Jump to content
Annons

Addictive Drums Demo!


Lars XLN Audio

Recommended Posts

Annons
  • Svar 127
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur är det med processorbelastningen jämfört mot EZ?

Mvh Omni

Om jag kör AD med fullt komp och en massa effekter så ligger det omkring 10-12% (på mätaren i cubase.. tror den stämmer rätt ok? ska kolla) på en Pentium 4 3.2 GHz. På en modern CoreDuo PC/Mac hamnar man under 10%. Vi har jobbat väldigt mycket med optimeringar, det ska gå snabbt att byta ljud, och man ska kunna dra på så mycket effekter man vill.

AD har 52 inserteffekter och 2 reverb, plus att man kan pitcha och filtrera alla ljud redan i samplerdelen... så det var en liten utmaning 🙂

Ladda ner demon och testa!

/Lasse

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det LEARN funktion? om man använder digitaltrummor så är det ju smidigt att bara trycka learn och slå.

Varför fanns inte ett helt trummset med i demon?

Antagligen eftersom det var en demo och för att dom vill att folk ska köpa programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det LEARN funktion? om man använder digitaltrummor så är det ju smidigt att bara trycka learn och slå.

Varför fanns inte ett helt trummset med i demon?

Antagligen eftersom det var en demo och för att dom vill att folk ska köpa programmet.

Det hajjar ju jag med, kanske var dumt formulerat.

Jag hade hellre sett att man fick testa det i 30 minuters stötar som andra tillverkare löst sina demos istället för att inte få pukor, ride mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det LEARN funktion? om man använder digitaltrummor så är det ju smidigt att bara trycka learn och slå.

Varför fanns inte ett helt trummset med i demon?

Hej!

I version 1.0 finns ingen midi-learn eller möjlighet att mappa om trummorna.

Men E-drumming är något som vi verkligen vill stödja, så vi kommer att hitta en riktigt bra lösning för det, med bra hihatkontroll etc.

Och ang. demon så försökte vi hålla storleken på den nere så mycket som möjligt för att så många som möjligt runt om i världen skulle ha en chans att ladda ner, samtidigt som serverbelastningen blir rimlig.

Den är ju fullt fungerande och obegränsad i tid, så... nån skillnad ska det väl vara till full produkt 🙂

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Inhandlade idag Addictive Drums och försöker med installationen. Avinstallerade först demon. Installerade vst i Cubase vstpluginmapp men det dyker inte upp bland vstinstrumenten. Vad är felet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inhandlade idag Addictive Drums och försöker med installationen. Avinstallerade först demon. Installerade vst i Cubase vstpluginmapp men det dyker inte upp bland vstinstrumenten. Vad är felet?

Är det på PC? Ligger "Addictive Drums.dll" i vst-mappen?

Om du går in i Cubase och menyvalet "Plugin information", finns AD med där?

Edit: nu ska jag gå och köpa mjöl å jäst så jag kan göra en nice pizza. Med mycket mozarella, och iskall cola till 🙂 Hoppas det löser sig, jag tittar in om en stund igen. /L

Edit: Bra att det löste sig 😆

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, nu är det dags att höja Disney-faktorn till max och lulla runt i tomtedräkt ett tag! Ledig fram till 30 dec, kan nästan inte minnas sist jag var ledig så länge 😉

Hoppas alla nya AD-användare har skoj och gör feta beats i stugorna!

God Jul å Gott Nytt från alla oss på XLN Audio!

/Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lekt lite mer med demon.

Jag måste säga att den låter riktigt bra och att programmet känns oerhört genomtänkt.

Det här programmet kommer att bli riktigt, riktigt bra

Hade jag haft råd just nu hade jag nog köpt det, fast jag har ju så himla många trummpluggar redan. Vet inte vad det är med mig och trummor. Jag är ju gitarrist 😉

Några saker jag gillade

Det går fort att jobba då man inte behöver hålla på med en massa lösa pluggar och kanaler.

Att ha två olika rumsklanger inom programet att skicka ljuden till.

Disten där man kan bestämma vilka frekvenser som skall behandlas.

Några saker jag inte vart vän med på en gång.

EQ´n tycker jag känns lite konstig, Den svarar inte som jag vill och saknar olika filtertyper.

Gaten var svårjobbad tycker jag ( men det kanske är en vanesak )

Learnfunktion för E-drums saknas

Kan man ställa mängd ljud som går ut i rum och oh mickarna från varje trumma?

Hittade inte det.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu hunnit leka en del med mitt nyinskaffade Addictive och är klart positiv. Framförallt att det är lätt och snabbjobbat och att man får det att låta så naturtroget genom att varje trum/cymballjud är tilldelade fler tangenter på klaviaturen som då ger olika klang beroende på var på trumman/cymbalen man avser att slå. Förutom äldre externa trummaskiner har jag bara Battery2 och Groove Agent att jämföra med men har just beställt EZ-drummer så jag har ännu inte kunnat göra en jämförelse dem emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

men har just beställt EZ-drummer så jag har ännu inte kunnat göra en jämförelse dem emellan.

