Jump to content
Annons

DJ_Smiley

Recommended Posts

Tja!

Har skaffat ett ljudkort. Installerat allt som det ska. Istallerat sedan klaviaturen via usb. Ställt in det i device manager i cubase. Men inget ljud. Inte ens när jag importerar en vanlig låt till cubase och spelar upp det!

Hmm...vart har jag missat det hela?

😄 PRODUCERA MERA 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

kopplat in ljudkablar från ljudkortet till högtalare? 😎 Förmodar jag att du har gjort men frågar man får man inte veta 😄

Har du kopplat master out i cubase till utgångarna på ditt ljudkort?... får du midisignal in i cubase via klaviaturet? (inte för att det har nått med ljudet att göra men ändå)

Vad är det för ljudkort... kanske nå inställningar i mjukvarumixern som installeras tillsammans med drivrutinerna till ljudkortet?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

kopplat in ljudkablar från ljudkortet till högtalare?

Har du kopplat master out i cubase till utgångarna på ditt ljudkort?... får du midisignal in i cubase via klaviaturet?

Vad är det för ljudkort... kanske nå inställningar i mjukvarumixern som installeras tillsammans med drivrutinerna till ljudkortet?

Svaret på dessa frågor är ja. Även signal in i cubase får jag.Och jag har kollat på ljudkortets mjukvara. Och jag har de senaste drivrutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAr du valt ut-instrument i inspectorn? Vilket instrument som skall låta så att säga? 😄

Yepp det hade jag gjort. Men för att vara på den säkra sidan och utesluta att det hade med midi att göra så importerade jag helt enkelt en vanlig låt till cubase och spelade upp. den ger utslag osv...men ut vill den inte komma. hmm... jag har även ställt in vst connections.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

hmm... har du dubbelkollat så att du har kopplat rätt utgångar till högtalarna? Ibland kan det ju vara nån sån simpel skitgrej som man glömt eller slarvat med 🙂

Om du får signal in i cubase så är det ju antingen cubase eller ljudkortets mjukvara du borde ha problem med. Ska fundera lite och återkommer ifall jag kommer på nått... om du inte löser det med annans hjälp innan dess

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar alla vänliga själar. Jag hade bara missat att trycka på en liten plupp på kortets mjukvara. nu funkar ljudet ut. Iallafall från den importerade tracket. Återstår att se om det är likadant med midi. Återkommer och berättar hur det går.

🙂 PRODUCERA MERA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

skönt när det löser sig utan allt för stora insattser 🙂 bultsaxar och motorsågar är ju typiska "instrument" som man inte vill ta till för att få ljudkortet att funka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skönt när det löser sig utan allt för stora insattser  😄  bultsaxar och motorsågar är ju typiska "instrument" som man inte vill ta till för att få ljudkortet att funka  🙂

Nää bultsaxar och motorsågar skippar vi helst. Dock så har jag på väg till lösningen lyckats se till så att jag inte kan styra vst instrumenten med klaviaturen 😄 Nåt som jag kunde göra förut.

Så nu går jag igenom allt jag gjort...baklänges. Ska nog hitta den lilla pluppen med...hehehehehe

Kortet är för övrigt en Focusrite Saffire.

🙂 PRODUCERA MERA 🙂

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

ok.. ja.. ibland genererar en lösning nya oväntade problem 😏 Speciellt om man trycker på allting samtidigt :rolleyes:

Borde väl också vara antingen i ljudkortets mjukvara eller cubase du råkat ändra nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. ja.. ibland genererar en lösning nya oväntade problem 😏 Speciellt om man trycker på allting samtidigt :rolleyes:

Borde väl också vara antingen i ljudkortets mjukvara eller cubase du råkat ändra nått.

Det är någonstans i Cubase som det hela har trasslat sig. Eftersom jag inte får in signal från själva klaviaturen till vst intrumentet. Medans om man spelar med musen så hör man ju. Det visar sig 😆

😏 PRODUCERA MERA:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...