Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har en gammal vit Sennheisermicrofon med tre stift. Vad heter sladdtypen jag behöver köpa till?

En vanlig XLR gÄr inte. Kanske finns nÄgon konverter?

Redigerat av 1up
Annons
Postat

det sitter ngn slags DIN-kontakt skulle jag gissa pÄ!! det lÀr du kunna hitta i secondhandaffÀrer för musik.. dom Àr vÀldigt enkla att löda om till typ telekontak.. en fas o en skÀrm!!

jag kanske har ngn kontakt liggande frÄn mina gamla omlödningar!! kan kolla runt!!

Postat (redigerat)

Jag gissar att det Àr en sÄ kallad Klein tuchel, en vanlig kontakt pÄ Àldre tyska mikrofoner.

LÀs mer och bestÀll hÀr: www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/index.htm

/Dex.

Redigerat av Dexter
Postat
Klein Tuchel (DIN 41524)

DIN-kontakt mao.. 🙂

Postat
Klein Tuchel (DIN 41524)

DIN-kontakt mao.. 😆

Jajajaja. 😉

🙂😆

jag ska tom. sĂ€tta mig o löda en sĂ„n i helgen.. en gammal Pearl t134(tror jag det var) som jag fick av farsan.. Jam sĂ„lde visst en sĂ„n för ett tag sen för 1200 spĂ€nn.. 😆

Postat
det sitter ngn slags DIN-kontakt skulle jag gissa pÄ!! det lÀr du kunna hitta i secondhandaffÀrer för musik.. dom Àr vÀldigt enkla att löda om till typ telekontak.. en fas o en skÀrm!!

jag kanske har ngn kontakt liggande frÄn mina gamla omlödningar!! kan kolla runt!!

hehe Tack för alla snabba svar! Visst Àr det en DIN-kontakt. DIN 3 sÄ vitt jag sett. Skulle vilja koppla in den i min mixer som XLR dÄ i andra Àndan.

Du kanske kan löda en sĂ„n? 🙂

Postat (redigerat)
Jag gissar att det Àr en sÄ kallad Klein tuchel, en vanlig kontakt pÄ Àldre tyska mikrofoner.

LÀs mer och bestÀll hÀr: www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/index.htm

/Dex.

De har precis vad jag söker men sÄ extremt dyrt! Huga! NÀe, mÄste finnas billigare i svedala nÄgonstans.

Edit: Ska kolla Tradera.

Redigerat av 1up
Postat

/Dex.

De har precis vad jag söker men sÄ extremt dyrt! Huga! NÀe, mÄste finnas billigare i svedala nÄgonstans.

Jag köpte sjÀlv en kabel dÀrifrÄn, mÄhÀnda lite dyr men otroligt snabb leverans och vÀldigt hög kvalitet pÄ bÄde arbete och kabel.

/Dex.

Postat

/Dex.

Jag köpte sjÀlv en kabel dÀrifrÄn, mÄhÀnda lite dyr men otroligt snabb leverans och vÀldigt hög kvalitet pÄ bÄde arbete och kabel.

/Dex.

Japp. Verkar jÀttejuste men har ingen brÄdis sÄ jag finner annan vÀg. :rolleyes:

Postat

1up,

Kontakten du söker heter i orginal Tuchel T-3261 (3 polig hona enligt DIN-41524)

med en gÀngad lÄsring.

Senare tillverkades denna kontakt av fler tillverkare som Hirsman, Futter, Ampenhol med fler.

Men tills du hittar en riktig metall version med skruv ring, sÄ kan du anvÀnda en vanlig 3 polig DIN sladdhona, (ELFA best.nr: 42-200-00) den sitter inte fast lika sÀkert som orginalet, men det duger mÄnga gÄnger i inspelningssammanhang

OBS! tÀnk pÄ att denna gamla mikrofonkontakt har en annan koppling Àn vad XLR standarden har idag.

pin 1= +/hi (in phase)

pin 2= jord (skÀrmen)

pin 3= +/low (out of phase)

Se ocksÄ upp med om den skulle rÄka heta MD-421-HL, (stÄr pÄ lilla skyllten inuti skÄran pÄ undersidan) dÄ Àr micken omkopplingsbar mellan lÄg och höghomig, och skall anslutas pÄ ett annat vis.

Du fÄr gÀrna Äterkomma till mig om sÄ Àr fallet.

--Bosse

Postat
Se ocksÄ upp med om den skulle rÄka heta MD-421-HL, (stÄr pÄ lilla skyllten inuti skÄran pÄ undersidan) dÄ Àr micken omkopplingsbar mellan lÄg och höghomig, och skall anslutas pÄ ett annat vis.

Du fÄr gÀrna Äterkomma till mig om sÄ Àr fallet.

--Bosse

Blir alldeles övervĂ€ldigad över det stora intresset för denna trĂ„d och microfon! 😳

Tack för all info, Bo! Japp! Jag har HL-versionen.

SÄ vad behöver jag dÄ?

