Jump to content
Annons

M-audio fråga


mietek

Recommended Posts

Tja, jag är jävligt kass på tekniska specifikationer, det enda jag vet är att jag testat Delta 1010LT och det är de funktioner jag är ute efter, men har ingen koll på vad omvandlarna gör för skillnad, t.ex rca och O/balancerad tele.

Kan jag bli garanterad samma kvalitet med audiophile 2496? jag vill helst inte lägga ut massa ectra för 6 ingångar jag itne använder. behöver bara två

vore ytterst tacksam för hjälp och förklaringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Brian (oregistrerad)

omvandlarna i 1010kortet är de samma som i 2496. Jag har själv tidigare använt 2496 och varit väldigt nöjd. Omvandlarnas kvalité är det viktigaste. Det är dom som gör om en analog signal till digital eller tvärtom.

Jag kan varmt rekommendera 2496 om man bara behöver 2 in/ut! M-Audio är dessutom grymt bra på att hålla sina drivare uppdaterade

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju helt kalas för fan. Det enda som egentligen skrämde mej var omvandlarna, men vad är det egentligen som är sämre (om det nu är det) med rca än tele och xlr ingångar? och det är inga andra skillnader som kan göra livet surt?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

jag är tacksam för svaret, men jag är som sagt nybörjare, och behöver nog lite rakare svar. med där snackade dom ju om kablar, vad spelar obalanserade ingångar för roll, det var tydligen itne det på 1010LT eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ingång 1 & 2.

Balanserad koppling är något som används för att slippa att störningar tar sig in i signalvägen. För att detta skall fungera krävs dock att hela signalvägen är balanserad.

Enkelt förklarat så skickas signalen i två ledare varav en är fasvänd mot den andra. Den signalen som är fasvänd vänds tillbaka vid nästa ingång och summeras med originalet. Om en störning har tagit sig in i signalen på vägen så kommer den att ”släcka ut sig själv” eftersom den är i fas med sig själv i kabeln men vänds mot sig själv efter att den ena ledarens fas flippats (destruktiv fas).

Läs lite… http://www.mediacollege.com/audio/balanced...e-balanced.html Det skadar inte.

Dock skulle jag inte bekymra mig nämnvärt över detta i hemmastudiosammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

allright, jag är med, men är det nåt som vanliga dödliga märker av då?

edit. och finns det någonting annat att göra för att slippa eventuella missljud?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla hela (ALLT) din studio i samma uttag (använd grendosor om du behöver fler uttag, och hest i jordat uttag), för att slippa jordloopar. Använd korta bra skärmade kablar. Om du måste korsa en elkabel och signalkabel så korsa dem vinkelrätt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att besvara din fråga; köp inte 1010LT bara för de balanserade ingångarnas skull. Så länge kablarna inte är alltför långa så spelar det liten roll. Som kuriosa kan jag berätta att det på vissa riktigt dyra mickförstärkare bara är obalanserat eftersom tillverkaren anser att de extra komponenter som behövs färgar ljudet för mycket… (GML)

Gör bra musik istället för att stirra dig blind på detaljer 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

haha tack igen, jadå jag fattar, men detta är första "seriösa" köpet efter att jag har harvat mej fram med skitet soundmaxkort, så jag vill bara vara säker på att det blir mycket bättre, och delta 1010 är det enda i rätt prisklass jag har testat.

men spelar antalet sladdar i signalvägen nån roll kanske, jag ska i stort sätt bara använda 2 kondensatormickar, så det blir 2 kablar plus tele/rca plugg? med preampen inräknat då

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att du inte kommer att kunna koppla kondensatormickar direkt till 1010LT då dessa (så kallade) mikrofonförstärkare inte kan tillhandahålla den strömförsörjning kondensatormikrofoner kräver (48V likspänning). Det bästa (om du inte redan har ett mixerbord eller två mikrofonförstärkare) vore att köpa ett Compact4-mixerbord (Soundcraft) så får du både mikrofonförstärkare och hörlursuttag, volymratt för eventuella studiomonitorer plus mycket annat värdefullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ne det är lugnt, jag har en art tubeamp som får duga ett tag till 🙁

men det får nog fan bli audiophile , det känns mest vettigt. om det bara var balanserade ingångar som var skillnaden

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också funderat på just detta och tänkt att jag ska köpa ett 1010.

men nu har jag nog ändrat mig. jag behöver ju enbart en midi-ingång, än så länge.

har inga större planer på att börja sjunga, möjligtvis prata in fraser.

då borde det väl räcka med 2496?

Link to comment
Dela på andra sajter

FAN jag såg nyss att min gamla ljudkort är integrerat eller vafan det heter att det sitter fast i moderkortet, när jag se installerar pci kort finns det nåt sätt att helt avvaktivera det?

SJUKT tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

FAN jag såg nyss att min gamla ljudkort är integrerat eller vafan det heter att det sitter fast i moderkortet, när jag se installerar pci kort finns det nåt sätt att helt avvaktivera det?

SJUKT tacksam för svar

Möjligt att man kan inaktivera i BIOS, men annars spelar det nog ingen roll att det sitter kvar. Du väljer ju ändå vilket kort som ska användas i resp. musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog avaktivera ljudkortet här:

kontrollpanelen>ljud och ljudenheter>maskinvara>välj det du vill avaktivera>egenskaper och där i någon lista kan du fippla fram avaktivera

om det var det du menade?

Finns säkert någon smidigare väg dit, men i vilket fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men det låter ju ungefär som jag tänkte mej, huvudsaken är att det inte ställer till massa komplikationer.

men hur tar man bort det i bios om det inte är pci?

tack

läser manualen till moderkortet? om du inte har den så bör den finnas på tillverkarens hemsida. och för att ta reda på tillverkare och modell så måste du skruva upp datorn och läsa på morderkortet. eller så kan man kolla sin konfiguration med ett program som jag glömt bort namnet på, någon som vet kanske kan fylla på?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men det låter ju ungefär som jag tänkte mej, huvudsaken är att det inte ställer till massa komplikationer.

men hur tar man bort det i bios om det inte är pci?

tack

läser manualen till moderkortet? om du inte har den så bör den finnas på tillverkarens hemsida. och för att ta reda på tillverkare och modell så måste du skruva upp datorn och läsa på morderkortet. eller så kan man kolla sin konfiguration med ett program som jag glömt bort namnet på, någon som vet kanske kan fylla på?

Bios är ett program som drar igång datorn. Biosen ligger på moderkortet och är alltså inte som windows ett program som ligger på en disk.

Väljer tex i vilken ordning som datorn skall soka från olika media och vilken ström som cpu´n skall få mm mm

När du startar upp din dator ser du att biosen drar igång, börjar räkna minne mm.

Det brukar alltid stå vilken tangent du skall trycka på för att komma in i Biosen ofta "del" = delete. Men det kan också vara en annan tangent.

Kolla på skärmen när du startar datorn det står typ "setup press del"

I det programmet kan du avaktivera ditt gamla ljudkort. Om du inte använder com & LPT1 portar, nätverkskort och kanske USB kan du passa på att avaktivera dem med. Allt du inte använder kan du stänga av. Behöver du dom någon gång i framtiden kan du lika enkelt aktivera dem igen.

/ Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...