Jump to content
Annons

Smoke or fire


Recommended Posts

LÅTNAMN: Smoke or fire

ARTIST/GRUPP: Leif

GENRE: ???

LÅTLÄNGD: 3,52 min

KOMPOSITÖR: Leif

PRODUCENT: Leif

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 06

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,42 mb

STATUS: Skiss

Kom gärna med synpunkter på den här! Kan behöva vidga mina vyer på denna tror jag...håller på att ändra i mixningen hela tiden, men det låter inte riktigt bra tycker jag. har spelat in gitarren via kabel, därav det hårda ljudet. Går det att fixa utan att behöva spela in hela skiten med extern mick?

Tack på förhand/Leif

Smoke_or_fire.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Citat: "har spelat in gitarren via kabel, därav det hårda ljudet. Går det att fixa utan att behöva spela in hela skiten med extern mick?"

Vad menar du egentligen? Naturligtvis har du väl spelat in guran med en mick?

Gitarrspel och sång är det inget fel på. Väldigt bra faktiskt. Vad gäller själva låten så är den ingen som sticker ut precis.

Sen tycker jag - och här är jag väldigt subjektiv - men det verkar som sången anstränger sig så mycket, är så koncentrerad på att sjunga perfekt amerikanska att man glömmer bort uttrycken, känslan och dynamiken (sjunga svagt, starkt, ta i, hålla igen osv)

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat: "har spelat in gitarren via kabel, därav det hårda ljudet. Går det att fixa utan att behöva spela in hela skiten med extern mick?"

Vad menar du egentligen? Naturligtvis har du väl spelat in guran med en mick?

Gitarrspel och sång är det inget fel på. Väldigt bra faktiskt. Vad gäller själva låten så är den ingen som sticker ut precis.

Sen tycker jag - och här är jag väldigt subjektiv - men det verkar som sången anstränger sig så mycket, är så koncentrerad på att sjunga perfekt amerikanska att man glömmer bort uttrycken, känslan och dynamiken (sjunga svagt, starkt, ta i, hålla igen osv)

Vad jag menar är att jag har använt gitarrens egna inbyggda mick å inte en extern.

hmmm...ja, du har rätt i mycke. det är lätt att bli hemmablind på sina egna låtar. vilket ofta händer mig. har inte tänkt på att det faktiskt kan upplevas så som du beskriver det. Är däremot medveten om att det låter som något ska spricka när jag tar i, i mitten på låten...ja, det behövs kanske även något som sticker ut lite mer.

Tack för dina öron och åsikter!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, gittarren låter bra men den behöver mer djup. Sången låter bra och verkar vara en ganska välskriven låt över lag =). Trummor skom får upp tempot skulle sitta fint, men eftersom jag inte brukar lyssna på sånhär musik vanligt vis så vet jag inte riktigt :rolleyes:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, gittarren låter bra men den behöver mer djup. Sången låter bra och verkar vara en ganska välskriven låt över lag =). Trummor skom får upp tempot skulle sitta fint, men eftersom jag inte brukar lyssna på sånhär musik vanligt vis så vet jag inte riktigt :rolleyes:.

Ja, trummor kanske skulle sitta fint ändå...det får bli sen när jag har fixat ezdrummer. sen skulle den nog behöva något extra också, som tidigare har nämnts. 😛

Tack för de goda råden! Det va guld!

Link to comment
Dela på andra sajter

papawasarodeo (oregistrerad)

Det här lät som metallica när de kör akustiskt.

Så det föll inte mig i smaken alls.

Tyvärr.

Vad gäller gitarren så gäller nog dessvärre alltid den gamla devisen: "skit in skit ut"

Jag skulle aldrig lina en gitarr med billig Pfzisomick i (hur nu faan det stavas), jag skulle aldrig lina en ak.gitarr överhuvudtaget. Eftersom en akustisk gitarr just är akustisk så vill man ju ha med nån form av levande akustik. Med en sån där "standard-halv-akustisk-mick" (nu skiter jag i o försöka stava) blir det i mitt tycke ALLTID bajs, det låter inte som en ak. gitarr helt enkelt. På min Martin har jag en riktig mick inbyggd. Men inte heller det låter så värst bra jämfört med att micka upp externt. Men det låter iaf, som en riktig ak gitarr. Och inte som något, ja vet inte va.

Men ta hellre den lilla tiden det där att hitta rätt läge att micka upp din gitarr i.

I det här fallet är genvägen alltid en senväg.

Redigerat av papawasarodeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående om lajnade acke guror.Det smyger med ett lätt distat ljud som man aldrig blir av med..Prova att sätta en mick mot hålet,en vid 12 bandet snett riktad mot halsen..Justera dom tills du uppnår ett ljud som låter likadant som guran låter i allmänhet,med en bra balans mellan strängljud/plektrum och förflyttning på halsen..Blir det för basigt så skär lite i eq.n,viseversa om det blir för diskant rikt.Man får prova sig fram,det går - men det tar lite tid att hitta.Slut resultatet blir så mycket bättre.

