Jump to content
Annons

Trådlös Bredbandsrouter eller accesspunkt?


pwayne

Recommended Posts

Med risk för att befinna sig i fel forum och med risk för kommentarer som "SÖK!!"(vilket jag gjort), ställer jag följande fråga.

Jag har f.n. två stationära datorer i ett internt nätverk med bredbandsrouter (D-link). Min sambo har köpt en bärbar med trådlöst nätverkskort som skall anslutas trådlöst. Vad gör jag?

Skall jag köpa en ny bredbandsrouter eller skall jag köpa en trådlös accesspunkt och ansluta till min befintliga "trådiga" bredbandsrouter?

Jag har inte fattat skillnaden mellan dessa två lösningar. Det tycks mig som "accesspunkten" är dyrare trots att den alltså inte är ett "bredbandsmodem" medan den trådlösa routern är billigare trots att den innehåller "allt". Hur kommer det sig? Vad döljer sig bakom priserna 😉 ? Får man nåpot annat för det dyrare priset?

Tacksam för svar till en nätverksidiot 🙂

Bye the way: synpunkter på märken, prestanda etc mottages tacksamt i samma veva 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är kanske bätttre räckvidd med accesspunkten...?

Jag vet faktiskt inte - men om du ändå ska byta bredbandsroutern, så kan du passa på att ta en med inbyggd brandvägg också.

Om du ska ha trådlöst, så glöm inte kryptering! Annars kan någon annan väldigt enkelt få tillgång till både din bredbandsuppkoppling och dina datorer genom det trådlösa nätverket...

Netgear kör jag själv med (kommer inte ihåg modellbeteckningen nu, men det är en ADSL-router med brandvägg och både trådbundet och trådlöst nätverk) - och enligt vad jag har hört från olika håll, så fungerar Netgear som regel bättre än D-Link, så det kanske inte är fel att byta ut routern ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Själv har jag valt att kunna byta ut komponenterna. Alltså att kunna byta ut router/brandmur utan att behöva röra WLAN-delen. Nu kommer jag att byta ut min "brandmur" mot en riktig brandmur, och det är skönt att inte behöva pyssla med WLAN-delen, utan den kan förbli som den är. Plus att jag kan köra in 3:rd party firmware i min WLAN-burk utan att behöva bry mig om huruvida det påverkar min brandmur.

Skillnaden är väl närmast inställningen till det hela. Att ha det lätt och enkelt och "allt fungerar"-mode, eller kunna att ha full kontroll över rubb och stubb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera allt i ett. Föräldrarna hade en router och köpte en trådlös accesspunkt och de har haft så mycket problem med den. Funkar inte som den ska, dålig teckning och nedkopplade när den kände för det. Och det var en netgearaccespunkt.

Däremot har min storebror en netgear allt i ett (router, brandvägg och accesspunkt) och jag en philips allt i ett. Vi har båda inte haft några problem med dem, jag har aldrig blivit nedkopplad, haft störningar, eller seghet.

Tror jag har denna, eller möjligtvis en föregångare, kosta en 6hundring.

Philips router

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Netgear "allt i ett" på båda mina "bredbandsnätverk", det ena med både "allt i ett" och en extra trådlös accesspunkt för större täckning. Det senast installerade som gått mellan ett och två år bygger enbart på en Netgear WGT624, fungerar ypperligt.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Netgear "allt i ett" på båda mina "bredbandsnätverk", det ena med både "allt i ett" och en extra trådlös accesspunkt för större täckning. Det senast installerade som gått mellan ett och två år bygger enbart på en Netgear WGT624, fungerar ypperligt.

Har du den extra trådlösa acesspunkten som repeater för att få större? Har för mig att man inte får göra de enskilda starkare på grund av radio &tele styrelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är väl den att om du trycker in accesspunkten i en utgång på din befintliga router så kommer väl routern uppträda som en switch för alla datorer du ansluter till accesspunkten? Om det är ett problem eller inte är väl en smaksak, men det borde väl funka.

Jag skulle ändå välja att byta den gamla routern till en ny med WLAN. Ju färre komponenter desto bättre.

Hemma hos oss kör vi genomgående 3COM - funkar skitbra och är lätt att koppla upp och administrera. Vi kör även med en trådlös printerserver så att vi slipper ha skrivaren ansluten med kabel.

Oavsett hur du gör, kom ihåg detta:

Se till att göra säkerhetsinställningar för WLAN på routern/accesspunkten.

Följande inställningar bör du göra

1. SSID (det namn du väljer att döpa ditt WLAN till) ska inte vara synligt för omgivningen. Dölj det när du väl fått kontakt mellan dina bärbara enheter och routern/accesspunkten. På det sättet är det ingen utomstående som ser att du har ett WLAN.

