Jump to content
Annons

Gyllene Tider


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

Jaha, ännu en gnälltråd av han den sure....?

Jamen snälla, vad ska jag göra då?

Bara tyst acceptera att det största just nu i musiksverige är ett gäng gubbar som åker runt och spelar pophits från 1981?

Det är fan inte riktigt klokt.

Men frågan är om det inte blir ännu lite jävligare när journalister och tyckare lägger upp "Gessle, poptjuven"-snacket varenda jävla gång som dom faktiskt inser hur pinsamt det är att gilla ett gäng tonårsidoler var bästföre-datum passerades för över 20 år sedan:

NEJ, Gessle har inte på någon Gyllene Tider-låt lyckats "destillera popens essens" eller vilka förbenade klyschor dom nu brukar dra till med.

NEJ, det är inte och har aldrig varit coolt med farfisaorgel.

NEJ, det hjälper inte att dom nejmdråppade Buddy Holly eller Elvis Costello på två låtar från 1979.

NEJ, Gyllene Tider blir inte ett dugg coolare av att bandet "egentligen ville vara Sveriges The Heartbreakers", eftersom dom misslyckades så kapitalt.

Ahh...

Och så alla dessa tonåringar som går på Gyllene Tider-konserter och sjunger med... Är dom döva och blinda?

Hur man kan gilla Gyllene Tider av några andra än nostalgiska skäl (Och ja, jag har väl viss förståelse att om man var idiotisk nog att gilla bandet 1981 så är man antagligen idiotisk nog att gilla dom 2004 också.) är ju ett komplett mysterium.

Allvarligt talat, är det inte fruktansvärt trist att det enda som funkar utanför fame factory-loopen är nostalgi?

Jag blir så trött. Lägger av med musik. Hej då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
NEJ, det är inte och har aldrig varit coolt med farfisaorgel.

Haha, LÄTT det är megafett med orgel.

Allt det andra kan väll vara lite si och så.

Vet dock inte hur denna tråden passar in på "Musiktips", eftersom jag inte hittar några tips nånstans. Och du brukar vara så noga med att alla har rätt trådar på rätt plats. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är böjd att hålla med lite faktiskt. GT var inte ens bra när de skulle vara bra. liknelsen med The Heartbrakers är snudd på förolämpning.

Men det är bara att bita ihop och fortsätta göra musik. Det är väl inte horder av trånande medelålders tanter, som vill återuppleva sin svunna ungdom, som är din målgrupp Nattis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju frågan om att sälja lösnummer, och då är det väl passande i sommartider att vräka på med bilagor i dagstidingar om GT så alla nostalgiker vaknar till och blir lite fräckt påminda om att dem var unga en gång i tiden och lallade omkring i folkparken. Så har man fixat en hype

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att någon kan vara lika gnällig som jag. Håller med om att GT är det mset överskattade bandet i Sverige. 😳

..näst efter Kent! Fyfan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lite av den svenska jantelagen att alla är avis

på Gessle och alla miljoner har tjänar?

Kan hålla med om att det blivit lite för mycket av Gyllene Tider

i massmedia och en massa gulli-gull, men det tycks

ju sälja lösnummer.

Tycker att The Hives gullas det med hela tiden med också i massmedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Är det lite av den svenska jantelagen att alla är avis

på Gessle och alla miljoner har tjänar?

Nej.

Det är helt okej att tjäna miljoner.

Gessle är ändå skit.

Tokas: Tråden hamnar här för att det är ett tips: Undvik Gyllene Tider i sommar om du vill fortsätta vara på bra humör. 😳

Själv blev jag lätt deprimerad av att läsa om hur GT drar 16000 pers i Malmö, medans alternativfestivalen jag glömt namnet på lockade knappt 500 pers, trots en del riktiga höjdare på programmet. Sånt svider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg dom på Allsång på Skansen härromveckan. Gubbarna e ju dessutom trötta och orkar inte spela ordentligt. Gessle sjunger värre än vanligt (och jag tror mixermannen glömt bort att mutea hans gitarr i utljudet för fyfan va han spelar dåligt, under all kritik)

An nostalgiska skäl kan jag tjoa med i nån gammel gyllenetiderlåt på fyllan, men det dom gör nu får mig att skämmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ganska uppenbart att folk inte vill tänka själv och utforska musik/konst utan hellre blir matade av marknadens förutbestämda produkter som är tillverkade just enkom för att sälja kvantitet, inte kvalitet eftersom det kräver att man då också är selektiv i sina val, detta är lite som det så kallade birdcage phenomena där man är uppväxt med coca cola och tuggummi och därav inte har några andra vyer.

