Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

detta har jag grunnat på ett tag. om man vill ha monomkompatibel musik, dvs, musik man kan höra på mtv, radio, discon m.m. hur går man tillväga?

Vad jag förstått är detta... om man göra musik i exempelvis FL och enbart använder sig av digitala instrument så borde väl musiken bli monokompatibel automatisk? En annan fråga inom samma område... jag panorer såklart musiken i FL, men i mono, hörs panoreringen då? inte va? el. jo? När man spelar in i sterio så använder man väl sig av två el. fler mikrofoner, då den ena micken splar in till den vänstra högtalaren och den andra till den högra?

hoppas jag inte dumförklarat mig på detta område, men just detta gör mig förvirrad.

Redigerat av sandraML
Annons
Postat

Monokompabilitet innebär att din mix ska låta bra både i mono- och stereolyssning. Förr lade främst radiotekniker ganska stor vikt på detta eftersom inte så många hade stereoapparater hemma utan kanske någon enklare klockradio/radioapparat med en högtalare(mono). Dvs om du spelade in i stereo eller panorerad mono, skulle du alltid kolla kompabiliteten för monolyssning genom att kontrollyssna i mono.

Ofta kan balansen mellan instrumenten variera ganska mycket mellan mono och stereo så man får försöka hitta en punkt där båda fungerar bra om man vill ha monokompabilitet. Om man gör en stereoinspelning med en mik per kanal eller om man har flera distanserade mikar på något instrument använder man också monolyssning för att upptäcka fasfel mellan mikrofonerna. Dina panorerade signaler och stereosignaler kan alltså låta väldigt annorluda i mono.

Postat
  sandraML sa:
mixed accordingly ska visst ha något med saken att göra..... 😆

Mixed accordingly betyder Mixa på ackord på svenska och innebär att man måste mixa snabbt..annars får man inte betalt.. 🙂

😎

Hrm.. *host*

För att kolla om din mix är monokompatibel panorerar du ihop vänster och höger kanal så de ligger exakt i mitten, upplever du att mixen låter ihålig och att vissa ljud försvinner så är inte de ljuden i mixen monokompatibla..

det är här du ska använda "mixed accordingly" för att rätta till problemen.

Det finns en del diskussioner kring detta bl.a här

Lycka till

Postat

tack, lite klokare vart jag...klurigare än jag trodde ändå. men jag tryckte in monoknappen på min förstärkare och lyssnade, upplevde att det lät bra när jag jämförde mono/sterio.

Det där med mix accordingly förstår jag ändå inte riktigt. 😕

ska kika omkring på forumet nu då....

Postat

jo, det snackas en hel del om fasfel i tråden jag blev hänvisad till och även Kajan snackar om det. visst är det samma sak som att sätta i sladdarna fel í steriohögtalarna? ...man har då alltså satt i sladdarna fel när man har spelat in något med steriomickar?

...jag, som använder mig av ljud som redan finns inne i datorn kommer väl inte stöta på detta problem? jag sjunger även in sången i mono (vilket man bör), om man nu inte ska spela in bakrundkör med steriomickar då, då kan man väl stöta på fasfel?

självklart ska man lyssna och avgöra själv vad som låter bra i både sterio och mono nu då..men det kan vara bra att ha ett hum om vad man ska lyssna efter, vilka misstag som kan uppstå osv.

Postat
  sandraML sa:
Det där med mix accordingly förstår jag ändå inte riktigt. 😆

"Mix accordingly" måste stå i ett sammanhang.

Det betyder ju bara "Mixa enligt..." eller liknande - så det måste finnas en fortsättning på meningen. 😄

Postat

Fasfel riskerar du att få när du mickar upp en ljudkälla med flera mikrofoner. Detta beror på att eftersom mikrofonerna inte står 100% på samma avstånd från ljudkällan så tar det olika lång tid för ljudet att nå membranen. Detta gör att ljudspåren blir förskjutna i jämförelse med varandra i inspelningsprogrammet. Har man då otur så är spåren förskjutna så att de tar ut varandra mer eller mindre när de är lika panorerade (eller spelas i mono).

Beroende på om man spelar in med A/B-stereo eller X/Y-stereo så förändras också risken för fastfel. X/Y-stereo minskar risken för fasfel, men gör också att stereobilden inte känns riktigt lika bred. A/B-stereo ökar risken för fasfel men på plussidan så blir stereobilden också bredare.

/H.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
  Citat
man har då alltså satt i sladdarna fel när man har spelat in något med steriomickar?

Nej, man har bara mickarna olika långt från ljudkällan.

Postat

Ett annat tillfälle när det är stor risk att det blir fasfel är om man mickar t.ex en virveltrumma på både uppsidan och nersidan. Addic59 har skrivit en bra förklaring med illustrationer i denna tråd om fasfel.

/H.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.