2. Kryptera trafiken över WLAN:et. Välj t ex WEP 128 bitar och se till att du har samma inställningar i routern/accesspunkten som i de bärbara enheterna. Då kan ingen avlyssna din trafik.

3. Ta reda på MAC-adressen på nätverkskorten på dina bärbara enheter. Det har formatet "XX-XX-XX-XX-XX-XX" (X = 0-9 eller A-F). Ange in routern att den endast ska kommunicera med de MAC-adresserna. Då slipper du att andra tar sig in på ditt nätverk och belastar det.

Risken med WLAN är att någon granne eller nån utanför fönstret kopplar upp sig på din internetanslutning. Dels kan det belasta din anslutning, dels så kan den personen göra olagliga saker som du får stå för (eftersom din internetoperatör bara kan se att det gjordes på din anslutning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är väl den att om du trycker in accesspunkten i en utgång på din befintliga router så kommer väl routern uppträda som en switch för alla datorer du ansluter till accesspunkten? Om det är ett problem eller inte är väl en smaksak, men det borde väl funka.

Jag skulle ändå välja att byta den gamla routern till en ny med WLAN. Ju färre komponenter desto bättre.

Hemma hos oss kör vi genomgående 3COM - funkar skitbra och är lätt att koppla upp och administrera. Vi kör även med en trådlös printerserver så att vi slipper ha skrivaren ansluten med kabel.

Oavsett hur du gör, kom ihåg detta:

Se till att göra säkerhetsinställningar för WLAN på routern/accesspunkten.

Följande inställningar bör du göra

1. SSID (det namn du väljer att döpa ditt WLAN till) ska inte vara synligt för omgivningen. Dölj det när du väl fått kontakt mellan dina bärbara enheter och routern/accesspunkten. På det sättet är det ingen utomstående som ser att du har ett WLAN.

2. Kryptera trafiken över WLAN:et. Välj t ex WEP 128 bitar och se till att du har samma inställningar i routern/accesspunkten som i de bärbara enheterna. Då kan ingen avlyssna din trafik.

3. Ta reda på MAC-adressen på nätverkskorten på dina bärbara enheter. Det har formatet "XX-XX-XX-XX-XX-XX" (X = 0-9 eller A-F). Ange in routern att den endast ska kommunicera med de MAC-adresserna. Då slipper du att andra tar sig in på ditt nätverk och belastar det.

Risken med WLAN är att någon granne eller nån utanför fönstret kopplar upp sig på din internetanslutning. Dels kan det belasta din anslutning, dels så kan den personen göra olagliga saker som du får stå för (eftersom din internetoperatör bara kan se att det gjordes på din anslutning).

Tack för synpunkterna, bra info!

Men Ni andra får fortfarande tänka och tycka! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Netgear "allt i ett" på båda mina "bredbandsnätverk", det ena med både "allt i ett" och en extra trådlös accesspunkt för större täckning. Det senast installerade som gått mellan ett och två år bygger enbart på en Netgear WGT624, fungerar ypperligt.

Har du den extra trådlösa acesspunkten som repeater för att få större? Har för mig att man inte får göra de enskilda starkare på grund av radio &tele styrelsen.

Jag har den strående i andra änden på lokalen för att få täckning över hela.

Rent tekniskt en switch, som ger några fysiska uttag till, och på en av utgångarna på switchen då en andra trådlös accespunkt. Jag har alltså även ett fysiskt lan som jag har mina stationära PC anslutna till. Jag vill inte köra trådlöst i onödan.

Sedan vad gäller att fuska med effekter och antenner med ytterligare gain på trådlösa accesspunkter så är det nog rent praktiska skäl (att man får täckning där man nog inte bör ha det av säkerhetsskäl) som rent praktiskt kan vara viktigare än PTS regler. PTS lär nog aldrig komma och mäta några effekter på trådlösa accesspunkter, som lämnar någon dB för mycket, i den radiodimma som finns i tätorter idag...

Ett "bra sätt att fuska" om man har en speciellt plats där man måste ha täckning och den ordinarie accesspunkten inte räcker till är annars en riktantenn, då kan man få ut bra nog så mycket räckvidd från den effekt man har att tillgå, som då riktas åt ett speciellt håll i en relativt smal lob.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpa en sån Här!

Jag kör Netgear WGR614v2 själv de har ett grymt bra admin gui men den har lite baksidor som hängningar etc(grymt irreterande när man spelar nätpoker),är grymt sugen att byta till den ovan, så den rekommenderar jag.

Jag har några kompisar som har en sån och de är grymt nöjda.

Den har dessutom bra Throughput vilket är problem med många routrar. Men men allt beror ju vad du skall ha den till. Man behöver ju inte en eldkastare för att tända en grill om man säger så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...