Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har i dagens läge endast använt mig av kompressorpluggar men funderar nu på att skaffa hårdvara. Syftar då på Altos CLE 8 som verkar aldeles utmärkt för att använda vid inspelning av trummor.

Men, hur kopplas den egentligen?

Trummickar -> Kompressor -> Mixerbord

vs.

Trummickar -> Mixerbord. Kompressor -> Insertkanaler

Eller någon annan konfiguration? 😳

Annons
Posted (edited)

Tror inte att du vinner nåt kvalitetsmässigt på så billig hårdvara. Köp en kompressor från exempelvis PSP istället. Såvida du inte ska använda det live.

Edited by Phobos
Posted
Tror inte att du vinner nåt kvalitetsmässigt på så billig hårdvara. Köp en kompressor från exempelvis PSP istället. Såvida du inte ska använda det live.

Ungefär vad jag tänkte säga också - men eftersom frågan gällde hur man kopplar hårdvaran, så blev det som det blev... 😳

Instämmer alltså i att det kanske inte är så stor mening att köra med så billig hårdvara, när du i stället kan lägga många kompressorer - en på varje spår om det behövs - av bättre kvalitet om du köper mjukvara i stället.

PSP gör mycket trevliga prylar till liten kostnad - och annars finns också Sonalksis, som knäcker alla andra. 😎

Posted

Okey, jag har hört och läst att Alton skall vara riktigt bra för dom pengarna. Den är kompressor, gate och limiter i samma och är utrustad med 8 kanaler, precis vad jag behöver till trummorna.

Jag försöker ta mig bort från mjukvara och eftersom budgeten är begränsad verkar det vara ett bra alternativ. Trots allt kan jag ju bestämma treshold, attack, release och det som brukar vara nödvändigt i en kompressor och enligt uppgift färgar den inte ljudet farligt och brusar inte.

Så varför skulle den vara ett dåligt val i min studio? Har någon negativ feedback på den? Det låter mycket positivt då jag läser:

Review

Killen har varit ljudtekniker i 24 år så något vet han säkert! 😳

Posted
Okey, jag har hört och läst att Alton skall vara riktigt bra för dom pengarna. Den är kompressor, gate och limiter i samma och är utrustad med 8 kanaler, precis vad jag behöver till trummorna.

Jag försöker ta mig bort från mjukvara och eftersom budgeten är begränsad verkar det vara ett bra alternativ. Trots allt kan jag ju bestämma treshold, attack, release och det som brukar vara nödvändigt i en kompressor och enligt uppgift färgar den inte ljudet farligt och brusar inte.

Så varför skulle den vara ett dåligt val i min studio? Har någon negativ feedback på den? Det låter mycket positivt då jag läser:

Review

Killen har varit ljudtekniker i 24 år så något vet han säkert! 😳

En grej att tänka på Hellhof, Harmony rosar typ allt till skyarna. Varje gång jag sökt på nått där så är just den grejen Guds gåva till musikerna. Något undantag där en tyckt den var skitdålig och typ 22 tyckt den var bästa grejen i världen sen toapappret.

Med detta vill jag inte lägga mig i debatten outboard VS plugging, personligen älskar jag när det blinkar utanför datorn. Därför gillar jag externa burkar.