Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill koppla en mikrofonkabel med xlr i båda ändarna till en preamp som bara har teleingång. Jag undrar vilken av dessa två adaptrar jag ska välja?

Den här med trs:

http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTER...umpTo=OfferList

eller den här med mono:

http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTER...umpTo=OfferList

Jag vill att adaptern ska bibehålla den balanserade signalen.

Kan någon här förklara skillnaden mellan dom så jag vet vilken jag ska ha?

Tänk så lite man kan 😛

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

"Stereo TRS" är samma som balanserad.

Note: Beakta att om du kör phantom genom TRS så löper du risk för att kortsluta skitet om du har phantom på när du pluggar in dig. Men om du har bara TRS in så lär den inte ha phantom heller.

Postat
"Stereo TRS" är samma som balanserad.

Note: Beakta att om du kör phantom genom TRS så löper du risk för att kortsluta skitet om du har phantom på när du pluggar in dig. Men om du har bara TRS in så lär den inte ha phantom heller.

Jo, det finns faktiskt utrustning med fantommatning genom TRS-pluggar...

Hur som helst så är det då som sagt i det fallet ännu större anledning att se sig för. Du ska i vilket fall använda en TRS-plugg.

Postat

Tack för era svar, då ska jag skaffa adaptern med trs.

När vill man använda adaptern med mono, eftersom jag antar att den med trs även fungerar perfekt på en obalanserad ingång?

Antag att man kopplar en sångmic som kräver phantom till en preamp som bara har tele in men även phantom. Ska man då alltid koppla på phantom efter att man har anslutit mikrofonen? Gäller denna regel alltid med phantom?

Postat

Jäpp!

Gör alltid färdigt kopplingarna innan du startar fantommatningen. Extra viktigt om du har den ovanliga lösningen med fantommatning på en TRS-kontakt, eftersom risken annars finns att du kortsluter matningsspänningen under inkopplingen och att micen kan ta skada i värsta fall...

Postat

Tack.

Och när fyller monoadaptern en funktion?

Den med trs borde väl fungera perfekt på en obalanserad ingång, så varför vill man ha en monoadapter?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Den med trs borde väl fungera perfekt på en obalanserad ingång

Nyckelordet är väl "borde". Min SPX-90 tycker inte om att man matar den med en stereokabel, bara som ett exempel. Men, XLR->monotele är ett specialfall där det är bäst att veta vad man egentligen vill ha.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.