Bluemoon Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 (redigerat) jag har problem med att fixa i mina loopar i Sonar LE. jag dubbelklickar pĂ„ det inspelade spĂ„ret och kommer in i "loop construction", men kan inte markera en viss del i loopen. T.ex. sĂ„ skulle jag vilja tysta en störande smackljud. Detta borde inte vara svĂ„rt att hitta tycker jag. har lĂ€st under fliken "help" men jag tycker beskrivningen om just detta Ă€r lite otydlig. I övrigt tycker jag att programmet Ă€r lĂ€tt att hantera och förstĂ„ sig pĂ„. Mycket bra program det dĂ€r Sonar đ Redigerat 9 november 2006 av sandraML
Vallhagen Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Vanlig audioediting fixar man faktiskt INTE i "loop construction view". Stanna kvar i "track view" och zooma in pÄ ditt klipp, sÄ kan du automatisera/editera dÀr. *** Annars Àr jag inte loopexpert (rex o det dÀr köret), sÄ nÄn annan kanske vill svara vidare. tijng Bengan
Bluemoon Postat 9 november 2006 TrÄdstartare Postat 9 november 2006 Vanlig audioediting fixar man faktiskt INTE i "loop construction view". Stanna kvar i "track view" och zooma in pÄ ditt klipp, sÄ kan du automatisera/editera dÀr. *** Annars Àr jag inte loopexpert (rex o det dÀr köret), sÄ nÄn annan kanske vill svara vidare. tijng Bengan okej. jag har försökt zooma in direkt pÄ spÄret... ska försöka igen. Äterkommer.
Bluemoon Postat 9 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2006 nÀÀÀ đ funkar icke för mig. I need help, BIG time.
Vallhagen Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Vad exakt vill du göra? SÀnka gainen dramatiskt vid ett stÀlle i klippet/loopen? fn jag sitter ju pÄ jobbet nu och inte vid Sonar sÄ jag kanske skriver fel... men du ska kunna högerklicka pÄ klippet och vÀlja (typ) "automation->clip->gain (ev. level)". Annars slÄ i hjÀlpfilen/manualen om automation. Jag kan skriva mer ikvÀll (om internet Àr uppe hemma) och jag inte fastnar för lÀnge vid middan...
Bluemoon Postat 9 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2006 Vad exakt vill du göra? SĂ€nka gainen dramatiskt vid ett stĂ€lle i klippet/loopen? fn jag sitter ju pĂ„ jobbet nu och inte vid Sonar sĂ„ jag kanske skriver fel... men du ska kunna högerklicka pĂ„ klippet och vĂ€lja (typ) "automation->clip->gain (ev. level)". Annars slĂ„ i hjĂ€lpfilen/manualen om automation. Jag kan skriva mer ikvĂ€ll (om internet Ă€r uppe hemma) och jag inte fastnar för lĂ€nge vid middan... grejen Ă€r den att jag inte kan markera det jag vill. om jag tex sjunger "oh nanana I need you tonight" sĂ„ kanske jag vill markera "oh" och sedan göra denna fras helt tyst- alltsĂ„ att det Ă€ven ska synas pĂ„ loopen att det Ă€r tyst dĂ€r och inget ljud. Saken Ă€r den att jag vill kunna markera - tysta och sen ska det vara klart. eller ex. markera och klippa bort en del av loopen. Som det Ă€r nu kan jag endast markera HELA loopen och kopiera den eller klippa bort den. men jag kan inte "ta mig in i den" och editera bort missljud. hoppas jag vart tydlig nog đ
Bluemoon Postat 9 november 2006 TrÄdstartare Postat 9 november 2006 SÀnka gainen dramatiskt vid ett stÀlle i klippet/loopen? japp, vill Àven fixa gain lÀngre fram.........
Vallhagen Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 "oh nanana I need you tonight" ...political lyrics đ [...] markera och klippa bort en del av loopen. Som det Ă€r nu kan jag endast markera HELA loopen [...] Fortfarande i track view: testa att hĂ„lla nere [alt] och markera den sura biten av audioklippet med musen, tryck sen delete (om du vill ha bort den). voila đ Annars finns sax-verktyget. *** Jag tror f ö att vi mĂ„ste vara överens om att det Ă€r skillnad pĂ„ en loop och ett audioklipp. Om du just har sjungit in "ooohlala need ya toniiiite" sĂ„ Ă€r det ett audioklipp som du spelat in (right?). Sen kan du skapa en loop av det klippet (markera och [ctrl-l] tror jag). tjing igen. Nu gĂ„r jag hem.
Bluemoon Postat 9 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2006 japp, spelar in sĂ„ng i sonar, har fixat musiken i FL förut. jo ska testa det du nĂ€mnde. men jag fattar Ă€ndĂ„ inte att det ska behöva vara sĂ„ klurigt med nĂ„got som borde vara sĂ„ enkelt. jag minns att i audacity var det superlĂ€tt, dĂ„ menar jag suuuuuuperlĂ€tt. dĂ€r kunde man tysta ner delar av spĂ„ret genom endast en knapptryckning. om man tex hörde ett harkel frĂ„n sig sjĂ€lv mellan orden man sjöng sĂ„ var det bara att slĂ€ta ut den delen. Ja, SLĂTA UT (rĂ€tta ordet) Ă€r vad jag vill göra! sĂ„ att det Ă€r helt tyst mellan fraserna man sjunger (exempelvis ett lĂ€ngre mellanrum mellan ref. och vers 2) sĂ„ man inte hör...*hosthost* *knak* *harlkel* snörvel* ...typ. alltsĂ„, man vill inte att det mellanrummet ska göra sĂ„ hela vers 2 flyttar pĂ„ sig. vilket ofta hĂ€nder om man klipper, kanske inte i sonar dock? hĂ€nde i audacity minns jag, klippte man bort hostet sĂ„ flyttade sig hela den fras som lĂ„g framför.