Det vore intressant med jämförelse mellan dessa två (AD och EZd) när du har båda programmen... om du orkar. 🥰 Själv är jag lite som DrHans, alltid intresserad av en ny trumplugg. Har själv EZd men demot på AD gjorde mig rätt sugen även 2000 spänn på en ny plugg när man är föräldraledig känns lite för mycket i plånboken. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore intressant med jämförelse mellan dessa två (AD och EZd) när du har båda programmen... om du orkar. 😳

Satt hela kvällen igår och provade mitt nyinskaffade EZ-drummer och jämförde med AD. AD är ju uppbyggt på samma ide som EZ och programmen är lättbegripliga så man behöver inte läsa nån manual för att använda dem. Ljuden är mycket bra hos båda och det är väl kanske en smaksak men ride och några snare hos AD föll mej mer i smaken. AD har större variationer hos varje trumljud då den använder fler tangenter per trumljud. Men den avgörande skillnaden till AD:s fördel är att du kan byta enskilda trumljud i realtid och du ser i bild vilken av tex virveltrummorna som används. I EZ är det långa inladdningstider så fort du byter trumljud och du byter ljud i en rullgardinslista men kan inte se i huvudfönstret vad för trumljud som är valda. I AD byter du ljud genom att stega fram nästa. (Nu vet jag inte om andra har detta problem med inladdningstider i EZ eller om jag har gjort nåt fel i installationen.)

EZ skickade med expansionen Coctail vilket ger en extra krydda.

I min bedömning känns AD som en vidareutveckling av EZ och EZ kommer jag främst använda för att kunna köra expansionerna Vintage Rock och Latin Percuassion som jag också köpte till. Latin P. låter fantastiskt bra för övrigt. För mej är det viktigt att snabbt kunna prova olika trumljud under låtens gång utan långa inladdningsuppehåll och det gör AD ytterst snabbt och lättjobbat. Nu har jag bara snabbtestat programmen och inte gjort nån större djupdykning så det skulle vara intressant att höra vad andra gjort för upptäckter.

Jag skulle se fram emot ett jazzkit med vispar från både AD och EZ!

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

(Nu vet jag inte om andra har detta problem med inladdningstider i EZ eller om jag har gjort nåt fel i installationen.)

Det är inte så att du jobbar med 48 eller 96 kHz i sequensern? Isåfall konverteras nämligen alla samplingarna varje gång de laddas. Lite skumt att de inte har någon on-the-fly eller cache-lösning för detta tycker jag. Men det kommer väl i tvåan.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Nu vet jag inte om andra har detta problem med inladdningstider i EZ eller om jag har gjort nåt fel i installationen.)

Det är inte så att du jobbar med 48 eller 96 kHz i sequensern? Isåfall konverteras nämligen alla samplingarna varje gång de laddas. Lite skumt att de inte har någon on-the-fly eller cache-lösning för detta tycker jag. Men det kommer väl i tvåan.

Nej jag kör med 24 kHz. Kanske något jag borde ta upp i tråden om EZ-drummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Nu vet jag inte om andra har detta problem med inladdningstider i EZ eller om jag har gjort nåt fel i installationen.)

Det är inte så att du jobbar med 48 eller 96 kHz i sequensern? Isåfall konverteras nämligen alla samplingarna varje gång de laddas. Lite skumt att de inte har någon on-the-fly eller cache-lösning för detta tycker jag. Men det kommer väl i tvåan.

Nej jag kör med 24 kHz. Kanske något jag borde ta upp i tråden om EZ-drummer.

24KHz? Låter som en väldigt låg samplingsfrekvens...

Link to comment
Dela på andra sajter

24KHz? Låter som en väldigt låg samplingsfrekvens...

Jag blandade ihop lite fel 😄 48kHz ska det vara, det är upplösningen som är 24! 😄

växla till 44.1kHz så fixar det biffen. personligen ser jag ingen anledning att köra 48kHz till normala projekt, men de borde löst det lite smartare i EZD i vilket fall som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en enda som sett vårt fina Easter-Egg i AD, illa illa!  😉

(24e dec händer det grejer hehe)

Nope, tyvärr, hade inte så mycket tid över för AD på julafton tyvärr 🙂

Hehe, nej man har ju (nästan) inte det. Då får man ställa om datumet i datorn och titta. 🙂

/L

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Tomtar istället för regelknappar. Well ... det är väl en sån där grej som är roligare att göra än att titta på. Inget som tillför användaren nåt, tyvärr.