Det bästa är bara att helt enkelt skita i att följa strömmen och se till det bättre att man inte gått på bluffen och ägna tiden åt att göra nåt vettigt som att t ex fortsätta att göra musik även om ingen vill köpa den, jag för min del njuter mer av att ha gjort något som ger mig själv rysningar än att hoppas på att nån pengastinn idiot ska upptäcka mig och förstöra allt, för det är det som håller på att hända med musikbranschen.

Så välkomnar jag mig själv till detta många gånger ironiska forum som jag följt ett tag men inte kunde låta bli att gå med i för att få säga min åsikt.

Hail bröder och systrar

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Så välkomnar jag mig själv till detta många gånger ironiska forum som jag följt ett tag men inte kunde låta bli att gå med i för att få säga min åsikt.

Hail bröder och systrar

Skål och välkommen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
Är det lite av den svenska jantelagen att alla är avis

på Gessle och alla miljoner har tjänar?

Nej.

Det är helt okej att tjäna miljoner.

Gessle är ändå skit.

Tokas: Tråden hamnar här för att det är ett tips: Undvik Gyllene Tider i sommar om du vill fortsätta vara på bra humör. 😱

Själv blev jag lätt deprimerad av att läsa om hur GT drar 16000 pers i Malmö, medans alternativfestivalen jag glömt namnet på lockade knappt 500 pers, trots en del riktiga höjdare på programmet. Sånt svider.

QUOTE (spaceman @ 3 August 2004, 09:24)

Är det lite av den svenska jantelagen att alla är avis

på Gessle och alla miljoner har tjänar?

Nej.

Det är helt okej att tjäna miljoner.

Gessle är ändå skit.

Så sant, så sant. Det värsta är när han säger i en P3 intervju att han bara gillar låtarna från första plattan, "Innan jag kunde hantverket". Han tycker tydligen inte ens om musiken själv!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort nåja!

Med tanke på alla andra lågvattenmärken inom musiken som vi har avhandlat här på forumet (BB-Linda, Nic & Family..) så tycker jag inte GT är värda att uppröras över.

Alltså om man tar det från början - ett fjunmustaschpopband från 80-talet som skrev sina egna låtar och fick framgång, inte ett dugg sämre än mycket av det som spelas på Power Hit Radio idag. (Och inte ett dugg sämre än av vad många pysslar med här på forumet - mig själv inräknad 🙂 )Redan på den tiden tyckte många dom var jönsiga och samtidigt många gillade dom. So what.

Att det sen på senare har blivit nostalgitripper av ALLT som folk minns från 70 och 80-talen, det tycker jag man snarare ska klandra dom grymt övertöntiga och lösnummersäljande kvällstidningarna för ("HELA LÅTLISTAN", "5 MAKARONER I BETYG FÖR GESSLES SOMMAR-CIRKUS", "JAG VAR SJUK - GESSLE TALAR UT").

Fatta vilka spaltmil nöjes-porr-skribenten Anders Nunstedt genererar när han klär sig i tajta t-shirts och försöker hitta cool-faktorer i Tomas Ledin. Vet inte hur mycket skivbolagen betalar till AB och Expressen men det är nog en hel del 😱 .

Och apropå Ledin, hela sommarturnéköret bygger ju på nostalgi, ta alla Rocktåg med Orupar, Lediner, Ugglor, Pughar, Rickforsar osv som passerar parkerna en normal sommar. Inte många låtar skrivna efter 1989 där inte.

