Jump to content
Annons

Ritning/planering av 140 kvm


aske

Recommended Posts

Har fått i uppdrag att rita och planera en studiobyggnation i en lokal om 140 kvm. (Återkommer med budget för bygget)

Har börjat med att rita tre stycken separat "flytande" golv(bilden) där kontrollrummet är ritat inom Sepmeyers Bolt Range (B = 1x1,28x1,54).

Arbetsgrund1%20e.JPG

De flytande golven(som ska bli flytande rum) ser ut så här:

Golvregel i trä på Neopren-klossar:

ram1.JPG

Isolering i varje cell mellan golvreglarna:

ram2.JPG

Två lager med plywood lagt på regeln:

ram3.JPG

Varför jag postar dessa ritningar här på forumet är att jag gärna så tidigt som möjligt blir tillrättavisad angående planeringen av studion innan det är för sent.

Uppdaterar med mer skisser och bollplanksfrågor allt eftersom...

Cheers!

Redigerat av aske
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Iiih, jag blir så glad när jag ser dessa trådar.. 😮

Ska du starta skivbolag med när du ändå är igång? Vårt produktionsföretag blev rätt fort ett skkivbolag utan att vi insåg det på en gång så vi ska bara registrera oss på ifpi närsomhelst och bli skivbolag nr 59 här i Sverige. Ska du sno nr 60 då månntro? 😕

Ska bli kul att följa denna tråden 😮

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena!!

du vet verkligen hur man startar en tråd!! pang på med bilder och lite idéer och snyggt ritat också. Man blir så grymt sugen att få själv bygga nånting när man ser sånt!

tänkte bara ge ett litet tips. I en annan tråd så gav Andreasb rådet att man kunde skära betongsulan, om den ligger på marken. Då elimineras alla slags möjligheter till resonans mellan golven. Jag är inte alls haj på detta men idén låter onekligen intressant faktiskt.

Ska bli intressant att få se budgeten snart också och glöm inte att lägga upp bilder på byggets framfart.

Lycka till!

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

... I en annan tråd så gav Andreasb rådet att man kunde skära betongsulan, om den ligger på marken. Då elimineras alla slags möjligheter till resonans mellan golven. Jag är inte alls haj på detta men idén låter onekligen intressant faktiskt.

För sjutton! Är du inte byggingenjör (eller pappa eller bästa polaren) så börja inte skära i husets fundament. Dessutom måste du veta vad som finns under sockeln för att vara säker på att du gör något bra. Du måste också kapa armeringen, undergräva för att göra en pågjutning där snittet ligger för att inte få förskjutninger i huset. (Jo, ALLA vet ju att man gör kraftigare, läs djupare, gjutningar där det behövs. T.ex. i alla ytterkanter på sockeln, där bärande väggar ska vara och där man skall ha ett snitt mellan två socklar för att isolera mellan delar av t.ex. ett radhus. Tänkte bara påminna om det...). Snitt mellan socklar är nog smartast att lägga när man bygger huset, i alla fall...

Enkelt råd från mig: Skit i det! Däremot finns det en massa skojiga råd att ta till sig härinne om flytande golv och väggar, och det är många som har gjort det också, på lite olika sätt. Den lösning du roar dig med finns det flera som gjort så fråga på om alla möjliga tips. Vissa flyter dessutom de inre väggarn ovanpå det flytande golvet, vilket bör ge ytterligare separation.

Skulle du kunna lägga upp måtten på studion? Dessutom om det finns fönster, dörrar ingångar, kök, relaxavdelning,etc? Sedan skall du se att AndreasB kommer farande och ger dig kul, bra och oftast välplanerad lösning på rummen. Han är en jäkel på SketchUp och har dessutom bra idéer. 😉

Kul att du frågar innan du börjar. Vi är lite väl många här som inte har frågat och fått göra om en och annan lösning... 😕 Ser fram emot att följa bygget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp!

Tack för tipsen! Här kommer nya uppdaterade bilder på ritningen. (en med mått 😕 )

Först och främst en underbar Paint-bild som förklarar läget, hehe 😉

(Double Leaf Assembly för bästa STC)

2d%20plan.JPG

Här är de tre flytande rummen med deras respektive mått

(Var dörren in till inspelningsrummet ska sitta har jag ännu ej bestämt)

Arbetsgrund%20ovan%20cm.jpg

Här möts de tre golven

(behövs kanske mer luftspalt mellan dom?!?)

tre%20golv%20connection%202.jpg

Nästa steg är väl att börja fylla "cellerna" i väggen med isolering och sedan slänga upp gipsskivorna(Double Leaf Assemby som sagt). Sen är det dags att göra utrymme för ett par 1038'or i kontrollrummet.

// Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt hur stor frihet du har etc. Men om jag skulle beställt skulle jag nog vilja kunna ha ögonkontakt med vem som nu står i sångbåset på ett eller annat sätt.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

själv så skulle jag gå på med flytande golv, enklast och bäst.

de där ljudtäta glasade dörrar låter ju som en dyr affär. hur mycket kostar sådana och var kan man få tag på sådana? man vet ju aldrig vad som händer framtiden och vem vet, kanske ska man också ha sådana där dörrar då 🙂😄😲

undrar en annan sak. sångbåset verkar vara helt isolerat och om man sitter från mixplats så har man ingen blick in där. varför denna lösning, många studios har ju nåt fönster ändå till sångbåset för att få den viktiga ögonkontakten? inte så att det är en ultimat lösning utan visst kan man gå som du tänker göra. hur resonerade du kring det?

sist men inte minst. av praktiska skäl så skulle det kanske vara en god idé att ha en slags bakdörr in till inspelningsrummet, från gatan så att säga, så att man på den vägen kan släpa in tunga pianos och trummor och allt möjligt som måste dit. fast om prylarna skall vara fast och inte bytas ut emellanåt så kanske det är onödigt.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart skall det även in ett litet fönster mellan kontrollrum och sångbås. Som ni påpekat är den visuella kontakten nog så viktig i inspelningssammanhang! 😆

Ytan utanför kontrollrummet/sångbåset kommer bli ett slags lounge-utrymme med soffa/kaffemaskin m.m... 😆

Tyvärr så är den föreslagna "stora bakdörren" inte genomförbar då lokalen inte har de möjligheterna, vilket är synd, för det är väldigt skönt att slippa "bygga in" sina istrument osv...

Stort tack för alla tips so far...

Ritar vidare, hehe

// Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Som både Chess och Neko påpekade, det är bra att kunna ha ögonkontakt när man spelar in, så en ruta skulle sitta fint. Men liverummet har alldeles för många räta vinklar eller 45graders. Det gör att man kommer få en del studsande vågor som nog är bra att leva utan.

Dessutom finns det ingen anledning att skapa en massa döda utrymmen (som Chess påpekade), det är bara att man skall flytta om lite i konstruktionerna för att få en bättre lösning.

AndreasB !!!! Var i h-e är du och ditt Sketchup-finger när vi behöver det! :rolleyes:

Edit: Glömde att ställa en fråga. De väggarna som är ditritade nu, är det de yttre riktiga väggarna? Eller är det tegel-, betong eller gipsväggar som avgränsar det hela området, inklusive det gråade? Några nuvarande fönster att ta hänsyn till. Eller är det en bunker? Vad har du för takhöjd?

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

nu svarar jag inte för aske här inte men min tolkning är att det gråa området, längst ut mot kanterna är nån slags betongvägg eller liknande. Byggkonstruktionerna är väggar som byggs på insidan av dessa betongväggar.

sen tycker jag att du har en bra anmärkning som jag inte tänkte på, nämligt att det finns raka hörn och jag tror nog att aske är medveten om vad det innebär. kanske är det så att han bara glömt att rita dit sådana väggar

skulle vara intressant att veta om aske hade tänkt göra någon specifik plats för trummor och sådant för då kan man ju alltid göra en speciell akustik på den platsen

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en sak.. Ditt kontrollrum ser ut att vara anpassat för stereolyssning, kanske dead end/live end-principen(rätta mig gärna om jag har fel 😕? Vill bara inflika att om du har tänkt lyssna 5.1 så kan man ju tänka sig en annorlunda utformning av kontrollrummet. Då bör man inte heller ha en live end utan jämn dämpning över hela rummet och sprida ut diffusorerna. Det beror ju så klart på om du kommer att jobba med 5.1 och hur ofta..

Link to comment
Dela på andra sajter

För att räta ut några frågetecken:

¤ Kontrollrummet är ritat för att mixa stereo.

¤ Det yttre gråa området mot kanterna är tjock betongvägg.

