Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÄgra frÄgor gÀllande elen till "109 kvm studio" trÄden, som jag skulle uppskatta om jag fick lite svar pÄ.

Ni behöver för den delen inte vara behöriga elektriker för att ge rÄd, men gÀrna dÄ lite erfarenhet bakom.

FrÄga 1:

Jag tÀnkte dra allt ljus till en fas och uttagen i hela lokalen till en annan fas.

Eftersom centralen kommer bli i ena Ànden av lokalen sÄ kommer ledningarna gÄ ganska lÄngt i vÀggen.

Är det möjligt att det kan bli störningar i Fas 2 om fas 1 ledningarna (rören) ligger för nĂ€ra fas 2 rören? har det nĂ„gon betydelse?

bör jag separera fas 2 rören och fas 1 rören för bÀsta resultat?

FrÄga 2:

Finns det nÄgra sÀrskilda mÄtt man bör ta i beaktning nÀr man drar elen i en musikstudio, för bÀsta resultat?

Exempelvis, minst 50 cm frÄn tÀnkt mic position, etc.

All elektricitet kommer gÄ lite kors och tvÀrs för att komma till de olika rummen, sÄ jag behöver dÄ alla viktig information jag kan fÄ.

Jag vet t.ex. att jag INTE bör ha tvÄ olika faser för musikutrustning dÄ det kan bli störningar vid inspelning, utan istÀllet köra alltsammans pÄ samma fas fast givetvis olika grupper.

Kom gÀrna med rÄd!

MVH /Nicko

Annons
Postat (redigerat)

Separera all strömförsörjning frÄn alla audiosladdar sÄ lÄngt som möjligt. Desto svagare signaler, typ mikrofoner etc, desto viktigare Àr detta. MÄste de tvÄ mötas sÄ korsa dÄ i rÀt vinkel.

Att inte bara separera el frÄn audio utan ocksÄ strömförsörjningen till all audioutrustning frÄn annan el nÀr det gÀller kabeldragningen - som du sjÀlv nÀmner - kan faktiskt vara en god idé, speciellt om du bor i störningstÀt miljö. I sÄ fall bör du naturligtvis ocksÄ se till att du har ett riktigt bra (och oftast dÄ dyrt...) nÀtfilter pÄ all "audioel". Dra sedan elen efter filtret med skÀrmad elkabel av god kvalitet.

Bra jord behöver jag vÀl inte ens nÀmna...

Varning för alla "dimmers" och tyristorstyrningar, flÀktstyrningar etc.

SÄ fÄ switchade nÀtaggregat som möjligt. Alla bör vara helst vara byggda med "gammaldags" transformatorer. Men det blir ju svÄrt att leva upp till i praktiken, t ex dator-PSU Àr ju switchade - men sÀtt dÄ ett bra extra nÀtfilter före datorn sÄ att du skiljer ut strömmen till datorn frÄn strömförsörjningen till de rena audioburkarna.

Varning för batterieliminatorer som Àr switchade, kan vara kraftiga störkÀllor. Och dÀr ingÄr laddare, till bland annat laptopar.

Den hĂ€r jakten pĂ„ störningar etc kan man ju dra hur lĂ„ngt som helst, det finns ju till och med de som försöker sig pĂ„ att driva allt pĂ„ batterier för att helt komma ifrĂ„n elnĂ€tsstörningar... 😏

Men sedan Ă€r ju frĂ„gan ocksĂ„ vad det fĂ„r kosta, speciellt i relation till resultatet. ÅtgĂ€rderna som jag nĂ€mner ovan borde vĂ€l dock ligga inom rimliga ekonomiska ramar...

Redigerat av Violiner
Postat

Tack för ett bra informativt svar.

Hade en tanke dÀr med datorn. Jag funderade lite, innan du svarade, om jag skulle dra en 3:e fas in i kontrollrummet enbart för datorn. Men samtidigt sÄ Àr juh ljudkortet sammankopplat med datorn. Men dÄ enbart via firewire.

Kan det vara en idé?

Postat

Jag har flÀkt, vÀrmegolv (och en stackars takdimmer) kopplade pÄ en fas. Sedan har jag kopplat uttagen i vÀggarna i studion till olika faser. Varje vÀggkontakt Àr mÀrkt med vilken fas den tillhör. Det betyder att jag har möjlighet att vÀlja vilken fas som skall anvÀndas nÀr jag kopplar in i vÀggen. Man kan till exempel slÀnga in ett avfuktare/fuktare pÄ samma fas vÀrmegolvet gÄr, sÀtta förstÀrkare och och dator pÄ en annan fas och lite mer kÀnslig ljudutrustning pÄ den tredje. Men det blir en helsikes massa kabel som gÄr Ät...

