Jump to content
Annons

Zyan

Recommended Posts

Jag har äntligen införskaffat en härlig Gibson Studio.

lpst_wrch.jpg

Rosewood greppbräda, Pearloid trapezoid

Top Species: Carved maple top

Back Species: Mahogany

NECK

Species: Mahogany

Kan inte finna någon information om lacken, men den är transparent.

Det står mycket blaj om att använda Gibsons egna produkter för att vårda gitarren, både för greppbräda och lacken. Vad ska jag göra för att hålla den i gott skick?

Några handfasta tips? Behövs det hög fuktighet i rummet, det är ju trots allt trä?

Det enda jag vet är att man ska byta en sträng i taget för att konstant hålla spänningen i halsen.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

i stora drag:

du har en planka med lite metallbitar i sig. mest troligt håller den i 70 år så länge du inte har den ståendes på balkongen hela vintern,

håll den i case eller häng den på väggen,

justera halsen varje sesongs byte. byt strängar när dom är skitiga. när du byter strängar tar du av alla samtidigt så du får bort all damm och skit överallt.

smörj in halsen. sätt på nya strängar, intonera och framför allt spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

håll den i case eller häng den på väggen,

case, inte vägg.. den kan tappa intonationen om du hänger den på väggen!! bästa platsen är i caset, som är gjort för att ha en gitarr i sig!!!!!!!!

vårda den som en baby e mitt tips.. då håller saker allra längst!

Link to comment
Dela på andra sajter

håll den i case eller häng den på väggen,

case, inte vägg.. den kan tappa intonationen om du hänger den på väggen!! bästa platsen är i caset, som är gjort för att ha en gitarr i sig!!!!!!!!

vårda den som en baby e mitt tips.. då håller saker allra längst!

Jag förstår inte det där, jag har mina på väggen har alltid haft det och dom har aldrig någonsin tappat intonationen, blivit sträkta i halsen eller någon annan myt jag hört om att ha dom hängande,

min musikbutik har sian gitarrer hängande och en del där har hängt i kanske 10-15 år och dom mår då bra som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Jag har också hört att man inte ska hänga på grund av ökad spänning.

Men vad ska man har för produkter till halsen och kroppen?

Hur tar man bort hudrester på greppbrädet utan att skada trät?

Vad ska man ha när den behöver torkas rent, kan tro att visa rengöringsmedel kan skada?

Ska man verkligen ta bort alla strängar samtidigt?

Hur justerar man halsen?

Lika bra att göra rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis nya guran.

Till greppbrädan använder jag citronolja (tror jag det heter) som finns i musikaffären. Till resten av kroppen funkar vanligt möbelpolish bra. Se till att inte spray så det hamnar på golvet bara, risk för benbrott 😎

Om du torkar av greppbrädan regelbundet med oljan behöver du inte rengöra mer än så. Annars kan man använda en lätt fuktad trasa om det är mycket klägg och sedan olja noga.

En gitarr med svaj brukar jag ta en sträng i taget på annars har man att göra hela kvällen med att stämma upp den igen. En les paul kan man ta alla på en gång.

Halsjustering är jag kass på, så jag lämnar in min gura om det skulle behövas.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du torkar av greppbrädan regelbundet med oljan behöver du inte rengöra mer än så. Annars kan man använda en lätt fuktad trasa om det är mycket klägg och sedan olja noga.

Hur gör man när man torkar greppbrädan med olja under strängarna....vill ju inte ha olja på strängarna? 😎 Eller måste man göra det vid strängbyte?

Och hur gör man med hudrester på brädan, har tidigare använt skrubbsvamp. På gamla guran, men den bytte färg efteråt. Tror att det var onyttigt, eller så var det mer skräp än vad jag trodde..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du torkar av greppbrädan regelbundet med oljan behöver du inte rengöra mer än så. Annars kan man använda en lätt fuktad trasa om det är mycket klägg och sedan olja noga.

Hur gör man när man torkar greppbrädan med olja under strängarna....vill ju inte ha olja på strängarna? 😎 Eller måste man göra det vid strängbyte?

Och hur gör man med hudrester på brädan, har tidigare använt skrubbsvamp. På gamla guran, men den bytte färg efteråt. Tror att det var onyttigt, eller så var det mer skräp än vad jag trodde..

Torka med strängarna på. Det är liksom vitsen med den oljan, du förlänger livslängden något på strängarna också när du torkar av hud och fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du torkar av greppbrädan regelbundet med oljan behöver du inte rengöra mer än så. Annars kan man använda en lätt fuktad trasa om det är mycket klägg och sedan olja noga.

Hur gör man när man torkar greppbrädan med olja under strängarna....vill ju inte ha olja på strängarna? 😎 Eller måste man göra det vid strängbyte?

