Jump to content
Annons

Mest sålda ljudkortet?!


DJ_Smiley

Recommended Posts

Jag kollade runt i musikaffärerna. Enligt dem så är Focusrite Saffire och Saffire LE de mest sålda firewire-ljudkorten just nu. Men en tråd som jag la in tidigare, med frågan om erfarenhet från ljudkortet, resulterade i att en hel del läste men ingen har tydligen använt det.

Nu undrar jag: är det bara ett knep som de tar till? eller är det så att de verkligen är bästsäljare just nu? Isåfall, vem köper dem? Vart tar de vägen? Tål att tänkas på. För visst vill man kunna lita på sin musikhandlare. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog så, att det är lätt för mindre seriösa säljare att kläcka ur sig att det de vill sälja för stunden (eftersom de har köpt in stora mängder för att få bättre inköpspris), är den mest populära eller mest prisvärda produkten. Det gör ju att de säljer mer av den - och till slut blir det kanske rentav den mest sålda produkten den månaden eftersom de inte rekommenderar något annat... 😏😆

Seriösa handlare utgår alltid från kundens behov och önskemål - och inte från vad som råkar finnas på lager. Det är i alla fall min mycket bestämda uppfattning...

Nu har jag ingen egen erfarenhet av korten du nämner, utan pratar bara i generella ordalag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen är det ngt M-Audio-FWkort som ligger i topp, PreSonus FireBox har med all största sannolikhet sålt mer än Focusrite!

Mbox 2 Pro lär nog också vara en storsäljare! Motu Ultralite är kanske för dyr!

(Snillen spekulerar 😏!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter rätt mycket 4sound strategi om detta dvs. man köpper in stora partier som man kan kränga till låga priser. Och man rekommenderar alltid det som butiken tar in givetvis.

Tycker dock att 4sound har mycket bra saker men det är aldrig någon idé att fråga efter saker utanför sortimentet. Vet inte om det är 4sound i ditt fall inte heller hur populärt Focusrite Saffire är. Tvivlar dock på att det är det mest sålda i ett lite längre perspektiv. Huvudsaken är om det passar just dig eller inte. För ett ganska bra kort är det nog även om jag inte har någon personlig erfarenhet av det eller externa kort överhuvudtaget.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, man får ju alltid ta vad en säljare säger med en nypa salt om man inte känner personen..

Men det är ju där studio forum kommer in! Den nakna objektiva sanningen från alla sveriges (och några utomlandskingar) studionissar. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade runt i musikaffärerna. Enligt dem så är Focusrite Saffire och Saffire LE de mest sålda firewire-ljudkorten just nu.

Om jag analyserar de du säger, så har DU gått runt till olika affärer och frågat och

ALLA musikaffärer säger samma sak att Focusrite säljer mest 😱

1. skulle alla musikaffärer tala osanning oberoende av varandra ?

2. säljer mest just nu.. denna dag , denna vecka, månad eller under vilken tidsperiod?

BTW: Jag hatar bilförsäljare 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Yepp! JAG har gått runt till olika affärer (6st) och snackat ljudkort, och de säger att det är en bästsäljare just nu. Dock så säger de att de själva inte har provat det än och att de inte hört klagomål.

Jag är själv ute efter ett firewire kort, och valet står mellan firebox eller någon av saffire korten. Det som talar för firebox är att det tycks finnas många nöjda användare. Och det som talar för focusrite saffire är just att det är focusrite preamp och att det är dsp i storebror saffire, till skillnad från saffire LE, som i sin tur har 2 exra ingångar i form av balanserade line in.

:rolleyes: PRODUCERA MERA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...