Jump to content
Annons

Plugin delay i ProTools LE 7.0


flintan

Recommended Posts

Varteftersom jag mixar och det blir fler pluggar så går datorn trögare och jag måste ha högsta buffer värdet (1024).

Blir det en fast fördröjning (för en viss plugin) eller blir det mer fördröjning när man ökar buffer nivån?

Det här är någonting fruktansvärt irriterande. Säg att jag vill lägga additativ kompressor eller dist på en eller flera kanaler. Jag skapar ett aux spår, lägger valfri plugin och skickar önskade kanaler med en send buss på varje kanal. Och vad händer? Jo det blir fasfel så det smäller och jag måste göra på något annat sätt...

Hur löser ni problemet?

Edit: La till "LE 7.0" i topic.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PD77 (oregistrerad)

Hej!

Kan du ge ett konkret exempel, t.ex. presentera några kanaler och hur du vidarekopplat.

Blir väldigt nyfiken själv. Är det inte så att du Inte kan få en så kallad typisk send som t.ex. i Logic i Protools?

Som jag ser det:

Man skickar ju till en aux input och den enda möjligheten man har att balancera med Dry och Wet är ju i pluggen själv, exepelvis delay (om du nu inte väljer t.ex. att skicka till t.ex. bus 1-2 och sen öppna upp bus-1 med pluggar (wet) och bus-2 utan.

Får inte riktigt kläm på vad det är för fasfel du får då.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan du ge ett konkret exempel, t.ex. presentera några kanaler och hur du vidarekopplat.

Blir väldigt nyfiken själv. Är det inte så att du Inte kan få en så kallad typisk send som t.ex. i Logic i Protools?

Som jag ser det:

Man skickar ju till en aux input och den enda möjligheten man har att balancera med Dry och Wet är ju i pluggen själv, exepelvis delay (om du nu inte väljer t.ex. att skicka till t.ex. bus 1-2 och sen öppna upp bus-1 med pluggar (wet) och bus-2 utan.

Får inte riktigt kläm på vad det är för fasfel du får då.

Mvh

Hur menar du med typisk send?

En send i ProTools innebär helt enkelt att du bussar ljudet från en kanal antingen före eller efter volymregeln.

Delay och reverb effekter brukar inte lida så mycket skada av fasfel eftersom det processade ljudet blir så pass förvrängt i rel. till originalljudet. Värre är det med diskretare effekter som kompressorer, dist, eq o.s.v.

Ädit: stavasomenkossa

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort svar: RTAS-pluggarna tar CPU-kraft och din dator orkar inte med beräkningarna när du kör lägsta latency.

När du höjer buffertnivån ökar fördröjningen, fast datorn orkar med.

Försök snåla med pluggarna och använd om-renderingar med effekterna i AudioSuite så mycket du kan.

Vad gäller plugin-delay så sker det efter varje effekt.

Både latencykompensation och delaykompensation finns bara i Pro Tools HD. Tyvärr!

Kasta in en effekt på de rena kanalerna också, typ kompressor med ratio 1:1, så förskjuts alltihop och fasfelen försvinner. 😲😮

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort svar: RTAS-pluggarna tar CPU-kraft och din dator orkar inte med beräkningarna när du kör lägsta latency.

När du höjer buffertnivån ökar fördröjningen, fast datorn orkar med.

Försök snåla med pluggarna och använd om-renderingar med effekterna i AudioSuite så mycket du kan.

Ok, som jag trodde då.

Men det verkar som att vissa plugins ger onödigt mycket latency även med mindre buffernivå.

Problemet med rendering genom AudioSuite är att det blir knepigt när man har flera bussar till ett aux spår... Det blir onödigt mycket extrajobb.

När ska ProTools bygga in "freeze" och "plugin delay compensation"....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller plugin-delay så sker det efter varje effekt.

Både latencykompensation och delaykompensation finns bara i Pro Tools HD. Tyvärr!

Jag vet, och hur mycket suger inte det!!

Kasta in en effekt på de rena kanalerna också, typ kompressor med ratio 1:1, så förskjuts alltihop och fasfelen försvinner.  😉  😆

Jo, så brukar jag faktiskt göra ibland. Samma effekt ska det helst vara också (fast utan att den påverkar ljudet) eftersom olika plugins orsakar olika latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)
använd om-renderingar med effekterna i AudioSuite så mycket du kan

Lika bra att fråga dig Linus när vi ändå har ämnet på tråden.

Vad skulle du säga är den stora skillnaden i att använda en eller flera plugin/s i realtid jämfört med i Audiosuite?

Exempel: Jag trycker in 5 pluggar på en kanal och spelar in dem på nytt track istället för att i tur och ordning plöja igenom Audiosuite. har för övrigt aldrig testat det sistnämnda men vore kul och tidssparande.

Redigerat av PD77
Link to comment
Dela på andra sajter

använd om-renderingar med effekterna i AudioSuite så mycket du kan

Lika bra att fråga dig Linus när vi ändå har ämnet på tråden.

Vad skulle du säga är den stora skillnaden i att använda en eller flera plugin/s i realtid jämfört med i Audiosuite?