En fundering:

Varför inte ha egna kanaler för cymbalerna? AD har gjort likadant som EZD och gömt dem i OH/Room-kanalerna. Det innebär att om jag vill köra trummorna utan OH så loosar jag cymbalerna också.

Voffor gör ni på detta viset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomtar istället för regelknappar. Well ... det är väl en sån där grej som är roligare att göra än att titta på. Inget som tillför användaren nåt, tyvärr.

En fundering:

Varför inte ha egna kanaler för cymbalerna? AD har gjort likadant som EZD och gömt dem i OH/Room-kanalerna. Det innebär att om jag vill köra trummorna utan OH så loosar jag cymbalerna också.

Voffor gör ni på detta viset?

Nähä det gick inte hem. Oh well.. 😛

Att cymbalerna går in enbart i OH är en väldigt vanlig setup när man spelar in trummor "på riktigt". Vi har försökt efterlikna detta i AD, för att de som är vana vid att ratta riktiga trummor snabbt ska känna igen sig, och eftersom en väldig massa trumsound på platta har en sådan setup. Så grundinspelningarna är gjorda enligt en väldigt vanlig "standard" som visat sig fungera väl under alla år.

Men sen börjar det roliga: Eftersom man i AD har full kontroll över volym och panorering på varje enskild KitPiece (dvs man kan t ex ta bort alla trummor ur OH), inklusive tillgång till envelopes, pitch, filter mm på varje trumma/cymbal, så brukar det inte vara nåt problem att få fram det sound man är ute efter.

God fortsättning!

/Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha testat demon lite mer ingående måste jag säga att jag är impad. Även om den har både för och nackdelar jämtemot EZD så tycker jag faktiskt att som helhet är det en bättre plugg. Framförallt känns trummorna lite mer naturliga och en del av beatsen svänger faktiskt till skillnad från EZDs något stela komp.

Hade jag inte haft EZD redan så hade jag köpt det på direkten. Men jag vet inte om jag kan motivera att spendera pengar på ännu en trumplugg (trots att jag är gitarrist :rolleyes: ) med tanke på att det används mestadels till låtskissande.

Skulle vara intressant att leka lite med pukorna dock. Det är faktiskt den delen av EZD jag tycker sämst om.

Ni erbjuder ingen cross upgrade? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha testat demon lite mer ingående måste jag säga att jag är impad. Även om den har både för och nackdelar jämtemot EZD så tycker jag faktiskt att som helhet är det en bättre plugg. Framförallt känns trummorna lite mer naturliga och en del av beatsen svänger faktiskt till skillnad från EZDs något stela komp.

Hade jag inte haft EZD redan så hade jag köpt det på direkten. Men jag vet inte om jag kan motivera att spendera pengar på ännu en trumplugg (trots att jag är gitarrist 😄 ) med tanke på att det används mestadels till låtskissande.

Skulle vara intressant att leka lite med pukorna dock. Det är faktiskt den delen av EZD jag tycker sämst om.

Ni erbjuder ingen cross upgrade? 😎

Kul att höra 🙂

Nix, ingen crossgrade.. 😄

AD bör dyka upp i de flesta butiker nu, om du har möjlighet kan du kanske kolla in pukorna där. Braggadaggadiggadaggadosh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att köra som stand alone?

Alltså inte inuti en sequenser utan som eget fristående program?

Nej, vi har ingen standalone-version (än). Men det finns ju en del supersimpla host-program som tex VST Host på PC och AU lab (tror jag det heter..?) på Mac. VST host använder vi jättemycket när vi utvecklar, det startar blixtsnabbt och är liksom bara ett "skal" där man kan ladda in valfri VSTi. Midi in, ljud ut, och man kan även spela in ljudet och exportera till en fil. Och så är det gratis 😄

/Lasse

Edit: här är länken till VST Host:

http://www.hermannseib.com/english/vsthost.htm

Kolla även SAVI host på samma sida. Det är en ännu mer trimmad variant, som auto-loadar en plugg. Man byter namn på savihost.exe till Addictive Drums.exe, så laddas AD automatiskt.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Går det att köra som stand alone?

Alltså inte inuti en sequenser utan som eget fristående program?

Nej, vi har ingen standalone-version (än). Men det finns ju en del supersimpla host-program som tex VST Host på PC och AU lab (tror jag det heter..?) på Mac. VST host använder vi jättemycket när vi utvecklar, det startar blixtsnabbt och är liksom bara ett "skal" där man kan ladda in valfri VSTi. Midi in, ljud ut, och man kan även spela in ljudet och exportera till en fil. Och så är det gratis 😄

/Lasse

Ah! Alltid lär man sig nåt nytt! 😄

Jag gör genast en sökning! tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...