Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, Ànnu en gitarrtrÄd frÄn mig.

Jag ska ha en ny vÀnstergitarr och har kollat lite pÄ Epiphoner, men Àr inte riktigt sÀker (dom Àr vÀl hundra gÄnger bÀttre Àn min Squier, men ÀndÄ.) Som fattig ung man kan jag inte lÀgga ut mer Àn, sÀg 6500, ge eller ta.

Har hört att Hagström ska vara bÀttre, men finns det nÄgra snygga vÀnstergitarrer med det mÀrket?

Gitarren jag kollat pÄ: Ebony

Tips och guidningar vĂ€lkomnas hjĂ€rtligt 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Ingen? 🙂

Har för mig att det Àr vÀldigt delade meningar vad gÀller Epiphone.

Redigerat av Krokodil
Postat

Epiphone gör riktigt bra gitarrer.

Jag har sjÀlv en hÀr hemma och har provat en hel del andra hÀr och var.

Generellt gÀller att ju lÀgre ner man gÄr i prisklasserna kan det vara mer skillnad mellan gitarr och gitarr, d.v.s. det finns olika bra exemplar av samma gitarrmodell.

SÄ... prova allt, som verkar vara intressant överallt sÀger jag.

NÀr jag köpte akustisk gitarr förra Äret provade jag nog 50 olika gitarrer i fyra olika butiker.

Kolla begagnat ocksÄ, man kan verkligen fynda.

Lycka till!

Postat (redigerat)

Tycker inte att Epiphone Àr speciellt mycket vassare Àn Squier, gitarrer av Les Paul-typ Àr betydligt dyrare att bygga Àn gitarrer av Strata-typ. VÀlvd topp, kantlister, limmad hals, alla de detaljerna drar upp byggkostnaden vilket betyder att man fÄr betala mer för samma kvalité.

Vill du ha en gitarr av Les paul-typ sÄ finns det klart bÀttre grejer Àn Epiphone i samma prisklass. Hagströms Swede och PRS SE-serie tycker jag Àr sjukt mycket mer prisvÀrda, och gÄr du upp en prisklass sÄ fÄr du en Les Paul Faded. Kolla Àven in begagnatmarknaden.

Kan ju nÀmna att jag testat en hel del gitarrer och trots att jag redan har bÄde en massa Gibson och Fendergitarrer sÄ Àr jag riktigt sugen pÄ en vit Hagström Swede.

Redigerat av Phobos
Postat

Tackar för de bra svaren.

Har ju en svag punkt just för vitt. SÄ en Hagström Swede i vitt lÄter ju inte alls fel. FrÄgan Àr om den finns i vÀnster? Har googlat runt och kikat pÄ hemsidan men finner inget. Ska man maila och frÄga kanske?

Postat (redigerat)

finns en gitarr affÀr i USa som bara sÀljer vÀnster guror, tror den heter southpaw guitars eller nÄt liknade men frÄn usa blir det frakt och tull.

testa hagström för de Àr ju coola och rÀtt bra tror jag, de tillverkas vÀl i korea nu förtiden.

Redigerat av sixties
Postat

Hagström swede-gitarren finns bara i svart i vÀnsterutförande, tydligen. 7000 spÀnn.

Nu frÄgar jag er som vet bÀttre, Àr det vÀrt att lÀgga pÄ en tusing och fÄ en svart Hagström?

Postat

Gitarr Àr sÄ personligt, det Àr mycket som ska stÀmma. Jag kan iallafall sÀga att en kompis till mig som spelar vÀldigt mycket köpte en nytillverkad Hagström och var mycket nöjd. SjÀlv har jag en Epiphone ES335 i studion, med utbytta mikar. Jag ska ocksÄ byta ut elektroniken och stÀmskruvarna pÄ den.

Nuförtiden fÄr man helt OK gitarrer för 6-7000 kr, sÄ det Àr inget att svettas över. Kan du hitta begagnat har du ju dessutom utrymme i budgeten för att fixa till gitarren enligt just dina önskemÄl.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

Hej, av mina gitarrer sĂ„ Ă€r min Epiphone Joe Perry Boneyard(som jag lyckades byta till mig mot en 17 Ă„r gammal Ibanez som bara lĂ„g och skrĂ€pade) min favoritgitarr, OTROLIG skön att spela pĂ„.. skönare Ă€n min Gibson Standard Les Paul..men, som sagt, smaken Ă€r som baken, sĂ„ att man ska pröva sig fram och se vad man sjĂ€lv gillar blir vĂ€l det trĂ„kiga svaret. En annan sak att tĂ€nka pĂ„ Ă€r ju andrahandsvĂ€rdet. Köp en bra behandlad Gibson begagnad och behandla den vĂ€l sĂ„ sjunker den inte i vĂ€rde..se det som att du kan fĂ„ lĂ„na en kvalitetsgitarr i nĂ„gra Ă„r mot en depositions-summa 😆

Men om man inte har nÄgra pengar pÄ banken som bara ligger, sÄ gör Epiphone, enligt min mening, klart prisvÀrda gitarrer..

Postat

Tackar för det! 😆

En begagnad Gibson kÀnns inte som nÄgon realitet just nu. Och tror det Àr svÄrt att hitta beg. vÀnster-Gibsons. Om inte dyrare ocksÄ. Det stÄr mellan Hagström eller Epiphone.

• 4 veckor senare...
Postat

Jag köpte en Hagström Swede i vÀnsterutförande, den Àr helt underbar! Det Àr enorm skillnad mellan den och min Fender strata japan. Hagströmmen Àr mer av en arbetsgitarr medans stratan Àr mer för finlir. Det Àr vÀrt den extra tusenlappen, fick min för 6.700:- men tycker den Àr vÀrd mer ÀndÄ.

Postat

Hagström Ă€r sĂ€kert vĂ€rd pengarna, det Ă€r justa gitarrer. OM man kan stĂ„ ut med deras groteskt stora huvuden... jag kan bara inte det trots att jag egentligen struntar i design o dylikt för det mesta. 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.