Jump to content
Annons

Psychedelic Trance


LIKED

Recommended Posts

Tjena, nu Ă€r det sĂ„ att jag har sen drygt ett halvĂ„r tillbaka Ă€ngnat mig Ă„t att göra musik inom genren psychedelic trance, goa trance.. lite progressive men det Ă€r inte sĂ„ noga 😉 den sortens musik iallafall.

Jag började med att anvĂ€nda Cubase VST sen gick jag vidare till Cubase SX 2/3 och sen bytte jag till Reason 3.0 som jag fortfarande anvĂ€nder, det Ă€r ett sjukt bra program som jag kan rekomendera ALLA som vill göra karriĂ€r i musik branchen 🙁

Jag skulle tycka att det vore roligt att fĂ„ höra lite vad sveriges nybörjare och inte lika mycket nybörjare inom dessa genrer (psy trance, goa, progressive! ingen jĂ€vla trance) har att komma med sĂ„ ladda gĂ€rna upp eran musik! jag kan ladda upp ett par lĂ„tar jag har gjort sĂ„ ni kan lyssna 🙂

Ge gÀrna konservativ kritik, och inget jÀvla "öhö fan va du suger lÀgg ner med musiken" för det tÀnker jag inte göra ;D och tÀnk pÄ att jag bara hÄllt pÄ i ett halvÄr ^^ sen april 06 nÀrmare bestÀmt. inte nog med det, jag Àr 14 Är =)

tyvĂ€rr Ă€r myspace det Ă€nda stĂ€llet dĂ€r mina lĂ„tar Ă€r uppladdade för tillfĂ€llet.. men det fĂ„r gĂ„ frĂ„ga efter mail om ni vill ha lĂ„tarna med bra kvallite 🙂 har gjort fler lĂ„tar Ă€n dom ocksĂ„

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...endid=147509788

kom igen ladda upp lite nu ffs 🙂

MVH Infra ftw 😉

Redigerat av LIKED
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
vore skit najs 😆 tanka gĂ€rna dom jag laddat upp ocksĂ„ ; )

ahh sÄg det först nu!!!

jag försöker komma ihĂ„g sĂ„ gott det gĂ„r.. 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha jag laddade upp dom först nu ^^

Ja gör det 😕 vill sĂ„ gĂ€rna höra hur andra lĂ€gger upp sina lĂ„tar osv 😆 du kan inte lĂ€gga upp nu direkt? ^^ har extremt trĂ„kigt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hmmm... Vet inte om jag har gjort nÄgot som kan vara intressant eftersom jag inte nÄn jÀvla aning om inom vilken genre lÄtarna faller. Har lite svÄrt för det dÀr... Förklara gÀrna för mig skillnaden mellan psytrance/progressive/goa/trance!

Psytrance Ă€r vĂ€l lite "mörkare" typ Bamboo Forest och sĂ„nt... Juno Reactor i viss grad kanske.. eller? Progressive har jag ingen aning om vad det Ă€r. Goa.. lite osĂ€ker men det Ă€r vĂ€l en snabbare variant... kanske..? 😎

Ge gĂ€rna exempel pĂ„ musik som Ă€r typisk trance och nĂ„t annat som Ă€r typiskt psytrance och nĂ„t progressive. 🙂

EDIT: För övrigt tycker jag att det hÀr genrekrigandet Àr rÀtt löjligt eftersom alla verkar ha olika uppfattning om vad som Àr vad.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okey!

Först: VÀlkommen, lÀgg gÀrna en presentation i presforumet!

Kull att du gillat spytrans, hoppas bara du inte gör som mÄnga andra (och mig sjÀlv) och tröttnar efter ett tag pÄ just den genren.

Lysnnar lite smÄtt pÄ dina spÄr.

LÄter kanske inte sÄ jÀtte jÀtte bra, men inte heller dÄligt.

Det saknar lixom det dÀr riktiga djupet i basgÄngen som Àr rÀtt typiskt för spytransen.

Men rent allmÀnt sÄ lÄter det som... Ja som det skall lÄta. Inget direkt nytt eller ohört om man sÀger sÄ.

Kanske skulle du kunna taut dina svÀngar o vÄga prova lite nytt, ett eget sound sÄattsÀga!

Om det Àr som du sÀger att du Àr 14 Är och pysslat med musiken dryga halvÄret, sÄ mÄste jag sÀga att du har stor potensial att kommvidare lÄngt!

Ett tips kan vara att inte lÄsa dig till just en genere utan vÀxla mellan lite olika för att sedan ÄtergÄ o göra det du vill göra. Det Àr mycket givande för kreativiteten i ditt skapande!

Föresten: Om du postar dina demos i demodelen sÄ lÀr du fÄr lite fler lyssningar o förhoppningsvis nÄgra svar, vet att det fins ett par spytomtar hÀr:P

Som sagt: VĂ€lkommen hit o lyckatill!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChromaWoods, jag Àr inte helt sÀker pÄ skillnaden mellan psy, prog och goa men jag skulle gissa pÄ att psy Àr som det lÄter, psykadelisk

Progressive, Àr vÀl typ mörka basslingor och sÄdant tror jag typ etnica

Goa Ă€r mycket melodiska slingor.. Astral Projection t.ex. 😕 (rĂ€tta mig om jag har fel)

LÄdan, tack för kritiken det Àr alltid bra ^^ jag ska göra som du sa och prova andra genrer ocksÄ

mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÀr Àr en psylÄt med ett lite cheesy sound em-records.se/cloud

Aah. Ok. PÄminner om Bamboo Forest - Revival. Men dÄ har jag koll pÄ psy iaf. SÄ... vafan Àr progressive? LIKED nÀmnde "mörka basslingor" men... Finns det nÄt lÄtexempel? Hajar liksom inte vars grÀnsen gÄr.