Att det just nu råkar vara GT som är i det här varvet nu, tycker jag inte är så farligt. Dom har ju tillochmed besvärat sig med att sno ihop några nya svensktopphits och det är ju oxå mer än Robinson Emma orkat med.

SEN kan man ju tycka att musiken, inte minst Gessles PINCETTE, är så fantastiskt strömlinjeformad och beige att man förfärar sig över att det säljer. Men....ja där har vi ju varit och diskuterat många gånger nu.

Bottom line: jag skickar hellre ett kuvert med avföring till löpsedelsskribenterna i kvällsidningarna än till Micke Syd. 😆

Edit: otydlight

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

NEJ, det är inte och har aldrig varit coolt med farfisaorgel.

Det är väl du som har skrivit den där trevliga tråden om Beach Boys också. Om jag inte minns fel så förekommer det väl mycket farfisaorgel på deras inspelningar också, tex på California Girls.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

NEJ, det är inte och har aldrig varit coolt med farfisaorgel.

Det är väl du som har skrivit den där trevliga tråden om Beach Boys också. Om jag inte minns fel så förekommer det väl mycket farfisaorgel på deras inspelningar också, tex på California Girls.

Hammond.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är ofattbart hur varenda rockskribent geni förklara den mannen,"tuffa tider" som dom kör på radio är ju olidligt dålig.

det verkar som det ska vara nån slags revival varje sommar ,härom året var det väl Sven Ingvars som helt plötsligt var så otroligt fantastiska.

Men jag är glad så länge det inte blir någon GES revival för då spyr jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en intervju med Per Gössel där han berättade om "Tuffa tider". Han hade råkat komma över en ukulele av en händelse men han kunde varken stämma eller spela på den. Då hade han "kommit på" att den stämdes ju som en fiol, och då var det inga problem!

Hehe, säger en del om den kompetensen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till läggas kan att alla idioter som skyller på att Gessle skriver så bra texter kan väll ligga på honnom tills han skriver en bok istället. Så kan dom mäniskorna fortfarande få in texterna i skallen och vi andra slippa höra på skiten.

Redigerat av sambru
Link to comment
Dela på andra sajter

..näst efter Kent! Fyfan..

Kent kommer bara tvåa, Håkan Hellström kommer lätt etta. Fyfan!

Fan va gött, älskar såna här hat-trådar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent går mest bort av allt. En av kentarna hade haft one-night-stand med ett ex till mej. Iof innan hon träffade mej, men jag kom aldrig över det ändå... 😛

Sommartider & GT är ett svenskt kultur arv.

Inga åsikter. Bara fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Sommartider & GT är ett svenskt kultur arv.

Inga åsikter. Bara fakta.

Visst, platsar på samma idiotkarta som Ledins Sommaren Är Kort.

Vid närmare eftertanke har du nog rätt, precis så korkade är vi.

Kanske man skulle göra Sommartider till ny nationalsång?

Eller var det nån Ulf Lundell-låt som skulle bli det? Minns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske man skulle göra Sommartider till ny nationalsång?

Eller var det nån Ulf Lundell-låt som skulle bli det? Minns inte.

Har för mig att de bestämde sig för "Fuck Like a Beast" med W.A.S.P.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vem som helst utan massiv mediabevakning antagligen... Hur klarar du dig?

Jo tack jag klarar mig bra, kokade precis 2 st ägg 😛

Egentligen är det väl själva mediabevakningen som ger upphov till det riktiga agget och inte musiken eller personerna som spelar i GT? Jag blev också lite paff när jag såg alla jävla superspecialare och intervjuer med Gessles katt och hund och sånt i Aftobladet och Expressen, men jag bläddrade snabbt förbi bara. Funkar skitbra.

GT är ett kulturarv av nåt slag, vare sig man vill det eller inte. Jag har personligen aldrig fattat charmen med dem, men jag har fattat att många andra ser den. Därför blir jag inte förvånad/upprörd, det var väl ändå väntat detta.

Fuck Like a Beast skulle bli en utomordentlig nationalsång, jag tror att alla sportsmän skulle bli mer taggade inför tävlingarna då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...