Jump to content
Annons

Lagom


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Skulle vara skoj att få läsa lite hur ni beskriver ordet lagom på engelska. Kan vara bra att få lite nya infallsvinklar om man skulle behöva.

Så här skulle jag skriva.

It´s just enough and then take of some, it´s way over the middle range but far from the max 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Have you ever heard about the buddhist middle way? It's kinda like that. Not perfect, not too much and not to little, just lagom.

Jag vill förädla definitionen lite:

Lagom betyder Perfekt. Med liiiiite mer möjlig felmarginal än perfekt.

So:

Perfect with a slight margin.

Grammatikkorrektion accepteras!

Link to comment
Dela på andra sajter

It's the subject view of something that's perfect.

Edit:

Eller nä förresten. Lagom för mig är snarare när något inte är så nogrannt.

It's the subject view of something that's almost perfect.

Kanske? 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
😉😉😉 Fan det tar sig många bra utvecklingsbara perspektiv. I nuläget så håller jag på Vallhagen, övertyga mig om att jag har fel 🙂 . Kanske: not to much and not to little just lagom kan va nåt 😄 . Kort sagt det verkar som att vi åker på att upplysa övriga världen så att alla på jorden befintliga språk innefattar detta oumbärliga ord. Det är ett sant mysterium att det inte redan finns i alla jordens dialekter? Tror fan att många av dom andra har myror i brallan och prestationsfobi eller nån sån där suspekt välfärdsjukdom. Men det kanske är så att det inte finns några andra typ dom för vid närmare eftertanke så är det ju bara vi männskor här osså lite djur och natur förståss 😄 .
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂😄😄 Fan det tar sig många bra utvecklingsbara perspektiv. I nuläget så håller jag på Vallhagen, övertyga mig om att jag har fel 😄 . Kanske: not to much and not to little just lagom kan va nåt 😄 . Kort sagt det verkar som att vi åker på att upplysa övriga världen så att alla på jorden befintliga språk innefattar detta oumbärliga ord. Det är ett sant mysterium att det inte redan finns i alla jordens dialekter? Tror fan att många av dom andra har myror i brallan och prestationsfobi eller nån sån där suspekt välfärdsjukdom. Men det kanske är så att det inte finns några andra typ dom för vid närmare eftertanke så är det ju bara vi männskor här osså lite djur och natur förståss 😄 .

Det kanske finns nåt annat oumbärligt ord på alla andra språk som vi har klarat oss utan? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer den tråkiga varianten:

Svenskt uppslagsord

lagom adv.

inte för mycket och inte för lite, passande, lämpligt

Engelsk översättning

enough, sufficient, adequate, just right

Exempel

lagom är bäst---enough is as good as a feast

boken kommer ut lagom till jul---the book will be out just in time for Christmas

Från siten: http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Min engelskalärare beskrev ordet "moderate" med det svenska ordet lagom.

Fast det betyder iofs mer "långsamt", vilket inte är fullvärdig begreppet lagom.

Nja, snarare ungefär medelväg.

Så, varken snabbt eller långsamt.

Jag uppfattar nog moderate som nästan lagom fast lite mindre typ begränsat inte för mycket, men det beror väl på i vilkte samanhang ordet används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min engelskalärare beskrev ordet "moderate" med det svenska ordet lagom.

Fast det betyder iofs mer "långsamt", vilket inte är fullvärdig begreppet lagom.

Nja, snarare ungefär medelväg.

Så, varken snabbt eller långsamt.

Jag uppfattar nog moderate som nästan lagom fast lite mindre typ begränsat inte för mycket, men det beror väl på i vilkte samanhang ordet används.

Hmm!

Kanske inte "långsamt" då, men uppbromsat.. inte för mycket, ta det lugnt .. ungefär som klassisk moderat politik 😆

Knappast som den gyllene medelvägen som lagom snarare är 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte "långsamt" då, men uppbromsat.. inte för mycket, ta det lugnt .. ungefär som klassisk moderat politik 😛

Akta så inte du får Löken på dig. 😛

Men nu handlar det ju om Nya Moderaterna! 😆

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min engelskalärare beskrev ordet "moderate" med det svenska ordet lagom.

Fast det betyder iofs mer "långsamt", vilket inte är fullvärdig begreppet lagom.

Nja, snarare ungefär medelväg.

Så, varken snabbt eller långsamt.

Jag uppfattar nog moderate som nästan lagom fast lite mindre typ begränsat inte för mycket, men det beror väl på i vilkte samanhang ordet används.

Hmm!

Kanske inte "långsamt" då, men uppbromsat.. inte för mycket, ta det lugnt .. ungefär som klassisk moderat politik 😛

Knappast som den gyllene medelvägen som lagom snarare är 😄

/Daniel

Mja, inget extremt... tycker dock fortfarande att "moderate" kan vara väldigt lagom och medel.

På samma sätt som det inte skall vara för mycket skall det heller inte vara för lite. 😆

Varken bra eller dåligt, varken kallt eller varmt, varken stor eller liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man säga "lagom bra musik" ? :rolleyes:

/Daniel

Ja, tänk dig till exempel om man letar efter bakgrundsmusik till en fest. Då vill man ha bra musik som inte tråkar ut gästerna eller får de att spy, men man vill också ha musik som inte är alltför bra för då blir gästerna distraherade. Man vill ha lagom bra musik 🙂

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man säga "lagom bra musik" ? :rolleyes:

/Daniel

Ja, tänk dig till exempel om man letar efter bakgrundsmusik till en fest. Då vill man ha bra musik som inte tråkar ut gästerna eller får de att spy, men man vill också ha musik som inte är alltför bra för då blir gästerna distraherade. Man vill ha lagom bra musik 🙂

😄

Sant! I sociala sammanhang kan det mycket väl vara så eftersom musik tenderar att splittra människor rejält genom delade smaker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, har ofta råkat ut för att förklara ordet lagom för brittiska kollegor. Ordet kommer väl egentligen från vikingatiden och betydde att det skulle räcka laget om. Men numera innebär det att om du frågar mig hur mycket kaffe påtår jag vill ha, och jag säger "lagom", då förväntas du veta hur mycket kaffe just jag känner för just då. Helt galet egentligen.

Inte konstigt att britterna kallar oss för "The Land of Lagom". 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

If you combine Maackan and Overkill´s suggestions you´ll get a lagom definition!

Moderation - not to much not to little, in other words... lagom!

( http://en.wikipedia.org/wiki/Moderation )

"Moderation is the process of eliminating or lessening extremes. It is used to ensure normality throughout the medium on which it is being conducted.

 

Moderation is also a principle of life. In ancient Greece, the temple of Apollo at Delphi bore the inscription "Meden Agan" - 'Nothing in excess'.

Doing something "in moderation" means not doing it excessively."

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...