Postat (redigerat)

1up,

Ok, dÄ skall du koppla enligt föjande:

(förutsÀtter att det Àr 200 ohms impedans som du vill ha)

pin 3= +/hi (in phase)

pin 2= -/low (out of phase)

kontaktens plÄthölje= jord/skÀrm

pin 1 anslutes ej

Om du istÀllet vill ha den obalanserad hög-ohmig (24 kohm) passande typ en gitarr-förstÀrkaringÄng, sÄ skall pin 1 anslutas till telepluggens "tip" (pin 3 skall dÄ inte anslutas) och pin 2 och mikrofonkontaktens plÄthölje skall kopplas samman och anslutsas till telepluggens jord "sleve"

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat
ÅhĂ„, en gammal 421! Är den till salu? 😛

hehe Hade tĂ€nkt anvĂ€nda den som sĂ„ngmic för att fylla till min röst. Men allt har ett pris. 😕

Dock min fars mick sĂ„ jag behöver övertala honom i sĂ„ fall att sĂ€lja den. PM:a mig vad du bjuder. 😠

Postat
1up,

Ok, dÄ skall du koppla enligt föjande:

(förutsÀtter att det Àr 200 ohms impedans som du vill ha)

pin 3= +/hi

pin 2= -/low

(pin 1 anslutes ej, men kan bytas ut mot pin 3, om 25 kohm önskas i stÀllet för 200 ohm)

--Bosse

oki tack igen! Blir till att löda om ingen sladd kommer fram ur gömmorna.

Postat (redigerat)

Nu har lödit sladden till min Sennheiser enligt dina anvisningar, Bo, men jag fÄr det inte att fungera.

Som kontroll har jag kopplat sÄ hÀr:

Röd sladd (+) till Pin Nr. 3.

Vit sladd (-) till Pin Nr. 2.

Jordkopparkabeln till skÀrmen.

Jag kontrollerade innan jag kapade kablarna frÄn den tidigare XLR-kabeln, att den röda kablen verkligen var + osv. SÄ det borde verkligen vara rÀtt.

NÀr jag pratar i mikrofonen sÄ lÄter det sÄ hÀr:

SĂ„ kan mikrofonen va paj?

Redigerat av 1up
Postat

1up,

Om det Àr MD-421-HL, och du skall ansluta den till en normal balanserad lÄgohmig mikrofoningÄng, sÄ skall den vara kopplad som du nu gjort

pin 3= +/hi (in phase)

pin 2= -/low (out of phase)

pin 1 anslutes ej

Men om den kanske Àr ombyggd till "normal MD-421" eller om det inte Àr en HL, sÄ skall den vara kopplad pÄ detta sÀttet:

pin 1= +/hi (in phase)

pin 2= jord (skÀrmen)

pin 3= +/low (out of phase)

FÄr du den inte till att fungera sÄ kan mikr.kapseln vara kass, eller öm nÄgon sladd lossat innanför bottenkontakten ???

Du kan skicka den till mig, sÄ kan jag kika pÄ den, och tala om för dig vad problemet Àr. (givetvis, om jag inte gör nÄgon reparation sÄ Àr det gratis, förutom portot för returfrakten)

Ring mig pÄ 070-666 59 66, sÄ kan vi snacka om det.

--Bosse

Postat

Det funkar fortarande inte. Dock visade sig i alla fall skÀrmen dÄlig för trycker man inte hÄrt runt om pÄ plasten till honpluggen nÀr den Àr inkopplad i micken sÄ brummar det nÀr man rör vid micens topp.

Jag har kollat med en ohmmeter att alla lödningar Àr OK fick vÀrden mellan 0.5-1.5 Ohm pÄ min billiga multimeter. Det borde va normalt tycker man?

Annars Àr det total tystnad. Ah well.

KÀnner en reparatör hÀr i VÀsterÄs dÀr jag finns sÄ lÀmnar kanske in den dit, men nu vet jag att du finns i alla fall! Och tack för hjÀlpen.

Postat

Var kan man köpa en sÄdan sladd?

Har en gammal skramlig Sennheiser MD441 som ocksÄ verkar köra pÄ sÄdan sladd.

Postat
Var kan man köpa en sÄdan sladd?

Har en gammal skramlig Sennheiser MD441 som ocksÄ verkar köra pÄ sÄdan sladd.

HĂ€r:

Sladd

(StĂ„r tidigare i trĂ„den, men vem orkar lĂ€sa? 😄)

Annars kanske du kan hitta en begagnad frÄn nÄgon musikaffÀr.

Postat

Ah - tack för infon 1up 😉

LÀste trÄden lite sent & slarvigt antar jag.

Har bara en lÄng och sunkig 8 meters sladd till den nu.

Fast funderar iofs pÄ att sÀlja den - dÄ behöver vÀl inte sladd ingÄ (?).

NÄn som vet om man kan fÄ en sÄdan mikrofon servad nÄnstans?

Silver gallret pÄ ena sidan Àr lite skramligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.