Jump to content
Annons

Kramp vid gitarrspelande


illWill

Recommended Posts

Jag har spelat gitarr i ett och ett halvt år nu och mina fingrar har blivit riktigt hårda och jag kan lira på stålsträngat utan problem.

Det jag dock har problem med är krampen man får i fingrarna när man sitter och kör hela låtar med barréackord!

Efter ett tag krampar det nåt enorm i handen och man måste släppa och sträcka ut den! Jag har aldrig tagit gitarrlektioner utan är självlärd, så kan det va att jag har fel tryckteknik när jag klämmer gitarrhalsen mellan tumme och pekfinger?

Eller lider alla gitarrister som läser detta av samma åkomma? Finns det några knep för att bli av med de smärtorna?

Tacksam för tips!

William

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stinkey (oregistrerad)

Prova att göra armhävningar på fingrarna. Börja med en om dagen och trappa upp i lagom tempo så kan du snart göra tio stycken. Bra för hela armarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns rätt mycket övningar som man kan göra i samband med att man spelar och övar. Både för att mjuka upp så det går lättare men också för att undvika kramp och andra skador. Kolla upp om du kan ta en lektion i just detta. Det kan det vara värt. Annar finns det på många gitarrister videor lite sånna tips. John Petrucies (med reservation för stavfel) video har ett sådan avsnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske behöver göra några inställningar så att strängarna kommer närmre halsen....

Är det en elgura så sitter denna (med all säkerhet en insex skruv) i regel uppe vid sadeln, under en liten plast platta. Är det en stålsträngad ackustisk så sitter den direkt in under resonhålet i anknytning halsen. Skruva lite på den så hamnar strängarna närmre halsen å du slipper ta i så jäklit. E de en nylonsträngad kan du fila ner sadeln & stallet en aning, men var försiktig så du inte sabbar guran=)

Självklart ska man ju inte få strängarna så tätt intill så att dom skramlar mot bandstavarna. (Vad det handlar om är att spänna/tvinga tbx halsen.)

Kanske du redan provat detta, annars så är det ett bra alternativ till styrketräningen..... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

öva på att spela med så lite ansträngning som möjligt. försök spänna tummen så lite som möjligt och tänk att du använder armens muskler istället. när du övar, på att vara avslappnad ofta.

Tänkte bara hålla med lite.

Hade samma problem när jag började spela bas på allvar. Grejjen är att när man försöker spela saker man inte riktigt reder ut tekniskt så spänner man sig. Fortsätt öva och när det börjar krampa så ta en kort paus och fortsätt sen. De försvinner så småningom.

OBS! De ska INTE göra ont när du spelar. Pressa dej inte på det viset. Kan sluta med ledhinneinflammationer och massa hemskheter (har flera kompisar som drabbats av sånt) vilket leder till att du inte kan spela på flera månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna.

Och fortsätt träna.

Som de flesta redan sagt är det

musklerna i handen och armen

som är lite oTRÄNADE 🙂 .

Jag har samma problem, fast

min smärta kommer i muskeln

mellan pekfinger och tummen,

mot tummen.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara att du spänner dig när du spelar. En reaktion man

kan få ungefär som att bita på naglarna. Även om man säger till

sig själv att man ska sluta så blir det oftast inte så ändå.

Det kan också bero på att du kör på en gura med för fet hals.

Gå till en musikaffär och prova lite olika guror och testa runt

lite för att ta reda på vad du trivs bäst med och som gör att

det känns mindre ansträngande.

I övrigt så är det bara öva med fokus på barré, det finns nog

inga andra genvägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej...

Vad du än gör, så ska du absolut INTE göra några dumdristiga övningar som t.ex. armhävningar på fingertopparna, eller köpa några styrketräningsredskap av den enkla anledningen att du attackerar problemet från fel håll och riskerar att tappa smidighet i handen 😆

Lösningen på Ditt problem har berörts lätt i ett fåtal av svaren. Vad som händer i din hand/arm rent fysiskt när du spelar en låt med massor av barré-ackord är att du måste hålla ett extremt statiskt tryck, vilket förhindrar blodflödet i handen och det kan leda till kramp.

Det vanligaste felet hos de flesta instrumentalister är att anspänningen är onödigt stor under onödigt lång tid. D.v.s. att du ska:

1. Hitta det läget där du med minsta möjliga ansträngning kan trycka ner ackordet utan rassel.

2. Ta till vara på alla mikropauser (tiden mellan ackorden) och slappna av ordentligt när du är på väg till nästa ackord.

Om du hittar rätt anspänningsnivå har du också hittat nyckeln till exempelvis att spela snabbt och det kan även göra underverk för soundet.

Uppvärmning är A och O. Behöver inte ta mer än någon minut!

Orsaken till att du får krampkänslor kan även bero på andra faktorer eller snarare en kombination som grundar sig på ovanstående, även om sannolikheten är liten.

Som "spaceman" var inne på kan halsstorleken inverka, men den behöver inte vara "fet" för att du få problem. Har du stora händer kan en tunn hals i värsta fall resultera i en muskelfästesinflammation (been there).

Det skadar aldrig att ta kontakt med en lärare (eller bara nå´n som har koll) som kan checka så att du inte håller/sitter/står på nå´t ytterst märkligt sätt, men testa ovanstående så kommer du nog märka skillnad 😛

/

Link to comment
Dela på andra sajter

Att halsen är för fet tror jag inte spelar någon roll. jag spelar kontrabas (vars hals är tjock, dessutum är strängarna mkt hårdare en på en git) och jag har också haft problem m kramp i muskeln "mellan tummen o pekfingret". för mig har det blivit bättre genom att jag har övat på att spänna handen minimalt och samtidigt få full tonbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Altså. Jag tror helt enkelt att det beror på gitarren. Spelar jag på en bra gitarr kan jag lira barréackord i flera timmar utan problem. Tar jag en 1000-kronors stålakustisk i handen dock kanske det bara tar 20-30 min innan det börjar krampa. En annan miss är ju för tjocka strängar, det blir jobbigt då. Fingerarmhävningar och dyl. är... inte att rekomendera. Man kan inte heller jämföra plonka barréackord och kontra... Jag spelar båda, så jag vet att det inte är samma grej. Jag tror wah-wah hade en poäng i sitt inlägg. Ta vara på pauser. Har du t ex paus i 2 takter. Sitt inte och spänn fingrarna över ackordet, slappna av så länge du kan. Detta knep förhindrar inte kramp, men fördröjer den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Offra några kronor på att låta ett proffs ställa in din gitarrs stränghöjd, m.m. Och givetvis är uppvärmningsövninar självklara innan man gör något fysiskt ansträngande. I t.ex. "The heavy guitar bible" av Richard Daniels kan man få många användbara tips. Min favorit uppvärmning är att slå ann tjocka E, band ett, nedtryckt med pekfingert, A, band två med långfingert, D, band tre med ringfingert, osv upp och ned längs med halsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...