Jump to content
Annons

Ultrasone proline 2500 + Firebox


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att köpa ett par Ultrasone Proline 2500, men är osäker ifall de kommer till sin rätta med min Firebox hörlursstärkare? Jag har ingen koll på hur kvaliteten ligger för denna, så jag vänder mig som vanligt till er?

Jag har väl 3 alternativ tror jag:

1. Ultrasone Proline 2500 + Fireboxens hörlursutgång = 1995:-

2. Ultrasone Proline 2500 + nån vettig extern hörlursstärkare = 1995:- + något extra?

3. Tumma på lurarna eftersom stärkarn inte håller måttet (t.ex. AKG K271) = 1495:-

Vad säger ni?

Tack! /Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är bättre att satsa på ett par Proline2500 - så kan du uppgradera resten senare om du skulle behöva.

Proline2500 är de bästa lurarna jag har använt - och de går t o m att göra bra mixar med om man skulle behöva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, perfekt då satsar jag nog på det. Har inte hittat någon affär i Sthlm som säljer dem tyvärr (kan beställa, men då får jag ju inte provlyssna), men jag har läst mycket bra om dem. Jag lyssnade i ett par K271 igår och vart imponerad, och eftersom folk rekommenderar Ultrasones framför K271an så bör den ju vara finfin 😕

Men du Claes, du som brukar ha stenkoll, har du nån aning om Fireboxens hörlursstärkare, ifall den håller någorlunda mått?

Jag tänkte framförallt använda lurarna till att mixa nattetid samt för att dubbelchecka mina mixar, eftersom mitt vardags/mixrum har kass akustik.

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Den har en utmärkt hörlursförstärkare, bättre än de lösa jag testat. Dessutom är den riktigt kraftfull, oavsett vilka lurar du använder så kommer du inte behöva dra upp volymen speciellt långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har en utmärkt hörlursförstärkare, bättre än de lösa jag testat. Dessutom är den riktigt kraftfull, oavsett vilka lurar du använder så kommer du inte behöva dra upp volymen speciellt långt.

Underbart, tack! Då är iaf en julklapp avklarad! *gör en bock bredvid mitt eget namn*

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är samma hörlursstärkare som i Central Station så är den VÄLDIGT bra;

” PreSonus Central Station

Virtually unknown on head-fi, PreSonus Central Station is a very versatile unit that contains a passive preamp, an active preamp, a DAC and two headphone amps, for just $500. Since it is my newest toy, I spent quite some time today comparing its DAC and headphone amp sections to other gears, and was surprised by its sound quality at every turn.

For the headphone amp comparisons, I have to thank Edwood for his switch box, copied after Ray's. This allows for volume matching and instant switching. Between Central Station's amp and Grace m902, both driven by Esoteric DV50, another headfier and I had a hard time hearing any noticeable difference. Compared to Hornet in battery mode, the Hornet sounds a bit sweeter but Central Station a bit bigger, so it's a tie. The Daynahi, on the other hand, does sound more refined than Central Station's amp and the Hornet. Since PreSonus comes with two headphone amps that can play different signals, the headphone section is easily worth its asking price IMO.

For DAC comparisons, I set up a demo between DAC1 in preamp mode (balanced into Central Station) versus Central Station's internal DAC. When several people listened to it, they were skeptical if I actually did A/B switching. Because level mathching was precise, and because Central Station's relay switches didn't create clicks, people could hardly tell if there is actual switching based on sound quality alone. I also used Esoteric DV50 to feed unbalanced analog and optical digital signals into Central Station. We listened to K501 and K1000 to compare the two sources, and heard small differences that sometimes favored one source or the other, depending on the music and the listener. I feel that Central Station's jitter rejection is less than stellar, so it may not sound as good when driven by a lesser transport than the Esoteric. In a four-way shoot-out, Central Station proved to be almost as good as Benchmark, Lavry and AQVOX. In this case I feel Central Station probably suffered from the higher jitter coming off M-Audio Audiophile USB and Toslink distribution amplifier. Anyway, these listening tests convinced me that Central Station's DAC is well worth $500.

