Jump to content
Annons

Angel


saibot

Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Hej!

Snälla hjälp mig med konstruktiv kritik på den här låten!

Personligen så tycker jag att det är det bästa jag skrivit, men får inte till den riktigt.

Har spelat in den så naket jag vågar för att ni bara ska höra låten.

Tror att jag behöver hjälp att producera den. Vad ska den ha för stil? Hårdrock? Pop-ballad a la Robbie Williams? Singer/songwriter?

Angel.mp3

//Saibot

Angel2006_10_24.mp3

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fan, den liksom tröttnar på att ladda ner efter ett tag så jag har bara hört halva.

fast jävlar vad jag vill höra mer!

Räcker inte låten så där? Gittaren och sången är ju både grymt spelade/sjungna och snyggt proddat. o så kommer det in någon orgel precis där min tar slut.

i like it!

Fast eftersom jag spelar sax måste jag ju dra till med ett fullt kompband, 4manna blåssektion och growlsolo i mitten;-).

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte börjat fundera på någon konstruktiv kritik, får återkomma...

men SHIT  vilken bra låt!

TACKAR! 😑

ozman,Postat den 26 November 2006, 23:01

fan, den liksom tröttnar på att ladda ner efter ett tag så jag har bara hört halva.

fast jävlar vad jag vill höra mer!

TACK 🙂 Hör du hela låten om du klickar på den bifogade filen i inlägget? Annars kan du ju ladda ner från http://www.saibotmusic.se/songs/Angel2006-10-24.mp3

Återkom gärna när du har hört hela låten!

Kanske ska göra storvulen soulballad med ditt blås 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart en bra låt, lyssnat igenom ett par gånger.

Känns väldigt dovt i mina lurar, inte så det stör, ganska behagligt egentligen...

Du kan gott använda strukturen som den är.

Helt rätt att börja sparsmakat. Släng in en bas på andra versen samt lite simpla rytminstrument ala ägg, tamburin, låda etc. Bygg upp låten sakta. På första refrängen kan de första rytminstrumenten dyka upp och fylla ut lite. Kanske satsa på lite tydligare körer.

Men som sagt, denna låten kommer att må mycket bra av att sakta byggas upp... Så man växer in i den... Rytminstrument och bas räcker, keep it simple!

En sak jag reagerade på i verserna var: "wakes me up at night while I´m asleep" samt "in order to reach happiness and life"... Jag känner igen dom tongångarna (inte texten) väldigt mycket från nån annan låt, kan bara inte komma på vilken. Hjälp!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart en bra låt, lyssnat igenom ett par gånger.

Känns väldigt dovt i mina lurar, inte så det stör, ganska behagligt egentligen...

Du kan gott använda strukturen som den är.

Helt rätt att börja sparsmakat. Släng in en bas på andra versen samt lite simpla rytminstrument ala ägg, tamburin, låda etc. Bygg upp låten sakta. På första refrängen kan de första rytminstrumenten dyka upp och fylla ut lite. Kanske satsa på lite tydligare körer.

Men som sagt, denna låten kommer att må mycket bra av att sakta byggas upp... Så man växer in i den... Rytminstrument och bas räcker, keep it simple!

En sak jag reagerade på i verserna var: "wakes me up at night while I´m asleep" samt "in order to reach happiness and life"... Jag känner igen dom tongångarna (inte texten) väldigt mycket från nån annan låt, kan bara inte komma på vilken. Hjälp!

Tack Yllet för dina värmande ord! Jag ska försöka och se om jag lyckas. Jag är bara så kass på att få till det i studion, men nu har jag lite att gå på. TACK!

//Saibot

ps. Jag fick just höra att den kan påminna om Stevie Wonders Lately. Hoppas verkligen inte att den känns stulen - för jag har inte haft den i huvudet när jag skrev!!!

DåligtGehör Postat den 26 November 2006, 23:43

Snälla inte Hårdrock eller pop-ballad a la Robbie Williams!