Skön lÄt förresten, Cloudsurfer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÀr Àr en psylÄt med ett lite cheesy sound em-records.se/cloud

Aah. Ok. PÄminner om Bamboo Forest - Revival. Men dÄ har jag koll pÄ psy iaf. SÄ... vafan Àr progressive? LIKED nÀmnde "mörka basslingor" men... Finns det nÄt lÄtexempel? Hajar liksom inte vars grÀnsen gÄr.

Skön lÄt förresten, Cloudsurfer.

vet inte riktigt om jag sjÀlv kan det dÀr med progressive, i mitt tycke Àr det vÀl att det har en rullande 3 notad bassline, hÄrd percussion och inte sÄ melodiösa leads utan mer stabbigt typ...mycket buzzers och knorrar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄhÀr sÀger Wikipedia iaf:

Progressive in the context of modern dance music (occasionally progressive electronic dance music or prog) is a term that includes a collection of electronic dance music genres which draw upon the use of progressive performing techniques and includes the styles of progressive trance, progressive house, progressive techno and progressive breaks.

Most electronic dance music tracks released are produced with certain features that are favourable for DJs to beatmatch records together seamlessly. Unlike the song structures of genres like hard house or Hi-NRG, the peaks and troughs in a progressive dance track tend to be more subtle. Layering different sounds on top of each other and slowly bringing them in and out of the mix is a key idea behind the progressive movement.

The term "progressive" typically refers to the structure of a track which occur incrementally. An exception is progressive trance. The term Progressive trance usually refers to a type of trance music that features a less prominent lead melody and focuses more on atmosphere. In the case of progressive house, the term "progressive" can also refer to the style's open mindedness to bring in new elements to the genre. These elements can be a variety of sounds, such as a guitar loop, computer generated noises, or other elements typical of other genres. Progressive electronic is also a term for a sub-genre in new age music and contains elements of progressive rock, classical music and ambient music and electronic music. It has been used to describe artists such as Vangelis and Jean Michel Jarre.

The term "progressive" typically refers to the structure of a track which occur incrementally. An exception is progressive trance. The term Progressive trance usually refers to a type of trance music that features a less prominent lead melody and focuses more on atmosphere.

Borde ju beskriva denna undergenre ganska bra!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChromaWoods, jag Àr inte helt sÀker pÄ skillnaden mellan psy, prog och goa men jag skulle gissa pÄ att psy Àr som det lÄter, psykadelisk

Progressive, Àr vÀl typ mörka basslingor och sÄdant tror jag typ etnica

Goa Ă€r mycket melodiska slingor.. Astral Projection t.ex. 😆 (rĂ€tta mig om jag har fel)

LÄdan, tack för kritiken det Àr alltid bra ^^ jag ska göra som du sa och prova andra genrer ocksÄ

mvh

Exempel!

Psy : Digital Talk (mörk), Hallucinogen (ljus)

Goa: Dynamix, Total Eclipse, Man With No name, Slinky Wizard

Progressive : Vibrasphere, S-Range, Greed, Ryan Halifax

FullOn : ProtoCulture, HydroPhonic, Silicon Sound, VibeTribe

Lyssna pÄ dom sÄ fÄr ni snart ett hum om vad som Àr vad!

Peace Out! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men grabbar vet ni inte vad progrssive Ă€r? 🙂

Fast de beror ju pÄ vilken progrssive ni menar ocksÄ

de tvÄ vanligaste inteom EDM Àr Proggressive house och progg-trance

Proggtrancen Àr rÀtt vanlig och kan gÄ mellan relativt vanlig trance Ànda till grÀnsen att vara progghouse.

för exempel i proggtrance klicka HÄR

progghousen Àr lite mer komplicerad. kan tom ibland komma rÀtt nÀra minimalistiska technon.

Musiken hÀr Àr rÀtt djup Ä drivande utan inslag av "stora" ljud utan det mesta bygger pÄ ett grundsvÀng som man höljer in i ett tÀcke av fina slingor Ä sÄnt.

Exempel pĂ„ sĂ„dan musik Ă€r James Holden, el del av Özgur cans grjer. En del av Gabriel & dresdens, Zeta reticula och mĂ„nga fler jag inte orkar koma pĂ„ nu 😄

EDIT: Man mÄste nog mest lyssna för att förstÄ.

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

glömde ju visa min egna musik! 😄

gÄr in pÄ min hemsida och lyssna pÄ "tentaÄngest" och lÄten jag gjorde med IDF. Statics for tactics heter den.

EDIT: Reason gillar jag mÀst! Allt mtt Àr gjort i de förutom sjÀlva inspelningena v gitarrer!

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÀr Àr en psylÄt med ett lite cheesy sound em-records.se/cloud

Oh mi like!

Jag vill ju eg har mer "hej-herre-jÀvlar-hÄll-i-hatten-nu-satan-o-wriiiiiida-pÄ-alla-rattar" men aj lajk..

well done. kanske lite vÀl ljus bassgÄng. men det Àr mitt tycke.

I lajk it 2!

Men det Ă€r vĂ€l mer Ă„t GOA hĂ„llet skulle jag vilja sĂ€ga? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...