dannesik Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Hej jag har en liten frÄga. Vad Àr de för skillnader pÄ en Gibson Les Paul Standard och en Gibson Les Paul Studio? Jag menar inte utseendemÀssigt utan mer pÄ ljudet och kvaliteten. Tack för era svar!!
Dan à Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 SÄ vitt jag vet sÄ Àr det samma elektronik. Du betalar alltsÄ för en del lull lull plus sÀkert en schysstare "trÀbit". Kan ju tÀnkas att det blir lite mer sustain eller nÄgot fetare ton.
spaceman Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Det troliga Àr eftersom Studio Àr billigare Àn Standard Àr vÀl att mickar, stÀmskruvar och annan mekanik inte hÄller lika hög klass som standard. Studio Àr vÀl mer tÀnkt som en gura för heminspelningar och standard ska hÄlla för kraven i live & turne samanhang. Satsa pÄ en standard. Den har bÀttre andrahandsvÀrde.
Dan Ă Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Glömde tillĂ€gga att standarden nog Ă€r mer "genomarbetad" dvs mer noggrant slipade bandstavar osv. Men det handlar nog mycket om att fĂ„ tag i ett bra exemplar. Vissa Ă„rsmodeller hos standarden sĂ€gs ju vara riktigt dĂ„liga dvs. slarvigt byggda, tror det mest handlar om Ă„ttiotalare men vet inte riktigt. Finns sĂ€kert nĂ„gon hĂ€r som Ă€r mer insatt i just det. đ
Dan à Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 och... glömde en sak till. Standarden Àr mycket baktung i jÀmförelse med studion.
spaceman Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Undrar om dom verkligen plockar ihop Studio varianten i USA ? Delarna kan komma dÀrifrÄn, ja. Men skulle den monteras i USA skulle den vara dyrare. Precis som Fender har gjort med Mexico serien. Epiphone tillverkas i Kina...anm.
Hellpig Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 (redigerat) Hittade en recension som kanske kan vara upplysande... ...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic. Edit: Kan tillÀgga att jag sjÀlv sneglar pÄ en Studio LP, Alpine White Àr grymt snygga. Redigerat 7 november 2006 av Hellpig
spaceman Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Ă ter igen sĂ„ skulle jag fundera pĂ„ andrahandsvĂ€rdet. Sen tycker jag inte att Studio varianten Ă€r rockÂŽn roll. Köp en Fender...tycker jag. đ
Hellpig Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Ă ter igen sĂ„ skulle jag fundera pĂ„ andrahandsvĂ€rdet. Sen tycker jag inte att Studio varianten Ă€r rockÂŽn roll. Köp en Fender...tycker jag. đ Jo du har en poĂ€ng dĂ€r! Men, det Ă€r ocksĂ„ stor skillnad i pris! F.ö. skulle jag vilja ha en Fender ocksĂ„... hĂ„let i plĂ„nbokn bara vĂ€xer.
guitarfreak Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 dom tre modellerna har ocksÄ olika halstjocklekar och profiler som man nog borde kolla upp vilken man tycker Àr behagligast att spela med. och mickarna har ocksÄ lite olika karaktÀr som Àr vÀrt att kolla upp. kör sjÀlv pÄ en standard och tycker den Àr överlÀgsen en studio pÄ alla plan. mot en classic sÄ Àr det utseendet, elektroniken och vetskapen om att den Àr mer "budget" byggd, Àn en standard, som inte Àr sÄ lockande
IDF Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Hittade en recension som kanske kan vara upplysande... ...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic. Edit: Kan tillÀgga att jag sjÀlv sneglar pÄ en Studio LP, Alpine White Àr grymt snygga. kolla in hagström swede.. grymt jÀvla sköna gitarrer, reissuerna dvs. de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!!
DÄligtGehör Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Hittade en recension som kanske kan vara upplysande... ...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic. Edit: Kan tillÀgga att jag sjÀlv sneglar pÄ en Studio LP, Alpine White Àr grymt snygga. kolla in hagström swede.. grymt jÀvla sköna gitarrer, reissuerna dvs. de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!! Du menar alltsÄ de nya som vÀl görs i kina eller korea?
