Jump to content
Annons

Göra Covers


otippad

Recommended Posts

Annons

Det beror på hur gammal klassikern är. Om alla upphovsmännen har varit döda i mer än 70 år så är låten fri och då får du göra vad du vill med den. Har dom inte varit det, då måste du eller ditt webhotell betala en licens till Stim.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

200 spänn - och då får låtarna inte vara nedladdningsbara (jäpp!), din hemsida får inte på något sätt bedrivas i kommersiellt syfte - dvs inte göra reklam för låtarna på något sätt.

Om du vill ha det annorlunda är minimiavgiften 5000 kr + "nedladdningstaxa"...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, ja det kunde man ju anat.

Men om man spelar in en cover och skickar den till folk på msn tex.

är det nån som lynchar en då? hehe

får man ett inbetalningskort på posten?

Nej, om du inte gör för mycket väsen av dig eller tjänar pengar på låten så kommer ingen att bry sig.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle få tillåtelse av bandet/artisen, måste man fortfarande betala då?

Ja, om låtskrivaren är ansluten till Stim. När man skriver under anslutningsavtalet så ger man Stim rätt att kräva in betalning för alla offentliga spelningar och man kan inte själv ge någon rätt att använda musiken utan att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle få tillåtelse av bandet/artisen, måste man fortfarande betala då?

Ja, om låtskrivaren är ansluten till Stim. När man skriver under anslutningsavtalet så ger man Stim rätt att kräva in betalning för alla offentliga spelningar och man kan inte själv ge någon rätt att använda musiken utan att betala.

Precis, det var min tanke i ett tidigare inlägg. Men hur är det då om jag lägger upp min egen musik (som är stimmad) på ex. studio forum eller min egen hemsida? Alla rättigheter att kräva/inte kräva betalt för musiken ligger ju hos stim. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle få tillåtelse av bandet/artisen, måste man fortfarande betala då?

Ja, om låtskrivaren är ansluten till Stim. När man skriver under anslutningsavtalet så ger man Stim rätt att kräva in betalning för alla offentliga spelningar och man kan inte själv ge någon rätt att använda musiken utan att betala.

Precis, det var min tanke i ett tidigare inlägg. Men hur är det då om jag lägger upp min egen musik (som är stimmad) på ex. studio forum eller min egen hemsida? Alla rättigheter att kräva/inte kräva betalt för musiken ligger ju hos stim. Eller?

Jag vet inte hur Studio gör med Stimlicensen, men jag skulle bli förvånad om dom inte har något avtal. Jag menar, det är ändå en seriös musiktidning vi talar om...

Men räkna inte med att du får ut några pengar av det avtalet, jag har inte så bra koll på rapporteringskraven för nedladdningsbar musik men för internetradio finns det inga krav på musikrapportering. Pengarna som internetradiostationerna betalar till Stim går till de artisterna som spelas på kommersiell radio och den statliga radion! Jag tror att det är samma sak med nedladdningsbar musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

om man ska göra en cover på en gammal klassiker.

Får man lägga upp den på sin hemsida då?

Vilken gammal klassiker handlar det om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur Studio gör med Stimlicensen, men jag skulle bli förvånad om dom inte har något avtal. Jag menar, det är ändå en seriös musiktidning vi talar om...

Men räkna inte med att du får ut några pengar av det avtalet, jag har inte så bra koll på rapporteringskraven för nedladdningsbar musik men för internetradio finns det inga krav på musikrapportering. Pengarna som internetradiostationerna betalar till Stim går till de artisterna som spelas på kommersiell radio och den statliga radion! Jag tror att det är samma sak med nedladdningsbar musik.

Ne, jag räknar inte med några pengar, förutom möjligtvis den promille (av orapporterade spelningar) som skulle tillfalla mina verk om jag blev spelad i radio.. Jag tänker snarare på den avgift som STIM kräver av den som äger/publicerar hemsidan. Man får ju inte posta covers på forumet.

Förlåt att jag snor lite utrymme i tråden.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...