Exempel: Jag trycker in 5 pluggar på en kanal och spelar in dem på nytt track istället för att i tur och ordning plöja igenom Audiosuite. har för övrigt aldrig testat det sistnämnda men vore kul och tidssparande.

Om du spelar in RTAS pluggarna på ett nytt spår så får du mer delay för varje plugin. Om du lägger dem via AudioSuite blir det ingen delay.

Men man kan ju kompensera manuellt för den fördröjning som blir, lite bökigt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle du säga är den stora skillnaden i att använda en eller flera plugin/s i realtid jämfört med i Audiosuite?

Skillnad hur? 😉

Tja, med AudioSuite krävs det planering och med RTAS är det mycket frihet. 😆

Med RTAS kan jag sitta med effekter redan innan arr-stadiet.

Det är inte så kul att sitta med färdigklippta tagningar med renderade effekter, och tänka "Jag skulle inte ha klippt bort bongotrummorna i versen".

Så sitter man där och önskar att man kunde dra iväg klippet så att versen kom tillbaka... Fast då har man inte renderat in den där basskärande eq:n som man hade lagt in tidigare. "Hur var det nu jag hade ställt in? Knuffade ner lite vid 1 kHz har jag för mig..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, med AudioSuite krävs det planering och med RTAS är det mycket frihet. 😉

Lite mer som på den gamla goda tiden.. 😆

Det kan ju faktiskt vara bra för personer med beslutsångest att vara tvungen att göra på ett visst sätt...att slippa all denna förbannade valmöjlighet som tekniken erbjuder.

Eller?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)
killnad hur? 

Tja, med AudioSuite krävs det planering och med RTAS är det mycket frihet. 

Med RTAS kan jag sitta med effekter redan innan arr-stadiet.

Ok, jag förstår era poänger.

Låt mig stjäla lite mer tid från er med detta:

Det jag tänkte på var; är ifall det blir skillnad ljudmässigt/kvalitetsmässigt på Audiosuite och RTAS.

Låt säga att vi har en lång produktion på 100 minuter eller mer (för det är det det handlar om för mig). Då går det antingen skicka in allt i Audiosutie några gånger eller så spelar man in på en ny kanal. Audiosuite går snabbare men blir det lika bra? Funkar det överhuvudtaget med lager på lager? Fanns det inte en funnktion i TDM där man kunde samla ihop fler pluggar i Audiosuite?

För övr så jobbar jag i LE om ni undrar.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiosuiten gör exakt samma sak som RTAS fast inte i realtid, och således låter Rcomp lika vid samma material och samma inställningar oavsett om du kör RTAS eller AS. Den behandlar på samma sätt som RTAS pluggarna i den ordningen du kör dom. Om du har 100 minuter musik så tar det ju så lång tid att spela ner en kanal. Förstår inte varför det skulle vara att föredra jämfört med att bränna fast en audiosuite. Se bara till att nyttja playlists så du kan gå tillbaka om du önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det överhuvudtaget med lager på lager?

Javisst. Se bara till att du lägger pluggarna i samma ordning.

Ställ in det ljud du vill ha i RTAS läge, gör en preset "spara som" och öppna den i AudioSuite...en manuell freeze.

Men åter till huvudfrågan. Är det inte fler som har problem med det här?

Sitter alla på asfeta datorer och kan mixa i 64 samples elle??

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

PT "talar om" hur mkt spåret är förskjutet i samples. så det är lätt att flytta audiospåret lika mkt för att få det rätt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill så kan man ju läsa den här:

http://akmedia.digidesign.com/support/docs...LE&MP_29303.pdf

Jag kände iaf själv att jag hade dålig koll på hur det här egentligen funkar 😄

Tack. Jag visste inte att man så enkelt kan se hur mycket delay det blir. 😉 Känns lite ljusare..

Däremot så går det väl bara, om jag förstått saken rätt, att flytta ljudet framåt med pluggen "TimeAdjuster", vilket känns lite bakvänt.

Visst, jag är med på principen att man förskjuter den oprocessade signalen lika mycket som den processade.

Nackdelen med detta (förutom extrajobbet) är att jag måste skapa en speciell aux kanal dit jag bussar det "rena" ljudet bara för att kunna fördröja det.

Vissa plugins (och speciellt med många pluggar i rad) adderar dessutom så pass mycket delay att det kan börja bli otajt.

Lösningen isåfall är väl att fördröja alla andra spår som inte har dessa plugins. Men det blir ett sjuhelsikes massa räknande på samples för varje ny plugg man lägger....

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan flytta ljudet rent fysiskt också. bakåt och framåt. ställ in Nudge på samples och använd + eller -

ett annat tips är att inte lägga kompressor etc som har delay inbyggt på en Aux kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan flytta ljudet rent fysiskt också. bakåt och framåt. ställ in Nudge på samples och använd + eller -

ett annat tips är att inte lägga kompressor etc som har delay inbyggt på en Aux kanal.

Jo det går ju att lösa på olika sätt.

Tack för hjälpen! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Jag visste inte att man så enkelt kan se hur mycket delay det blir.🙂Känns lite ljusare..

Det visste inte jag heller 😄

Men nu vet jag, tur att någon tog upp det, annars skulle man säkert aldrig fått veta. haha.

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...