Okidoki! Som sagt - ska försöka och återkommer. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick just höra att den kan påminna om Stevie Wonders Lately. Hoppas verkligen inte att den känns stulen - för jag har inte haft den i huvudet när jag skrev!!!

Exakt! Den är det! "Lately, I have had the strangest feeling..." eller vad han sjunger. Lyssna själv och avgör. Kan ju knappast kalla det stöld i alla fall. Men likheten är slående.

Lycka till med den fortsatta inspelningen. Ser fram emot resultatet

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Välskriven låt! Inte det vanliga jag lyssar på men jag gillar den. 🙂

Tycker att gitarren har väligt lite diskanter men jag vet inte om jag tycket att du ska höja den egentligen. Det ger ett skönt ljud som man gillar mer och mer under låtens gång. Kan vara basen i gittaren som gör att det låter dovt ochså. Nått enket trumm komp skulle inte skada heller.

Bra låt! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick just höra att den kan påminna om Stevie Wonders Lately. Hoppas verkligen inte att den känns stulen - för jag har inte haft den i huvudet när jag skrev!!!

Exakt! Den är det! "Lately, I have had the strangest feeling..." eller vad han sjunger. Lyssna själv och avgör. Kan ju knappast kalla det stöld i alla fall. Men likheten är slående.

Lycka till med den fortsatta inspelningen. Ser fram emot resultatet

Lycka till med den fortsatta inspelningen. Ser fram emot resultatet

Tack! Jag återkommer som sagt!

Nexustwins,Postat den 27 November 2006, 16:26

Välskriven låt! Inte det vanliga jag lyssar på men jag gillar den.  🙂

Tycker att gitarren har väligt lite diskanter men jag vet inte om jag tycket att du ska höja den egentligen. Det ger ett skönt ljud som man gillar mer och mer under låtens gång. Kan vara basen i gittaren som gör att det låter dovt ochså. Nått enket trumm komp skulle inte skada heller.

Bra låt! =)

:rolleyes:🥰😄 Jag är verkligen glad att låten verkar hålla!!! Ang gitarren så fuskar jag bara - jag kan inte riktigt spela, och det är väl därför det blir lite dovt och slarvigt. Funderar på att be en kompis lägga gitarrerna.

Ska försöka mig på trummor och bas!

Är bara lite rädd att pajja stämningen, men försöka kan man ju alltid!

Återkommer.. //Saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit bra Saibot! Det är häftigt med en så genuin styrka i låtskrivande som blir så klassiska låtar, men ändå din egna och det är lika tydligt. Det är inte alla som klarar att skriva en låt som känns som en klassisk Lennon / Beatles hit. Utan att göra det medvetet. Jag som jobbat med dig vet ju att detta är musiken i dig och att så har det alltid varit hos dig. Det vore roligt och bra om någon aktör inom musibranchen också fick upp ögonen för det. För jag tror att så gångbara poplåtar, det kan du skriva säkert 20 st om året, faktiskt. På en dåligt stämd akustisk gitarr eller vid ditt piano med en md på locket och så penna och papper förstås.

Resten har du bara i huvet.. Och det blir allt tätare med riktigt bra låtar från dig just nu. Sånt är roligt och givande. Hoppas det skapar rörelse framåt!

Jag hjälper dig gärna med att prodda det här.

/M. "emanon" Höckert

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit bra Saibot! Det är häftigt med en så genuin styrka i låtskrivande som blir så klassiska låtar, men ändå din egna och det är lika tydligt. Det är inte alla som klarar att skriva en låt som känns som en klassisk Lennon / Beatles hit. Utan att göra det medvetet. Jag som jobbat med dig vet ju att detta är musiken i dig och att så har det alltid varit hos dig. Det vore roligt och bra om någon aktör inom musibranchen också fick upp ögonen för det. För jag tror att så gångbara poplåtar, det kan du skriva säkert 20 st om året, faktiskt. På en dåligt stämd akustisk gitarr eller vid ditt piano med en md på locket och så penna och papper förstås.