Bluemoon Postat 9 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2006 "oh nanana I need you tonight" ...political lyrics đ I know, bĂ€sta lyrics jag har hört pĂ„ lĂ€nge đ
Vallhagen Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Jomenvisst finns det begrÀnsningar i Sonars audioeditering. Du kan ladda en extern ljudredigerare (t.ex. audacity) inifrÄn Sonar, om du vill det. Annars gÄr det jÀttebra att klippa isÀr utan att nÄnting förskjuts... sÄ primitivt Àr det inte.
Bluemoon Postat 9 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2006 (redigerat) Jomenvisst finns det begrĂ€nsningar i Sonars audioeditering. Du kan ladda en extern ljudredigerare (t.ex. audacity) inifrĂ„n Sonar, om du vill det. Annars gĂ„r det jĂ€ttebra att klippa isĂ€r utan att nĂ„nting förskjuts... sĂ„ primitivt Ă€r det inte. jo det funkar ju att klippa utan förskjutning mĂ€rkte jag. men som det Ă€r nu sĂ„ Ă€r det omöjlig att komma Ă„t ordentligt eftersom det inte gĂ„r att zooma in sĂ€rskilt mycket. saad đ det dĂ€r med att anvĂ€nda sig av audacitys editing i sonar lĂ€t ju intressant. hur gĂ„r det till? fungerar det pĂ„ samma sĂ€tt som vst-pluggins nĂ€r man lĂ€gger in sĂ„na? Redigerat 9 november 2006 av sandraML
Vallhagen Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 jo det funkar ju att klippa utan förskjutning mĂ€rkte jag. men som det Ă€r nu sĂ„ Ă€r det omöjlig att komma Ă„t ordentligt eftersom det inte gĂ„r att zooma in sĂ€rskilt mycket. saad đź det dĂ€r med att anvĂ€nda sig av audacitys editing i sonar lĂ€t ju intressant. hur gĂ„r det till? fungerar det pĂ„ samma sĂ€tt som vst-pluggins nĂ€r man lĂ€gger in sĂ„na? Det gĂ„r att zooma hur mycket som helst, ner till enskilda samples. *** Jag har inte testat med "annan" ljudredigering sjĂ€lv, sĂ„ jag har inte riktigt koll pĂ„ arbetsflödet. Men jag tror du bara högerklickar pĂ„ klippet, och vĂ€ljer "öppna i extern ljudredigering..." (typ) ...nu blir det frubba o jobb. tjong
IDF Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 ..nu blir det frubba o jobb. lĂ„ter jobbigt.. sjĂ€lv har jag Ă€tit frukost.. nu ska jag sova.. đź jag blir sugen pĂ„ att pröva o jobba i sonar.. arbetade i det för en massa Ă„r sen.. e det stabilt??
PBM Postat 10 november 2006 Postat 10 november 2006 Jag har kört med Sonar i nÄgra Är och det Àr stabilt. Om det har krÄnglat nÄgon gÄng Àr det nÄgon plugg som har stÀllt till det. I nya upplagan, nr 6, har man möjlighet att spara projektet vid crash.
lagerberg Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Hej, jag sÄg ursprungsfrÄgan och rÄkade ramla över lite tutorials pÄ Sonar pÄ Youtube. Jag rekommenderar verkligen att titta runt lite dÀr! Den hÀr tror jag visar precis det du var ute efter, alltsÄ att kunna tysta ner ett spÄr delvis utan att behöva redigera klippet i vanlig bemÀrkelse. Hoppas det fungerar likadant i Sonar LE bara.... En annan frÄga som man kanske kan fÄ lite idéer om Àr denna: Om jag skall ta en takt frÄn en inspelning. t.ex. en trumloop, hur ser egentligen den bÀsta arbetsgÄngen ut dÄ? Jag gör sÄ hÀr men det kanske finns bÀttre sÀtt: Markera den del av spÄret du vill ha, kopiera till ett annat spÄr och kör Bounce to clip. Ta upp klippet i loopeditorn och trimma start och slut tills det matchar perfect t.ex. 4 takter (genom att lyssna - jag vet ju inte ursprungstempo sÄ jag kan inte rÀkna ut hur lÄngt det borde vara i antal samplingar). SlÄ pÄ Groove-Clip (och lÄt Sonar ta bort det jag trimmat bort). Justera / ta bort onödiga slicemarkers. Klart! Finns det bÀttre sÀtt? Tips nÄgon? /Peter
android Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Jag har inte testat med "annan" ljudredigering sjÀlv, sÄ jag har inte riktigt koll pÄ arbetsflödet. Men jag tror du bara högerklickar pÄ klippet, och vÀljer "öppna i extern ljudredigering..." (typ) Det Àr bara att markera klippet, och sedan finns (förhoppningsvis) ditt ljudediteringsprogram redan under Tools uppe i menyerna. Bara att klicka dÀr sÄ öppnas klippet... NÀr du sedan stÀnger det andra programmet kÀnner Sonar av att klippet Àr redigerat och frÄgar om du vill ladda om det. Smidigt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.