Svarling Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Jag har två gitarrinspelningar som jag vill tajta till ordentligt. Känner ni till nåt verktyg eller sätt att kvantisera ljud på ett bra sätt i Cubase SX 2.5, med en VST plugin eller ett fristående program? Har provat med audio slicening i Cubase men kvantiserar jag de olika segmenten efteråt så blir det luckor här och var, eftersom de behåller sin längd men ändrar sin position, och egentligen vill jag ju att luckorna ska fyllas ut genom att segmentet time stretchas eller liknande...
gsol Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Jag skulle nog satsat på att lägga om gitarrerna helt tills det sitter. Går nog fortast om du vill ha ett bra resultat. Men sen är jag ju ingen kännare heller...
91:an Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Har du Cubase SX3 så använder du time-warp funktionen. Där flyttar du enkelt i realtidslyssning allt som hamnat lite otajt.
Zyan Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Har du Cubase SX3 så använder du time-warp funktionen. Där flyttar du enkelt i realtidslyssning allt som hamnat lite otajt. Låter interessant. Sitter inte vid studiodatorn nu. Är det en process eller effekt?
Svarling Postat 12 november 2006 Trådstartare Postat 12 november 2006 Jag skulle nog satsat på att lägga om gitarrerna helt tills det sitter. Går nog fortast om du vill ha ett bra resultat. Men sen är jag ju ingen kännare heller... Hade gärna spelat om gitarren, men låten måste bli klar ikväll och min gitarrist har inte möjlighet 😉 ...och sen är det kul att experimentera vad man kan göra med teknik 😄
funky monk Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 (redigerat) EDIT: SX3: Du går in i sample editorn och använder funktionen "warp samples", gärna i kombination med "hitpoints" där varje anslag hittas automatiskt. Flytta bara dina hitpoints till takten så har du tajtat spåret snabbt och effektivt. Lite mer avancerat blir det om du går in på audio/realtime processing och väljer "create warp tabs from hitpoints" och sedan audio/realtime processing och "quantize audio" för att automatiskt tajta till t.ex. ett trumspår. mvh Redigerat 12 november 2006 av funky monk
91:an Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Har du Cubase SX3 så använder du time-warp funktionen. Där flyttar du enkelt i realtidslyssning allt som hamnat lite otajt. Låter interessant. Sitter inte vid studiodatorn nu. Är det en process eller effekt? Det är en realtidseffekt. Dubbelklicka på audifilen i projektfönstret samtidigt som du låter musiken gå i en loop ett par takter. Ett editeringsfönster öppnas där du ser en närbild på din fil. Med musen klickar du dit ett par fasta punkter. Där det är otajt klickar du en ny punkt som du sen drar åt ena hållet tills du hör att det stämmer. På ena sidan om punkten trycks musiken ihop och på den andra sträcks den ut. Du släpper punkten och fortsätter till näste ställe det är otajt. Ofta ser man på vågformen att den ligger otajt mot taktstrecken, speciellt om det är ett komp.
DåligtGehör Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Men blir det inte andra problem då, som att det blir aningen kort eller sitter lite fel ihop med nästa anslag?
funky monk Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Men blir det inte andra problem då, som att det blir aningen kort eller sitter lite fel ihop med nästa anslag? De punkter som du flyttar låses fast till tempot/tiden så att om du t.ex. flyttar fram en punkt på säg takt 4, 10 ms fråmåt så förskjuts kommande del av ljudet 10 ms fråmåt, men om du låser fast nästa anslag genom att flytta den 10 ms tillbaka på dess originalplats så är det inget problem. tiden sträcks eller komprimeras mellan dessa två (eller flera) punkter. Det hela är väldigt visuellt och lättarbetat
91:an Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Men blir det inte andra problem då, som att det blir aningen kort eller sitter lite fel ihop med nästa anslag? De punkter som du flyttar låses fast till tempot/tiden så att om du t.ex. flyttar fram en punkt på säg takt 4, 10 ms fråmåt så förskjuts kommande del av ljudet 10 ms fråmåt, men om du låser fast nästa anslag genom att flytta den 10 ms tillbaka på dess originalplats så är det inget problem. tiden sträcks eller komprimeras mellan dessa två (eller flera) punkter. Det hela är väldigt visuellt och lättarbetat Precis, men om det stämmer vid takt 6 så låser du den varvid ljudet trycks ihop före takt sex.
DåligtGehör Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Ok så det funkar bara man vet vad man gör.
saverman Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Vet inte riktigt vad det rör sig om för sorts gitarrspel men jag brukar kvantisera genom Melodyne. Funkar klockrent!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.