Jump to content
Annons

Udda Gibson Les Paul


Rattlesnake

Recommended Posts

Hej!

Har märkt att detta eminenta forum även hyserar några riktigt insatta Gibson-experter! Till er har jag en liten utmaning:

Jag träffade en gång för väldigt länge sedan i en Hagströmaffär en udda Gibson. Året var, hrm, 1979. Var alltså väldigt ung, knappt född. 😠 Lånade hem guran, men det blev en beggad Strata istället.

Det mystiska är att jag aldrig stött på någon likadan Gibson sen dess. Fakta i målet (med reservation för distorderat minne):

a.) Det var en Les Paul Special, den hade inte välvd topp.

b.) Den hade dubbel cutaway, men det var inte en SG.

c. ) stallmicken var en stavmick, dvs ett, möjligtvis två längsgående band ist f polpluttar. Vill minnas att den var vinklad dessutom, som på Fender.

d. ) Halsmicken kan ha varit en P90.

e.) Färgen var vinröd (tror jag, allt var ju svartvitt förr).

f.) Knapparna var av puckmodell, delvis genomskinliga.

Årsmodell troligtvis 74-76.

Använde Gibson stavmickar? Kan ju ha varit bytta mickar förstås, men jag har känslan av att det inte var det. Vad den kostade? Tja, 1900:-. Kanske borde ha köpt den... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, hmm...

Möjligen en sådan med bytt mick då, men kroppen ser för stor ut. Vill minnas att det var i storlek som en vanlig Les Paul. Stämmer tillverkningsåret någorlunda? Ser inte på bilden om knapparna är desamma heller.

Edit: Guulp, såg inte din länk först. Tänk om det var Lennons gamla gura. En av mina husgudar...

Redigerat av Rattlesnake
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hmm...

Möjligen en sådan med bytt mick då, men kroppen ser för stor ut. Vill minnas att det var i storlek som en vanlig Les Paul. Stämmer tillverkningsåret någorlunda? Ser inte på bilden om knapparna är desamma heller.

Nu gissar jag bara, men jag tror kroppen har samma mått som les paul förutom den övre cutawayen.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.guitars.cc/guitars/elect/used/gibhawk2.html

nighthawk är den enda jag komme rpå som inte är väld, har p90 och send mikrofon, men ingen dubbel cutway dock.

Fast den kom på 90-talet så den är det inte.

Det finns ju en möjlighet att du stötte på ett modifierat exemplar också, vilket isf gör det svårt att hitta en likadan. Gibson Marauder hade en vinklad singlecoil i stallpositionen, men bara enkel cutaway.

Smallmarauder.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson Melodymaker?

mel1.jpg

Snygg, påminner om Les Paul Junior, den som Billie Joe Armstrong sponsras med.

Armstrong_LP_Jr_VS.jpg

Edit: Denna påminner bara, tror inte det är den som han letar efter. Tycker bara om att prata gitarer.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson Melodymaker?

mel1.jpg

Snygg, påminner om Les Paul Junior, den som Billie Joe Armstrong sponsras med.

Armstrong_LP_Jr_VS.jpg

Edit: Denna påminner bara, tror inte det är den som han letar efter. Tycker bara om att prata gitarer.

Jag har en Les Paul Junior, sjukt härlig gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi hittat micken! Det var definitivt en sån som på maraudern!

RIMG0081.JPG

Däremot känner jag inte igen huvudet, och kroppen ser för grovt tillyxad ut. Plektrumskyddets form kanske gör att jag minns den som en DC 😕

Melody makern däremot stämmer perfekt med min minnesbild om hur kropp, hals (rosewood) och huvud såg ut!

Och båda gurorna verkar ha funnits i mitten av sjuttiotalet...

Link to comment
Dela på andra sajter

En Marauder Double cut kanske?, det här exemplaret har fått mickarna bytta dock:

marauder.JPG

Kan va ett hemmabygge dock trots att han som lagt upp bilden hävdade motsatsen. Har aldrig sett en sån tidigare.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant! Frågan är om Marauder Double Cut nånsin har existerat. Jag hittade ingen på nätet. Den på bilden ser ju lite misstänkt customiserad ut, omlackad ser den ju ut att vara.

Nån annan som har sett en sådan? Låter väl lite osannolikt att en så ovanlig modell har letat sig upp till Hagströms i Gävle, men man vet aldrig.

Jag minns nu att en annan anledning att jag inte köpte guran var att telejacket satt på ovansidan, krävde ju en vinklad plugg ("amatörmässigt"). Så det måste ha varit en Marauder helt enkelt. Och det känns bra att det var en sådan, de flesta på nätet verkar överrens om att det inte var Gibsons mest lyckade modell, då det är den som mest låter som en Fender Tele...

Edit: Öhh, hur ändrar man namn på trådar egentligen?

Redigerat av Rattlesnake
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...