Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har tvÄ gitarrinspelningar som jag vill tajta till ordentligt.

KÀnner ni till nÄt verktyg eller sÀtt att kvantisera ljud pÄ ett bra sÀtt i Cubase SX 2.5, med en VST plugin eller ett fristÄende program?

Har provat med audio slicening i Cubase men kvantiserar jag de olika segmenten efterÄt sÄ blir det luckor hÀr och var, eftersom de behÄller sin lÀngd men Àndrar sin position, och egentligen vill jag ju att luckorna ska fyllas ut genom att segmentet time stretchas eller liknande...

Annons
Postat

Jag skulle nog satsat pÄ att lÀgga om gitarrerna helt tills det sitter. GÄr nog fortast om du vill ha ett bra resultat.

Men sen Àr jag ju ingen kÀnnare heller...

Postat

Har du Cubase SX3 sÄ anvÀnder du time-warp funktionen. DÀr flyttar du enkelt i realtidslyssning allt som hamnat lite otajt.

Postat
Har du Cubase SX3 sÄ anvÀnder du time-warp funktionen. DÀr flyttar du enkelt i realtidslyssning allt som hamnat lite otajt.

LĂ„ter interessant. Sitter inte vid studiodatorn nu. Är det en process eller effekt?

Postat
Jag skulle nog satsat pÄ att lÀgga om gitarrerna helt tills det sitter. GÄr nog fortast om du vill ha ett bra resultat.

Men sen Àr jag ju ingen kÀnnare heller...

Hade gĂ€rna spelat om gitarren, men lĂ„ten mĂ„ste bli klar ikvĂ€ll och min gitarrist har inte möjlighet 😉

...och sen Ă€r det kul att experimentera vad man kan göra med teknik 😄

Postat (redigerat)

EDIT:

SX3: Du gÄr in i sample editorn och anvÀnder funktionen "warp samples", gÀrna i kombination med "hitpoints" dÀr varje anslag hittas automatiskt. Flytta bara dina hitpoints till takten sÄ har du tajtat spÄret snabbt och effektivt.

Lite mer avancerat blir det om du gÄr in pÄ audio/realtime processing och vÀljer "create warp tabs from hitpoints" och sedan audio/realtime processing och "quantize audio" för att automatiskt tajta till t.ex. ett trumspÄr.

mvh

Redigerat av funky monk
Postat

LĂ„ter interessant. Sitter inte vid studiodatorn nu. Är det en process eller effekt?

Det Àr en realtidseffekt. Dubbelklicka pÄ audifilen i projektfönstret samtidigt som du lÄter musiken gÄ i en loop ett par takter. Ett editeringsfönster öppnas dÀr du ser en nÀrbild pÄ din fil. Med musen klickar du dit ett par fasta punkter. DÀr det Àr otajt klickar du en ny punkt som du sen drar Ät ena hÄllet tills du hör att det stÀmmer. PÄ ena sidan om punkten trycks musiken ihop och pÄ den andra strÀcks den ut. Du slÀpper punkten och fortsÀtter till nÀste stÀlle det Àr otajt. Ofta ser man pÄ vÄgformen att den ligger otajt mot taktstrecken, speciellt om det Àr ett komp.

Postat
Men blir det inte andra problem dÄ, som att det blir aningen kort eller sitter lite fel ihop med nÀsta anslag?

De punkter som du flyttar lÄses fast till tempot/tiden sÄ att om du t.ex. flyttar fram en punkt pÄ sÀg takt 4, 10 ms frÄmÄt sÄ förskjuts kommande del av ljudet 10 ms frÄmÄt, men om du lÄser fast nÀsta anslag genom att flytta den 10 ms tillbaka pÄ dess originalplats sÄ Àr det inget problem. tiden strÀcks eller komprimeras mellan dessa tvÄ (eller flera) punkter. Det hela Àr vÀldigt visuellt och lÀttarbetat

Postat
Men blir det inte andra problem dÄ, som att det blir aningen kort eller sitter lite fel ihop med nÀsta anslag?

De punkter som du flyttar lÄses fast till tempot/tiden sÄ att om du t.ex. flyttar fram en punkt pÄ sÀg takt 4, 10 ms frÄmÄt sÄ förskjuts kommande del av ljudet 10 ms frÄmÄt, men om du lÄser fast nÀsta anslag genom att flytta den 10 ms tillbaka pÄ dess originalplats sÄ Àr det inget problem. tiden strÀcks eller komprimeras mellan dessa tvÄ (eller flera) punkter. Det hela Àr vÀldigt visuellt och lÀttarbetat

Precis, men om det stÀmmer vid takt 6 sÄ lÄser du den varvid ljudet trycks ihop före takt sex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.