Considering that Central Station is a connectivity powerhouse, has a no-compromise passive preamp built on switches and resistors, and has DAC and heapdhone amps that can sound as good as dedicated DACs or amps in its price range, I don't hesitate to call it one of the true hidden gems in consumer audio. On the other hand, it has already made a splash in the pro-audio circles, its target market. It is only a matter of time before home audiophiles recognize its superb value.

__________________

Source: Sony DVP-NS900V, Benchmark DAC1, PreSonus Central Station, M-audio Transit

Headphones: K1000, K501, SR225, HD595

Head Amps: Cayin HA-1A, DAC1, Central Station

Speakers: Athena S2+P2, Athena S5, Jolida JD301

Speaker Amps: Sophia Babay Clone with EL84, Jolida JD301A

Work Rig: Tivoli Model 2 Radio->KSC-75, Laptop->PX100 “

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=157868

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Sorry för bump men, var fan hittar du Ultrasone Proline 2500 för mindre än 2000?

Med tanke på att de har ett listpris på 2750:-, så hittar man knappast några nya sådana för 2000:- om det inte är någon som säljer med förlust för att snabbt bli av med sitt lager...

Behöver du hamna runt 2000:-, så kan du ta HFI2200ULE (som är den öppna värstingmodellen i HFI-serien), som har ett listpris på 2125:-. Inte fullt så bra ljud som i Proline 2500, men väldigt bra ändå. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för bump men, var fan hittar du Ultrasone Proline 2500 för mindre än 2000?

Med tanke på att de har ett listpris på 2750:-, så hittar man knappast några nya sådana för 2000:- om det inte är någon som säljer med förlust för att snabbt bli av med sitt lager...

Behöver du hamna runt 2000:-, så kan du ta HFI2200ULE (som är den öppna värstingmodellen i HFI-serien), som har ett listpris på 2125:-. Inte fullt så bra ljud som i Proline 2500, men väldigt bra ändå. 😎

Först nu ser jag att tråden är gammal 😊

Men emusic hade väl utförsäljning av dom förut? för 1995? Om jag inte minns fel 😳

Och det var kanske runt den där tiden 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för bump men, var fan hittar du Ultrasone Proline 2500 för mindre än 2000?

Med tanke på att de har ett listpris på 2750:-, så hittar man knappast några nya sådana för 2000:- om det inte är någon som säljer med förlust för att snabbt bli av med sitt lager...

Behöver du hamna runt 2000:-, så kan du ta HFI2200ULE (som är den öppna värstingmodellen i HFI-serien), som har ett listpris på 2125:-. Inte fullt så bra ljud som i Proline 2500, men väldigt bra ändå. 😎

Först nu ser jag att tråden är gammal 😊

Men emusic hade väl utförsäljning av dom förut? för 1995? Om jag inte minns fel 😳

Och det var kanske runt den där tiden 😛

Ja - när Fitzpatrick tappade agenturen, så sålde de ut alla lurar de hade kvar på lager, billigare än deras inköpspris skulle jag tro - och då kunde alla handlare sälja till det priset. Själv köpte jag upp ett antal i den vevan - och de gick åt som smör i solsken tack vare det löjligt låga priset för så extremt bra lurar. 🙂

Nu verkar det inte finnas så många andra som har tagit upp Ultrasone från den nye skandinaviske distributören, men själv brukar jag ha de flesta modellerna på lager i alla fall... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bort detta stora hörlursforum:

http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

Perfekt om man söker info och omdömen om olika hörlurar.

Där finns även ett digert utbud av de bästa lurarna till kanonpriser på köp och säljavdelningen, begagnat såklart.

Men hi-fi nördarna där tar nog god hand om sina lurar.

Såg ett par nyköpta Ultrasone 2500 där för 1500kr inkl frakt för nån vecka sedan.

Köpte ett par Beyerdynamic DT880 250 ohm för 1550 kr inkl frakt därifrån. Nypris här runt 2990kr.

Utbudet är stort så fynda på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...