IDF Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) Hittade en recension som kanske kan vara upplysande... ...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic. Edit: Kan tillĂ€gga att jag sjĂ€lv sneglar pĂ„ en Studio LP, Alpine White Ă€r grymt snygga. kolla in hagström swede.. grymt jĂ€vla sköna gitarrer, reissuerna dvs. de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!! Du menar alltsĂ„ de nya som vĂ€l görs i kina eller korea? javisst.. tro det eller ej. đ men fy fan vilka instrument.. dom Ă€r fruktansvĂ€rt sköna och lĂ„ter pissebra!! sen gĂ€r det ju att disskutera hur pass bra dom hĂ„ller.. đ edit: dom e vĂ€l kineser? Redigerat 8 november 2006 av IDF
browno Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 custom finns det vÀl en som heter ocksÄ, Àr det ocksÄ bara kosmetiska skillnader mellan den och de andra mÄntro?
Herr Q Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 studion skulle jag aldrig i mitt liv vilja röra, dom mÄ va billiga och ser snygga ut men maken till obehaglig gitarr att spela pÄ har jag dÄ aldrig stött pÄ. dessutom Àr det dÄlig kvalitet pÄ elektroniken, dÀrför Àr det mycket grötigt ljud i dom. jag skulle titta runt efter nÄn schysst japanare eller ev. en hagstöm
Emil Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 (redigerat) Oj va mycket skit det kommer hÀrifrÄn forumet. StÀmskruvar, stall och annan mekanik Àr identiska pÄ en standard och en studio. Studion saknar kantlist och görs av trÀ med sÀmre kosmetiska egenskaper (det Àr dÀrför de nÀstan uteslutande sÀljs med heltÀckande lack). De har Àven en mÄlad Logo istÀllet för en inlagd i pÀrlemor. Mickarna Àr 490R och 498T istÀllet för de Burstbucker-mikar som sitter pÄ standarden. Alla dessa detaljer gör tillverkningen billigare och gitarren kan dÀrför ocksÄ sÀljas billigare. Halsprofilerna Àr heller inte de samma pÄ gitarrerna men det pÄverkar egentligen inte priset. Les Paul Custom Àr ett steg över Standarden i lyx, den har kantlist bÄde pÄ över och undersidan av kroppen och Àven andra detaljer som gör den dyrare. Redigerat 8 november 2006 av Phobos
musik (oregistrerad) Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Korrekt Phobos! Custom Ă€r kul om man har rĂ„d och kuligast Ă€r dĂ„ att sjĂ€lv ha valt fĂ€rg, rattar osv. och lĂ„tit dem bygga en. En dröm man har... Jag undrar om Studio har samma mikar som en SG dĂ„? Ska kolla upp det annars. Varför talar ingen om Gibson SG? Grymt snygga och lĂ„ter hejdlöst bra. MĂ„nga av mina gitarridoler har spelat/spelar pĂ„ just dem. Och dĂ„ finns en som heter Worn Brown Faded Gibson SG för bara 8 papp nu. Den Ă€r mycket snyggare Ă€n den nya "vanliga" Gibson SG Std i Natural Burst Brown, men frĂ„gan Ă€r vilken som Ă€r bĂ€st ljudmĂ€ssigt, vilket Ă€r det viktiga. đ :musik
IDF Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 (redigerat) jag hĂ„ller med musik att den nya worn & faded e sjukt snygg.. đ jag har kikat pĂ„ en sĂ„n ett tag, men jag e lite kĂ€nslig nĂ€r det gĂ€ller Gibson.. dom sitter inte som dom ska i mitt knĂ€! edit:tillĂ€ggas ska vĂ€l göras att jag endast spelar gitarr i studio.. inge giggande för mig. đ edit2: kolla in Equippo vĂ€ldigt bra instrument till vĂ€ldigt bra priser! Redigerat 9 november 2006 av IDF
musik (oregistrerad) Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Jepp, jag har den nya 4Sound-katalogen och dĂ€r stĂ„r att Gibson SG Special Faded kostar 7995 kr (förr 11295 kr). Förvisso har den kostat 7995 kr lĂ€nge nu... Bra pris mĂ„ste det ju Ă€ndĂ„ betraktas som?! Sedan sĂ„g jag att Gibson Les Paul Standard Faded 50/60s style gĂ„r för 13995 kr (tidigare 25695 kr) i Honeyburst, vilket Ă€r en av de snyggaste Gibson jag sett. Men frĂ„gan Ă€r hur mycket sĂ€mre en Faded Ă€r jĂ€mfört med en "vanlig" Std? đ :musik
IDF Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 (redigerat) e inte faded.... lite mer inkörda med?? konstigt.. antagligen ska dom vĂ€l köra pĂ„ ngt annat koncept nu om ett tag, sĂ„ dom "kasserar" alla gamla modeller.. đ (precis som digidesign verkar göra..) Redigerat 9 november 2006 av IDF
musik (oregistrerad) Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 De saknar kÄpor (med sÄna kan man ju köpa), men framförallt Àr de Vintage-behandlade sÄ att de ser gamla ut. Mickarna och toppen Àr densamma. Jag tror att kroppen ocksÄ Àr densamma. Jag tror 4Sound lockar sÄ med en enda utvald fÀrg bara. De kommer nog att finnas kvar. Ibland lockar ju Musikbörsen med 2-3 fÀrger bara av Standard. :musik p.s. ApropÄ Modell Classic (som det pratades om lÄngt tidigare i denna trÄd), sÄ Àr den uppborrad till skillnad frÄn Standard d.s.