Du har en fin låt här och bra sång,så det blir en njutning att lyssna till denna med ett bra gura ljud.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

som skiss, kanon...behöver rensas lite inför mixning, ett par gitarr missar och ljudet är lite "off-balans", solo gitar är för högt volym mässigt och man hör mycket inandningar som behöver tas bort.

hatar vara språk polis men som engelskt talande så reagerar jag på några detaljer som stör, vid vissa stunder är engelskan kanon men det är vissa uttal (t.ex celebrate "sell-ibrate" inte "sal-ibrate" och touch mer "uh" ljud i "ou" och "the" måste pronunceras hårdare för det lysser kraftigt igenom i den frasen (låter som min far...han har bott "over-there" i 35 år och hörs direkt att han är från sverige när han måste använda "the".. 😉 )

gillar sången, arret och gitar liret... menar inget illa med "språk-polisandet"...försöka bara hjälpa till, hoppas det inte missupfatas för låten är riktigt skön

jobba på

MVH Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Det här lät som metallica när de kör akustiskt.

Så det föll inte mig i smaken alls.

Tyvärr.

Vad gäller gitarren så gäller nog dessvärre alltid den gamla devisen: "skit in skit ut"

Jag skulle aldrig lina en gitarr med billig Pfzisomick i (hur nu faan det stavas), jag skulle aldrig lina en ak.gitarr överhuvudtaget. Eftersom en akustisk gitarr just är akustisk så vill man ju ha med nån form av levande akustik. Med en sån där "standard-halv-akustisk-mick" (nu skiter jag i o försöka stava) blir det i mitt tycke ALLTID bajs, det låter inte som en ak. gitarr helt enkelt. På min Martin har jag en riktig mick inbyggd. Men inte heller det låter så värst bra jämfört med att micka upp externt. Men det låter iaf, som en riktig ak gitarr. Och inte som något, ja vet inte va.

Men ta hellre den lilla tiden det där att hitta rätt läge att micka upp din gitarr i.

I det här fallet är genvägen alltid en senväg.

Ok. Är ändå glad för att du tog dig tid att lyssna. Skitsamma om det inte föll dig i smaken. Dina råd är av större värde för mig. :-)

Håller med om att det verkligen låter skit. Använder mig enbart av extern mick på mina låtar numera. Vill ju gärna ha det där mer äkta (live) ljudet. Däremot har jag linat den då jag använder mig av vissa effekter. Kan ju vara bättre att använda sig av en ordentlig elgitarr i de lägena, men den jag äger nu låter skit, så det är en provisorisk lösning.

Tack för lyssningen å de goda rådet/råden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående om lajnade acke guror.Det smyger med ett lätt distat ljud som man aldrig blir av med..Prova att sätta en mick mot hålet,en vid 12 bandet snett riktad mot halsen..Justera dom tills du uppnår ett ljud som låter likadant som guran låter i allmänhet,med en bra balans mellan strängljud/plektrum och förflyttning på halsen..Blir det för basigt så skär lite i eq.n,viseversa om det blir för diskant rikt.Man får prova sig fram,det går - men det tar lite tid att hitta.Slut resultatet blir så mycket bättre.

Du har en fin låt här och bra sång,så det blir en njutning att lyssna till denna med ett bra gura ljud.

Mvh

Micael

Tjena!

Ska testa detta! Har just funderat på hur jag ska placera micken på bästa sätt...Fan, detta med bra inspelning är en hel vetenskap!

Tusen tack för att du hjälper mig att utvecklas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt. Du fick ett bra tips av Munspels-Mike o Co ovan när det gäller gitarren. Det blir gärna lite tråkigt med lajnade akustiska gitarrer.

Får lite irländska vibbar mitt i det amerikanska här.

Tjena!

Ja, det blir ju jävligt livlöst/oäkta på nåt vis...men med de goda råden jag nyss fått, så ska det nog bli ett bättre resultat framöver.

Ja, jag fick nog med lite irländsk touch här. Det va dock inte ett medvetet val utan snarare bara nåt som hamnade där utan reflektion.

Tack för dina ord å dina öron!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt och instrumentalpartiet är ju kanon. Lajnat är inte kul som sagt men spelet som sagt toppen. Den vänstra guran i början låter lite ostämd (B-strängen för hög?) blir bra vid ny tagning!

Tackar tackar!

Ska kolla upp detta med b-strängen...det har gått förbi mig totalt. Tack för att du lade märke till detta!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

som skiss, kanon...behöver rensas lite inför mixning, ett par gitarr missar och ljudet är lite "off-balans", solo gitar är för högt volym mässigt och man hör mycket inandningar som behöver tas bort.

hatar vara språk polis men som engelskt talande så reagerar jag på några detaljer som stör, vid vissa stunder är engelskan kanon men det är vissa uttal (t.ex celebrate "sell-ibrate" inte "sal-ibrate" och touch mer "uh" ljud i "ou" och "the" måste pronunceras hårdare för det lysser kraftigt igenom i den frasen (låter som min far...han har bott "over-there" i 35 år och hörs direkt att han är från sverige när han måste använda "the".. 😆 )

gillar sången, arret och gitar liret... menar inget illa med "språk-polisandet"...försöka bara hjälpa till, hoppas det inte missupfatas för låten är riktigt skön

jobba på

MVH Micke

Tjena Micke! :-)

Nä, jag tar inte alls illa upp! Tvärtom så är jag glad för att du lade märke till detta! Ska försöka jobba lite på detta...en sak som jag tror kan störa mitt uttal lite är min piercing i tungan. Har länge övervägt att plocka ut den...den kan ställa till det för mig lite har jag fått för mig. Hur som helst så är jag tacksam för dina åsikter å din lyssning!

MVH/Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...