Jump to content
Annons

Neumann!


Tellskog

Recommended Posts

Ville bara meddela alla som är intresserade att jag nu har införskaffat en Neumann TLM-103 och jag är HELNÖJD!!! Dels för att den blev så billig och för att den låter svinbra. Vore kul att höra om det finns nån annan med erfarenheter från denna guldmick.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har haft min i en månad ca och är faktiskt riktigt nöjd med den.

För det priset e den i stort sett oslagbar.

Den låter lika bra genom API Preamp som SSL Preamp som en "skruttig" Focusrite preamp.

Och den e så tyst.

Den e inte riktigt i samma klass som C12:an vi har men den e å andra sidan sönder å brusar som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pris?

Post a clip 🙂

Tack vare USA-import blev den rätt billig. Fick tag på en begagnad för 4800 kr inkl. frakt.

VA??? 😮😮😮😮😠

nu måste du berätta varifrån!!!

🙂☺️😉😆

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Pris?

Post a clip 🙂

Tack vare USA-import blev den rätt billig. Fick tag på en begagnad för 4800 kr inkl. frakt.

VA??? 😮😮😮😮😠

nu måste du berätta varifrån!!!

🙂☺️😉😆

Köpte den på Ebay av en privatperson. Hade en gnutta tur

då vi var två på samma bud. Man jag var först 🙂

Ebay rules!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara nåt knas med din länk  

Får bara upp ett fönster med an massa tecken.

Ska nog inte vara så 

Allmänt problem här. Forumets fel ? ..

Ladda ned den och döp om den till Mp3 så fungerar den.

Vet inte om jag gör rätt men det tror jag att jag gör.

Om det jag hör är det du har gjort så lyfter jag på hatten.

Men det låter som om utrustningen är betydligt dyrare än en

TLM-103, fast å andra sidan så finns ingen bättrfe mick under

20000 picks. Grym närhet i leaden. Låter som värsta USA produktionen.

Jag är impad!!! TLM-103 FOREVER!!

Öhh...varför fortsätter låten efter dom 22 sek som som det står att den vara???

🙂😠😆

Link to comment
Dela på andra sajter

2 olika låtar och låten bör vara 1.03 ?

Nåt knas där alltså! Som sagt ...jag är klart imponerad på kvalitén.

Hur bra som helst!! Vilket i sin tur stärker min tilltro till denna supermick!!

//nöjd kille

jag är avis.. kanske iofs märktes i tidigareinlägg från mig.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 olika låtar och låten bör vara 1.03 ?

Nåt knas där alltså! Som sagt ...jag är klart imponerad på kvalitén.

Hur bra som helst!! Vilket i sin tur stärker min tilltro till denna supermick!!

//nöjd kille

jag är avis.. kanske iofs märktes i tidigareinlägg från mig.. 😄

Hade aldrig slått till om det inte var för att den blev så billig.

Tror defenitivt att det är värt vartenda öre då tanken är att

lägga mycket körsång och mycket akustisk gitarr.

Mitt första projekt blir att testa körsång med Eagles "Seven bridges road"

Ska bli riktigt intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM-103 är verkligen en svinbra mic. Finns även med på min testsite. 😲

Den låter bra, har riktigt hög output och brusar extremt lite. Enda smolken i bägaren, är att jag tycker att den är lite för vass i toppen - men det är ju en smaksak. Det är fortfarande en ruggigt bra mic ändå. Grattis! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM-103 är verkligen en svinbra mic. Finns även med på min testsite. 😄

Den låter bra, har riktigt hög output och brusar extremt lite. Enda smolken i bägaren, är att jag tycker att den är lite för vass i toppen - men det är ju en smaksak. Det är fortfarande en ruggigt bra mic ändå. Grattis! 🙂

Tack Claes!

Din sida var faktiskt en av anledningarna till att jag bestämde mig för just TLM-103.

Efter att ha jämfört med Studio Projects, Blue, Röde och alla andra så föll lotten på

just Neumann TLM-103. Ett ganska lätt val i mina öron. Tycker alla frekvenser faller på plats där dom hör hemma, typ. Sen är det givetvis även en pengafråga. TLM-103 hör ju inte till dom billigaste mickarna, men med en gnutta tur så kan man få tag på ett riktigt fynd. 😮

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en TLM 103:a på skolan som jag använder mycket flitigt. Helt underbar mikrofon somt låter bra på det mesta och framförallt sång. Något skarp ibland, då jag behövt skära lite diskant vid vissa sångtagningar. Men en helt underbar mikrofon helt enkelt 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nyligen hos en kompis som har TLS Studios och jämförde TLM-103 med en Röde Classic. Röde Classic är en rörmick som ligger på ca. 20 000 kr i nypris. Våran bedömning var att Röde Classic gick lite högre i diskanten än TLM-103, annars lät dom ganska lika. Med tanke på prisskillnaden så är TLM-103 ett betydligt bättre val. Kan man sen få tag på en begagnad TLM-103 så är det ju ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pris?

Post a clip 😉

Tack vare USA-import blev den rätt billig. Fick tag på en begagnad för 4800 kr inkl. frakt.

Att hitta och få hit en begagnad sådan från USA för under 5000 kr verkar inte vara några problem alls. Det finns ett bra utbud på ebay.com. 😆

Bara man vidtar försiktighetsåtgärder och kollar upp säljaren först. Säljaren måste ha fått bra omdömme/feedback från flera andra köpare samt att man kontaktar säljaren innan man bjuder för att ställa alla eventuella frågor.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Var nyligen hos en kompis som har TLS Studios och jämförde TLM-103 med en Röde Classic. Röde Classic är en rörmick som ligger på ca. 20 000 kr i nypris. Våran bedömning var att Röde Classic gick lite högre i diskanten än TLM-103, annars lät dom ganska lika. Med tanke på prisskillnaden så är TLM-103 ett betydligt bättre val. Kan man sen få tag på en begagnad TLM-103 så är det ju ännu bättre.

men hur jävla gött e det inte med mickar som inte klarar höga diskanter.. 😉

fy fan-- nu blöev jag fuktig i småbyxorna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Pris?

Post a clip 😉

Tack vare USA-import blev den rätt billig. Fick tag på en begagnad för 4800 kr inkl. frakt.

Att hitta och få hit en begagnad sådan från USA för under 5000 kr verkar inte vara några problem alls. Det finns ett bra utbud på ebay.com. 😆

Bara man vidtar försiktighetsåtgärder och kollar upp säljaren först.

verkligen kolla upp säljare!!!

i kina/japan säljer dom bärbara NYA macar för 200:- det är coolt, men seriöst??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...