Resten har du bara i huvet.. Och det blir allt tätare med riktigt bra låtar från dig just nu. Sånt är roligt och givande. Hoppas det skapar rörelse framåt!

Jag hjälper dig gärna med att prodda det här.

/M. "emanon" Höckert

😛 Oj, tack SÅ mycket! Kul att du gillar det! Välkommen över och ratta 😱

//Saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Peronligen är jag väldigt förtjust i "rena" låtar, utan de häringa jättelika ljudmattorna som så ofta används idag och jag tycker att låten är riktigt bra i den stil som den är nu. Tyvärr kan jag inte säga ngt om soundet för tillfället då jag har grymma störningar ut i monitorerna från ljudkortet, men det känns rätt.

Skulle kunna komma till en bas en bit in i låten och möjligtvis lite rythm intrument, med betoning på lite. Gillar orgeln som dyker upp och tycker det är riktigt skönt med den andra-stämman på sången som kommer in och förstärker i refrängerna.

Hoppas vi även får höra det färdiga resultatet sedan. 🙂

RIKTIGT bra låt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn pumpar rätt så häftigt, som det ibland kunde höras förr i tiden, rätt kul ändå.

Jag gillar skarpt partiet som kommer efter det sk S Wonder lånet/inspirationen.

Alltså, här är en låtskrivartalang, inget snack om det. Önskar ibland lite pauser mellan vissa delar. Som det är nu går allt i ett, sas.

Stråkarna är väl inget att hänga i julgran precis, lite mesiga, men det funkar.

Annars är jag väldigt glad över att höra detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kornsan

Håller med om att en bas + lite percussion skulle höja lite. Ska försöka mig på det (men jag kan ju inte spela bas...!!! hjälp!)

Tror du att orgeln ska upp lite i mixen?

Jättekul att du gillar låten. Jag återkommer med ny version så fort jag har tid... Tack för din lyssning! 😏

Tokai

Det glädjer mig att du gillar låten! 😆 Men var hör du kompressor? Jag ska fundera på pauserna - du kan verkligen ha rätt!!

Stråkarna ÄR lite mesiga, men jag har inte hittat några bra stråkar, så det blev en nödlösning från SampleTank (förslag?).

jokoma

Tack! Texten är ärlig för mig, och jag känner inte riktigt för att ändra den. Kan du vara mer konkret? Vad känns fel?

Men kul att du gillar melodin!

X-enon

Que?

Recensera gärna på www.allears.se, saibot music, Angel!

//Saibot

Redigerat av saibot
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg men djävlig fina akordsföljder..

Men det känns lite som att du äter upp mickrofonen,,

tar bort känslan av .i can do every thing i pleece..

d v s mindre närvaro i micke skulle nog vara bra..

Jag stavar inte bra men är en rackare på fristil..

Lycka Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Kornsan

Håller med om att en bas + lite percussion skulle höja lite. Ska försöka mig på det (men jag kan ju inte spela bas...!!! hjälp!)

Tror du att orgeln ska upp lite i mixen?

Jättekul att du gillar låten. Jag återkommer med ny version så fort jag har tid... Tack för din lyssning! 😄

Jag var på vippen att säga ja på din fråga om att höja orgeln, men det är bara för att jag tycker att den är så skön!! Problemet är ju bara det att man så gärna vill höja de grejerna som man är förtjust i och så tar det överhanden istället. Har lyssnat ett antal ggr till nu och jag tycker nog att du skall behålla den på den nivån den är. Den känns tydligt när den kommer, men den smälter fortfarande in i ljudbilden på ett bra sätt.

