldrig har jag hört de orden i samma mening förut 😆

Jag fortsÀtter envist att botanisera bland olika lösningar att spela in bas/git direkt pÄ datorn utan att vilja göra avkall pÄ ljudet.

Och jag har kapitulerat för mjukvarurevolutionen. Till slut.

SÄladess Àr det Ànnu mer att ta stÀllning till.

Line 6 har ju en mÀngd olika lösningar för dethÀr.

Jag trodde mig ha funnit helhetslösningen i Line 6 TonePort KB37.

Perfekt för en mobil inspelningsrigg! Bara ta laptopen under armen och promenera ivÀg.

Men sÄ hörde jag att mickpreamparna i den var lite sÄdÀr och att mina i M-Audios Project Mix Àr mycket bÀttre. Dessutom vÀgde den misstÀnkt lite.

IstĂ€llet blev jag rekomderad att köpa Line 6 GearBox Plug-in och anvĂ€nda min befintliga hĂ„rdvara. Är det nĂ„gon som jĂ€mfört Gearbox med Guitar Rig ? Eller Amplitude?

Det Àr en djungel dÀrute och jag sitter fortfarande pÄ min Yamaha DG Stomp och vet inte riktigt vad den vÀrdiga ersÀttaren ska bli...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beror ju mycket pÄ vad man Àr ute efter (som vanligt).

Jag tycker att NI Guitar Combos Àr bra pÄ distade rockljud som man kÀnner igen, alltsÄ lite retro, men svÄrare att fÄ till moderna eller nyskapande grejor.

Till bas Àr jag riktigt nöjd med Sansamp GT2 som egentligen Àr en gitarrburk.

Jag har ocksÄ anvÀnt ett bra preset i gamla Amplitube (15' driven) som Àr grymt bra för plonkig distad bas.

Men helt nöjd blir man nog aldrig 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...