Sedan skadar det inte att ha avstörningsfilter heller. NĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet (har glömt vem) satte filter innan han kopplade vidare till kontakterna. SjĂ€lv har jag en UPS som skall sĂ€ttas innan datorn och ett avstörningsfilter som skall sĂ€ttas innan annan ljudutrustning. Dvs. nĂ€r jag fĂ„r in sakerna i rummet. Golvet lades i helgen. Tjoho! 😆

• 2 veckor senare...
Postat
  Dimarino sa:
Tack för ett bra informativt svar.

Hade en tanke dÀr med datorn. Jag funderade lite, innan du svarade, om jag skulle dra en 3:e fas in i kontrollrummet enbart för datorn. Men samtidigt sÄ Àr juh ljudkortet sammankopplat med datorn. Men dÄ enbart via firewire.

Kan det vara en idé?

Det dÀr med studiobygge och eldragning etc kan alltid skapa överraskningar.

Jag redigerade video i en nyligen ombyggd studio för ett antal Är sedan (inte min den gÄngen) dÀr Sonys professionella tekniker hade gjort en installation av nya prylar för jag vet inte hur mÄnga miljoner.

Brum och brusproblemen dÀr ska vi inte tala om. Det tog mÄnader innan de fick ordning pÄ elÀndet. Och en av de produktioner som jag tvingades leverera under den tiden fick vi aldrig riktigt bra vad gÀller ljudet. Som tur var var kunden nöjd och mÀrkte inte hur illa det lÀt...

SÄ, nÄgra generella regler att "sÄ blir det alltid bra" finns nog tyvÀrr inte. Men man kommer vÀldigt lÄngt med sunt förnuft.

Postat

Jo som sagt. Det kommer bli jÀtte intressant. Dels med min egna dragning. men samtidigt med hur mycket skit matningskabeln som gÄr igenom 2 andra industrilokaler, drar i sig innan den kommer till mig.

Det lÀr vÀl bli nÀtfilter... :rolleyes:

Postat

LÄter bra som alla andra har sagt, JAg fick kÀnslan av att elen skulle dras rÀtt lÄngt sÄ tÀnkt pÄ att om du anvÀnder automatsÀkringar/dvÀrgbrytare sÄ mÄste du köra med 2.5 kvadrat kabel om du ska dra kablarna över 60 meter eller va det Àr, kommer inte ihÄg exakt. bara ett tips iaf:)

• 2 Ă„r senare...
Postat

Största orsaken till störningar torde vara de s.k. 3:e övertonen. Denna Àr en spik som ligger i nollan och det kommer man alltsÄ inte runt genom att separera de olika belastningarna pÄ faserna. Att fÄ en obalans mellan faserna kan till och med göra saken vÀrre.

Nu Àr jag kanske inte nÄgon expert just studio men har jobbat som installationselektriker i flera Är.

NÀ, skÀrmade kablar och ordentliga filter Àr det viktigaste för att fÄ bort störningar.

Postat (redigerat)
  Dimarino sa:
Jag vet t.ex. att jag INTE bör ha tvÄ olika faser för musikutrustning dÄ det kan bli störningar vid inspelning, utan istÀllet köra alltsammans pÄ samma fas fast givetvis olika grupper.

Fast stora gitarrstÀrkare och annat som bara ska mickas kan gott vara pÄ en annan fas. Det Àr endast dÄ apparatarna Àr fysiskt sammanbundna med sladd det kan bli kÀnsligt med fas.

Redigerat av oioioi
Postat

Bara en liten "heads-up".

Du kan definitivt designa elen sjÀlv.

All dragning bör du lÄta en elfirma med tillstÄnd och certifierade elektriker göra och skriva under kvaliteten pÄ. Alternativt, om du gör det sjÀlv sÄ riskerar du att försÀkringen inte gÀller om det skulle brinna, och dÄ kanske oavsett varför det började brinna.

Om du skulle göra en egen elinstallation i ett hus som du Àger och sedan sÀljer sÄ riskerar du att köparen tar dit en elektriker och fixar till elen och skickar rÀkningen till dig. (El omfattas inte av reglerna om dolda fel)

// Gunnar

Postat

Glöm inte bord detta heller:

Brott mot ellagsstiftningen Àr straffbelagt och kan ÄlÀggas med böter eller fÀngelse i upp till

ett Är. Vid personskador eller egendomsskador orsakade av grov oaktsamhet, kan man dömas

enligt brottsbalken.

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Ingen som hört talas om spÀnnings-stabilisator.....?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.