Jump to content
Annons

ATX-Chassi


saverman

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

19" rack är oftast industrirack. Det innebär massor av oljud i form av fläktar etc. I serverrum har inte noise nån betydelse. Satsa på nån av dom nya HTPC-lådorna, dom har satsat på kylning och t-y-s-t-n-a-d.

pt-w.jpg

Också antec har av dom. Och dom torde vara 19" breda, men förstås utan öron för fastsättning, så du får lågga dom på en rackhylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antech-chassit verkar ju som ett bra alternativ. Ska se om jag inte kan lirka loss ett från KM oxå. Dom VET jag att dom är tysta och det är i huvudsak dom som sitter i deras lokaler. Dom finns med "low-noice-kit" oxå, vad nu det innebär...

S_Viking.jpg

Någon annan som varit i närheten av det Antech-chassit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittills har jag har haft lådan fristående så jag kan inte påstå att det har blivit varmt alls. Men när jag väl trycker in det i ett rack så kanske det kunde ställa till en del problem med värme. Jag tänker dock bygga ett specialrack till lådan. Tanken är att man tar in luft i botten, leder om det så att det går igenom framsidan av datorlådan och sedan sprutar ut varmluften i bakkanten (via lite gångar och ljuddämpning).

Eftersom jag inte har kommit till den byggnationen ännu så kjan jag inte ge lägga upp några bilder eller ge bra tips, men jag hoppas komma dit inom några veckor. (Tid ÄR en bristvara.)

Datorn är nerpackad för närvarande (inte bra med en dator stående i byggdamm), men jag skulle faktiskt kunna koppla upp den i veckan och sätta dit lite tempmätare och se vad det är för temperaturer innan rackmontering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju toppen! Plåga upp den lite och se vad den hamnar på. Skriv med vad du har för fläktar och så oxå (om du har någon tid över 🤪. Temperaturer borde du väl hitta i BIOS:en?

Får man plats i en 3:a tror ni?

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar jag temperaturen på hårddiskarna i BIOS? Det var i och för sig länge sedan jag harvade runt där... 3:a räcker säkert, men jag skall skruva isär lådan och kolla hur utrymmet ser ut egentligen. Det var ett tag sedan och mitt minne sviker...

Någon som har ett tips på vilken "utility" man skall använda för att kolla BIOS och annat inifrån XP? (Jag jobbar bara med servrar vanligtvis så jag känner mig faktiskt lite bortkollrad i XP... 😕 Har normalt sett inga temperaturproblem i serverrummen... )

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag använder HDD Temperature för hårddiskar, MB:ns eget program (uruselt givetvis) för att monitorera fläktar och MB:ns tempsensorer. Dessutom använder man ju givetvis Omega-drivers för sitt ATI-kort, där man läser av en par tilläggstemperaturer från grafikkortet. Det blir ganska täckande på det här sättet.

Det mest pålitliga är att köpa en CO-stekmätare och sätta in sonden på olika ställen och göra mätningar på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...