¤ Inspelningsrummets stomme har en hel del vinkelräta hörn, detta för att enklare och snyggare kunna bygga in basfällor, Helmholtz's m.m => rummet kommer vara allt annat än vilkelrätt när bygget är klart. 😄

Bild från kontrollrummet

(till vänster sångbåset - till höger inspelningsrummet)

dubbel%20fonster.jpg

(Får ej glömma luftkonditioneringen och kablageet som ska dras mellan de olika rummen innan jag täpper igen alla väggar, hehe) 😉

Redigerat av aske
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det där med visuell kontakt.. För nåra år sedan var jag med och byggde en studio som var spridd i många rum... Det visuella löste vi genom att vi fick tag i nåra TV-monitorer från ett hotell.. Och så löpte vi små billiga videokameror Koll på t.ex http://www.kjell.com Larm och övervakning->Bevakningskameror.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man har möjlighet, som i det här fallet, att bygga upp en studio från grunden så ska man nog alltid föredra att försöka bygga så att man med bara ett fönster kan få ögonkontakt med sångaren. Det blir nog inte samma känsla om man får den via fönster som via en kamera. Men problemet är väl också med kamerar att alla rum måste ju utrustas med varsin TV också och det blir ju extra kablage och störningar.

Snygga ritningar, älskar själv sketchup väldigt mycket. Om du har mer så släng upp dem! Du fär gärna slänga upp nån där du ritar upp just alla helmholtz och andra akustiska hjälpmedel som ska upp i själva studion.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten bild från dagens lilla korta sejour av ritande...

Här en bild på sångbåset och kontrollrummet med gipsskivor uppsatt runt dörrar och fönster

sangbas%20ovan.jpg

Måste göra en checklista nu så att jag inte glömmer någet steg i byggandet...

¤ Ventilation

¤ Kablage

¤ Hål för högtalare i väggen

¤ m.m... 😄

// Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

tja

det är ju bra att du önskar ett fönster till sångbåset. men som det är nu placerat så tänker jag bara på en sak, det kommer bli ett väldigt djupt fönster. det är absolut inget fel med det. men varför ska då just fönstret till sångbåset vara väldigt djupt medan du till själva studion har ganska smalt i förhållande till sångbåset? känns bara som om du prioiterar just sångbåset i förhållande till själva studion. Du får gärna rita hur du tänkt att sångbåset och studion skall vara ihopsatta med ram och allt. sen kan du ju kolla med måttbandet i sketchup hur djupt det kommer bli.

när du skriver kablage så får jag en känsla att du tänker bara på audio. viktigt är ju att veta var både elkablage och audiokablage ska vara och hur du ska kunna ha de separerade, vilket är önskvärd, samt om du ska ha nån slags kablagedragning mellan t.ex. studion och kontrollrum.

precis som du är inne på så behövs ju en lösning för ventilation. många kanske inte tänker på det men det är ju viktigt sådan saker. så lite idéer från din sida vad gäller just detta område skulle vara intressanta att ta del av.

återigen så skulle det vara intressant att få se hur du tänkt sätta upp absorbenter och dylikt i själva studion så att vi andra kan få nån slags helhetsbild.

så det är bara att rita på

😱😎😎

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

andreasb: om du själv har grejer på gång så förstår jag så klart att det är i prioitet. Men det jag INTE kan förstå är att du inte låter oss få titta på dina planer och få dregla av oss. Se lite sketchup bilder etc. Kom igen nu, lägg upp lite info så skulle nog alla bli lite glada 😉🙁🙂

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens bild:

Den första isoleringen börjar komma på plats 😲

isolering1.jpg

Någon som har bra ritningar på fönsterkonstruktion. Har en från SAE's hemsida, men skulle gärna få fler idéer och kanske lite utförligare beskrivning.

// Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du nya ritningar i takt med bygget eller? 😄 hihi.. schysst ritat iaf. tänk om man fick såna möjligheter att bygga, hehe... vore riktigt najs.

Hehe, det vore något det... Nä tyvärr så är detta fortfarande bara planering av ett eventuellt framtida bygge. Men lokalen och planerna finns på riktigt och ska väl förhoppningsvis utvecklas till det jag sitter och knåpar ihop här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp!

Dagens bild visar sångbåsets och kontrollrumets flytande golv, och den röda väggen är den vägg som omsluter alla de tre flytande rummen.

Då till FRÅGAN: Eftersom ett flytande golv hamnar en bra bit ovanför grundgolvet undrar jag hur man löser den nivåskillnaden. Var härom veckan i en mastring-studio där man först gick upp på en liten avsats innan man gick in i de olika flytande rummen. Men då framförallt hur man bibehåller rummen flytande fastän man bygger ett golv som ska brygga över från avsatsen utanför rummet till det flytande golven...

Eller det kanske finns en annan lösning?! (pheu.. den blev lång...)

golvkant.jpg

// Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...