Och hur gör man med hudrester på brädan, har tidigare använt skrubbsvamp. På gamla guran, men den bytte färg efteråt. Tror att det var onyttigt, eller så var det mer skräp än vad jag trodde..

Torka med strängarna på. Det är liksom vitsen med den oljan, du förlänger livslängden något på strängarna också när du torkar av hud och fett.

Men olja är ju fett, då blir strängarna fettiga....

Link to comment
Dela på andra sajter

Torka med strängarna på. Det är liksom vitsen med den oljan, du förlänger livslängden något på strängarna också när du torkar av hud och fett.

Hmmm...svårt att tro. 😄

ALLT flytande med noll ytspänning kryper in i lindade strängar = dödar tonen. Ända sättet att få en lindad sträng ren är att koka den.

Ang. oljor så ska man ta det väldigt försiktigt. Hårda träslag som rosewood tar inte upp så mycket olja, definitivt inte så mycket som tillverkarna av div. oljor försöker få oss att tro.

De rosewood-guror jag haft under många år har jag aldrig använt olja på, de har inte mått sämre av det.

Tips. Bästa sättet att göra ren en greppbräda är att använda lätt fuktad mikrofiberduk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Torka med strängarna på. Det är liksom vitsen med den oljan, du förlänger livslängden något på strängarna också när du torkar av hud och fett.

Hmmm...svårt att tro. 😎

ALLT flytande med noll ytspänning kryper in i lindade strängar = dödar tonen. Ända sättet att få en lindad sträng ren är att koka den.

Ang. oljor så ska man ta det väldigt försiktigt. Hårda träslag som rosewood tar inte upp så mycket olja, definitivt inte så mycket som tillverkarna av div. oljor försöker få oss att tro.

De rosewood-guror jag haft under många år har jag aldrig använt olja på, de har inte mått sämre av det.

Tips. Bästa sättet att göra ren en greppbräda är att använda lätt fuktad mikrofiberduk.

Greppbrädan kanske inte suger så mycket olja, men enligt principen fett löser fett så funkar oljan utmärkt att rengöra greppbrädan med. Om du är rädd att tonen dör så offra ett strängset får du se. Jag tycker det funkar i alla fall.

(Ang. din signatur... Min gamla musiklärare var ute på vägarna förr i tiden och ställde denna fråga och fick ungefär samma svar: Jodå, vi har vädrat hela dagen. Vem vet, kanske från honom det kommer.... 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, mycket skitsnack här.

Är gitarren ny? Då behöver du förmodligen inte göra nånting alls med den förutom att vara försiktig de närmsta tio åren. Olja greppbrädan ska man vara försiktig med och endast göra om den är så torr att den riskerar att spricka. Rosewood innehåller en massa naturliga oljor som konserverar trät utmärkt. Om gitarren är ny så kan halsen kännas sträv och nästan kladdig ibland, det är helt normalt med den cellulosalack som Gibson använder. Putsa den då lite med ett fint tyg (en gammal t-shirt t ex) tills den känns len igen. Detta kan man få göra ett par gånger första året.

Förövrigt så sabbas ingen intonation av att gitarren hängs på väggen (passa dig dock för ytterväggar då dessa ofta är kallare), det är ett utmärkt sätt att förvara en gitarr, snyggt är det dessutom. Case och ställ fungerar finemang också. Låt dock inte gitarren stå lutad mot en vägg då det finns risk för fall med ett halsbrott som följd.

Strängar bör klippas och ersättas en i taget för att undvika att halsen ändrar läge, då kan man i värsta fall bli tvungen att justera om stränghöjd och intonation något.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ända sättet att få en lindad sträng ren är att koka den

nix.. bassträngar (vissa) kan kokas, men gitarrsträngar ska man inte koka.. de är inte gjorda för det helt enkelt..

jag har hört att man får bäst ton i en gitarr om man målar den med majjonäs....!! 😄

inte

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Gibson LP som jag köpte 1985/86, och jag gör inte mycket med den och ändå är det fortfarande - efter 20 år! - ett av de bästa instrument jag har spelat på. Jo, jag torkar av den ibland (inte särskilt ofta) med en torr bomullstrasa. Lämnar in den på service när andan faller på (Jan Helgés gitarr-healing 😄 ), men det var länge sedan nu... så det behövs. 😎

Lycka till med nya gitarren - den ser ju störtskön ut på bilden i alla fall!

Edit:

Kan tilläggas att gitarren hade nog c:a 10 år på nacken redan när jag köpte den, den är från 70-talet någongång. Eventuellt '76.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Summasumarum, olja för i helvete inte in en ny hals. Jag har massor med elgitarrer hemma (Gibson, Fender, Rickenbacker). En del är över tio år gamla och har aldrig oljats och kommer säkerligen inte behöva oljas på 10 år till. Du vill inte kladda ner din nya gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Torka med strängarna på. Det är liksom vitsen med den oljan, du förlänger livslängden något på strängarna också när du torkar av hud och fett.