Angående basen så tycker jag nog inte att det skall vara ngt avancerat. Jag kan inte heller spela bas tyvärr, men jag gör det ändå ibland. 😉

Himla skön låt alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kornsan

Håller med om att en bas + lite percussion skulle höja lite. Ska försöka mig på det (men jag kan ju inte spela bas...!!! hjälp!)

Tror du att orgeln ska upp lite i mixen?

Jättekul att du gillar låten. Jag återkommer med ny version så fort jag har tid... Tack för din lyssning!  😮

Tokai

Det glädjer mig att du gillar låten!  😆  Men var hör du kompressor? Jag ska fundera på pauserna - du kan verkligen ha rätt!!

Stråkarna ÄR lite mesiga, men jag har inte hittat några bra stråkar, så det blev en nödlösning från SampleTank (förslag?).

jokoma

Tack! Texten är ärlig för mig, och jag känner inte riktigt för att ändra den. Kan du vara mer konkret? Vad känns fel?

Men kul att du gillar melodin!

X-enon

Que?

Recensera gärna på www.allears.se, saibot music, Angel!

//Saibot

Om det inte är ganska tung kompression på detta så är jag Elvis Presley. 😆

Fråga. Använder du kompression?

Om inte. så är det nåt mysko med mp3-filen. Eller så är det nåt skumt med mig, kanske borde gå till öromläkare...😉

Ang. stråkar. Det finns rätt många bibliotek att välja mellan. Inte så billiga dock. Miroslav - vad han nu heter i efternam - finns numera som vst-i och är grymt sköna. Tycker att du i först hand ska eq:a dina stråkar från Sampletank så att de får lite bättre bett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Oj jag kände att denna låt skulle kunna gå två vägar.

Den ena stannar på minimalistisk känsla. Kanske man flyttar rösten lite närmare. Lite intimare. Kanske "unplugged" rythm" (Ja, jag vet att det blir lite många kanske 😆 ) Orgeln skall nog vara därbak. Möjligtvis ge den lite mer karaktär, dista den kanske....? Vet inte varför men någon del av mig vill få in ett munspel. Kanske skall ta mina piller....

Den andra vägen är betydligt bredare. Att börja med guran, bas och trummor i åtta takter och sen gå ner på bara gitarr och sång för att sedan bygga upp den igen fast med tuffare orgel. Hmm... Den här har verkligen potential mannen.

Önskar man kunde lira gitarr.... Vilken väg du än tar så glöm inte rattmuff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla inlägg men djävlig fina akordsföljder..

Men det känns lite som att du äter upp mickrofonen,,

tar bort känslan av .i can do every thing i pleece..

d v s mindre närvaro i micke skulle nog vara bra..

Jag stavar inte bra men är en rackare på fristil..

Lycka Tony

Tack Tony för ditt öra! Som sagt - jag ser mig inte som någon producent... Kul att du gillar ackorden! Ska försöka få mindre mick-ätning, men jag har svårt att få till "närheten" utan att vara nära micken.. Tips?

//Saibot

Återigen - jag är jätteglad att du gillar låten!!! 😆 Får se om jag kan fixa en midi-bas som blir ok. //Saibot

Elvis Presley - you wish 😳 Grejen är att jag fattar inte det där med att få till ljudet. Jag har Classic Compressor, program "Vocal" på lead-sången. Sedan har jag Classic Compressor på Master, program "Mix Down", samt på Master Gain: Classic Master Limiter, program "Master CD".

Är det kompression? Jag tyckte bara att det lät fetare och bättre. Men jag skulle så gärna vilja "vara med någon" som gör låtarna rättvisa.

Ang stråkarna: ska försöka eq:a bättre. Men som du förstår så har jag inte världens bästa öra för sånt. Återkommer!

//Saibot

Menar du att han skulle kunna vara rätt man att prodda?

Kul att du ser potentialen! Det som är så frustrerande är att jag tycker att den funkar så bra i "lägerbålsversion" - och jag vill ha den till "lugnafavoriterversion".

//Saibot

Redigerat av saibot
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...