Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Använder ett M-Audio Firewire 410.

När jag har Direct Monitoring ibockad (default), under Device Setup i Cubase SX3, hör jag inte effekterna på audiokanalers inserts i realtid (men dessa hörs dock vid uppspelning), samt att den inte delar ut signalen till stereo. Bockar jag däremot av det, så funkar det bättre. Monitorknappen funkar som den ska, också. Jag läste någonstans att man skulle köra på "Tape machine", också, vilket jag gör.

Stödjer inte mitt ljudkort Direct Monitoring, eller är det någon inställning jag missat?

För visst ska detta göra att jag får en mindre latency? Enligt Cubase så har jag ~4ms nu, vilket väl är godkänt?

Spelar det ingen roll att jag inte kan köra direct monitoring??

Tacksam för hjälp... Min första post också, på detta till synes eminenta forum!

/Christofer

Annons
Postat (redigerat)

Det är helt normalt beteende. Direct Monitoring SKA ju vända signalen innan den kommer in och bearbetas i Cubase - och då slipper du latency, men kan inte lyssna med effekter. Om du tvunget vill ha effekter i lyssningen, så måste du köra med latency.

Att signalen inte delas ut till stereo, är ett problem med ljudkortets hantering av det - så där ska du kanske kolla om det finns uppdaterade drivrutiner eller om det finns en separat mixer i själva ljudkortet som är lämpligare att använda för monitorlyssningen...

Personligen vill jag inte ha några effekter i lyssningen vid sånginspelning, eftersom jag hellre vill höra hur det verkligen låter, så att jag inte får för mig att en tagning gick bättre än den egentligen gjorde, på grund av att effekterna smetar ut ljudet - men det är väl en smaksak... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Postat

Tack för svaret! Nu är jag lite klokare... Jo, jag vill höra ljudet med effekterna, då jag spelar in rätt mycket gitarr via guitar rig. Klickar man ur direct monitoring, så splittar dessutom cubase upp signalen till stereo, korrekt.

4ms latency är väl inget att haka upp sig på, va?

Postat

Upp till 10ms brukar de flesta stå ut med, men det är lite olika.

4ms är mycket bra - men i större projekt kan du tvingas höja det för att slippa få knaster och sprak i ljudet, eftersom lägre latency ökar belastningen på datorn...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.