Hmmm...svårt att tro. 😎

ALLT flytande med noll ytspänning kryper in i lindade strängar = dödar tonen. Ända sättet att få en lindad sträng ren är att koka den.

Ang. oljor så ska man ta det väldigt försiktigt. Hårda träslag som rosewood tar inte upp så mycket olja, definitivt inte så mycket som tillverkarna av div. oljor försöker få oss att tro.

De rosewood-guror jag haft under många år har jag aldrig använt olja på, de har inte mått sämre av det.

Tips. Bästa sättet att göra ren en greppbräda är att använda lätt fuktad mikrofiberduk.

Greppbrädan kanske inte suger så mycket olja, men enligt principen fett löser fett så funkar oljan utmärkt att rengöra greppbrädan med. Om du är rädd att tonen dör så offra ett strängset får du se. Jag tycker det funkar i alla fall.

(Ang. din signatur... Min gamla musiklärare var ute på vägarna förr i tiden och ställde denna fråga och fick ungefär samma svar: Jodå, vi har vädrat hela dagen. Vem vet, kanske från honom det kommer.... 😄 )

🙂

Minns inte längre var..minns bara att vi hade jävligt kul när han sa det. Tror det var en festspelning på nån lantbruksskola nånstans i sörmland. Detta var på forntiden, sent sjuttital.

Jo, att lösa fett/smuts på greppbrädan med olja är jag med på fast jag tycker mikrofiberduken är vassare. 😆

Men fett på strängarna? Det vette fanken, det räcker med ett gig så är strängarna döda , handsvett och smuts kryper ju in. Jag menar, oavsett vad, fett eller handsvett så är tonen kaputt på en lindad sträng.

Men ta reda på vad det är...kan vara värt att testa. 😄

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Summasumarum, olja för i helvete inte in en ny hals. Jag har massor med elgitarrer hemma (Gibson, Fender, Rickenbacker). En del är över tio år gamla och har aldrig oljats och kommer säkerligen inte behöva oljas på 10 år till. Du vill inte kladda ner din nya gitarr.

Hur rengör man en greppbräda full med klägg på bästa sätt? Morakniv, kökssvamp, telepati?

Link to comment
Dela på andra sajter

Summasumarum, olja för i helvete inte in en ny hals. Jag har massor med elgitarrer hemma (Gibson, Fender, Rickenbacker). En del är över tio år gamla och har aldrig oljats och kommer säkerligen inte behöva oljas på 10 år till. Du vill inte kladda ner din nya gitarr.

Hur rengör man en greppbräda full med klägg på bästa sätt? Morakniv, kökssvamp, telepati?

Med en väldigt lätt fuktad trasa, nästan torr. Inte med olja. Skrapa lätt med ett plektrum eller liknande om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Summasumarum, olja för i helvete inte in en ny hals. Jag har massor med elgitarrer hemma (Gibson, Fender, Rickenbacker). En del är över tio år gamla och har aldrig oljats och kommer säkerligen inte behöva oljas på 10 år till. Du vill inte kladda ner din nya gitarr.

Bifalles. Använd mikrofiberduk för rengöring i stället.

Så. nu har jag tjatat tillräckligt om det. 😄

Grattis till guran förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, det finns tydligen olika skolor. Olja eller inte. En del jag talat med säger att citronolja är världsbäst för rosenträ och andra inte. Fler som har nåt att tillägga?

Citronolja är det man ska använda men inte för att göra rent utan bara om rosenträt är väldigt torrt och såvida inte gitarren missköts rejält med värme och kyla plus för torr förvaring så behöver man inte göra det på iaf tio år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, det finns tydligen olika skolor. Olja eller inte. En del jag talat med säger att citronolja är världsbäst för rosenträ och andra inte. Fler som har nåt att tillägga?

Citronolja är det man ska använda men inte för att göra rent utan bara om rosenträt är väldigt torrt och såvida inte gitarren missköts rejält med värme och kyla plus för torr förvaring så behöver man inte göra det på iaf tio år.

Det skulle jag kunna köpa. Min äldsta gura är 15 år och aldrig insmord och fortfarande fin. Basen är lika gammal och insmord massor med gånger. Den är också fin. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken respons, tror att denna tråden behövdes, mycket info som har kommit upp.

Så jag ska använda möbelpolish på kroppen för att hålla den dammfri när det behövs, torka greppbrädan med lätt fuktad trasa under strängarna emellanåt. Skrapa bort skit med plektrum på greppbrädan när det behövs. Byta en sträng åt gången. Olja greppbrädan vart tioende år. Ha den i caset.

Något mer jag ska tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm oljan, om tio år vill du nog ha en annan gura.... :rolleyes:

Edit: oops, menar inte att dissa guran. Men på tio har åtminstone jag ägt en rad olika gitarrer. 🥰

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...