IDF Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 ok!! fastĂ€n att man inte e ngn gibson-person blir man fan sugen!!! vintagebehandlade.. det lĂ„ter mysigt.. đ
Hellpig Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 ok!! fastĂ€n att man inte e ngn gibson-person blir man fan sugen!!!vintagebehandlade.. det lĂ„ter mysigt.. đ Fast... vore coolare att köpa en gammal sliten Gibson Ă€n en ny dito. đ
Ulf_A Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Om det hjĂ€lper sĂ„ har jag sedan drygt 2 Ă„r tillbaka en LesPaul worn and faded med humbuckers (490R och 498T) som jag Ă€r grymt nöjd med. Den Ă€r störtskön att spela pĂ„, ljudet Ă€r underbart och jag har inte haft ett enda problem med den... Skulle vara vid ett tillfĂ€lle dĂ„, innan jag hade satt straplocks pĂ„ den och tappade den i golvet. Den landade med en klockren trĂ€ff pĂ„ kontakten till telekabeln och den försvann in i gitarren med hela kontakten och lite till. Fast det var bara att spela vidare. Köpte en ny platta (80:-) som hĂ„ller telekontakten och skruvade ihop det igen, inga problem đ Som vanligt gĂ€ller det att provspela innan för du kanske inte gillar det nĂ€sta gitarrist tycker Ă€r superbt. Och du, sĂ€tt pĂ„ straplocks direkt, gitarren Ă€r vĂ€rd det !
Wernborg Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 tappade den i golvet. Vilken tur att det var en worn and faded đ
Ulf_A Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 tappade den i golvet. Vilken tur att det var en worn and faded đ Precis ! Eventuell trĂ€skada hade ju bara förbĂ€ttrat "lacken" đ±
funky monk Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 SÄ som jag har förstÄtt det har storebrorn LP custom samma mikrofoner som en studio (490R och 498T) istÀllet för Burstbucker som sitter pÄ standarden. Eftersom jag gÄr i köpestankar undrar jag vilka mikrofoner som rekommenderas. Vad Àr "bÀttre" (observera "-tecknet) nÄn som testat?
IDF Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 ok!! fastĂ€n att man inte e ngn gibson-person blir man fan sugen!!!vintagebehandlade.. det lĂ„ter mysigt.. đ Fast... vore coolare att köpa en gammal sliten Gibson Ă€n en ny dito. đ jo.. en goldtop!!! đđđđ±
auto mode Postat 24 november 2006 Postat 24 november 2006 Det var ett jÀvla gnÀll pÄ Lp studio dÄ. Jag tycker det Àr en bra gitarr. Det enda jag inte gillar med den jÀmfört med standard tycker jag Àr att den inte har kantlist pÄ halsen. Banden kan kÀnnas lite vassa i bland.Ljud mÀssigt lÄter den skitbra. Sen Àr den lÀttare för att den har flera hÄl uppborrade i kroppen under lönntoppen. Det har jag sett nÀr jag skickat den genom röntgen pÄ flygplatsen.
DĂ„ligtGehör Postat 24 november 2006 Postat 24 november 2006 Hittade en recension som kanske kan vara upplysande... ...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic. Edit: Kan tillĂ€gga att jag sjĂ€lv sneglar pĂ„ en Studio LP, Alpine White Ă€r grymt snygga. kolla in hagström swede.. grymt jĂ€vla sköna gitarrer, reissuerna dvs. de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!! Du menar alltsĂ„ de nya som vĂ€l görs i kina eller korea? javisst.. tro det eller ej. men fy fan vilka instrument.. dom Ă€r fruktansvĂ€rt sköna och lĂ„ter pissebra!! sen gĂ€r det ju att disskutera hur pass bra dom hĂ„ller.. đ edit: dom e vĂ€l kineser? LĂ„ter det vintage piss, jazzigt piss eller modernt rockpiss?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.